Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Smeddel

Stekken maken of stekken kopen?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Het lijkt momenteel bijna onmogelijk om een goed paar stekken te kopen.. 

Mijn vraag; is het de moeite om zelf maar een klein tentje neer te zetten met wat moeders of gaat er zo veel werk in zitten dat je ze beter gewoon kunt kopen

 

dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort geleden schreef je nog: Ik ben sinds kort overgeschakeld naar Led en zaailingen, bevalt erg goed.

Bevalt het niet meer, met zaailingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken maken is een totale no brainer. Werk zit er ook niet in; je moeders 1x pw even van fan leaves ontdoen et voila. Als je stekken maakt duurt het, afhankelijk van de soort en je klimaat, pakweg 8-14 dagen voordat ze geworteld zijn.

Op Youtube staan talloze filmpjes hoe het moet.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Patrick034 said:

Stekken maken is een totale no brainer. Werk zit er ook niet in; je moeders 1x pw even van fan leaves ontdoen et voila. 

Jij maakt stekken van je fan leaves??

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja lachen gieren brullen maar dat heb ik dus gewoon al eens gezien :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Smeddelhet is wel de moeite om een moedertentje neer te zetten, vooral als je wat ruimte en budget heb.

zo heb je altijd genoeg stekken voor je zelf van een soort die jou het meest aanspreekt. of meerdere soorten..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/21/2018 at 11:56 PM, FoolOnTheHill said:

Kort geleden schreef je nog: Ik ben sinds kort overgeschakeld naar Led en zaailingen, bevalt erg goed.

Bevalt het niet meer, met zaailingen?

Het bevalt nog wel, maar duurt wel erg lang voordat zo'n zaadje groot genoeg is om in de bloei te zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Smeddel said:

Het bevalt nog wel, maar duurt wel erg lang voordat zo'n zaadje groot genoeg is om in de bloei te zetten

Je moet dé zaadjes ook niet in bloei zetten :jump:

 

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als vervolg hier op (en niet om het zoveelste topic te openen....)

Op een ander forum las ik dat iemand geen moederplanten meer heeft, maar hij knipt steeds als zijn planten in de groei staan, een takje af van zo'n plant.

Dus het plantje is net zelf een week of 3 oud en dan knipt hij er al een takje vanaf. En zo vult hij zijn cloner weer.

 

Is dat nou een goed idee? 

En kan je dit ook nog doen als je de klok hebt omgezet naar 12/12?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken maken van reeds op 12/12 staande planten zou ik niet doen. Stekken maken van nog op 18/6 staande planten die nog een hele bloei-cyclus moeten maken is ook niet echt jofel, want wat moet je met een stek die al geworteld is en klaar om te gaan terwijl hij nog 6 of 7 weken moet wachten op plek?

Gewoon een moederplantje aanhouden, al is het onder een spaarlampie in een grote doos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Degene die het deed had meerdere hokken naast elkaar en kon dus continue doorgaan.

Maar hij wilde geen plek voor moeders en kwam met deze oplossing.

Ik vroeg het ook niet om het praktische, maar meer om het biologische.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de klok al omgezet is naar 12-12, zou ik het niet meer doen. Ik heb zelf slechte ervaring met reveggende stekken die in stress blijven en niet goed meer groeien. Als de planten nog op 18-6 staan kan je dat prima doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Twiet said:

Stekken maken van reeds op 12/12 staande planten zou ik niet doen. Stekken maken van nog op 18/6 staande planten die nog een hele bloei-cyclus moeten maken is ook niet echt jofel, want wat moet je met een stek die al geworteld is en klaar om te gaan terwijl hij nog 6 of 7 weken moet wachten op plek?

Gewoon een moederplantje aanhouden, al is het onder een spaarlampie in een grote doos.

Onder een spaarlamp in een grote doos? Dat klinkt interessant. Heb je hier een voorbeeld van...? :o

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een voorbeeld?

Als je bedoelt foto's en een bouwschema, nee, dat heb ik niet.

Maar met een beetje fantasie kun je zoiets toch ook zelf wel in elkaar flansen?

Een grote doos, een snoertje met een spaarlampje in een fitting op een timer, 2 gaten in de doos, in 1 van die gaten een pc-vennetje voor de afzuig en een ander gat voor de inlaat. In 1 zijde van de doos een deur snijden, een latje vastnieten aan het karton wat als deur dient. 1 plantje in een mooie pot aarde die op zijn beurt weer in een bakje staat zodat je kunt watergeven zonder dat de doos nat wordt.

Uit zoiets haal je met gemak eens in de 6 weken wat stekkies. Die laat je in diezelfde doos wortelen en zo heb je steeds weer 4 mooie nieuwe stekken klaar staan op het moment dat je geoogst hebt. Even je tent een beetje schoonmaken en dezelfde dag dat je geoogst en gecleand hebt kunnen je nieuwe planten er al weer in.

Beetje uitkijken voor eventuele beessies zodat je die snel kunt killen voordat ze een probleem worden en je moedertje gezond houden en that's it. Als je die doos in een ruimte kunt zetten waar een lekkere temperatuur heerst is het perfect, en anders kun je met zo'n verwarmingskabel de boel warm genoeg houden, zeker als je de doos isoleert met bvb een oud dekbed oid. Zo'n kabeltje verbruikt heel weinig stroom, lampie, vennetje en kabeltje komt hooguit aan de 50w/u, nog geen Kw/24u.

Wat wil je nog meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Twiet said:

Een voorbeeld?

Als je bedoelt foto's en een bouwschema, nee, dat heb ik niet.

Maar met een beetje fantasie kun je zoiets toch ook zelf wel in elkaar flansen?

Een grote doos, een snoertje met een spaarlampje in een fitting op een timer, 2 gaten in de doos, in 1 van die gaten een pc-vennetje voor de afzuig en een ander gat voor de inlaat. In 1 zijde van de doos een deur snijden, een latje vastnieten aan het karton wat als deur dient. 1 plantje in een mooie pot aarde die op zijn beurt weer in een bakje staat zodat je kunt watergeven zonder dat de doos nat wordt.

Uit zoiets haal je met gemak eens in de 6 weken wat stekkies. Die laat je in diezelfde doos wortelen en zo heb je steeds weer 4 mooie nieuwe stekken klaar staan op het moment dat je geoogst hebt. Even je tent een beetje schoonmaken en dezelfde dag dat je geoogst en gecleand hebt kunnen je nieuwe planten er al weer in.

Beetje uitkijken voor eventuele beessies zodat je die snel kunt killen voordat ze een probleem worden en je moedertje gezond houden en that's it. Als je die doos in een ruimte kunt zetten waar een lekkere temperatuur heerst is het perfect, en anders kun je met zo'n verwarmingskabel de boel warm genoeg houden, zeker als je de doos isoleert met bvb een oud dekbed oid. Zo'n kabeltje verbruikt heel weinig stroom, lampie, vennetje en kabeltje komt hooguit aan de 50w/u, nog geen Kw/24u.

Wat wil je nog meer?

Uh foto's en een bouwschema.

 

 

Thnx voor de uitleg ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een oud keukenkastje en wat ledbalkjes van de action, ben je voor een tientje klaar!
Sloop een pc-fan uit een oude pc en je kunt beginnen.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

70 cent rolletje glimmende inpakfolie voor de wandreflectie #basiskennis

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je eenmaal het zelf stekken maken goed beheerst wil je niet anders meer, altijd prachtplantjes precies op het moment dat je ze nodig hebt van het soortje wat jij wilt hebben, nooit meer van anderen afhankelijk, nooit meer rotzooi, gekke beessies, rare plantjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voordeel van eigen stekken is iedereen volgens mij wel van overtuigd.

Daar hoef je geen zieltjes voor te winnen.

Hoe makkelijk het misschien ook is met een houtje touwtje doos en een spaarlamp. Niet iedereen heeft echter plek en zin om een moeder te onderhouden.

Vandaar ook mijn vraag hoe het zit met stekken snijden van je planten als ze nog in de groei staan.

ik wil Bosrand dan ook danken voor een antwoord op de vraag. Ik had inderdaad al iets gehoord over gedoe met reveggende stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan prima maar als je een keer damp-off krijgt (ik weet NL woord daar niet voor) dan ben je wel zwaar de sjaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gegoogled op kiemplantziekte en ook op damp off.

De relatie tussen stekken snijden van planten in de groei of in de bloei vind ik nergens.

Wel veel over dat overbewatering en een te vochtige omgeving de kans op deze ziekte vergroot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou er een relatie zijn tussen moment van stekken (groei of bloei) en damp off?

Stekken rotten weg door damp off en je hebt als enige backup stekken nemen die gaan reveggen.

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...