Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Pat67

Mapito ph problemen

Recommended Posts

Ik heb mapito als medium ipv aarde deze ronde en goed ingelezen uiteraard. 

 

Ik kweek op 18 L bakken en daaronder ligt dat paarse spul soort stof (kan ff niet op de naam komen).

Uiteraard goed ingewaterd etc. Maar mijn dompelpomp kan niet mijn hele bak leegpompen .... hij houdt ongeveer 3 cm water in de bak over. Waardoor de ph oploopt! Nu na 1.5 week in de groei zie ik achterstanden ontstaan en bleke blaadjes ondanks dat ik voeding geef van ec 2.1 - 0.2 .

Ik heb geen watergeefsysteem.... ik deed dit met de hand van boven.... ik zag dat de ph van de drain inmiddels 6.9 is!!! Ik heb toen van onderen dus de bak in 5.2 gegeven..... is dit de juiste actie? Of moet ik het van boven geven? Ipv onderen zodat ik weer op 5.8 kom? Of van onderen en dan weer terug pompen net zolang ik weer op de 5.8 kom? De blaadjes hangen al...maw ze staan te nat doordat ijk niet alles van de grond krijg terug in het vat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten 1ste zeggen foto's in dit soort gevallen meer dan 1000 woorden.. maak wat foto's en plaats die.

Wat is de reden dat je worteldoek gebruikt onder de bakken?

Blijft veel te nat, wortels gaan er nooit in groeien met jou kweekwijze en het verstoort correcte metingen.

Doek eruit en je zou de hele pot van boven een keer door kunnen spoelen met de juiste waarden om te kijken of dat soelaas biedt.

Net zolang spoelen tot je drain is wat je erin gooit.

Waarom geef je nu al EC 2.1? Dat is behoorlijk hoog, ga je ze straks in de bloei EC 3+ geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je drain meten is zinloos als je niet weet wat er in je medium gebeurt.

De ph waarde in je vat is afhankelijk van je medium, je water (grond/regen/oppervlakte/osmose) de bewaterings cyclus,  enz.

 

Edit: koop een puddlebuddy

Edited by Walter White

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wiekspiet zegt is gewoon noodzakelijk op rfx.

Ik maak zelf met piepschuim een bodem voor de warmte en afschot, dan doe ik een stuk in de aflopende hoek van 30x30 niks.

Daar zet ik mijn vlak zuig pomp neer en zo krijg ik mijn bak zo goed als droog.

Je watert gewoon in van boven met een ec van 1.2/1.4 en een ph van 5.2, tot de drain ook rond de ec 1 zit en ph 5.5-5.8.

Daar zet je de stekken erin water je nog wat en geef ik ze 5 dagen niks indien je hok verder goed is en de temperatuur.

Ik geef ze pas water als ik merk dat ze lichter worden dat s vaak 1x in de 2 3 dagen eb en vloeden.

Ik blijf gewoon de eerste 2 week een ec van 1 a 1.2 afhankelijk vd drain geven en ph van 5.5.

Na 2 week moet dit in orde zijn, dat hij in het begin wat afwijkt is normaal en hoort geen problemen te geven.

Hierna kan je gewoon water geven vanonder en het laatste water uit de bak opvangen, die geeft een indicatie.

Je moet gewoon goed naar je planten kijken als ze licht worden iets omhoog, verbanden de punten iets omlaag.

Bij mij werkt het altijd goed en zit ik in de bloei vaak op 1.4/1.6 en ph 5.8.

Dit kan verschillen per voeding gezien sommige ook op 2.2 goede resultaten halen.

Hopelijk heb je hier iets aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...