Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
420Python

Cannabis juridisch advies

Recommended Posts

EDIT: Dit is gebeurd in België. Ikzelf ben ook een belg.

 

Beste forumleden

Ik liep net in een parkje met 3 meerderjarige jongens. 1 van de jongens was een joint aan het roken. Nu reden er 2 anonieme politiemensen achter ons met de fiets. Deze hebben de geur waargenomen en hebben ons doen stoppen voor een doorzoeking van ons en onze spullen. Er werd niets gevonden buiten een tube voor een joint in te steken en een pakje lange blaadjes. Omdat niemand wou bekennen wie de joint had werd er een pv opgesteld. Ik vroeg wat er verder ging gebeuren en hij vertelde me dat het langs de rechtbank zal gaan omdat we in groep aan het gebruiken waren? Wat dus niet zo is want ik rook niet en gebruik ook geen cannabis. Wat kan hier verder met gebeuren?


Alvast bedankt

Edited by 420Python

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een heel lastige materie. Volgens de Opiumwet mag je op straat niet blowen. Volgens de richtlijnen van de Procureurs Generaal  (dat zijn de hoogste Officieren van Justitie) hoeft er niet vervolgd te worden, maar het mag wel. In de praktijk gebeurt dat ook niet: uitzonderingen daargelaten, zoals je hebt ondervonden. Ook kan in de APV zijn opgenomen dat er op straat niet geblowd mag worden. Als er handhavend worden opgetreden krachtens de APV gaan niet alle rechters daarin mee. Want als iets reeds op grond van de Opiumwet verboden is, kan er handhavend worden opgetreden krachtens de Opiumwet. Dan is een proces-verbaal op grond van de APV volgens sommige rechters onverbindend. 

Doordat er geen eenduidigheid is in de handhaving zullen er niet veel rechters zijn die bereid zijn te vervolgen. Vermoedelijk wordt het gewoon een sepot.

Zijn de verbalisanten overigens politie agenten of handhavers? Van handhavers kun je de gekste dingen verwachten: velen zijn gewoon gepromoveerde vuilnisophalers.

Zelf ben ik geverbaliseerd op een parkeerterrein bij een bouwmarkt, omdat ik mijn auto had neergezet op een invaliden parkeerplaats. De parkeerplaatsen waren privé terrein van de bouwmarkt. Slechts als er een aanwijzing staat dat het Wegen Verkeersreglement van overeenkomstige toepassing is op dat terrein kan er handhavend worden opgetreden en die aanwijzing stond er niet. Dat kon ik de beste man niet aan zijn verstand peuteren. 

Na veel vijven en zessen kreeg ik het telefoonnummer van zijn leidinggevende, zodat ik -na telefonisch overleg-  ter plekke in het bijzijn van de handhaver de parkeerbon kon verscheuren. Ik krijg je nog wel, was zijn afscheid groet.

  

Edited by X-Travert
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie @X-Travert.

Helaas ben ik in mijn post vergeten vermelden dat ik van België afkomstig ben. Dit is dus in België gebeurd op een openbare plek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er tot juli 2019 nog apk op trouwens . 

hier mag het ook niet meer op straat  . 

maar goed brand is erger . 

ik hoop dat je er met een sisser van af komt .

want wat heb je der aan ?:punk:

PS ":ik kreeg hier laast bij de bouwmarkt een bekeuring van een vuilniszak in funktie heey !!

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ligt de zaak enigszins anders: blowen op straat wordt in België in zijn algemeenheid ook niet vervolgd, tenzij dit gebeurt in het bijzijn van een minderjarige of als de openbare orde met het blowen wordt verstoord. Als jij minderjarig bent, ben je niet strafbaar.

In Nederland doet de politie niet zo moeilijk. Onlangs zag ik een groepje blowen op de trappen van het gemeentehuis, terwijl er een trouwstoet aankwam. Een agent vroeg de jongens op te krassen en in het nabijgelegen park verder te blowen. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De politie had gevraagd wie de joint rookte en we wouden niks zeggen. Waarop de politie vertelde dat het dus gevruik in groep is voor ons alle 3? Dit kan toch niet zomaar als ze ons niet hebben zien gebruiken of niks opzak hebben gevonden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen flauw idee hoe dat gaat uitpakken. Ik heb wel een voorbeeld in Nederland: twee Marokkanen reden -achtervolgd door de politie- op een gestolen scooter (vergeef me de contaminatie) een voetganger dood. Na aanhouding weigerden ze te zeggen wie de scooter bestuurde. Ze zijn alleen bestraft voor de diefstal en een aantal verkeersovertredingen, maar niet voor dood door schuld, omdat niet kon worden vastgesteld wie de dader/bestuurder was.

Overigens was volgens de familie van de daders de politie schuldig aan de dood van de voetganger: zonder achtervolging zou de beste man niet doodgereden zijn.

In Amerika werkt het weer anders: als jij ongewapend een vluchtauto bestuurd en je passagier heeft een pistool, waarmee hij bij een roofoverval iemand doodschiet dan is niet alleen de schutter de moordenaar maar ook de bestuurder van de vluchtauto.

Dat is bepaalde staten dus 2 keer de injectie. (een per persoon natuurlijk):lol:

 

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee hoe het precies zit in BE maar in NL had ik gewoon een klacht ingediend, beetje emotioneel een heel groepje mensen aanspreken (en bekeuren) voor iets wat 1 iemand mogelijk (niets te bewijzen niets gezien) iets gedaan heeft en dan ook nog liegen over de gevolgen (rechter) 
Een vergelijkbaar grapje proberen ze bij de kinderen die op de hangplek drinken, ivm alcoholverbod, willen ze 15 man een boete geven omdat er 1 drinkt :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, 420Python said:

De politie had gevraagd wie de joint rookte en we wouden niks zeggen. Waarop de politie vertelde dat het dus gevruik in groep is voor ons alle 3? Dit kan toch niet zomaar als ze ons niet hebben zien gebruiken of niks opzak hebben gevonden ?

mensen liegen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, HUFFnPUFF said:

Geen idee hoe het precies zit in BE maar in NL had ik gewoon een klacht ingediend, beetje emotioneel een heel groepje mensen aanspreken (en bekeuren) voor iets wat 1 iemand mogelijk (niets te bewijzen niets gezien) iets gedaan heeft en dan ook nog liegen over de gevolgen (rechter) 
Een vergelijkbaar grapje proberen ze bij de kinderen die op de hangplek drinken, ivm alcoholverbod, willen ze 15 man een boete geven omdat er 1 drinkt :blink:

In België kan best wel eens iets anders uitpakken dan in Nederland. Tot 1993 kon je in België worden opgepakt als je geen geld op zak had om eten te kopen: dan werd je als landloper aangemerkt. Die wet is in 1993 afgeschaft, maar werd tot dat jaar wel toegepast. Destijds zaten er 650 Belgen in een werkkamp wegens landloperij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ja, die zotte belgen ook maar die hollanders dan?

Quote

In 2000 werd landloperij in Nederland uit het Wetboek van Strafrecht geschrapt. Op de BES-eilandenwas en is landloperij evenals bedelarij nog steeds een overtreding (art. 451-453 Wetboek van Strafrecht BES).

:likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, HUFFnPUFF said:

oh ja, die zotte belgen ook maar die hollanders dan?

:likken:

Dat was me ontgaan: mea culpa maxima. Ik zal me weer wat meer gaan richten op het oud-Nederlandse spreekwoord: wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid bij een ander niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou er niet van wakker liggen, hoor je waarschijnlijk niets meer van ;) beetje de brave burgers angst aanjagen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal super bedankt voor de antwoorden. Ik ben gerust gesteld. Ik wacht af tot ik een brief krijg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, X-Travert said:

Dat was me ontgaan: mea culpa maxima. Ik zal me weer wat meer gaan richten op het oud-Nederlandse spreekwoord: wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid bij een ander niet.

maar de wiet bij de buren is altijd groener? :smoke

(het was ook maar toeval dat ik dat wist, omdat ik laatst met iemand precies daarover had^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...