Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Nieuw hok bouwen

Recommended Posts

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dat kwam ik vaker tegen hier, ik geloofde er nooit zo in, maar ik heb gemerkt dat het toch wel klopt.

Ik ben ongeveer 2 jaar geleden gestopt met kweken en begin het ergens weer te missen.

Toen ik afgelopen nacht over het forum struinde, bekroop mij het gevoel dat ik erg graag weer wilde kweken, het voelde zo goed om die kweekjes allemaal te zien, en mijn eigen kweken terug te zien!

Dus bij deze heb ik maar besloten om weer te gaan beginnen met kweken.

Ik moet weer een heel nieuw hok bouwen, dat komt dit keer in een ruimte waar het ongeveer buitentemperatuur is meestal.

Ik ben wel van plan het hok zelf zo goed mogelijk te isoleren, maar het budget daarvoor is op dit moment nog erg laag.

Het hok heeft ook een on-geisoleerd plat dak, waar ik aan de binnenkant 10cm steenwol tegen aan ga zetten. Later wil ik ook het dak van buiten gaan isoleren, maar daarvoor zal er eerst meer geld moeten zijn. Ik hoop maar op een zachte winter zonder sneeuw. :whistle:

De meeste kweekspullen zijn er als het goed is nog, dus dat scheelt weer in kosten.

Enkel moet ik in ieder geval nog een nieuwe voedingslijn uitzoeken, tips daarvoor zijn van harte welkom!

 

Voor de (bij)verwarming van het hok zat ik te denken aan infrarood paneel verwarming, die ik waarschijnlijk voor een inlaat van het hok hang, om zo de ingaande lucht te verwarmen.

Op de vloer komt weer vloerverwarming, om zo de worteltemperatuur goed op peil te kunnen houden.

 

Het word weer een zelfde soort hok als de vorige keer, 2 kweekruimtes van ongeveer 1.50m bij 1.50m.

Daar voor komt een soort portaal/gang, waardoor ik het licht en de warmte zo veel mogelijk binnen kan houden wanneer ik de hokken open heb.

Daarnaast is het nodig om in het voorportaal de verse lucht voor te verwarmen voor die het hok in gaat, zeker in de winter.

 

Ik zal eerst ook nog een hoop zooi moeten opruimen, voor er iets gebouwd kan worden, daarnaast moet ik nog wat aanpassingen aan het dak doen, om de afgezogen lucht af te kunnen voeren, die wil ik niet direct door het dak daar af voeren, in verband met buren en eventuele geurtjes(de ervaring heeft me geleerd dat er soms toch wel iets van geur kan ontsnappen), dat zit wat te laag, dus moet ik een buis naar het dak boven zien te maken.


De temperatuur en luchtvochtigheid wordt weer geregeld met een Arduino die een afzuiging aan stuurt.

 

Tot zo ver eerst, wanneer er vorderingen zijn, komt er weer een nieuwe update!

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand Fijn je weer terug in het zadel te zien.

Ik volg deze !:verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezellig dat je er weer bent man! Succes met de verherbouwing :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg. Kan je eens laten zien wat je allemaal met je arduino gaat doen? Ben hier erg geinterseerd in.

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal proberen het zo veel mogelijk in beeld te brengen OHM.

Ik doe niet heel veel bijzonders met de Arduino, ben geen programmeer held, Wietefras heeft ooit een stukje code voor me geschreven om de afzuiging aan en uit te laten gaan bij bepaalde temperaturen en bij een bepaalde luchtvochtigheid. Dat ben ik van plan weer te gaan gebruiken, enkel zal ik een beetje met de aan en uit tijden gaan rommelen om een mooi stabiel klimaat te verkrijgen.

 

Inmiddels is er het een en ander opgeruimd en is er wat ruimte gecreëerd om de boel wat te gaan verbouwen.

Het dak gaat toch eerst geïsoleerd worden aan de buitenkant, de staat van het dakleer is erg slecht, waardoor het er met een regenbui erg vochtig binnen word, dus dat gaat ook meteen vervangen worden.

Ook de muren behoeven enig werk, een deel zal opnieuw gemetseld moeten worden, een ander deel komt nog een extra muur voor, deels voor isolatie, deels omdat die muur ook vocht door laat. Er zit dus nog enig voorwerk in. :whistle:

 

Als dat gedaan is, kan ik beginnen met de opbouw en isolatie van het kweekhok.

Waarschijnlijk komt er ook een gaskachel in het hok te staan, met enkel vloerverwarming en ir panelen zal het waarschijnlijk niet warm genoeg gaan worden daar.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel succes met de bouw bosrand!! het bouwen van een nieuw hok vind ik persoonlijk 1 van de leukere dingen:whistling

ga je met 2x 1000hps draaien of had je andere plannen voor de verlichting

als je 2 hokken gaat maken heb je in principe geen gaskachel nodig tog?

als je de hokken om en om laten draaien en dan uitblazen in de ( ruimte ) waar de hokken in staan en dan de ruimte zelf met een kleine afzuiger verversen 

dan heb je denk ik aan vloerverwarming en een infra rood paneel genoeg plus als je je hokken metselt zal het flink warmte vasthouden 

grtz

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Dragon! Ik vind het zelf ook een van de leukere dingen om te doen. ;)

 

Ik ga met 2x600w draaien, dat heb ik nog liggen.

Mijn ervaring is dat het in een onverwarmde ruimte erg moeilijk is om de temperatuur met 600w op peil te houden, nu gaat de ruimte nog wel meer geïsoleerd worden, de warmte zal ook zo veel mogelijk hergebruikt worden, maar dat is nog niet genoeg. Met 1000w zou het misschien wel gaan.

Voorheen had ik als het buiten rond het vriespunt was, temperaturen in het hok rond de 22-24 graden met lamp aan en zo weinig mogelijk afzuiging. het hok waar de lamp uit was kwam rond de 18 graden. Het kan allemaal net, maar mooier is wat hogere temperaturen.

 

De hokken zelf metsel ik niet, de ruimte waar de hokken komen moet ik het een en ander eerst opnieuw metselen voor ik er iets kan gaan beginnen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...