Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

maestro123

vraagje over dieven

Recommended Posts

ff een vraagje over dieven ik heb 25 pp staan en heb er 1 gedievt om te kijken hoe die daar op gaat reageren nu vraag ik me af heb ik teveel weggehaald. heb alle grote bladeren weggehaald en heb gelezen dat ze die nodig hebben om zonlicht op te vangen en voor het koelen en verdampen. 

hier onder de gedievde plant heb alle grote bladeren weggehaald alleen de bladeren aan de toppen laten zitten

IMG_0878.thumb.JPG.9b233c2e6853462a0c91e8dd43da9c82.JPG

 

hier onder een van de planten zonder gedievt dan zie je een beetje welke bladeren zijn weggehaald

IMG_0879.thumb.JPG.4b8545fa93e7e59fe6e1c97ad326fa83.JPG

 

zulke bladeren weggehaald

IMG_0881.thumb.JPG.4803e3ed939d7ee6d241cb51d4f176e9.JPG

 

dus mijn vraag is dit gewoon goed of moet ik 1 of meerdere bladeren laten zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het dieven gaat het meer om het verwijderen van groei scheuten die geen licht gaan krijgen,  de onderste meestal. Gebruik de zoekfunctie maar eens goed op het onderwerp dieven,  genoeg tutorials te vinden. Maar alleen de fanleaves weghalen is niet echt oké

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er worden nogal eens verschillende definities van dieven gehanteerd. Volgens mij is de enige juiste het verwijderen van de vaak lager gelegen kleinere vruchten, of in ons geval bloemen (topjes).

Ontbladeren (zijn ook weer een boel termen voor bedacht) waar jij het over hebt gaat idd om verwijderen van blad (of scheuten) dat geen licht krijgt of dat in het licht hangt van de toppen. Het nut hiervan is erg omstreden.

Ik weet niet hoeveel strek er nog in je planten zit, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je straks geen gaten in je gewas krijgt en dus niet de grond gaat belichten. Zo lang dat niet gebeurt zullen de meningen over te veel weggehaald of niet ook weer uiteen lopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dief zelf meestal aan het eind van week twee 12/12, nooit stress van ondervonden en je hebt dan een redelijk overzicht van hoe je gewas zich gaat vormen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja precies, ik doe het meestal 2 weken voor 12/12 en 2 weken erna, dan hoef je alleen beetje op te ruimen wat teruggroeide

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, HUFFnPUFF said:

ja precies, ik doe het meestal 2 weken voor 12/12 en 2 weken erna, dan hoef je alleen beetje op te ruimen wat teruggroeide

Gebruik jij wat je in week twee 12/12 weg knipt wel eens als stek? Je hoort er erg uiteenlopende dingen over,  zeer lang wortelen etc,  maar het lijkt me geweldig als het te doen is

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, eigenlijk niet, het is bij mij dan vaak te klein, max ter grootte van je pink, maar het kan wel ja, maar ik heb niet zo veel klonen nodig dus die haal ik van de mooiste tak voor ik flip

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, cannarie said:

Er worden nogal eens verschillende definities van dieven gehanteerd. Volgens mij is de enige juiste het verwijderen van de vaak lager gelegen kleinere vruchten, of in ons geval bloemen (topjes).

Ontbladeren (zijn ook weer een boel termen voor bedacht) waar jij het over hebt gaat idd om verwijderen van blad (of scheuten) dat geen licht krijgt of dat in het licht hangt van de toppen. Het nut hiervan is erg omstreden.

Ik weet niet hoeveel strek er nog in je planten zit, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je straks geen gaten in je gewas krijgt en dus niet de grond gaat belichten. Zo lang dat niet gebeurt zullen de meningen over te veel weggehaald of niet ook weer uiteen lopen.

waarom is het slecht om de grond te belichten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht dat op het blad valt zorgt voor fotosynthese. Licht dat de grond verlicht, is verspild licht. Door de omgevingstemperatuur wordt de grond al genoeg verwarmd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kans die je loopt als je stekkies maakt van wat je wegdieft eind week 2 12/12 is dat ze in reveg schieten.

Qua wortelen vd stek is er geen verschil drastisch verschil merkbaar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, lostchild said:

De kans die je loopt als je stekkies maakt van wat je wegdieft eind week 2 12/12 is dat ze in reveg schieten.

Qua wortelen vd stek is er geen verschil drastisch verschil merkbaar.

 

Als ik je goed begrijp krijg je dan een soort monstercrop stekken? En hoe lang duurt t voor je ze door revegg heen hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gaat stekken moeten ze toch juist gaan veggen?
Of wil je een stekblokkie met een topje erin van 5 cm?:lol:

Bloeihormonen zitten soms wel in de weg met stekken hoor,dus beter voor de flip naar 12/12 stekken.

Verschilt ook per soort trouwens,sommige willen niet eens gestekt van een plant al 2 weken op 12/12.

Die gaan zo raar tussen veg en bloei inhangen.

 

Beter geen fanleafs weghalen want die moeten gewoon fotosynthese doen?
Dieven is echt de onderste takjes die geen licht vangen en toch niks zullen worden verwijderen verder niets en zeker geen blad.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...