Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Canobi

Allereerste kweek, Med Gom 1.0

Recommended Posts

mischien zijn het pigment gefixeerde kick out groene plant demonstranten ?

:verrygood

ps :mischien is het  wel overbewatering met 20 ml om de dag  . 

dan hou je kunstmatig  het wortelstelsel te klein .

geef ze eens 1 x in de week een tiende van de potmaat aan vocht  . 

 

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, macerror said:

mischien zijn het pigment gefixeerde kick out groene plant demonstranten ?

:verrygood

 

Dat zou mooi zijn, dan kick ik die er gewoon uit :D.

12 hours ago, macerror said:

ps :mischien is het  wel overbewatering met 20 ml om de dag  . 

dan hou je kunstmatig  het wortelstelsel te klein .

geef ze eens 1 x in de week een tiende van de potmaat aan vocht  . 

 

Gister stak ik me vinger in de aarde, leek wel een woestijn. Dit was de pot van de grote plant waar ik om de dag 50ml doe.
Het maakt t ook lastiger omdat ze allemaal een andere grootte hebben.
Heb m (me vinger :lol:) niet bij de kleine erin gestoken. Beetje dom.

Maar ik zal je advies uitproberen. 
Ze zitten in 11 ltr potten. Zal ik ze allemaal, de grote en de wat kleinere dan ca. 110 ml geven? 
 

Hoe denk je over een ec meter of een tensiometer? Voor een beginner misschien wel handig?
Het is ook zo, dat ik het doe om zo snel mogelijk een goede medicinale olie te maken. 
Maak ik nu ook, alleen is de cbd niet van cannabis.
Als het gewoon voor de lol was, geeft het niet zo wanneer de eerste keer niet goed gaat.
Het gaat op het moment niet zo lekker met me hond, heeft meer pijn gekregen.
Als het komt waar ik bang voor ben moet ik hem misschien wel laten inslapen voor de kweek klaar is.

 

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de planten hebt geplant in (licht)bemeste grond kan er nu nog geen sprake zijn van voedingstekorten. Kraanwater is licht basisch. Grond kan daar door zijn bufferende werking redelijk tegen. Maar enigszins zuur water is gemakkelijk te verkrijgen: zet een paar emmers buiten. Het opgevangen regenwater heeft een pH van ongeveer 5.5. Ik zeg ongeveer, want als de wolken uit een industrieel gebied komen overdrijven, is de regen wat zuurder. 

Omdat je  kennelijk moeite hebt met water geven is een tensiometer geen verkeerde aanschaf. 

Je kweekt bio: dus ik neem aan dat je ook bio voedt of gaat voeden. Bij bio bemesting is overvoeding bijna niet mogelijk, dus een Ec-meter aanschaffen vind ik zonde van het geld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tiende van 11 liter is 1.1 liter bro .:verrygood

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, X-Travert said:

Als je de planten hebt geplant in (licht)bemeste grond kan er nu nog geen sprake zijn van voedingstekorten. Kraanwater is licht basisch. Grond kan daar door zijn bufferende werking redelijk tegen. Maar enigszins zuur water is gemakkelijk te verkrijgen: zet een paar emmers buiten. Het opgevangen regenwater heeft een pH van ongeveer 5.5. Ik zeg ongeveer, want als de wolken uit een industrieel gebied komen overdrijven, is de regen wat zuurder. 

Omdat je  kennelijk moeite hebt met water geven is een tensiometer geen verkeerde aanschaf. 

Je kweekt bio: dus ik neem aan dat je ook bio voedt of gaat voeden. Bij bio bemesting is overvoeding bijna niet mogelijk, dus een Ec-meter aanschaffen vind ik zonde van het geld. 

Bewateren met regenwater was ook een idee waar ik mee speelde. Wanneer ik van meerdere hoorde dat op aarde kweken de pH niet belangrijk is heb ik dat laten varen.
Het idee spreekt me nog steeds erg aan, zal gelijk een paar emmers buiten zetten. Tensiometer ga ik gelijk bestellen.

20 minutes ago, macerror said:

een tiende van 11 liter is 1.1 liter bro .:verrygood

:oepsJa natuurlijk......stom ook. 
Maar weet je hoe dat komt....het was in me hoofd ff een snelle redenering..... wanneer ik hoor dat ik bij 20ml of 50ml om de dag overbewater dan klinkt 110ml in de week aannemelijk.
Nu jij het over 1,1 liter hebt, wat klopt, klinkt dat heel onlogisch. 
Snap je wat ik bedoel. Ik spreek je niet tegen ofzo, als jij het zegt neem ik dat direct aan, maar dit is voor mij heel onlogisch.
Ik ga eens het een en ander lezen over het proces van het groeien van wortels/gewas. Merk wel steeds meer dat ik echt na al het lezen wat ik al gedaan hebt nog niets weet. Heb het denk ik ook wel wat onderschat wat er allemaal bij komt kijken, sorry daarvoor.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een hele liter per pot toevoegen, zoals macerror zegt. Die 20 of 50 ml zijn hoeveelheden die in een borrelglaasje passen (hoewel een standaard jeneverglas is 35 ml). Je grond voelt aan als de woestijn: dat verwondert me niks, met zo weinig water. Eigenlijk moet de grond zo vochtig aanvoelen dat je er een gehaktbal van kunt vormen zonder dat die bal uiteen valt, maar er geen water uitdrupt als je de bal vormt.

Reken eens na wat een regenbui van 10 mm aan water oplevert. Je hebt potten van 11 liter. Dus de bovenkant zal een diameter hebben van ongeveer 20 cm. Dan is de oppervlakte 314 cm2. Als hier 10 mm regen op zou vallen dan zit je al aan 314 ml.

Een hele liter lijkt gigantisch veel voor zulke kleine plantjes, maar je medium -de grond dus- heeft een volume van 11 liter en die hele hoeveelheid grond moet nu eenmaal vochtig gehouden worden.

Als je planten in literpotten zouden staan dan zouden die geringe hoeveelheden water genoeg zijn, maar nu absoluut niet.

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... ik heb ipv groene vingers, gele vingers!!:wacko:

Heb de tensiometer aangeschaft. De eerste keer gaf hij 244 aan, dit was ongeveer 6 a 7 dagen na die 1,1 liter. De meter liet even op zich wachten, wilde nog geen water geven voor ik de meter had.
Heb toen ongeveer 750ml ieder gegeven. Na een aantal uur geconroleerd, meter gaf dacht ik rond de 55mB aan (Moet echt eens dingen op gaan schrijven. Ben dit al meerdere keren tegengekomen dat je een logboek als beginner bij moet houden:oeps)
De volgende dag na ca 18 uur later gaf hij 122 aan. Na 120 kan ik weer water geven. Dit heb ik een aantal uur daarna (gaf 144 aan) gedaan en wel 300ml. Na een aantal uur gecontroleerd, gaf ca 60 aan.... is volgens mij goed. Had op het forum gelezen van iemand die liet hem niet onder de 80 komen. Volgens de beschrijving is van 50 tot 120 mooi vochtig. 120-190 is het tijd dat je gaat bewateren, 200-300 is direct!! bewateren.

Zal de komende dagen aankijken, tot nu toe zijn ze niet minder geel geworden. Weet niet hoe snel dat gaat, wanneer ze (redelijk)goed bewaterd worden.

Begin bovenaan al ruimte tekort te krijgen met de 50cm afstand, heb daarom de lichtsterkte wat minder gezet.

 

20181115_145523.jpg

20181115_145543.jpg

20181115_145548.jpg

20181115_145554.jpg

20181115_145600.jpg

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dank aan Snaaiper...

Naar aanleiding van, en gewoon omdat het er nog niet was een artikel over de Tensio meter.
https://www.blumat-shop.de/Blumat-Digital/?language=en&switch_country=NL&gm_boosted_category=Blumat-Digital&Blumat-Digital=&cat=c84&cPath=84

gallery_1399_288_51372.jpg

https://www.blumat-shop.de/images/image/blumat-digital-en.pdf

Allereerst, wat is het en wat doet het.
Een tensio gebruik je om het waterverbruik in een aarde pot te meten. Of toch hoeveel vocht er aanwezig is.
Dat doet het toestel door de zuigkracht van het medium te meten, een vacuüm meting dus.

Even het principe erg simpel: aarde werkt als een spons dus daarmee vergelijk ik het even. Als je een spons in een bordje water legt zal deze het water op zuigen zodat er na een tijdje geen water meer in het bordje staat.
Gooi je nou gelijk nog een glas water over die spons dan geraakt deze verzadigd en loopt het water er weer uit.
Zuigkracht dus, of door verzadiging het gebrek daaraan.

Hoe werkt dit in de Tensio meter: deze bestaat uit een buis met aan de bovenzijde een meetmodule opgeschroefd en aan de onderkant een aardewerken kegel. Deze kegel is de scheiding tussen het inwendige van de meter en de aarde in je pot.

Doordat de buis gevuld is met water en de kegel wel vocht doorlaat zonder het te laten weglopen kan je dus verbinding maken tussen de zuigkracht van de aarde en de sensor dewelke negatieve druk, vacuüm dus, meet.
Nou hoe aarde eruit ziet weten we wel dus maar eens kijken hoe we het ding aan de praat krijgen en we kunnen gaan meten.

Nou beginnende met een nieuwe meter: nadat je hem hebt uitgepakt doe ik hem gelijk helemaal opvullen met water, gewoon kraanwater is goed hoor, regenwater is ook prima al je je platjes daarmee water geeft.
Daarna zet ik de, na de sensor te hebben gereset,n de kop erop en zet het geheel in een beker water. Dit doe je om de kegel de verzadigen met water. Goed uurtje zou moeten volstaan, zo dik is die kleilaag niet hoor.
Eventueel nog even weer aanvullen, en resetten en klaar, normaal zou hij nu 0 moeten aangeven, de buis is vol en vermits ie net in water heeft gestaan kan er geen spraken zijn van zuiging. Een kleine blijvende luchtbel vormt hierbij geen probleem.

Voor een meter die al gebruikt is, soms is de kegel wat vuil, even opfrissen met staalwol of fijn schuurpapier maakt de overdracht weer iets beter. En dan verder zoals een nieuwe. Als ik oogst gaat mijn meter vaak gelijk in een beker water dus ik kan, na bijvullen en resetten weer gewoon verder in de volgende ronde.

Nu kan je de meter dmv een draaiende beweging, als het ware in de aarde "schroeven". Probeer dit wat in 1 lijn te houden, je wilt dat het ding strak stevig in de aarde zit en de kegel goed contact maakt met de aarde. Desnoods vul je wat aarde aan en druk je hem rondom wat aan. In het begin wat water rond de tensio gieten zodat de aarde wat inzinkt is ook fijn.
Oh ja, waar plaats je hem, nou 1 op een plek waar je hem kunt aflezen natuurlijk en 2 ergens halfweg de potrand en je plantje is prima.

En dat was het zowat, geef hem een uurtje om zich even te zetten en aan te passen, de nauwkeurigheid verhoogt naargelang de kluit voller wordt, en dan kan je gaan meten.

Nou om te beginnen, ideale waarden 90 a 120 mBar, beste meet moment, net als het licht aangaat. Op dat moment heeft de dame in kwestie net 6 of 12u in het donker gestaan, verbruikt ze dan geen vocht en is het vocht gehalte in de kluit stabiel.
Kleine plantjes verbruiken amper wat dus dan ga je weinig moeten doen om op die 90mBar te blijven al heb ik men kleintje liever iets droger staan zo rond de 150, laat ze der maar om zoeken. Worden ze groot en sterk van.
Echter als ze een pak groter zijn en vol in de bloei zitten dan is het amper mogelijk om die 90 te halen.

Ze doen er bij mij vaak al 20-30 Mbar bij tussen meting en de tijd dat ik nodig heb om water te halen en voeding te mengen. Das 30mBar op een kwartier.
En das gelijk een beetje een van de zere punten, het is een moment opname, daarom doe ik voor mezelf ook steeds netjes noteren elke dag wat ik meet en geef.
Hiermee kan je mooi een grafiekje opstellen en ga je sneller " de feeling" krijgen hoeveel je moet geven.

Een grafiekje van Wietefras ter illustratie.

  On 23-2-2016 at 22:34, Wietefras said:

Dat bedoel ik. Op een grote pot zie je die enorme fluctuaties niet. Neem aan dat je dan ook wel wat dichter bij de 80 kan blijven. Op kleine potten zat ik tussen de 30 en 200 oid.

Ik had ze aan mijn datalogger. Dat gaf inderdaad wel een veel beter overzicht dan alleen een enkele meetwaarde aflezen ja.

Als ze eenmaal in de aarde zitten dan reageren ze nog best snel hoor. Ik zag in de grafieken ook mooi hoe snel die planten al beginnen te drinken. Een kwartier nadat de lamp aan ging zag ik de tensiowaardes al stijgen. Die vertraging zie ik ook in de verdamping van de planten dus dat klopt wel. Denk dus dat de tensiometers wel snel reageren.

gallery_990_62_6462.png

Waar dat grijze vlak ophoud is het einde van de nacht. Vanaf de lijn op 15 minuten zie je duidelijk de tenso waardes harder gaan stijgen. Paar uur later krijgen ze water en zie je de tensiowaardes omlaag gaan en daarna weer oplopen.

 

Deze mooie grafiek bevestigd voor mij men buikgevoel dat ik al die tijd de meter goed interpreteer en daarop men watergift bepaal.

Paar voorbeeldjes, tenzij anders aangegeven meten we op het ideale moment, licht net aan dus.
Ff geen onderscheid over potgrootte of welke fase da dame zich in bevindt (groei/bloei) of het jaargetijde waarover dadelijk meer. Ook even ronde cijfers, hoe of wat moet je zelf bepalen, watergeven moet je leren en de tensio is een waardevolle hulpmiddel daarbij.

Ik meet 100mBar en gooi der een liter in, dag erna heb ik 110mBar, prima ze verbruikt dus een liter per dag.
Meet ik 50Mbar is die liter veel te veel en geef je niks, dag erna nog steeds ver onder de 100, proficiat je ben ze aan het verzuipen. Laat maar eens eerst ff opdrogen naar 200mBar en begin dan met een kwart litertje en vertrek vanaf daar.

Ander verhaal, we meten 250 en gooien der een liter in, dag erna gaat ze zelf al naar 300, dan moge het duidelijk zijn dat die liter niet genoeg is en moet je dus meer geven, doe dit niet al te drastisch, je bent nog steeds beter af met te weinig als teveel.

Nou dit zijn enkele praktische voorbeelden, in mijn ervaring en met hoe ik kweek lig ik al lang nimmer wakker van die 100mBar. Ik hang zo gewoonlijk tussen de 100 en 200 wat meer realistischer is om stabiel te houden.
Immers als ik de tent opentrek als het licht net aan is en ik gooi der een liter in dat zakt de meter vaak naar 50-60 wat dus feitelijk te nat is, echter staat ze dag erna weer ergens tussen die 100-200. Prima toch als je maar elke keer ergens in die zelfde range zit, 10mBar is echt niks hoor, staar je der dus niet op blind.

Nog een voorbeeld, als ik een avondje ben wezen pilsen en ik moet de juf nog water geven en die tensio knalt voorbij de 400, doe ik gewoon wat ze anders krijgt, je meet immers een eind later in "haar dag" dus ze heeft ook al meer gedronken, net als jij.
Gooi er dan niet het dubbele in want dan ga je der stress bezorgen, als je dan toch al boven je theewater bent laat je die tent beter dicht, ze zijn sterk en je hebt ze veel liever te droog als te nat.

Nou om ff terug te komen op die potmaat en het jaargetijde, het spreekt voor zich dat je in 8ltr potje minder kwijt kunt als in eentje waar je zo een zak aarde in kwijt kunt.
Ook is het nogal wiedes dat als wij hartje zomer in een hittegolf liggen te puffen dat de dames dat ook doen, dus dat beinvloed het verbruik ook behoorlijk.
Ik geef in zo'n periode ook geen voeding meer mee, ze heeft er toch niks aan terwijl ze zich probeert koel te houden en je stapelt dus voeding op. Maar dat terzijde.

Nou hun nukken er ook nog even bij, hebben ze die, ja eentje die erg belangrijk is, de rest is een kwestie van er ervaring mee op te doen en regelmatig controleren.
Controleren doe je iig als je metingen krijgt die afwijken dan van wat je verwacht te meten.
Soms al je doe boel wat laat opdrogen verliezen ze wat vocht door de kegel die immers water doorlaat om het drukverschil te kunnen meten. Is nou de zuigkracht van de aarde te droog dan gaat deze vocht uit de buis trekken met als gevolg dat deze langzaam water verliest en dus gaat afwijken. Regelmatig eens controleren en wat bijvullen en resetten is de boodschap.
In een enkel geval krijg je meting die langst geen kanten kunnen kloppen. Dan controleer je hem, vul je bij en reset je.Heb je de dag erna weer zo'n idiote uitkomst en mis je weer water in de buis dan wordt het tijd om je meter te verplaatsen.
Want dan mag je der vrij zeker van zijn de de juffer haar voetjes om de kegel heeft zitten en deze als waterbron gebruikt. Voorzichtig verplaatsen (een pootstok kan je al helpen een gat voor te boren om zo min mogelijk wortel te beschadigen) en wat natter kweken.

Ik denk dat ik nou het meeste wel heb gehad, ik kan een ieder zulke meter aanbevelen, zeker beginners zullen er sneller het water geven onder de knie krijgen, en ik durf wedden dat de ervaren rotten die het toch eens willen proberen zullen merken dat ze al die tijd te nat gekweekt hebben.

Ik geef op een nieuwe ronde en een pot aarde die ik ruim op voorhand heb in gewaterd en weer laten uitdrogen voor ik het boontje plant heb vaak de eerste maand geen water, ze heeft het immers nodig en mijn potten zijn altijd ruim zat, tot nou toe rond de 20 liter, nou eentje van 40l.

In deze periode zakt de tensio misschien 10mBar per 3-4 dagen, pas als de tensio alle dagen een verlies van 30-40mBar laat zien weet ik dat ze de pot heeft in gepalmd en lekker aan het drinken is.

  •  
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ga zeker met het gebruik van tensio een logboek bijhouden (ik gebruik hiervoor een whiteboardje in mijn hokje). Om je een indruk te geven...

Bij een dagelijkse watergift op 18L potten, dus 1x per dag op aarde, binnen de eerste 2 uur na het aangaan van de lamp, corrigeer ik maximaal met 100 ml ten opzichte van de watergift de dag ervoor....

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, greentjeonatrip said:

Met dank aan Snaaiper...


Allereerst, wat is het en wat doet het.
Een tensio gebruik je....................................

 

 

1 hour ago, greentjeonatrip said:

En ga zeker met het gebruik van tensio een logboek bijhouden (ik gebruik hiervoor een whiteboardje in mijn hokje). Om je een indruk te geven...

Bij een dagelijkse watergift op 18L potten, dus 1x per dag op aarde, binnen de eerste 2 uur na het aangaan van de lamp, corrigeer ik maximaal met 100 ml ten opzichte van de watergift de dag ervoor....

Thanks :verrygood. Dit ga ik allemaal ff een paar keer lezen om het goed in te laten zinken.

Een logboek ga ik zeker bijhouden.........nu echt:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat geen 'Blumat- Cannabis-Handleiding'......Onder 80mbar, is leuk bij de eerste keer inwateren, maar daarna verzuip je ze gewoon, wanneer je onder die waarde blijft. Ik houd deze ronde tot nu toe 110-130 mbar aan, bevalt goed !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou het is een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Het gaat de laatste tijd niet zo goed met me hond. Ben veel met hem in de weer en ben zeer gestresst.

Heb wel de plantjes verzorgd met behulp van de blumat tensmeter. Was wel vaak wat laat nadat de lichten waren aangegaan met water geven. Dit kwam door de zorgen omtrent me hond, teveel aan me hoofd.

Het gele is wel minder geworden, somige baaldjes vertonen wel een soort verbrand/uitgedroogd, aan die hele kleine. Die ene hele kleine heb ik al een paar weken geleden weggegooid. 
Die kleine nu doet ook niet veel denk ik.

Had ook de afgelopen tijd helemaal niet aan gedacht dat de bloeitijd ten einde loopt, of al was afgelopen. Heb met een klein microscoopje gekeken en de trichomen zijn nog heel doorzichtig.

Volgens mij heeft er maar 1 van de plantjes waar je kan spreken over een top. De rest doet het volgens mij niet echt. Heb net even uit de kast een paar foto's genomen.

Had ook nog nagekeken hoe het kan dat je plantjes nog niet uitgebloeid zijn na de verstreken tijd en dat kon zijn dat het licht te fel staat. Bleek na controle het licht bijna op de laagste stand te staan, volgens mij te laag. Hier staat hij al een paar weken op :wacko:.

Het is gewoon een hele nare tijd geweest de afgelopen weken, zoveel zorgen en stress (misschien moet ik hem snel in laten slapen ). De verzorging is hierdoor wat chaotisch verlopen.

 

20181220_195318.jpg

20181220_195333.jpg

20181220_195348.jpg

20181220_195357.jpg

20181220_195407.jpg

20181220_195417.jpg

20181220_195442.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van de hond, altijd lastig als onze lieve dieren in de problemen raken

 

maar je plantjes snap ik niets van lijkt zonnebrand en te veel voeding maar beide is uitgesloten :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, HUFFnPUFF said:

Jammer van de hond, altijd lastig als onze lieve dieren in de problemen raken

 

maar je plantjes snap ik niets van lijkt zonnebrand en te veel voeding maar beide is uitgesloten :huh:

Ja is zeker lastig.

In het begin heeft het hoogst waarschijnlijk aan het bewateren gelegen, de gele bladeren. Nadat ik de tensiometer ben gaan gebruiken werd dit langzaam minder.
Tja de voeding....daar dacht ik ook ineens aan. Heb een aantal weken geleden de Biobizz bloei gekocht. Dat gebruik ik nu ongeveer 2,5 week. De aangeraden hoevelheid heb ik gehalveerd. Misschien had ik maar een kwart aan moeten houden?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

notitieblokje erbij volgende keer, misschien kun je achteraf dan een patroon vinden, ik vind ht lastig te zeggen in ieder geval

is de kast wel bevallen?

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, HUFFnPUFF said:

notitieblokje erbij volgende keer, misschien kun je achteraf dan een patroon vinden, ik vind ht lastig te zeggen in ieder geval

is de kast wel bevallen?

Ja ik moet zeker meer op gaan schrijven.

Op zich is de kast wel bevallen, zou wel iets hoger mogen zijn. Kom snel ruimte tekort mbt de afstand licht-plantje. Het ophangsysteem moet ik ff aanpassen, dan kan ik de lamp iets hoger krijgen.
Zal ook een grotere stekkerbak monteren, kan ik ook een vernevelaartje plaatsen. Misschien dat de luchtvochtigheid een rol heeft gespeeld. Zal nog eens een paar kweekverslagen van dr. Groen lezen. Misschien dat ik er, nu ik een kweekje gedaan heb, wat extra handigheidjes uit kan halen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf de bodem is het grootste plantje 65cm hoog. De lamp kan nu op zijn hoogst, met de  bevestigingen zoals die geleverd wordt, op 83cm hangen. Dan hangt hij maar 18cm boven het plantje. 
Als ik hem anders bevestig kan die misschien nog een 10 a 12 cm omhoog. Ook doordat de lamp snel nogal laag op je plantjes staat moet je met de lichtintensiteit knop gaan spelen, maakt het ook weer wat lastiger.

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...