Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Canobi

Allereerste kweek, Med Gom 1.0

Recommended Posts

De lv is de afgelopen 1,5 dag wel gedaald, en schommelt behoorlijk. 
Op het moment is de lv maar 37%. 
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik gisteren een raam open heb gezet voor frisse lucht.
Me kast staat hier een meter vanaf.
Van morgen vroeg heb ik m dicht gedaan, werd wat te koud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rv buiten is deze dagen ruim 70 %, dus daar kan het niet aanliggen. Vroeger had je van die waterbakjes met een stuk vloeipapier om aan een radiator te hangen. Zijn die nog ergens te koop?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik op zoek was naar een luchtbevochtiger heb ik van die waterbakjes gezien. 
Ze zijn wel electrisch, er staat dat ze een vermogen hebben van een paar watt.
DEnk niet dat ze te regelen zijn.

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de paar muntjes die ze kosten, mag je er geen sensorgestuurde hygrostaat bij verlangen. :D

Aangezien je best een dure kast hebt, zul je die paar euro ook nog wel kunnen missen. En dat alles voor je hond? Maakt overigens niets uit: wij hebben een kat gehad die alle voer, behalve Sheba, liet staan.

In een ver verleden, streek er, terwijl ik de tuin aan het omspitten was, een pruimenkop parkiet vlak voor me neer. Nadat ik mijn jas erover had gegooid, was ik in het twijfelachtige bezit gekomen van een parkiet, zonder dat ik er huisvesting voor had. Welnu, een kooitje geregeld: maar ook nog een naam. Ik kwam uit op Sheba. Toen mijn kinderen vroegen waarom ik hem of haar Sheba noemde zei ik:  "omdat dat zo'n duur merk kattenvoer is".

Overigens claimde mijn dochter deze nieuwe huisgenoot voor op haar kamer. Mijn verongelijkte zoon moest ik de dag nadien tevreden stellen met een kooitje waarin 2 zebravinken. 

 

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, X-Travert said:

Toen mijn kinderen vroegen waarom ik hem of haar Sheba noemde zei ik:  "omdat dat zo'n duur merk kattenvoer is".. 

:D:verrygood

Het hoeft dus niet een sensorgestuurde te zijn? Ik zat te denken dat dit voor kamers is van zeg 25m2, word het dan niet erg snel veel te vochtig?

Wanneer me hond er niet meer is wil ik voor mezelf ook wel wat gaan kweken ;).
 

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment is de rv niet zo relevant. Je zit nu te laag, maar daar merk je niks van. Straks zit je wellicht te hoog: ook dat is in dit stadium niet erg. Pas als je zwellende toppen hebt, is het vroeg genoeg om over de rv te gaan nadenken. 

Bij mijn weten zijn spint en toprot de ergste vijanden van de wietkweker. Spint is te voorkomen: filtertje bij je inlaat en niet vanuit de tuin met vieze handen in je hok komen. Ik ben ooit in een grote kwekerij geweest: ik moest een knipoveral aan, een keukenmuts op en van die zwembadzakken over mijn schoenen.

De rv bij planten met blad valt best aan te sturen. Een fancontroller kun je instellen. Houd als globale hulp de Vpd-calculator erbij. Die kost niks, in tegenstelling tot een pH-meter, die bij de kweek in grond nauwelijks toegevoegde waarde heeft.  

Overigens wordt de soep niet zo warm gegeten als die opgediend wordt: wiet is onkruid. Hoe minder je er aan doet, hoe beter het groeit. 

   

Edited by X-Travert
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

radiatorbakjes kun je net als natte handdoeken gewoon in de kliko gooien >
gaat niet werken beste mensen !
 een KOUWE MISTMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR !!!
is basiskennis ga allemaal terug naar blz 1 wf basiskennis >
man man man studeren is dat nou zo moeielijk ?
alles voorkauwen ok no probs maar geef dan wel de goeie answers en kom niet met natte kranten handoeken , natte luiers in een bakjes met 3 computerfans der overheen te stormen of radiatorbakjes want je lv gaat er nog geen apkouwekutzwampuntje  van stijgen lieve jongens .

lezen lezen lezen !

de bankhamster kreeg  gister ook zwellende topjes en wou met mn vpc -calculatorretje spelen .

ik kreeg spontaan  hoofdpijn heey :likken:

Edited by macerror
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/19/2018 at 7:35 PM, macerror said:

radiatorbakjes kun je net als natte handdoeken gewoon in de kliko gooien >
gaat niet werken beste mensen !
 een KOUWE MISTMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR !!!
is basiskennis ga allemaal terug naar blz 1 wf basiskennis >
man man man studeren is dat nou zo moeielijk ?
alles voorkauwen ok no probs maar geef dan wel de goeie answers en kom niet met natte kranten handoeken , natte luiers in een bakjes met 3 computerfans der overheen te stormen of radiatorbakjes want je lv gaat er nog geen apkouwekutzwampuntje  van stijgen lieve jongens .

lezen lezen lezen !

de bankhamster kreeg  gister ook zwellende topjes en wou met mn vpc -calculatorretje spelen .

ik kreeg spontaan  hoofdpijn heey :likken:

Ik ben iemand, en zeker in deze situatie dat ik medicinale olie  wil maken, die wanneer het beter kan ik dit ook wil doen. 
Ik heb een tijd gezocht en gekeken naar een koude mistmaker, maar deze zijn allemaal erg aan de maat en ik weet niet waar ik die kwijt kan. 
Wel heb ik een aantal zeer kleine gezien die je in een kommetje water leg. Maar bij deze heb ik erg weinig controle en is erg intensief om het in de gaten te houden.

Wat ik ook ben tegen gekomen is een soort mist maker voor een terrarium (misschien bedoelde je deze wel). Deze blijft buiten het hok staan en blaast het via een slang naar binnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update hoe ze er nu bij staan.
Die ene heeft nog steeds zijn helm op!

 

medgom 21.jpg

medgom20.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De leds hangen iets te laag. 
Heb m ongeveer 10 cm hoger gehangen nu.

 

medgom24.jpg

medgom23.jpg

medg21.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjonge jonge jonge jonge jonge....... wat een l#l zeg. Ben ik bezig met water geven komt het touwtje, om de hoogte van de led te veranderen, tegen een plantje.
Precies weer dat plantje, met dat horizontale worteltje, die verleden keer helemaal scheef stond.
En nu lag hij helemaal plat. Heb m met een potloodje rechtgehouden en de aarde erom heen een beetje aangedrukt. Hij staat weer recht maar hij heeft nu denk ik wel een trauma opgelopen:wacko:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De volgende dag ging ik kijken, ligt diezelfde weer op zijn kant.
Heb hem een beetje uitgegraven, zag toen dat het horizontale gedeelte van de wortel best lang is, ca 5cm.
Zat ook maar net onder de aarde. Hij heeft dus naar de zijkanten toe totaal geen steun. 
Ik heb een vermoeden dat het gebeurt is toen ik de plantjes verwisseld had van plaats.
Denk dat op de plaats waar ik hem neer had gezet wat meer wind van de fan stond en is omver geblazen.

Is dat trouwens een goed idee om ze afentoe van plaats te verwisselen?. Ik deed dit omdat de bries van de fan niet overal even sterk blaast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over van plaats verwisselen, wordt heel verschillend gedacht. Planten kunnen zichzelf uiteraard niet verplaatsen. Toch heb ik met goed resultaat vaak genoeg autoflowers met de zon mee laten draaien, zodat ze zoveel mogelijk zonlicht kregen. Planten in de vensterbank draai ik ook wel eens 180 graden. Kunnen planten door het verplaatsen stress krijgen? Misschien wel, maar zelf heb ik het nooit waargenomen. 

Te veel wind door de fan kan ook negatieve gevolgen hebben: paarse steeltjes. Anderen zweren juist bij veel luchtverplaatsing: de stammetjes en zijtakjes zouden er dikker door worden, waardoor een betere sapstroom.

Er werden veel discussies over gevoerd waarbij de emoties soms zo hoog opliepen dat er een rabiate polemiek ontstond.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, X-Travert said:

Er werden veel discussies over gevoerd waarbij de emoties soms zo hoog opliepen dat er een rabiate polemiek ontstond.

Die moest ik ff opzoeken :huh:.

Ja alle neuzen dezelfde kant op is zeldzaam.
De waarheid ligt meestal ergens in het midden ;).

Als die ene verder achterblijft, kan ik hem dan beter weghalen omdat hij toch later niet voldoende licht zal krijgen.?
En als ik hem dan weghaal hebben de andere meer ruimte om te groeien?

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo lang je ruimte hebt, zet je de achterblijver toch iets hoger. Wat ik niet zou doen, is weggooien maar gewoon het worteltje verticaal in de grond stoppen. Het stammetje is dan weliswaar horizontaal, maar dat trekt vanzelf weer verticaal richting lamp. Planten groeien nu eenmaal naar het licht toe. Je zou kunnen overwegen om de onderste blaadjes voor de helft af te knippen: omdat de wortel wat beschadigd wordt, is een kleiner verdampingsoppervlak wellicht beter. Net als bij het nemen van stekken dus.

Lukt het niet dan ben je even ver als weggooien. 

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er dan niet al wat wortels naar beneden gegroeid na 2 weken? Ik moet dus de hele plant uitgraven en opnieuw planten?.
Anders snap ik niet hoe ik het horizontale gedeelte er verticaal in krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de zaailing bij de minste of geringste aanraking omvalt, zal de wortelvorming niet echt op gang gekomen zijn. Beschouw het maar als een stekje met penwortel.

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon laagje aarde aanvullen beetje voorzichtig beehartigen dan red de natuur zich zelf wel weer .

dat horizontale stukje blijft wel zitten en gaat ook wortelen eigen leven leiden al a moeder natuur .

en draaien verplaatsen uit de ruimte halen ff ergens neer zetten verpotten vervoeren desnoods stukje achter op de fiets is helemaal geen probeem .

en er zijn genoeg basiskennisextremisten die tegenovergesteld lullen maar ik doe al 32 jaar mn eigen way kutten vandaar  .

als je ze in de donkere periode maar met rust laat kan er weinig mis gaan .

:punk:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, macerror said:

gewoon laagje aarde aanvullen beetje voorzichtig beehartigen dan red de natuur zich zelf wel weer .

dat horizontale stukje blijft wel zitten en gaat ook wortelen eigen leven leiden al a moeder natuur .

en draaien verplaatsen uit de ruimte halen ff ergens neer zetten verpotten vervoeren desnoods stukje achter op de fiets is helemaal geen probeem .

en er zijn genoeg basiskennisextremisten die tegenovergesteld lullen maar ik doe al 32 jaar mn eigen way kutten vandaar  .

als je ze in de donkere periode maar met rust laat kan er weinig mis gaan .

:punk:

Wiet is net onkruid. Ontkiemen tussen natte tissues, plastic bakjes over ontkiemde zaailingen: ik ben er nooit aan begonnen en ben absoluut niet van plan er ooit aan te beginnen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Gewoon zaadjes in de stekgrond en daarna in kokos van Ecostyle. Bemesten doe ik ook bio: bloedmeel, beendermeel, vinassekali, kieseriet. az-kalk en lavameel. De zelfde producten die ik ook in de moestuin gebruik. Bio bemesten heeft in mijn ogen een groot voordeel: overbemesting is nagenoeg uitgesloten en je kan de grond meer dan eens gebruiken, omdat er geen ballastzouten in bio voeding zitten. Voor een goed bodemleven heb je ook schimmels, bacteriën en gisten nodig en die houden niet van zouten. Ik geef geen voeding mee in het water: de buffervoorraad zit in het medium.

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

@X-Travert Valt wel mee hoor met bepaalde cultivars een stek maken is soms weleens lastig,dus geen onkruid.
Als je onkruid zegt zeg je hennep.

De cultivars waar goede wiet vanaf komt zijn lang zo wild niet meer als hennep,en hebben dus ook meer aandacht&focus nodig dan onkruid.
Als iemand zegt dat wiet kweken makkelijk is,vind ik dat niet kloppen.
Er zijn zat soorten die fussy zijn en makkelijk te verkloten,is mijn ervaring.

Je kan kiezen voor makkelijke soorten,maar juist die lastige zijn zoooo lekker:P

En ja,ik zet de kiempjes in een kweekkasje om de luchtvochtigheid hoog te houden zodat de helm eraf kan.
Daarna gewoon onder de lamp zetten zonder kas.

Als je gaat peuteren aan de helm,gaat het vaak mis.
En dat is balen als je maar 4 zaadjes hebt toch>>

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het grote aantal snel op de markt gebrachte cultivars niet een oorzaak van de moeilijkheidsgraad kunnen zijn? Een landbouwgewas veredelen duurt soms wel 10 jaar. Het gewas moet bijvoorbeeld een grote opbrengst geven, liefst bestendig zijn tegen ziektes, tegen tijdelijke droogte of een overvloed aan regen kunnen. En ook de eenheid in groei is van belang. Als ik naar een graan- of aardappelveld kijk, zie ik een min of meer uniform gewas. Hoeveel zaadplanten zijn er wel niet uit dezelfde bulk met een heel ander uiterlijk? Die zijn kennelijk onvoldoende teruggekruist. Vandaar dat ik graag wat stekken neem van een gezonde uit zaad opgekweekte plant: die stekken geven een uniform gewas. Uit genetisch oogpunt bezien, is er, ongeacht het aantal stekken, sprake van een enkele plant.    

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, X-Travert said:

Als de zaailing bij de minste of geringste aanraking omvalt, zal de wortelvorming niet echt op gang gekomen zijn. Beschouw het maar als een stekje met penwortel.

Als je er voor staat en het horizontale gedeelte loopt naar rechts valt hij makkelijk naar achteren en naar voren.

Toen ik een beetje aan het graven was gaat het uiteinde van het horizontale gedeelte wel naar beneden, hoever weet ik niet.
Ik heb inmiddels het horizontale gedeelte schuin verder in de aarde gestopt en toegedekt, ik wacht wel af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht eerst toen ik gele bladeren zag dat me lamp te laag hing. 
Nu valt me op dat juist de kleinere plantjes juist degene zijn die geel worden.

Nu heb ik zitten zoeken naar wat de reden zou kunnen zijn en ik kom op dat ze te weinig voeding krijgen?
Ik kijk niet echt meer naar de pH waarde en ik geef vanaf ze 3 weken oud zijn aan de 2 grote 50ml om de dag en de 2 kleine ongeveer 20ml om de dag.
Ze krijgen geen extra voeding ofzo, alleen water.
Dat hele wegen van me potten heb ik echt nog geen kaas van gegeten.

Zal zo wat foto's posten, het is nu donker.

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

De foto's.
Die rechtsachter staat vind ik minder geel dan gister.

Had ze net wat water gegeven, de helft van wat ik in me vorige post gepost heb.

20181104_210028[1].jpg

20181104_210038[1].jpg

20181104_210045[1].jpg

20181104_210052[1].jpg

20181104_210112[1].jpg

20181104_210122[1].jpg

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik maar eens een ec meter ga aanschaffen. Ik word gek van die onzekerheid.
Heb de afgelopen tijd weer veel zitten lezen over bewateren. Was hier al wat onzeker over maar dit is niet minder geworden.
Ook veel gelezen over de mogelijke oorzaken van het geel worden van de bladeren. Ook een hele waslijst.

Zijn bijv de Milwaukee mw302 of de Hanna Gro'check EC een goede investering? 

Zit ook gelijk aan een fan ontroller te denken. Is voor mijn kleine ruimte zo een simpele van €35,- voldoende?

Edited by Canobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...