Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Can light, original, of toch wat anders?

Recommended Posts

Mijn 3e rondje met mijn huidige koolstoffilter zit er op, dus moet weer gaan kijken voor een nieuwe.

Gebruik nu een 2000m3 Can light filter op een 2310m3 afzuiger. Maar omdat de zuiger eigenlijk nooit boven de 40hz draait, mijn passieve inlaat toch wel de nodige onderdruk creëert, en ik nu bovendien voor de helft naar led over ga stappen (dus zal over het algemeen iets minder hoeven afzuigen) dacht ik dat de filter nog wel wat kleiner kan.

Ik heb t/m de laatste dag geen enkel probleem ervaren met mijn huidige filter. Vraag me dan ook af of ik er mee weg zou komen om er nog een rondje mee te draaien. Iemand een idee hoe snel die dingen van een klein beetje geurlek naar een heleboel geurlek gaan? Dan kan ik deze hoofdpijn weer effe uitstellen :) 

Verder zat ik eens naar Can original filters te kijken. Wat hier opviel is dat een 1750m3 original filter letterlijk 4x het gewicht aan kool heeft tov een light filter van 2000m3. Betekent dit dan ook dat de filter minimaal 4 x zo lang mee gaat? Vind die dingen zo belachelijk zwaar, maar voor 12 of meer rondjes geen omkijken zie ik dat eigenlijk wel zitten.

Of zijn er andere tips?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou geen risico nemen! 

zwaarder is beter naar mijn mening, licht filter gaat net zo lang mee denk ik als een zware maar die zware zal beter filteren dus sterkere luchtjes aan kunnen dan een  licht filter.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echter bevalt de can light filter de afgelopen drie rondes gewoon prima. Als ik niet te ver af wijk van de ideale luchtstroom, verwacht ik ook niet dat dit in het vervolg anders zal zijn. 

Als de filter zoals je zegt even lang mee gaat, ga ik zeker geen filter van 60kg ophangen tov de light filter van nog geen 20 kg. Maar kan me dit bij een viervoudige hoeveelheid kool dus niet echt voorstellen.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

met filters moet je eigenlijk geen risico nemen 

zeker niet uit gaan dat een filter bijvoorbeeld een jaar mee gaat, niet alleen geur maar ook vocht en stof hebben invloed op de filter ongeacht het dikte van het koolbed want als het verzadigd is werkt het niet meer

en een beetje geurlek word ineens heel veel geurlek!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt (ik doe al 4 jaar met hetzelfde filter, wel 2x per jaar kool er uit, en weer er in) :huh:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is idd een lastig ding om mee te experimenteren. Nou kreeg ik wel een pb van een niet nader te noemen maar voor de meeste wel bekend lid, die vertelde dat hij zijn can original filter 2 jaar continu in gebruik heeft. Hij dacht dit eigenlijk nog wel een 3e jaar te kunnen doen maar verwisselt hem uit voorzorg. hij benadrukte wel hoe onhandelbaar die dingen zijn. Daar zie ik dan toch ook best wel tegenop met die 60kg.

Wat betreft stof is de hoeveelheid kool toch wel relevant trouwens? En was vocht niet alleen een factor als de rv gedurende langere periode heel hoog oploopt? Anders gaat hij toch niet over de loop van de tijd steeds meer vocht opnemen?

Ben er nog niet helemaal uit wat het wordt. Zit nu ook nog te denken om 2 (lichtere) filters tegelijk op te hangen waarbij 1 vd 2 een flexibele verbinding met de gefixeerde zuiger heeft. Dan kan ik het filter gewoon laten hangen tot dat hij daadwerkelijk geur gaat doorlaten, omdat ik hem dan gewoon midden in een ronde makkelijk kan verwisselen. Bijkomend voordeel is dat ik hem dan tijdens de groeifase (bij mij toch meestal 6 weken) makkelijk losgekoppeld kan laten wat weer in de levensduur scheelt. Nadeel zou alleen zijn dat je wat meer bochtenwerk krijgt wat de efficiëntie van de zuiger weer niet ten goede komt. Maar had dus toch al een aardige overcapaciteit.

Dat bijvullen zou ook nog een optie kunnen zijn. Werkt dat gewoon met alle filters, @HUFFnPUFF of ben je dan aan bepaalde merken/types gebonden?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie zou gewoon 1 goede nemen, en afhankelijk hoe landelijk je woont of hartje amsterdam, of 1 licht veg 1zware bloei doe je ding :P

ja koolstofsoort verschilt wel eens, diameter en vorm, voor grote filters is het niet voordelig maar ik kon het ding bijvullen voor <10 euro en ging het weer een jaar mee, volgend jaar wel weer eens een nieuwe halen, heeft niet zon haast met 2 plantjes :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Can original 2000m3 heeft 50 kilo actief kool en een Can light 2000m3  maar 10 kilo:td dus is het vrij logisch dat het 5x zo lang duurt dat die verzadigd is.

Heb zelf ook heel lang gedaan met een Can original wel kleiner formaat.

Original

Eigenschappen

  • Model: CAN150BFT;
  • Filter:
    • Materiaal: Staal;
    • Lengte (zonder flens): 150cm;
    • Diameter: 40cm;
    • Gewicht 75 kg.
  • Koolstof:
    • Type: gepelletiseerd;
    • Gewicht: 50,0 kg;
    • Dikte Bed: 6.5 cm;
  • capaciteit:
    • Technisch: 2400 m³;
    • Praktisch 2100 m³;

Flens: Ø 250 mm.

Light

 

Eigenschappen

  • Model: CAN-LITE 2000;
  • Filter:
    • Materiaal: Staal;
    • Lengte (zonder flens): 100cm;
    • Diameter: 30cm;
    • Gewicht 19 kg.
  • Koolstof:
    • Type: gepelletiseerd;
    • Gewicht: 10.2 kg;
    • Dikte Bed: 5 cm;
  • capaciteit:
    • Technisch: 2200 m³;
    • Praktisch: 2000 m³;
  • Flens: Ø 250 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo had ik ze idd vergeleken @Xell, maar dan 1700m3 original tegen de 2000m3 light

Share this post


Link to post
Share on other sites

van staal, oh dat weegt ook wel lekker mee 

wel 20% dikker koolbed, zie je ook wel in de vierkante meter maar merk je wel met echte stinkers (die hoef ik ook zelf niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Patrick034 said:

Phresh filter, top ding, niet zo zwaar ook.

Nou zullen phresh filters in grote lijnen het zelfde zijn als Can light filters neem ik aan? Of heb jij een verschil tussen de 2 merken ondervonden of een andere reden om erg enthousiast te zijn over phresh filters?

Zoals ik zei was over de Can light al zeer tevreden maar was het meer het idee van een filter dat 2 a 3 jaar meegaat dat me erg interessant leek. En daar zul je dan toch een zwaarder filter voor nodig hebben lijkt me zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het veiligst is gewoon een filter in reserve te houden en bij de eerste geurlekkage te verwisselen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hetzelfde voor lampen fans en dergelijke, het zal maar op zondag half 11 stukgaan  :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

In zekere zin heb je gelijk HUFFnPUFF. Maar of er iets aan je materiaal kapot gaat, is een  onzekere gebeurtenis in de nabije toekomst. Dat een filter verzadigd raakt, is een zekere gebeurtenis in de nabije toekomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maarja vervang maar eens een 2000 kuub filter in een hok dat helemaal vol staat met planten.

Vandaar dus het idee om de reserve filter alvast op te hangen. Dan hoef ik alleen de slang van de ene naar de adere filter te verplaatsen.

On 10/2/2018 at 7:44 PM, cannarie said:

Ben er nog niet helemaal uit wat het wordt. Zit nu ook nog te denken om 2 (lichtere) filters tegelijk op te hangen waarbij 1 vd 2 een flexibele verbinding met de gefixeerde zuiger heeft. Dan kan ik het filter gewoon laten hangen tot dat hij daadwerkelijk geur gaat doorlaten, omdat ik hem dan gewoon midden in een ronde makkelijk kan verwisselen. Bijkomend voordeel is dat ik hem dan tijdens de groeifase (bij mij toch meestal 6 weken) makkelijk losgekoppeld kan laten wat weer in de levensduur scheelt. Nadeel zou alleen zijn dat je wat meer bochtenwerk krijgt wat de efficiëntie van de zuiger weer niet ten goede komt. Maar had dus toch al een aardige overcapaciteit. 

Toen vond je dat nog een slecht idee @HUFFnPUFF, of begreep je me toen verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom ja! Juist omdat je het niet kan voorspellen moet je het al in huis hebben ;) 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie ja maar vraag mij niet waarom, volgens mij een lichter filter gewoon vervangen voor een zware leek mij beter, maar ik ben wel fan van zo min mogelijk troep in je ruimte

ik heb ook gewoon een "oud" filter voor in de veg als het niet ruikt

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo. Maar vergis je niet hoe zwaar 60kg is om boven je hoofd op te hangen he. En naar huis te sjouwen..

Dat is gewoon het gewicht van een lekker wijf. Alleen dan werkt een filter voorgeen meter mee.

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik alleen nog maar empire haze killers 2500m3.

Zijn van aluminium dus mooi licht en een super dik bed en net zo duur als can lite.

Ze gaan ook langer mee ben er goed over te spreken.

Hiervoor altijd can lite gebruikt, ze doen het in het begin goed maar word snel minder vind ik

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...