Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sunbeam

Pineapple Haze V2 F1 *No-Till *LED by Sunbeam

Recommended Posts

Ik probeer de grond temp altijd boven de 20C te houden. Let wel op dat de grond temperatuur vaak aanzienlijk lager ligt dan de omgevingstemperatuur. Nou kan dat in mijn geval ook deels liggen aan het gebruik van smart pots waarbij meer verdamping plaatsvindt.

Water temp houd ik ook altijd rond de 20C. Soms iets kouder in de zomer en iets warmer in de winter. Heb het dan over enkele graden verschil. Al heb ik ook wel eens gehoord dat de temp van je watergift maar een minimale invloed heeft op temp van de grond.

Voor het verwarmen van je aarde kun je dan prima matjes gebruiken. Voor het laag houden van de rv zou ik persoonlijk proberen het klimaat in de ruimte buiten het hok goed te regelen (ventileren/ verwarmen) en dan je hok met de lampen uit voldoende blijven ventileren. Er even vanuit gaan de dat je aan- en afzuigt binnen die ruimte.

Isolatie van je hok heb je mijns inziens weinig aan (op de bodem evt na dan) omdat je hoe dan ook ventileert.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi guys!

Die temperaturen en wat anderen doen das heel goed om te weten! Ik dacht echt; zo veel maakt dat toch niet uit man. Maar omdat het met simpele middelen perfect te regelen valt is het dom om niet een matje onder je pot te leggen! Ik ben om!
Is een electrische deken wat? Voor onder de tent.. en dan op een thermostaat met een sensor.


Ik dacht zelf ook aan het klimaat buiten de tent. Maar soms heb je echt een probleem als het buiten weken lang stortregent.
Met dat (gefabriceerde) extreme weer van tegenwoordig zijn misschien toch wel eens bottere maatregelen nodig dacht ik gisteren. (en dat is natuurlijk ook de bedoeling, dat alleen de rijke lui over blijven in hun bunker met climate control op hun opgekochte natuurreservaat bah)
Ik dacht; toch maar eens even kijken wat zo'n dehumidifier nou kost en hoeveel stroom hij wel niet gebruikt..!
oja 200,- voor een redelijke en dan hoppa ±150Wh erbij.. Nou niet dus. Wel vind ik het mooi werken in een gesloten systeem met co2, maar dat doe je als je een flink hok hebt... Het ding vangt water op dat je kan recycelen, das heel schoon water toch? Das wel mooi aan dat systeem. Als onze energie nu ook eens wat duurzamer werd opgewekt......
Ik moet het denk ik toch via de temperatuur zien te regelen, te beginnen bij vloerverwarming!
En ik dacht ook misschien wel wandverwarming in de tent dat ik al voorbij zag komen, mooi hoor! Doodsimpel.
 

En die VPD, ben begonnen met lezen, mooie verhalende vorm waarin het wordt uitgelegd! Echt met de plant centraal en uitersten etc fijn!
tnx ouwe

Als het straks trouwens buiten nat èn koud is en je ventileert enigzins, maar je stookt ook, dan gaat de LV binnen door het verhogen van de temperatuur gelukkig al wel een heel stuk omlaag, dat is dan je redding. Maar ja wel een gedoe ook hier, om goed te ventileren moet ik het hele appartement continu door laten tochten, en bij noodweer minder ventileren maar wel  de afzuiger van de badkamer en keuken vol aan laten staan, best een aardige cfm volgens mij, er is net een nieuwe fan op het dak gegaan ik zal het eens nazoeken...

wel weer goedkope rommel de lagers lopen nu al aan, vast een energievretertje, als het aan mij lag had ik er een dubbel zo dure zuinige op gezet...! Maar je huurt en je consumeert wat he.... Toen mijn oude lawaaiige CV ketel eindelijk afgeschreven was kreeg ik ook een normale ketel niet eens een HR ketel, ik vroeg de monteur dus waarom heb ik geen HR ketel gekregen, nou hij vond het dus net zo belachelijk als ik!


Het blijft gewoon behelpen, sowieso kweken onder een lamp in een zweet hutje en dan buiten nabootsen, waar zijn we eigenlijk mee bezig... soort van noodgedwongen ontstaan, we hebben gelukkig of moet ik zeggen helaas goede excuses, en er komt ook wel echt een kwalitatief goed produkt vanaf.
En door dit soort dingen goed te leren kan je er in ieder geval al voor zorgen dat je naast de stroomkosten van je lamp verder alles zo laag mogelijk houdt. Als je het een beetje doordacht uitkient, plaatsing van je tent en je kanalen etc waar we het uitgebreid over gehad hebben, leuk(!), isoleren etc, dan kan je in de gelukkige omstandigheid komen dat je een groot deel van je kweek niet of nauwelijks hoeft bij te sturen met grof materieel :) ik kan bijvoorbeeld mijn covercrop laag houden en ik hoef niet àlles terug in de pot te gooien, ik mag van mezelf ook best bijvoeren, als ik daarmee mijn kweek kan redden..
Na het zien van 30 rascal farmer yt notill filmpjes zie ik dat ook hij het niet zo nauw neemt, ook hij voert soms gewoon bij met calmag of ander flessenvoer.. Het principe is prachtig maar het moet ook weer geen religie worden.. Het blijft een pot die binnen staat met zijn beperkingen. En er zijn ook legio manieren om via de fles de turbo op de groei te zetten qua voeding, wat met LED ook soms noodzakelijk is vrees ik.

Het blijft iig leuk, je kan het heel klein houden, ik blijf de waarde van binnen kweken nog steeds wel in zien, de kosten zijn te overzien en de beloning is hoog, zowel wat je uitspaart bij de shop, als medicinaal in kwaliteit als therapeutisch in de zin van hobby!
Ondanks dat de stroom prijzen weer eens fors gaan stijgen komend jaar.....
(belachelijk want ik las laatst via mainstream nieuws dat minder van 15% van onze energierekening daadwerkelijke stroom betreft..)
Maar dat terzijde!


We ain't got no choice but to:

Keep on growing!

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.just4growers.com/stream/temperature-humidity-and-c02/its-getting-hot-in-here.aspx

9) Keep Your Roots Cool
The optimum temperature for active metabolism in most plants' root zones is around 64-68°F (18-20°C). Ensure that your water or nutrient solution is at this temperature too. If using tap water, be sure to add just enough from the warm tap so that the water feels tepid-not warm, not cold, just silky to the touch. Better yet, invest in a nutrient thermometer or a thermostatically controlled nutrient heater.

http://www.canna.nl/download_file/979/517/

Temperatuur Daarnaast is temperatuur van belang. Hoe warmer de wortel (dus substraat, maar ook het water), hoe meer water de wortel op kan nemen. Pas op: warm water kan minder zuurstof bevatten waardoor je een gebrek aan zuurstof voor de wortel kunt krijgen en de wateropname stil wordt gelegd. Ook kunnen er negatieve micro-organismen ontstaan die de plant ziek kunnen maken. Denk hierbij aan Pythium (omvalziekte). Tip: houd de temperatuur van de wortel, het substraat en het water op circa 20-22ºC.

13 hours ago, cannarie said:

Ik probeer de grond temp altijd boven de 20C te houden. Let wel op dat de grond temperatuur vaak aanzienlijk lager ligt dan de omgevingstemperatuur. Nou kan dat in mijn geval ook deels liggen aan het gebruik van smart pots waarbij meer verdamping plaatsvindt.

Water temp houd ik ook altijd rond de 20C. Soms iets kouder in de zomer en iets warmer in de winter.

http://www.canna.nl/download_file/978/605/

Worteltemperatuur De plantenwortel neemt zijn water en voeding het beste op bij een temperatuur van circa 20°C. Bij die temperatuur bevat het water in het substraat nog veel zuurstof, terwijl het precies warm genoeg is om het pompmechanisme van de wortel optimaal te laten werken. Een lagere temperatuur veroorzaakt een slechtere pompwerking, terwijl de wortel bij een hogere temperatuur minder goed zuurstof uit het water kan opnemen. Daarnaast veroorzaken de hogere temperatuur en het zuurstofgebrek een toename van kwalijke schimmels (zoals Pythium) en bacteriën, met alle problemen van dien. Het is dus erg belangrijk om in je substraat de juiste temperatuur aan te houden. Helaas kun je dit niet corrigeren met je watergift. Dan zou je namelijk extreem warm of koud water moeten geven, waardoor de wortel tijdelijk veel te koud of warm wordt. Het gevolg is dat de plant stress krijgt, terwijl een kwartier na de watergift blijkt dat de temperatuur in het substraat nauwelijks is veranderd.

Ikke houd de watertemp ook rond 20 graden :verrygood:jump:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, greentjeonatrip said:

Die hele pdf is interessant (!) en ook die tekening met die 'pijlen' :D, die bedoelde ik eigenlijk, maar op de pdf zelf is het pag.6 :innocent:

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, greentjeonatrip said:

En die site van Just for Growers vind ik ook vet. Die kerel gaat nog harder dan jij ! :lol::rofl

Gingen mijn planten maar net zo hard, trouwens de snelheid is er goed uit dat zijn wel 10 lessen in 1x wat jullie me sturen ;)

Edited by Sunbeam
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahahaha ok
De tips van Simon daar gaan we

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echte masterclasses! heb ze gezien die 3.
Er gaat een wereld voor me open, dat wordt lezen..!

Ik ga denk ik morgen beginnen met het brouwen van een compost thee, er zijn 2 plantjes die nauwelijks vooruit gaan.
Bokashi is leuk, en fermenteren maar je krijgt er geen zuurstofrijk water mee.
Zuurstof bij de wortels is ook een van die dingen waar ik volgens mij regelmatig te weinig van heb, zeker met zaailingen heb ik niet al te veel succes gehad.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff wat votooz.
De voorste rij (rechts) die 1 dag later was ontkiemd ligt nu voor op de achterste rij.
Maar ze trekken allemaal wel bij :)
_DSC6242.thumb.jpg.a06b533917515a59d517af4b34422097.jpg

Ik heb ze ook wat gevoerd, top dressing lekker met wat biovin bodem verbeteraar, een handje mest best. Nog wat hennepsnippers en beukensnippers in het midden rondom de plantjes, beetje kaal gemaakt..
En de truukendoos mag tijdelijk ook even open om ze op te groenen.
Bitterzout (magnesiumsulfaat) heb ik wat van gestrooid en door het water maar even wat guano kalong grow NK en wat no mercy guano extract (=vooral fosfor), bokashi om wat af te zuren (op de gok dus zonder ph meter, helaas....)

En als klap op de vuurpijl een lepeltje direct opneembare calcium, ooit een aanbieding kilo zak van gekocht van de greenhouse voor 10,-..
Ik zou zweren dat ik ze in een uurtje zag opgroenen na de douche! :)
Begin ik het dan eindelijk te leren?


Ik begin bij de groenste plant, die gaat nu als een raket! 1 van de 4 pineapple hazes, die makkelijk te herkennen zijn aan de rauwe look met brede bladeren en dikke zaagtanden.
Ze beginnen nu ook al te ruiken en ja meteen goed! Fantastisch!
_DSC6251.thumb.jpg.a2e12540251256192470731fcc97f346.jpg1_DSC6251-2.thumb.jpg.d50e4de8f2411e25f6e1d2d5da3d16b9.jpg

_DSC6255.thumb.jpg.24658fa12e0804a7d293480d3882f112.jpg2_DSC6255-2.thumb.jpg.9bd43d66c19e5144994b67b000adae03.jpg

_DSC6257.thumb.jpg.1b9145c6e14c0279678c36972467a4e2.jpg3_DSC6257-2.thumb.jpg.75dd60cbf5c08f3f6a069a84cdb01648.jpg

mmmmmmm.....
dan de achterste rij:
_DSC6261.thumb.jpg.589ae238ec4e7a57b0593900816fae0a.jpg4
Rechts in de hoek staat Blue Haze, volgens mij een grote eter die niet kan wachten. Ik spaar ze ook niet qua licht, ik wil tegen de bovengrens van wat ze aan kunnen blijven zitten..

_DSC6261-2.thumb.jpg.be715ac20dc4c16fa48358445927b86e.jpg


Hoewel ik wel op aan het letten ben hoe ze reageren.. En volgens mij beginnen de laatste 2 nu ook aan te slaan:
_DSC6269.thumb.jpg.7f088070cf758ba7e2a6842ed23f69d5.jpg5
Critical neville 2.0 stond even stil, maar nu zie ik haar opgroenen en in beweging komen. Wel kleine blaadjes, maar dat kan ook bij de soort horen. Ik denk dat zij veel licht kan hebben straks, is wel een gokje
_DSC6269-2.thumb.jpg.948dc7d081943d6d76ff92bf4ca567cb.jpg

En dan als laatste de kleinste Pineapple Haze links achterin, eindelijk begint hij/zij dan bij te komen uit de shock, mijn gevoel zegt dat het goed komt en dat de wortels zich mooi aan het strekken zijn!
_DSC6262.thumb.jpg.a3588b4e5e2c3322ef1fe307eacacd2a.jpg_DSC6262-2.thumb.jpg.68bd5ee0c35d3c6c6666b38a35231503.jpg

Joepie!
Oja hier mijn autofilter-lichtsluis boxen, je ziet er verder weinig aan maar er zit een groot raamwerk in met een dubbel filter (grof en zeer fijn), een 200mm pc casefan
en nog schotten voor het tegenhouden van het licht..
_DSC6239.thumb.jpg.65214a5bb37c001319b8b4e9ff72e7d0.jpg_DSC6240.thumb.jpg.47c526e7c6de44d6ecc7aef03be28a18.jpg
En de control room
_DSC6235.thumb.jpg.d728b4973b9873b1d7137308bcdefd0d.jpg

Ik heb even wat rood erbij gedraaid, volgens mij vinden ze die frequentie erbij wel fijn!
Krijgen ze iig grote bladeren van..
_DSC6248.thumb.jpg.4679f9ada5d83e44b7e8b04a003e6d95.jpg_DSC6277.thumb.jpg.e5f2a30cf8d73d3623d97ed604375a7f.jpg

Extra blauw zou ook nog kunnen, maar dan moet ik wat ompluggen. Mijn redenering is dat er al genoeg van dat 450nm blauw in die cobs zit 3500K, 4000K en 1 5000K
Dus ik heb nu alleen de UVA op dat blauwe kanaal zitten, maar UVA vind ik nu wat overdreven om ook al aan te zetten.
Blije planten iig!
_DSC6270.thumb.jpg.839a0216307dba6694feb87d8c236a2a.jpg
Dus ook een blije kweker!
Ciao!

Edited by Sunbeam
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er erg gezellig uit zo met die cover crop! Blijf kwijlen bij het zien van je lamp:dribble:

Heb je nou spiegels hangen in je tent?

Edited by Crusher3r
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Crusher3r said:

Ziet er erg gezellig uit zo met die cover crop! Blijk kwijlen bin het zien van je lamp:dribble:

Heb je nou spiegels hangen in je tent?

Plexiglas spiegels ja, uit een restjes bak, ben er wel tevreden over :) Glas zou ik niet genomen hebben...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, als ze ooit binnen vallen bij je zien ze je wietplanten misschien niet eens :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, 420man010 said:

Tja, als ze ooit binnen vallen bij je zien ze je wietplanten misschien niet eens :verrygood

ja of ze zien er 300....

 

_DSC6100.jpg.8edeb63f30c7298262a85f8b931254cc.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een paar vragen over je lamp als dat mag:rolleyes:

Welke heatsinks gebruik je?

En welke driver voor de far red?(hoeveel leds?)

Thanks!

Erg gaaf die spiegels! Leverd ook coole foto's op!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Sunbeam said:

ja of ze zien er 300....

 

_DSC6100.jpg.8edeb63f30c7298262a85f8b931254cc.jpg

MASSIEVE CANNABISKWEKERIJ OPGEROLD KILOMETERS AAN DRUGPRODUCTIE :book:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, greentjeonatrip said:

ja klopt, die kwam van de legerdump shop Baco in IJmuiden, prima ding.

En ook nog een echte kwh meter met van die analoge cijfertjes zit er tussen DIN rail, was uit een aanbiedingbak.
Ik noteer de stand na iedere kweek. Alles wat maar met de grow te maken heeft moet via die kabel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smokeDaar wil ik meer van weten. Gewoon de hoofdkabel erin pluggen, op watts instellen en gaan met die banaan ?

liep echt toevallig tegen die link aan van jou in 1 of ander scrog topic...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de cents per watts doen voor het totale kostenplaatje B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Crusher3r said:

Ik heb een paar vragen over je lamp als dat mag:rolleyes:

Welke heatsinks gebruik je?

En welke driver voor de far red?(hoeveel leds?)

Thanks!

Erg gaaf die spiegels! Leverd ook coole foto's op!

Voor dse COBs gebruik ik de 133mm pin heatsinks, maar die zijn eigenlijk dubbel zo groot als wat nodig is, omdat ik nu op 0.7A draai, dus die zijn overkill, maar das nooit erg natuurlijk, ik had ze nu eenmaal in huis. Ik gebruik hiervoor 1.4A drivers maar ik doe dan een combinatie van serie en parallel om ze toch op max 0.7A te kunnen draaien, (ik was nu eenmaal begonnen met minder cobs en zwaardere drivers..)

En de kleur balken is nog wel een verhaaltje.
De heatsinks dat zijn gewoon alu T profielen van 50x50x5mm, dat is net genoeg als ik van boven een lichte fan over de gehele lamp laat blazen. Zonder dat worden ze toch wel zo 70+ graden. (als alles aan staat op vol vermogen)
In mijn volgende build neem ik misschien toch ietsjes beter passende heatsinks met meer ribbels wellicht hoewel ik het eigenlijk net prima vind zo....

Dan de drivers enzo, ik doe maar even alle kanalen:
Op elke balk zitten 3 kanalen, 1 grote en 2 kleine.
Totaal zijn het 21 diodes per balk:

Kanaal 1:

15 zijn er voor het rood, 10x 660nm en 5x 620nm: 15x6 balken in serie = 90 diodes.

driver: HLG 120H C700B

Kanaal 2: 

3x blauw 450nm: 3x6=18 diodes. (deze zou ik graag vervangen door een hele hoge K wit, dit is mogelijk als je handig bent met een hetelucht pistool...)

driver: HLG 60H C700B

Kanaal 3:

3x far red 730nm: deze heb ik alleen compleet draaiend op de 4 midderlste balken, dus 3x4=12 diodes.

driver: PCD-25-700B deze heb ik uitgezocht op een zo hoog mogelijke efficientie, tegen de 90% dacht ik, en op de dimbaarheid. Deze moet alleen wel gedimd worden met een PWM dimmer, das iets omslachtiger. Eigenlijk heb je bij far red geen dimmer nodig trouwens! Ik wilde alle mogelijkheden ook voor het emmerson effect enzo, maar achteraf met zo weinig far red ledjes gebruik ik die dimmer niet.

Kanaal 4:

Er is nog een extra UVA 380nm kanaal met 12x 5W ledjes apart op van die stars, die zit nu op het blauwe kanaal. Of nu zit op die driver zelfs even alleen de UV.  op dus die van kanaal 2 de HLG 60H C700B


Het mooie aan deze constant current meanwell drivers is dat je schijnbaar zelfs 1 ledje er op kan laten branden als het moet, dus ik kan er ledjes tussen klikken of er tussenuit halen, het is 1 stroomkring in serie steeds..
Ik heb in deze build allemaal constant current drivers gekozen, voornamelijk omdat ik daar bekend mee ben. Maar met lagere aantallen ledjes en veel verschillende kanalen is het soms ook zinvol om naar 1 grotere constant voltage voeding te kijken en daar meerdere LDD drivertjes parallel op te zetten zoals bijvoorbeeld bij de Growmau5 pucks: http://ledbuilder.org/components/growmau5-far-red-flowering-puck-rapidled/

Daar gaat gewoon een 12V adaptertje op geloof ik, das een mooie oplossing als je achteraf far red erbij gaat doen.
Op die manier is een hogere efficientie te halen. Want je hebt 1 grote hele efficiente voeding samen met evenzo efficiente LDD drivertjes. Terwijl je als je in serie schakelt pas boven de 90% komt bij de zwaardere drivers, die je daarvoor ook nog eens zo veel mogelijk uit moet vullen.

ledbuilder.org is een goeie site voor alle led zelfbouw vragen trouwens, ook het forum!

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben nu zelf druk aan het rond kijken hoe DE lamp te bouwen voor mijn toekomstige hokje(maten daarvan veranderen ook nog steeds).                     Ik overweeg nu een hybride build. COBs en Samsung strips. En die lamp van jou geeft erg veel inspiratie! Heb je die red meat COBs op de zelfde driver als de cree? Had eens eens gelezen dat het combineren van verschillende cri COBs op 1 driver slecht zou zijn..

Die uv led van je zijn nog best lastig te vinden trouwens! Bij mouser zijn ze uit verkocht! Maar chapeau voor het sourcen! 

:punk:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...