Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sunbeam

Pineapple Haze V2 F1 *No-Till *LED by Sunbeam

Recommended Posts

On 11/10/2018 at 4:33 AM, Sunbeam said:

Gelukt!
Recht zo die gaat!
Opletten dat ze niet te dorstig worden, want dan kunnen ze slecht tegen warmte/licht.
Elke parameter geef ik wel een veiligheidsmarge.

Wat het is, ik heb in die kweken hiervoor ontzettend veel fouten gemaakt, uitschieters gehad, ook met licht. Dat was mijn leerproces.
Dat is een van de moeilijkste dingen, zorgen dat je lamp nèt niet te hard staat!
Maar ook weer zorgen dat ie wel hard genoeg kàn staan als het moet, niet dat het dan 30 graden is, maar ook niet super veel licht en dan te koud bij de wortels....
Je begint met een stel diodes een paar lullige plaatjes alu, een luchtreiniger, je koopt een tentje.
En je koopt potten, meet aarde af, aantal planten 1000000000000 keuzes!

Je kan het echt wel magie noemen als al die DIY dingen, en nullen en enen dan tot leven komen in een analoge manifestatie die geen mens tot nu toe heeft weten te synthetiseren!

Magisch mooie prestatie van de natuur!
Die wij growers fijn kunnen bewerkstelligen door helemaal los te gaan met de soldeerbout,

ja het past wel bij mij! :icecream:

 

Edited by Hannesh
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta al 2 dagen op 12/12, maar een netje daar wacht ik nog even mee, ze zijn wel helemaal goed getopt voor een netje dat zeker! Het is de eerste keer dat ik zeg hee dat zou handig zijn een netje, het ligt klaar, 2 stuks, maar dan moet ik echt helemaal zeker weten dat ze zo goed staan en dat ik er niet meer bij hoef onder! Zo ver is het nog niet.  Eerst alles opsnoeien van onderen en de dierentuin compleet maken, ik wacht tot de beestenboel binnen is.

Geen ontvochtiger voor mij dit jaar al zeker niet, ach het zal de vierde kweek worden daar t loopt wel los hoor :) Ik heb al wat maatregelen, betere inblaas, kachels op thermostaat, dat is al een hele vooruitgang, het vocht valt hier goed af te voeren.. Ja als ik er een hokkie bij neem,..... stekkies, moederplant maar ook dat hoeft van mij even niet zo nodig.
Ik wist dat het verassingen oplevert met regulier zaad, maar ik had ook ingezet op 4 planten afbloeien, dus we zijn weer terug beland in de 'gaat lekker zijn gangetje' fase. :P
Ik weet ook wel dat met regulier zaad stekken hèt ding is, en dat wil ik ook gaan doen op termijn maar ik ben nu niet in de gelegenheid, vooral qua tijd niet om mijn hobby nu nog weer verder te gaan uitbreiden. Een ontvochtiger daar is ook geen budget voor ook niet en ik ben ook niet groot behuisd, het is echt passen en meten allemaal hier dingen continu verschuiven.. Het is ook mijn eerste keer regulier zaad, mijn allereerste mannetjes gerooid, ik ben nog helemaal niet moe van het aanklooien..! Normaal koop ik ook altijd fem zaad, maar voor pineapple moest ik een uitzondering maken.


Ik moet aardig wat blad gaan weg snoeien het gaat vol worden! Ik vergelijking met gisteren 5cm gegroeid, braaf!

De vraag is wanneer is het beste moment om te lollypoppen?
Wat doen jullie?
ik doe ook wel aan hier en daar elke dag een paar bladeren, of eens in de week een paar voor een periode en dan weer een tijd niet. Ik laat ze wel met rust steeds tussendoor.

Ergens heb ik echt heel erg geen zin in een net.
De plant even uit de tent halen en op een sokkel rond draaien en helemaal nalopen dat vind ik het mooiste wat er is eigenlijk..
Zeker voor de grote pre-flower snoeibeurt is dat een must vind ik!

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sunbeam Een ontvochtiger moet niet bij een moederplant en stekken vooral niet. Tijdens de bloei periode wil je echt wel laag zitten met de lv. 

Gewoon 4 stekken nemen. Dan kun je die weer stekken en klaar hebben om een keer regulier te growen met 11 liter potten. Mocht je dat willen doen. Scheelt veel gram per jaar!

Lollypoppen week 3,4,5???

Eerst maar is de onderkant toch??

Ja, een net is wel nodig als ze groter worden. Anders gaat het hangen. Ze moeten er ook nog door groeien. 

Zou gewoon na het snoeien onder dat net spannen. Mocht je erbij willen moet je er even onder kruipen met je arm. 

Groeten,

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer planten, meer lampen, meer ruimtes = meer vocht dat weg moet zo bedoel ik het. Nu is dat gewoon nog prima te behappen.

En als ik niet meer sproei zit ik voor mijn maatstaven ook laag genoeg met de LV.

Het is niet enkel maar zo veel mogelijk wiet kweken hier, er mag best wat pauze vallen, of wat licht verkwist worden, of tijd. Ik ben echt nog lang niet zo ver dat ik daar al wil zijn waar de meesten uiteindelijk mee eindigen.

Lollypoppen = de onderkant he.

Met er bij willen bedoel ik niet alleen met mijn handen ook met mijn ogen vanuit meerdere hoeken.... Nu zal ik waarschijnlijk wel een net gaan gebruiken maar ik zie het wel even aan eerst..

En ik heb al 3 rondes zonder net gedaan, het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Je kan met stokken werken, met jojos, met touw, ijzerdraad, en zelfs met 4 aparte netjes vast aan de pot.

Ik ken de kweekregeltjes natuurlijk wel zo ongeveer. Maar ik ben ook lekker eigenwijs, ik hoef niet meteen àlles uit te buiten.
Als ik zo'n duur volumieus apparaat er bij koop dan moet de nood wel echt aan de man zijn, en als ik het zonder toch wel blijk te redden steeds....
Als deze oogst nu falikant mislukt dan ga ik terug naar de tekentafel :P

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

FF wat snelle kiekjes, de beestjes zijn binnen!_DSC7259.thumb.jpg.f42c58d22bb63651c09bacdca04ad3e4.jpg_DSC7261.thumb.jpg.6d9c00a32e42ee585fddd2218c8910a1.jpg_DSC7263.thumb.jpg.f1ac2f9d0826aac4e3797f46898ddb5b.jpg_DSC7265.thumb.jpg.0836c1f1e60c30bb379f64752f649d47.jpgIk ga nog snoeien en ik denk wèl een netje gebruiken.... Ze stretchen keihard maar dat moet ook, nou ja niet tè hard, ff het extra rood er helemaal uit gedraaid, en de rest op turbo..omdat dat kàn B)
En lollypoppen, vrij rigoreus ga ik want als ze eenmaal in een net staan... lollypoppen heb ik ook nog nooit echt consequent toegepast, wel zin in, want daarna is het zowat alleen nog water geven..kan een flinke oogst worden, hoop ik!

Persoonlijk vind ik dit mijn mooiste kweek tot nu toe, het gaat wel naar verwachting!
Snel dat net er in, voor alle stammen stijf zijn geworden, maar ja ik laat ze tussendoor steeds even een met rust, nu mogen de nieuwe beestjes apekooien!! Het zijn 50 ADALIA larven en maarliefst 25 zakjes SPICAL plus, waarvan het merendeel leeg gegoten is in de potten en de rest is opgehangen.. GO


Wel oppassen dat Critical N niet in de fan groeit :lol:
Dat zou wel weer mooie drama zijn, maar misschien even het kapje er op zetten :P

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiekjes zijn toch nooit snel, die staan zo stil als maar kan :P :jump:
Die vangkaarten kun je straks weer terugsturen, is waardevolle info voor de firma Koppert :rofl
 

Je planten staan er prachtig bij!!
Niet bang voor extra kans op schimmel met al dat gesnoei? 

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, vakman said:

Kiekjes zijn toch nooit snel, die staan zo stil als maar kan :P :jump:
Die vangkaarten kun je straks weer terugsturen, is waardevolle info voor de firma Koppert :rofl
 

Je planten staan er prachtig bij!!
Niet bang voor extra kans op schimmel met al dat gesnoei? 


haha ja die kaartjes die zijn zo vaak gevallen en aan blaadjes geplakt en bestrooid met van alles, ik vond er zelfs een keer een in mijn stoel...... kut dingen hahah dus of het beestjes zijn die je ziet op die kaartjes .....

Ik voer ze stiekem wat bij met biobizz, een dopje bio grow op een emmer, en nog wat enzym dingetjes en EM5 he.. maar ik zie dat als microbenvoer!
Ik zag dat ze her en der lichte stikstof en magnesium behoefte hadden/hebben omdat ze zo vreselijk hard groeien natuurlijk onder een turbolamp! Dus gewoon algeheel mocht het ietsje rijker.
Die kiekjes , die camera hou ik wel stil, maar dan staat de f nog op f2.8 en dan is de helft onscherp :P

Ik vind zelf ook dat ze er erg happy uit zien!

Zoiets voel je dan, dan is er balans en dan sta ik met open mond te kijken en doe ik niks want het is....

Terwijl ik over mezelf struikel van opwinding, of ik geen tijd te verliezen heb, maak ik dan een paar 'momentopnames'
Snelle fotos zijn dat man! keihard gaan ze!!! Zeker met een lage f
:rofl
Goeie wiet + sterke koffie + mooie wiet
Gauw die tent weer dicht, fan-kapje zoeken.....

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja schimmel, nee niet echt bang voor, de LV is ook weer gezakt tot nu 60% en dat is net na water geven, wat ik eens in de 2 dagen doe. Hij zat alweer in de 50 gisteren.
En ik geef nu echt alleen nog maar van onderen water!
Straks is van onderen de boel ook aan kant en plaats ik nog een paar extra pc fans!

Dus stilte voor de storm, ff diep ademhalen, ze mogen nog even hun gang gaan.
Nu is het net mooi met de LV

Ben benieuwd of het kielekiele wordt ik denk dat het wel mee gaat vallen!

1 analoge timer vervangen die niet lekker ging, die van de oscillating fans, wel belangrijk.
Die fans die pauzeren nu als de lamp uit is, een kwartiertje per uur gaan ze maar aan dan, de afzuiging/inblaas gaat gewoon door op 2, en straks misschien wel op 3.
Nu blazen die fannetjes net wat aggressief op de bovenste toppen, met de lamp aan ok maar met lamp uit zag ik dat ze hun blaadjes helemaal in klapten dus wat aangepast.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik trek net die tent open zie ik allemaal beestjes op mijn planten. Ik wou al alarm slaan, maar het zijn natuurlijk die bestrijders!
Ik denk net, 25 zakjes van die Spical Plus is dat niet wat te veel?? Meteen eergisteren uit de brievenbus zo in de tent gedropt zo snel mogelijk natuurlijk zodat ze niet dood gaan, en vandaag..100 stuks in verschillende stadia per zakje lees ik, te laat.
Ik had zo goed als nul beestjes op mijn planten, die zaten allemaal op de cover crop. Nu zitten mijn planten helemaal onder en kunnen ze niks te eten vinden...
Als ik de volgende keer weer in zo'n situatie kom zet ik een stuk minder uit!
Want eten ze niet ook mijn goeie beestjes op? Standje mono cultuur, of loopt t wel los?
Das even de vraag.

Ik had ook al wat natuurlijke vijanden lopen...
Hmmm duidelijk gebrek aan ervaring.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mij gewoon GEEN beestjes als het niet hoeft:rolleyes: de natuur kun je toch niet nabootsen op 1m2, zijn zoveel factoren van belang die de mensheid nog steeds niet kan nabootsen. Anders waren de groente en fruittelers niet met pesticiden bezig:innocent:

Pas als er slechte beestjes komen, overrompel ik ze met een leger vleeseters die ze kapot maken:evil:

Ieder zijn style natuurlijk,  alleen het wordt er onnodig moeilijk van:P

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in een cursus deze ecomethode ook gehad ( was een nederlands bedrijf !! ).

Er is een lijst met hoeveel predatoren per m2 nodig zijn om effectief te zijn.

De meeste predatoren leven van bepaalde bloemen tot het moment dat er prooi is.

Slechts enkele ( ligt aan het soort ) per 10 ms of minder is genoeg. ( in de natuur ).

Omdat de levens cyclus snel is zou je eerst een 2 weken de plaag zien en dan afnemen.

Zoek op internet wat de predatoren eten als er geen prooi is, misschien kom je een bloem

tegen die de predator als voeding gebruikt bij gebrek aan prooi.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Xaim said:

Voor mij gewoon GEEN beestjes als het niet hoeft:rolleyes: de natuur kun je toch niet nabootsen op 1m2, zijn zoveel factoren van belang die de mensheid nog steeds niet kan nabootsen. Anders waren de groente en fruittelers niet met pesticiden bezig:innocent:

Pas als er slechte beestjes komen, overrompel ik ze met een leger vleeseters die ze kapot maken:evil:

Ieder zijn style natuurlijk,  alleen het wordt er onnodig moeilijk van:P

Gr, X

Ja het was niet helemaal zeker of het echt wel schoon was van schadelijke beestjes, vandaar dat ik toch maar er voor ben gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nanananana welcome to the jungle
wauw
_DSC7325.thumb.jpg.4c465c2e982cda1b5400a7a60bc3ff86.jpg_DSC7327.thumb.jpg.ada19f5b869303e5214fde96dff730c1.jpg_DSC7328.thumb.jpg.5749f067063803264529983db11a7b9e.jpg_DSC7329.thumb.jpg.f2a73e512a88c6a5074c2c0b017c22db.jpg_DSC7330.thumb.jpg.e23e7d37a2c3f143800ba6396827433b.jpg_DSC7339.thumb.jpg.7b8a5ae89598f37a6b78ea856f15f685.jpg_DSC7344.thumb.jpg.b4c3e1c0a823843e2c69b1ef36e4e031.jpg_DSC7345.thumb.jpg.b31cca2d50e3a584e56d7748ac6b1394.jpg_DSC7346.thumb.jpg.49916a6e31eb36b2dded3633b87dac80.jpg_DSC7347.thumb.jpg.f2eb7933e3452536a3baff0dad2c6341.jpg_DSC7351.thumb.jpg.e9396004b794eb03faa9c2ccf06d40f8.jpg_DSC7352.thumb.jpg.0b065c949e2312dca9b253965bbb3eb0.jpg_DSC7354.thumb.jpg.6bf015be09e41d75254a886a9a02c17a.jpg

Wel stretch maar niet echt ongewenste..

Ruimte zat nog, precies mooi zo
_DSC7360.thumb.jpg.f2ba2ee168cb5a4dc37a6455d6de152e.jpg_DSC7361.thumb.jpg.7b372cf8f743f5ef0ae6ef0da85736ca.jpg_DSC7362.thumb.jpg.cc37b626bc7b0ba8e7aabb89aa98aca8.jpg

Beetje druk weekend, misschien vind ik morgen tijd om te snoeien en het net op te hangen... tot die tijd maar even het condoompje terug op de fan B)

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groot gelijk! Beter zekerheid hebben in zo'n geval, want het kan ineens heel hard gaan met ongewenste beestjes:innocent:

 ik had persoonlijk nieuwe aarde genomen en die leven ingeblazen om zo beestjes vrij te zijn. Het nadeel is ook dat veel negatieve beestjes ook allerlei ziekten mee kunnen dragen die onderandere schimmel veroorzaken in de toppen:rolleyes:

Maar los van al mijn negatieve gezeik, vind ik het wel een mooie manier van kweken, ze zien er goed uit!:tu

Gr, X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Xaim said:

Groot gelijk! Beter zekerheid hebben in zo'n geval, want het kan ineens heel hard gaan met ongewenste beestjes:innocent:

 ik had persoonlijk nieuwe aarde genomen en die leven ingeblazen om zo beestjes vrij te zijn. Het nadeel is ook dat veel negatieve beestjes ook allerlei ziekten mee kunnen dragen die onderandere schimmel veroorzaken in de toppen:rolleyes:

Maar los van al mijn negatieve gezeik, vind ik het wel een mooie manier van kweken, ze zien er goed uit!:tu

Gr, X 

We gaan het zien man!
Zo lang er maar geen russet mites in zitten vind ik in principe alles best :P
En zo moet ik ook denken anders werkt het niet denk ik!

Als je met schone of steriele aarde begint loop je weer kans dat
dat er 1 beestje komt dat razend snel vermeerdert!
En nu had ik juist alle tijd om er wat aan te doen en ik denk zelfs dat het niet echt nodig was.
Mijn focus ligt gewoon op leven en algehele gezondheid, en ik ga gewoon liefdevol om met alles dat leeft, of dat nou in de growroom is, buiten of met mijn 2 huisvliegen, ik heb ook een paar spinnen in huis, en een paar fruitvliegjes, het loopt nooit echt uit de hand, misschien wel omdat ik van alles wat heb.
Ja ik weet niet sinds ik mijn planten gelukkig weet te houden doordat ik ze, en het milieu waar ze in staan beter begrijp, gaat de rest ook mee de goede kant op... heel simpel eigenlijk :)
En verder geen addertjes onder het gras haha

Wel is de aldi plant wat licht in de top, omdat ze in een kleinere pot staat denk ik, maar vooral; meer toppen heeft! Dus toch, wil ik de turbo er op houden dus moet ik wel wat verzinnen met bijvoeren.. Goed ik heb een hoop lekkere dingen staan dus, het meeste bio maar ook green sensation van plagron bijv. Ik wil ook gewoon wel turbo wiet, geen magere topjes, toch moet ik wel uitkijken want ik ga niet flushen. Daarom ook biobizz. Ze zeggen wel green sensation = meer smaak, maar ja wat is niet een smaakverbeteraar? Je hebt er zo veel melasse is er een van.
Het gaat allemaal via microben ook.

 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja ik kan ook topdressen, bij Aldi wel een idee, misschien wel met compost ha ha
Het wordt weer tijd voor thee, die pomp gaf alleen nogal wat trilling ondanks de hele constructie met snelbinders..
Ik heb het idee dat de onderbuurvrouw er niet blij van wordt, maar dat is een gokje..

Misschien is CBD olie wat voor dr ;)

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Xaim said:

Maar los van al mijn negatieve gezeik, vind ik het wel een mooie manier van kweken, ze zien er goed uit!:tu

Gr, X 

Kritiek jij er maar op los hoor, dat moet toch juist :P Ik moet wel lachen dat je je verontschuldigt soort van :icecream:

Ik zie nog steeds mag deficiencies dus... Van alles, niet noemenswaardig misschien, maar ik heb gezondere planten gezien, van de start tot de finish...
Rechts voor die is wel helemaal dat ik denk ja goed doorvoed 'van de wortel tot in de puntjes'
De rest heeft allemaal wel iets dat nog net niet helemáál op stoom is... Dat is wel kritisch kijken, maar dus ook fine tunen he wat ik wil!

Ik hoorde iemand laatst zeggen; je begint met een zaadje, dan is alles 100%, vanaf dat punt is ieder foutje dat je maakt een paar % af van je potentiele yield, en dan is het kijken hoeveel % je over hebt aan het eind van de rit :)
En daar zit wat in.
Bij het verpotten, of eigenlijk al bij de lengte van het worteltje wanneer die de aarde in gaat waren al verschillen. Ik was echt te laat met verpotten in die grotere potten, misschien wel een week te laat, mijn seedmix was te arm, en er was maar 1 plantje die nog op tijd was, die nog helemaal groen was, en die staat er nu inderdaad fantastisch bij! De anderen stonden eerst even stil in de kleine potjes, toen in survival modus, daarna herstellen daarvan in die grote, terwijl die ene dan lekker door wortelt, groeit en aansterkt... en

'Fibonacci' doet! (* klik. interessante link,  verhaal !!)


Maar goed volgens mij zijn ze alle 4 nu wel goed geworteld, zo goed heb ik ze nog niet gehad in mijn 'carriere', dus gaan ze wel yielden denk ik, mijn guts zegt het!

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef alleen aan wat ik zou doen in zo'n geval, wat je er zelf mee doet is natuurlijk jouw keuze uiteraard :rolleyes:kritiek is zeker niet slecht, maar wilde ook even melden dat je planten er goed uit zien, ondanks dat ik deze methode (met beestjes)niet zou doen:innocent:

Klopt, begin was misschien een wat moeilijkere start, maar daar leer je inderdaad van. Het zal je nog verbazen welke plant het meest opgaat brengen, want dat hoeft niet persè je groenste vriendin te zijn:P

ik zelf heb namelijk de ervaring dat als je een plant een beetje "marteld", bv wat minder water geven en dan ineens wat meer, dat ze meer produceert dan de gene die altijd netjes alles optijd gehad heeft enz. 

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen in ieder geval, en ik hoop dat je een mooie eindscore haalt. Ik blijf gezellig volgen:D

Gr, X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Xaim said:

Ik geef alleen aan wat ik zou doen in zo'n geval, wat je er zelf mee doet is natuurlijk jouw keuze uiteraard :rolleyes:kritiek is zeker niet slecht, maar wilde ook even melden dat je planten er goed uit zien, ondanks dat ik deze methode (met beestjes)niet zou doen:innocent:

Klopt, begin was misschien een wat moeilijkere start, maar daar leer je inderdaad van. Het zal je nog verbazen welke plant het meest opgaat brengen, want dat hoeft niet persè je groenste vriendin te zijn:P

ik zelf heb namelijk de ervaring dat als je een plant een beetje "marteld", bv wat minder water geven en dan ineens wat meer, dat ze meer produceert dan de gene die altijd netjes alles optijd gehad heeft enz. 

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen in ieder geval, en ik hoop dat je een mooie eindscore haalt. Ik blijf gezellig volgen:D

Gr, X 

Dat 'een beetje martelen',... er is een commercial grower genaamd Grandmasterlevel die het daar helemaaaaaaal niet mee eens is.
Overwatering is een absolute nono zegt hij, en hij heeft alles heel strak geregeld en ik heb alles van hem gezien daarover elke week een update.
Maar goed hij kweekt niet op een wormenbak zoals ik... hij kweekt in grote potten met coco met een laag zand bovenop.

Maar goed als je dus geen compost er in hebt zitten, en geen zichtbare beestjes, en je staat in bloei en je pot bestaat zowat helemaal uit wortels, ja dan doe je zulke dingen, hij flusht ook enzo, dus hij is niet bang om water te geven.

Ik heb ook gespeeld met het 'autopot' systeem, met een vlotter in de onderbak, 4 vlotters zouden dat nu zijn en een leiding naar een vat dat hoger staat, telkens als de bak helemaal leeg is komt er dan weer een laag in.
Maar dat heb je dus nooit dat je echt even lekker door droogt, toch werkt het als een trein.
Ik heb het uiteindelijk nooit gebruikt, maar iedereen zegt dat het zo goed werkt, in coco of aarde met coco, of perliet, je kan zo een week weg gaan zonder problemen.
Maar ik mix graag mijn voedingswater vers, en het gaat nu lekker, elke pot is ook anders, nu staan ze zo dat er lucht onderdoor kan dus, maar ze hebben gewoon een enorme buffer, vermiculiet zuigt alles op geloof ik, maar je kan dan ook minder goed aanvoelen of ze veel of weinig drinken. Dus let ik op hoe ze er bij staan, hoe warm het is, hoe groot ze zijn. LV. Maar eigenlijk is dit nu echt een VPD ding, de bladtemperatuur zou ik kunnen gaan meten er nog bij he, maar goed uiteindelijk gaat het er om of je veranderingen opmerkt en er wat mee doet met de middelen die je hebt met of zonder VPD chart, het kan allebei prima werken.
Er is trouwens wel een nieuw monitor systeem op de markt met een app en remote control metertjes, met mooie software die de VPD voor je uitrekent en hele mooie grafiekjes en waarschuwingen.
Maar stress kan je krijgen op een heleboel manieren en overwateren is er niet een die in mijn boekje staat, wel de grens opzoeken met onderwateren en daarna weer lekker verzadigen ja tuurlijk :)  Maar consistentie is misschien wel belangrijker, zeker voor de microben, schimmels en bacterien.
Het is aanvoelen, planten zijn soms ook net mensen, als ik een te korte nacht maak, maak ik de opvolgende dag ook stresshormoon aan, en dat kan soms ook voordelig werken..
Maar goed ik heb dus in de kweekjes hiervoor op allerlei manieren de grenzen opgezocht, en ook er over heen gegaan, waardoor ik banaantjes kreeg, schimmel of rot. Schimmel was niet goed genoeg ventileren, verkeerd afgesteld, rot was overwatering aan het eind van de bloei! Aan het begin al beestjes (door monocultuur) En te weinig takken op de plant, dus hele dikke toppen.
En verder...ik wil niet zeggen; tè goeie omstandigheden...


_DSC6104.thumb.jpg.0fa7c9ffb0e302a4762f42f51dcda678.jpg

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

When I     woke up this morning bam bam baM

 

_DSC7367.thumb.jpg.8af476ff5450d42d383d58c00652d2f9.jpgJe zou zeggen dat het dichter was gegroeid vergeleken met gisteren, maar de natuur heeft daar een prachtige oplossing voor gevonden genaamd 'praying!'
_DSC7368.thumb.jpg.cf3ff9d2a95f9156e83a21fb24e2aeec.jpg_DSC7369.thumb.jpg.5a125ee5c59b00e9ca1fa1cf63e3db60.jpg_DSC7370.thumb.jpg.a8d0e368de9ad9678423d26f93ebe3b6.jpg

De lamp is net weer 10cm omhoog gegaan! Gisteren aan het eind van hun dag stonden ze er een beetje zielig bij en ik dacht ojee te veel water gegeven? 1.7L elk (gewoon een fijn gietertje vol). Maar de lamp staat nu harder omdat het dan lekker warm wordt en omdat de afzuiging dus ook harder staat, als ze dan te dichtbij komen duiken ze soort van in een zag ik. Geen fotos van trouwens, maar ik heb toen ff snel de lamp wat gedimd vanmorgen voordat de lampen aan gingen, en ik ging dus net het resultaat aanschouwen... (na het hoger stellen van de lamp, ze waren al in die fan gegroeid)

_DSC7374.thumb.jpg.610c0114d2c5eee8d84d3c07b536c2d8.jpg_DSC7371.thumb.jpg.509f7e0c439cd2fa3fdd12445cfe56af.jpg

Blaadjes groeien gewoon verticaal tegen elkaar aan, wat een mooie oplossing is dat toch!
Ik heb eigenlijk, afgezien van het toppen nog nul fanleafs verwijderd!
_DSC7375.thumb.jpg.89dbfecf28f956e8b94b1f55821c378a.jpg_DSC7376.thumb.jpg.5c727d13ba148f7fe977bb6135ecc9ef.jpg
Ik heb de grote bladeren alleen maar steeds onder de wat kleinere toppen geduwd. Vaak van bovenaf met een bamboe stok zo door de lamp heen. :) en een steeltje of 2 getwist
_DSC7383.thumb.jpg.84dfcf5cb9173dbc389d2871f9db7d49.jpg
Bijna zonde om er ook nog maar iets aan te doen

De zijkanten, de toppen daar gaat het ook wel goed mee!
Mooi zo!
_DSC7384.thumb.jpg.bae150328caceff164c4c2c674b6d5e0.jpg_DSC7385.thumb.jpg.313b2cb3b3fa3b5976f39f9b59628193.jpg_DSC7386.thumb.jpg.d8ed18b7f4ede91b9d75be1369822b8c.jpgAlles flex? Ja alles flex
_DSC7387.thumb.jpg.d5e424e84caee1d2c07fc82a660e09fb.jpg

Ok de lamp weer uit de weg, kan de turbo er weer op :)
En dan om het uur even door het kiertje turen of ze het wel lekker vinden. Als ik in de buurt ben en de temp is wat laag dan draai ik ff het licht op, en dan krijgen ze dus gewoon een hete warme middag met veel zon, en als ze moe zijn draai ik hem juist wat verder terug aan het eind van hun dag. Ik geloof niet zo heel erg in alles altijd maar vlak hebben staan, de equalizer zeg maar. Ja als die vlak staat alles in het midden dan moet je middenin de 'powerband ' van de planten zitten. En als je de lamp gebruikt als kachel...

Ik heb vaak zitten dagdromen en nadenken achter het stuur in mijn campertje wanneer ik onder bladerdekken door reed op een zonovergoten dag, dat je al die flitsen steeds in je gezicht krijgt, en hoe blaadjes van bomen dat ook hebben als de boom waait in de wind, en hoeveel variatie er buiten wel niet kan zitten in een dag qua licht, RV, wind!, ik denk dat er net als met de vochthuishouding, een cadans in zit waar de plant op deinen kan en en zo als het ware gaat adem halen, of even uitrusten en dan weer vol dr in. Net als een dag met wolkenpartijen die over drijven, met felle zon tussendoor en steeds een windje bij een wolk, omdat het plaatselijk af koelt en de luchtdruk dan anders wordt.
Er zijn ook mensen die praten over de dag in 2 stukken hakken met een rustpauze tussendoor, omdat de plant qua fotosynthese op een gegeven moment aan haar tax zit, er moeten stoffen worden getransporteerd die waren geaccumuleerd in de bladeren en weer vervangen door andere stofjes, zodat de fotosynthese daarna weer volle bak functioneren kan,  maar als je het met een lichtrecept zo regelt dat je af en toe wat dimt en dan weer gaat blazen bereik je het zelfde denk ik.. ik zit nog in de bierviltjes fase bij die... of tippies fase.

_DSC7388.thumb.jpg.6f1faab0d51087b705c23fd9de7cc642.jpg_DSC7392.thumb.jpg.58b5f7721b648d48e11a29dc449b7161.jpg_DSC7393.thumb.jpg.462fbc044362babec974075a3f36783e.jpg

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de vochthuishouding zit het voorlopig wel even goed trouwens!
_DSC7395.thumb.jpg.c52d862e1a723874d02122bf7fb94553.jpg

We kunnen weer doorgroeien :)

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog beter! Weer droger in de tent!
Ook in de kamer is het nu droger geworden, buiten is het nu helder en koud, de lucht kan dan minder waterdamp vast houden, dus dat is gunstig voor ons, mits wij de lucht van buiten opwarmen. Maar we hoeven ook minder te ventileren omdat we drogere lucht aanvoeren (eenmaal opgewarmd)

_DSC7396.jpg

Mijn ramen naast de tent zijn beslagen, omdat ze koud zijn, enkel glas, en omdat ik vocht produceer, tot 4 liter per dag, dat verdampt via mijn planten. Een ontvochtiger is inderdaad geen gek idee, ik zou hem bovenop de uitlaat zetten, bovenop die luchtreiniger, die bij het raam staat.
Maar goed, ik zie de condens van de koude ramen af druipen op de vloerbedekking, ik was al met een wisser en een theedoek in de weer, die ik dan weer te drogen hang in de badkamer, en toen kwam ik op het lumieuze idee om maar gewoon een teepje langs het raam te plakken en het vocht op te gaan vangen? Beetje scheef plakken, een gootje!
Gratis, geen idee hoe een dehumidifier werkt, maar ik denk dus zo.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je maar zorgt dat de druppeltjes in een afgesloten bakje belanden, anders heeft het nog geen zin ;) 

En je planten staan niet te bidden hoor, die zijn net overvallen...

Afbeeldingsresultaat voor handen omhoog of ik schiet

:P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...