Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Wiet drogen

Recommended Posts

Hallo jongens,

 

Sommige forumleden herinneren  zich mij misschien nog, anderen niet. Ik heb nooit een wetenschap van het drogen gemaakt. Ik zette altijd gewoon de afzuiger aan en voelde het een beetje aan. Toch heb ik gemerkt dat je 2 of 3 maanden werk in een paar dagen met drogen kunt verpesten en aangezien ik eigenlijk wel achter de slogen 'meten is weten' sta ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met drogen.

 

Als je de natte wiet geknipt hebt, hoe drogen jullie?

  • Gebruiken jullie netten of leg je het op een bedlaken op 4 hoeken gespannen?
  • Welke luchtvochtigheid?
  • Welke temperatuur?
  • Hoe snel drogen jullie en doe je in het begin de luchtvochtigheid ook lager dan aan het einde?
  • Spreiden jullie het echt goed uit over de netten dus ligt er geen 1 top op een andere of ligt er wel een laagje in de netten?

Ik heb namelijk vaak gehoord dat de kwaliteit beter wordt als je langzaam droogt, maar als je te langzaam droogt wordt het vaak bruin en muf en kun je zelfs schimmeltjes krijgen. Ik deed daarom altijd de eerste 2-3 de afzuiger op hoog zodat er veel gedroogd werd en dan langzaam aan zachter. Meestal duurde het wel 10-14 dagen. Maar mijn ervaring was wel dat het vaak ook wel eens wat donkerder, bruiner werd en soms drukte het ook wel wat in elkaar. Maar als je te snel droogt verlies je veel geur en smaak.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!

 

Grtzz CB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is mijn stappen plan.

Wiet knippen, toppen zo veel mogelijk uit elkaar knippen zodat er geen schimmel kan ontstaan.

Leg ze netjes op een netje, alles mag elkaar niet aanraken. Dus elk topje ligt op zichzelf.

Afzuiger op zo'n 90-95m3, zodat we wel wat luchtstroom in de tent is van 60x60.

De lucht die er in komt gaat door een simpel DIY stoffilter en de uitgaande lucht gaat door een koolstoffilter i.v.m. de geur van de wiet. 

Verder temperatuur en luchtvochtigheid lukt niet helemaal om te beheersen (zomer) maar ik probeer de temperatuur zo'n 18-20 graden te houden met Rv van 50/60%.

De snelheid dat het droogt ligt aan de Rv maar meestal zo rond de 7 á 10 dagen. Daarna gaat het sowieso nog een aantal weken/maanden in weckpotten net hoe snel het op is:rolleyes:

Door het drogen wordt mijn wiet nooit bruin, maar mooi groen / donker groen.

Gr, X 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me helemaal bij Xaim aan.
Gelijk zo netjes mogelijk dat je de toppen maar een keer in de handen hoeft te hebben.
Geen ventilator op de drogende toppen richten! en als je een verwarming gebruikt zorgen dat je toppen niet direct in de warme lucht stroom liggen.
Verder hou ik 20-21 graden aan en 60% lv, na twee weken haal ik de wiet uit de netten en gaat het in de tightvac's waarna ik het gedurende drie weken naar 55% lv laat curen.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hang tegenwoodig de hele planten ondersteboven aan waslijntjes in een gesloten hok. Zet er een ontvochtiger bij die op 60% staat en een box-ventilator die de lucht in beweging houdt. De eerste 24 staat de ontvochtiger op 50%. Na een goed weekje +/- is het droog. Dan knip ik alle toppen van de takken in een bak en maak top voor top handmatig schoon.

Zo krijg ik hele mooie wiet, schoner als wanneer ik het nat knip en ik zou ook zweren dat ik zo sneller klaar ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. T

10 hours ago, Xaim said:

Leg ze netjes op een netje, alles mag elkaar niet aanraken. Dus elk topje ligt op zichzelf

Okay Xaim, jij zorgt er dus voor dat er nooit iets tegen elkaar aan ligt? Is dat zo ernstig? Wat zeggen andere forumleden er van? Ze lagen bij mij wel tegen elkaar aan en zelfs wel een beetje op elkaar. Is iedereen daar zo precies mee?

 

2 hours ago, Twiet said:

Zet er een ontvochtiger bij die op 60% staat en een box-ventilator die de lucht in beweging houdt. De eerste 24 staat de ontvochtiger op 50%. Na een goed weekje +/- is het droog.

Zo krijg ik hele mooie wiet, schoner als wanneer ik het nat knip en ik zou ook zweren dat ik zo sneller klaar ben.

 

 Jij stuurt de LV naar 50% en later naar 60%. Klinkt logisch al dacht ik altijd dat dat iets aan de lage kant was. Bij mij is het meestal wel hoger geweest. Beginnen op 50% dus...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cityboxer

Ik doe dit zodat elk topje nergens kan gaan zweten en dat er kans op toprot kan onstaan. Doordat ze los van elkaar liggen is de airflow langs de top optimaal, maar ik kweek geen kilo's:rolleyes:

Ik zou eigenlijk niet weten hoe anderen op het forum er over denken, maar ik ben zuinig op wat ik gekweekt heb en wil niet mijn oogst verliezen aan toprot in mijn drooghok:innocent:

De grote jongens zullen het wel anders aan pakken, maar die drogen het ook zo snel mogelijk om het ook zo snel mogelijk weg te kunnen doen.

Gr, X

Edited by Xaim
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wb City.

Commercieel direct vd plant af knippen en drogen en is het voor jezelf dan aan de plant drogen die je met blad en al op de kop hangt (grootste fanleaves wel verwijderen).

Bag appeal direct van de plant af is beter maar het kost je wel veel meer tijd en ook wat volume verlies.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, cityboxer said:

Okay Xaim, jij zorgt er dus voor dat er nooit iets tegen elkaar aan ligt? Is dat zo ernstig? Wat zeggen andere forumleden er van? Ze lagen bij mij wel tegen elkaar aan en zelfs wel een beetje op elkaar. Is iedereen daar zo precies mee?

Ik heb mijn afgelopen ronde voor het eerst gedroogd in rekjes. Had wat beperkt de ruimte, dus heb alles tegen elkaar aangelegd. Heb het bewust niet over elkaar heen gelegd. idd ivm rot, maar ook om het drogen zo gelijkmatig mogelijk te laten verlopen. Na een dag of 2 lag toch ook alles al los van elkaar, omdat de toppen nou eenmaal krimpen als ze drogen.

Had mijn ontvochtiger nu vanaf het begin op 50% gezet en het ging me idd iets te hard. Ook icm de temperatuur van rond de 25 graden natuurlijk, die ik nu overdag nou eenmaal niet omlaag krijg. En 9 vd 10 keer is de rv van zichzelf al wel onder de 50% zonder dat daar een ontvochtiger aan te pas komt. Nu na ruim een week kunnen ze wel al zo'n beetje de potten in

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden jongens.

 

Ben nog benieuwd naar dat op de kop drogen: Heb voorheen ook de boel wel eens op de kop gehangen maar dat is een hele poos terug. Dat zou de smaak ten goede komen. Maar ik hoorde weer van anderen dat dat weinig tot geen invloed heeft. Jullie schrijven wel op de kop hangen, maar waarom dan niet voor commercieel gebruik Lost? Als het betere kwaliteit op levert is het ook voor de commerciele jongens wel interessant toch?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had de afgelopen ronde voor het oogsten de dametjes 48 uur in het donker gezet (terpenen/hars)  en vervolgens net na volle maan gechopt (potentie). De takken 'nat' geknipt en meteen goed geknipt ook en ondersteboven gehangen aan het scrogrekje, uiteraard wat plaats tussen de takken. Na 9 dagen gaan curen. Ik hield in eerste instantie rekening met een minimale droogtijd van 14 dagen of meer, doordat de waterhoeveelheid in de plant het hoogst is bij volle maan, maar het drogen ging bizar snel door de extreem warme buitentemperaturen en kreeg daardoor zelfs mijn afzuiger niet meer omlaag.

Mij is het íneens en nat knippen goed bevallen en vervolgens ondersteboven hangen, omdat dan enerzijds  de lucht rondom de toppen het meest optimaal is, toppen hangen immers 'vrij' en de plant schijnbaar ook nog een beetje 'nagroeit', na het knippen, ook al is de sapstroom  afgebroken, vandaar dat ik dit doe. Ik denk wel dat dit de smaak ten goede komt. De luchtvochtigheid is bij mij over het algemeen ook niet boven de 55%...

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cityboxer

Bag appeal.

Een later geknipte top ziet er tov een vers geknipte in een ziplock zakje een stuk minder aantrekkelijk uit.

Over verschil in kwaliteit laat ik me niet uit want dat is nogal subjectief.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meen je dat nou? Ik ben begonnen met droog trimmen omdat ik vind dat het er zo beter uit ziet, schoner, minder blad en -steeltjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leg 2 ziplocks naast elkaar en oordeel zelf:huh:

Met de s5 is het verschil opmerkelijk, bij de ene zie je fel oranje pistels waar die bij de ander aardig bruin geworden zijn.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat het nat trimmen netter kan dan bij droog trimmen. De blaadjes staan nou eenmaal nog mooi rechtop dus je kan ze mooi precies zo ver afknippen als gewenst. Alleen als je alles nat gaat trimmen moet je in een keer zo'n grote hoeveelheid tegelijk doen, dat je daardoor zelf wat slordiger wordt :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip Jij hebt het dus gewoon 'perfect' geknipt alleen je hebt ze op de stok laten zitten. Dus als ze droog zijn hoef je ze alleen nog van de stengel af te knippen en klaar? En dat is je goed bevallen?

@lostchild; jij zegt dus je kunt ze wel op de kop hangen maar knip ze het liefst wel direct als ze nat zijn omdat ze er mooier uit gaan zien in een zakje. Terwij ik juist vaak heb gehoord dat op de kop drogen juist hoort te zorgen voor een hele goede kwaliteit alleen meer werk.

 

@cannarie; jij zegt nat is netter te knippen maar je wordt zelf slordig dus in de praktijk vaak minder goed... Dan nog iets: als het droog is en het gaat nog door je handen dan valt er toch ook veel gruis af, veel haartjes en dingetjes die dan verloren gaan. Dus je houdt met droog knippen ook minder over?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/28/2018 at 7:24 AM, lostchild said:

wb City.

Overheen gelezen! Thnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

droog knippen houd je meer van over omdat je de buitenkant eraf knipt en niet IN de top gaat zoeken naar het steeltje om zo het gehele blaadje eruit te halen, je eigen kweek zou nooit zo droog moeten zijn als in de sjop (en dus bij aanraking uit elkaar valt)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/2/2018 at 12:20 PM, cityboxer said:

@greentjeonatrip Jij hebt het dus gewoon 'perfect' geknipt alleen je hebt ze op de stok laten zitten. Dus als ze droog zijn hoef je ze alleen nog van de stengel af te knippen en klaar? En dat is je goed bevallen?

Yes yes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, Boefje030 said:

Hier word alleen nog maar droog geknipt. 

Omdat je dan meer overhoudt of..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030Jij zegt dus dat het juist commercieel meer gewild is als je droog knipt?
 

Interessant topic dit, allemaal verschillende meningen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/2/2018 at 7:53 AM, lostchild said:

Leg 2 ziplocks naast elkaar en oordeel zelf:huh:

Met de s5 is het verschil opmerkelijk, bij de ene zie je fel oranje pistels waar die bij de ander aardig bruin geworden zijn.

Met s5 (helaas :rolleyes:) geen ervaring.

Het soortje waar ik nu mee bezig ben heeft eigenlijk nauwelijks pistels als het klaar is, die trekken vrijwel volledig naar binnen. Wat ik zie als ik het droog schoon maak is dat er minder blad en -resten zichtbaar blijven. Ik kan als het droog is eenvoudig met de vingers de blaadjes wegbreken. Die breken af aan de basis van hun steeltjes, dus er blijft geen stukje blad en/of steeltje zitten zoals dat wel het geval is bij nat knippen. Behalve dan als je echt met de punt van je schaartje diep in de toppen gaat peuren. En bij nat knippen laat ik in elk geval veel halve blaadjes zitten, knip enkel het deel van het blad weg dat uitsteekt. Als dan later die toppen droog zijn zie je dat blad zitten, aangezien de bloemetjes meer krimpen dan het blad+steeltje.

Ben ook sneller klaar.

Edited by Twiet
Geen

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, cityboxer said:

@Boefje030Jij zegt dus dat het juist commercieel meer gewild is als je droog knipt?
 

Interessant topic dit, allemaal verschillende meningen!

Ja vele malen meer.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weinig ervaring met afnemers, maar mijn snel en redelijk rommelig nat geknipte wiet doet qua zakverschijning niet onder voor 9/10 wietjes die ik vroeger bij de coffeeshop kocht

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...