Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greentjeonatrip

Greentje taking another level, Organic meets coconut water with 3x Blue forest berry and 1x Orinoco

Recommended Posts

Die spullen moet je op Aliexpress kopen. Duurt effe voordat je het hebt, maar het kost ook niks.

Overigens denk ik dat een bruissteen niet nodig is. Als je gewoon een slangetje pakt waar je waar een eindstop in duwt en in de laatste 10 cm wat gaatjes prikt, heb je ook een redelijke verdeling van bubbeltjes.

Sterker nog, ik denk dat als je gewoon een slangetje erin hangt en die blaast lucht onderin de thee, zal het ook genoeg borrelen. Volgens mij moet je het niet moeilijker maken dan het is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kost niks idd @Kees A, maar de levensduur is ook niet echt geweldig.....
En om nou 6 weken te gaan zitten wachten voor iets van een tientje.

Slangetje los werkt niet, lucht stijgt op he ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A. Ik moest ook meteen aan Ali denken eigenlijk. Maar kees, ik verwacht eigenlijk over 3 a 4 weken max te oogsten en ik zit nu met het tekort.

Fijn dat je even komt kijken trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste pompjes die je bij Hornbach of Intratuin koopt, zijn vaak dezelfde als die je bij Aliexpress ziet.

Maar inderdaad, ik heb er wel eens ooit eentje gekocht die na 2 dagen een enorme takkeherrie ging maken en op dag 3 er de brui aan gaf. Bij het openschroeven bleek dat het balgje niet goed bevestigd was. 

Maar wat is het verschil tussen kleine luchtbelletjes die opstijgen en een grotere luchtbel die opstijgt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Maar wat is het verschil tussen kleine luchtbelletjes die opstijgen en een grotere luchtbel die opstijgt? 

Je slangetje gaat drijven zonder bruissteen(of ander gewicht) , dan spettert het wat aan de oppervlakte, meer niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, op die fiets.

Gewichtje eraan, of vastzetten op de bodem.

 

Ik ben niet tegen bruisstenen of zoiets. Begrijp me goed. 

 Maar ben wel van mening dat voor veel zaken soms een complexere en duurdere oplossing wordt gezocht als nodig is.

Zeker als het maar voor enkele keren te gebruiken is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je met meerdere kleine luchtbelletjes op de bodem de thee mooier mengt dan met 1 grote luchtbel.
Maar of het ook daadwerkelijk verschil uitmaakt, waarschijnlijk niet :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga even rustig rondkijken. Het laatste linkje....pompje schijnt nogal een herrie te maken, zit ik ook niet op te wachten.

Vak.

Dus ergens een lege fritten emmer scoren- gaatje in deksel maken-doorvoerrubber-slang erin-luchtsteen erin-pompje aan -gaan met die banaan ?

Nog een verwarmingselement erin, voor een bepaalde temp ?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dingetje draait maar een dagje he, je kunt hem vast wel ergens neerzetten zodat je hem niet hoort ;) 

Emmer/bak net wat je hebt, altijd goed.  Gewoon kamertemp is wel voldoende, te warm is ook weer niet goed volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is die Heisenberg gozer, die heeft er een heel topic over geschreven.

Die maakt er wel te veel heisa omheen, maar hij omschrijft de omstandigheden.

Er zijn ook veel hobby kwekertjes in hun kas die het doen. Het gaat om bacteriën, dus zeker niet te koud zetten. 

 

Voor de bubbels... ik heb ooit zoiets gekocht bij Alie de chinees.

Werkt ook. Makkelijk zelf te maken van een slangetje of een stukje buis.

HTB1SpNDf4rI8KJjy0Fpq6z5hVXay.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip,

Als je een stille zuurstofpomp wilt,  zou je een Ehiem kunnen nemen... Maarja zijn wel prijzig :innocent: maar wel mooi spul:D

400L P/u

200L p/u

100L P/u

Heb er hele goede verhalen over gehoord (aquarium wereld)

Aquarium thermostaat zou je ook op 20/21 graden kunnen zetten,  zodat je de wortel temp mooi houdt.

Ik zag trouwens pas bij greensell een aantal leuke setjes, misschien is het wat? Betaalbare setjes

Gr, X 

Edited by Xaim
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik kijk zou ik eerder calmag denken, hier extra kalium tegenaan gooien maakt het toch erger? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Kees A said:

 

Maar wat is het verschil tussen kleine luchtbelletjes die opstijgen en een grotere luchtbel die opstijgt? 

oppervlakte en dus zuurstofgehalte van het water

heb ook wel eens spons op een slangetje gezien ooit :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij maakt het niet uit of je een liter lucht per minuut in grote bubbels of kleine bubbels het water in laat gaan.

Een liter blijft toch een liter?

En zelfs als het meer oppervlakte geeft (wat het doet) zal het dan zoveel uitmaken voor je thee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar een liter in 1 luchtbel, heeft natuurlijk maar een klein oppervlakte dat aan gas uitwisseling doet met het water, het meeste van die liter zit gewoon 'aan de binnenkant' 

als je die liter verdeeld in 10 kleine bellen heb je meer zuurstof in het water

oppervlakte = waar het om draait

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://zeeaquarium-winkel.nl/eheim-luchtpomp-100-liter-per-uur?gclid=Cj0KCQiA6JjgBRDbARIsANfu58HtMnJMHyw_PCb5wtwVlR-fIJkalihv2vMiu0OE3Fpx8MGajsMKafwaAtsgEALw_wcB

Alle luchtpompen van eheim komen met een speciale diffusor (lucht verdeler), die de lucht afbreekt tot zeer kleine belletjes. Door de kleine omvang van deze belletjes wordt de zuurstof optimaal opgenomen in het aquarium.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je ook een ultrasoon gebruiken of krijg je daar schone wiet van? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF. Ik wil eens even met je brainstormen.

In de vorige ronde had ik 3 dames. 2 daarvan wisten een aardig potje te drinken.

Weet je nog dat ik toen besloot om ze eens alle drie lekker te verwennen met een topping van Palmboom as ? En een flinke topping nog wel, 3 eetlepels per pot !

Weet je nog dat het bij 1 van die dames toen gruwelijk mis ging ? Dit was de kleinste van het stel, die het minste dronk.

Wat mij toen verbaasde was dat bij de overige 2, nergens, geen spoortje te bekennen was van deze overdaad aan dressing en een prachtig resultaat was het gevolg.

Nu ik daar zo over nadenk. Als ik toen besloten had om helemaal niets te geven, sluit ik niet uit dat ik toen ook tegen tekorten zou aanlopen, iig bij de grootste 2.

Ik heb aan het definitieve medium niets veranderd deze ronde. Wel is de strain anders.

Als we dit nu even vertalen naar de huidige ronde. Er is op dit moment 1 dame die helemaal niets tekort lijkt te komen. Laat dat uitgerekend kleine Lili zijn.

Bij de overige 3 dient het tekort zich aan.

Impliceert dit niet dat ze op het punt staan om een aanvraag in te dienen bij de voedselbank in de vorm van een PK boostertje ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip,

Geloof me, het kost wat, maar het is top spul.

Mocht je ook een verwarming willen aanschaffen, neem een Jäger thermostaat. Dit is van het zelfde merk en gewoon A klasse spul. 50w moet ruim voelde Zijn voor jouw soep:P en misschien zelfs een 25w variant moet lukken.

Gr, X 

Edited by Xaim
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin dan met een theelepeltje ingeharkt of met water meegeven op 1 plant

maar plantdoctor @FoolOnTheHill kan jou vast wel vertellen of dat de oplossing is

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/4/2018 at 12:05 PM, vakman said:

:verrygood :verrygood

Ik heb ong dezelfde, de air-flow 2.  Bruissteen is prima.

Zet je water maar alvast klaar, kan het luchten ;) 

Helemaal niet gedaan. Ik zal het nu alsnog doen...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman.

* "ovale emmertje" van 2,5 liter met deksel, Hornbach.

* Superfish Air kit Mini.

* 1 theelepel palmboom as

* 1 theelepel lavaworm

* 1/2 theelepel melasse

* 1/2 lepeltje bacto

* 600 ml water, een dagje 'gelucht'

* alles aangesloten, checker de check......en het borrelt 

Nog op- of aanmerkingen ? :innocent:

Begrijp ik het goed dat 'beide' watertjes dienen te luchten ? Dus die van het borrelen en die waar het aangelengd mee wordt ? Kun je me de essentie eens uitleggen van dat luchten ?

In welke verhouding tot het water zal ik die thee meegeven ?

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...