Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greentjeonatrip

Greentje taking another level, Organic meets coconut water with 3x Blue forest berry and 1x Orinoco

Recommended Posts

Zodat de eventueel aanwezige schadelijke dampen kunnen ontsnappen, beter voor de bacteriën ;) 
Verhouding valt eigl weinig over te zeggen, heb het ze ook wel eens puur gegeven. Was ook geen probleem voor ze.
Meestal gooi ik dat halve litertje gewoon bij de rest van het water wat ze krijgen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op of aanmerkingen...
Zo weinig?
:likken:

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe was het theekransje verlopen?? :rolleyes:  Gezellig bijgekletst met de dames? :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel goed Vakkie !

Zoals gewoonlijk was ik weer de enige die uit zijn nek heeft gekletst en de dames hebben lekker geslurpt :rofl

Ik had diverse theetjes wel vaker in jouw topic gezien, maar ik wilde tot nu toe er nooit aan. Eigenlijk best raar, dat ik dit niet eerder heb opgepakt.

Ik probeer  nu ook  in lezen over de concrete verschillen tussen het 'borrelen van max 22 uur'  met een pompje en het fermenteren, die over een langere tijd gaat, onder een bepaalde temperatuur. Ik was bijvoorbeeld eerder op de duurzame tuin aan het kijken voor een EM activator en daar kwam ik de volgende beschrijving tegen :

https://www.deduurzametuin.nl/winkel/em/em-activator/

Het grootste voordeel van de “EM Activator” is dat het EM1, melasse en water mengsel gedurende het gehele fermentatieproces op de ideale temperatuur blijft. Geen gedoe meer met warme plekjes in huis zoeken en temperatuur controleren. De activator houdt altijd de optimale temperatuur van 31°C aan.

 

BEREIDING:
  • Neem de binnenbeker van 1 liter inhoud uit de houder en vul deze beker voor de helft met handwarm water.
  • Los hierin op 50 ml melasse (goed roeren) en 50 ml EM1.
  • Vul de binnenbeker vervolgens aan tot de rand met handwarm water.
  • Sluit de binnenbeker goed af met de deksel. Er mag geen lucht bijkomen.
  • Vul de houder deels met warm water en plaats de binnenbeker in de houder.
  • Plaats de lichtgroene deksel op de activator.
  • Schakel de activator in. Het rode lampje zal branden zodra de activator werkt.
  • Laat gedurende 1 week de EM fermenteren. Daarna is de EM-Actief klaar voor gebruik

Door de grote werkzame kracht en de enorme veelzijdigheid van EM, is het economisch haast altijd al de goede keuze. Als u daarnaast de EM ook nog eens zelf kunt produceren wordt het gebruik van deze fantastische micro-organismen nóg goedkoper. Daarmee is de “EM Activator” een onmisbaar artikel voor iedereen die de positieve werking van EM al heeft, of nog wilt ervaren.

De bacterie culturen zullen de natuurlijke weerstand verhogen van tuin, bodem, mens en dier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant ding, kende dat eigl nog niet dat EM. Zag het bij die zonnestraal voor het eerst voorbij komen :tu

Maar hoe reageerden je planten erop, zag je verschil in hoe ze erbij stonden(bladstand)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op dit moment wel het idee dat ik een zeer goede ronde ga afsluiten.

De afgelopen week had ik wel degelijk de indruk dat de toppen aan het aandikken waren. 

Als ik daar nu over nadenk, dat ik sommige dames wel 2x getopt heb en dan die toppen bekijk......ben erg benieuwd.

Het is een buitengewoon interessante ronde geweest. Het is nu ook voor het eerst dat ik gewoon gezien heb dat de dames veel willen vreten in de aanloop naar die eindfase. 

Ik vond het eigenlijk daarom ook best  interessant dat ik nu niet eerder een dressing van palmboomas heb meegegeven, jammer, maar gewoon een goede les. Het laat me ook nogmaals kijken naar het definitieve medium. 

Ik zag dat ik in die 18L 120 ml aan Palmboomas erin had.

Ik was aan het denken om de volgende ronde dit op te schroeven naar circa 170 ml. Wat vind jij daarvan ?

Natuurlijk ook iets eerder gaan inspelen op verkleuring van de bladeren, maar wanneer ik nu kijk naar het medium de afgelopen 2 rondes met de verschillende strains en de kleur van de bladeren, zit het in principe wel snor, tenminste tot minimaal  dag 40 12/12.

Het meer dimmen van de lamp en ietsje hoger hangen was volgens mij als eerste, geen slechte keuze, toen ik merkte dat de bladtemperatuur te hoog opliep.

Qua watergift beginnen de dames ook weer te pieken.

Verheug me die laatste weekjes, terwijl er zeker nog verbeterpunten zijn tov deze ronde:

* Met het oog op de mugjes, medium misschien 1 of 2 weken van te voren klaarzetten (ipv 2 mnd) en niet meer in de kelder, maar in de kweekruimte zelf ?

* Meer aandacht besteden aan de voorgroeifase, als ook de verhoudingen in de  voorgroei potjes.

* Meer aandacht (met het oog op mijn rugklachten) naar een betere verdeling van het gewas.

Ben trouwens altijd zeer te spreken geweest over die palmpotjes. Qua hoogte, mbt het overpotten, maar ook voor de ontwikkeling van de penwortel.

Thanks for that too Vak ! 

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier las ik ook nog een interessant stukje over EM https://www.emwinkel.nl/effectieve-micro-organismen-info/em-activator-handleiding-1-liter-em-actief-maken/

Een klein stukje tekst uit de link:

NUTTIGE WETENSWAARDIGHEDEN:

  • Bij een goede fermentatie ontstaan er witte gistvlokken aan de oppervlakte van EM-Actief. Dit heeft een positieve invloed op het product en op het gebruik ervan.
  • EM-Actief heeft een levensduur van gewoonlijk 2 weken, doch meestal langer. De zoetzure geur is hier een goede indicator. Wanneer de geactiveerde EM echter kwalijk ruikt is hij niet meer geschikt.
  • EM-Actief bereidingen bewaart men het best in plastic flessen. We adviseren het niet in glas te bewaren, omdat er hoge druk kan ontstaan bij gesloten flessen. Maar omdat veel mensen het toch in glas willen bewaren, raden we aan om het regelmatig te ontluchten of een waterslot of ventieldop op de glazen fles te doen, zodat de kans op ontploffing van de fles miniem wordt. Het bewaren in ijzer is af te raden, omdat EM-Actief kan reageren met ijzer.
  • Het is belangrijk kwalitatief goed water te gebruiken voor EM-oplossingen.
  • Regenwater, bronwater of gefilterd water is beter dan leidingwater (bevat chloor). De werkzaamheid van EM vermindert door chloor en andere chemicaliën.
  • Bij een temperatuur lager dan 6° C. vermindert het bacteriologische leven (het slaapt). De micro-organismen zijn niet dood, maar zijn actiever bij een hogere temperatuur.
  • Het sproeien, vernevelen of verstuiven met EM-Actief op planten gebeurt verdund met een verhouding van 1 : 100. De beste tijd hiervoor is ‘s morgensvroeg, ‘s avonds of bij regenachtig weer.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verhogen naar 170ml moet wel lukken lijkt me, hoef je het in de eindfase mss niet meer te geven ;) 
Je hebt toch zo'n mooi voorportaaltje bij je hokkie, heb je daar geen ruimte voor je potjes? Staan ze toch ook lekker warm?
Palmpotjes zijn ideaal idd, wil nooit geen andere meer!

Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in dat EM spul, dit kun je na bereiding wel een tijdje bewaren he? @Sunbeam hoe lang bewaar/gebruik jij het na bereiding?

2 weken zie ik :wOOt  :verrygood

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies ! :oeps

Idd, 2 weken minimaal.

Is wel verdomd interessant toch. Wat dat betreft heeft die Sunny be good B) altijd wel een leuke aanzet gegeven om je erin te verdiepen.

Zag net toevallig op die site ook een leuke Bokashi emmer, maar vind ook vooral de beschrijving erachter nice. @Sunbeam heeft het hier ook al vaker over gehad....

 https://www.deduurzametuin.nl/winkel/em/bokashi-emmerset/

Bokashi Emmerset CO2 Neutraal.

Bokashi Emmerset CO2 neutraal bestaat uit 2 Bokashi-emmers van 15 liter en een gebruiksaanwijzing.

Wat is Bokashi?

In de Bokashi emmerset CO2 neutraal maak je eenvoudig en snel Bokahsi. Bokashi is het Japanse woord voor goed gefermenteerd organisch materiaal. Met uw keukenresten en klein tuinmateriaal fermenteert u een prima bodemverbeteraar, zonder hinderlijke luchtjes. Het is een goed alternatief voor compost.

Fermenteren gebeurt zonder zuurstof:

Het fermenteren in de Bokashi emmerset gebeurt met zo min mogelijk zuurstof tussen het organische materiaal. Hierdoor zullen de effectieve micro-organismen het materiaal al gedeeltelijk gaan verteren. Hierbij komen veel nuttige stoffen vrij, die zorgen voor een goede stofwisseling. Tijdens het fermenteren (conserveringstechniek) wordt de energie in het product behouden. En gaat dus niet verloren. Er komt ook geen CO2 bij vrij. De Bokashi heeft hierdoor een hoge voedingswaarde.

Bokashi in de bodem:

Doordat, tijdens het fermentatieproces, veel bacteriestammen worden geactiveerd zorgt het voor een rijk en gevarieerde microbiële diversiteit in de bodem. Het materiaal voorziet de planten van bio-actieve voedingstoffen, zoals vitamines en organische zuren. Uiteindelijk zal de bodem ziekte resistent worden, waardoor de planten en dieren die in deze bodem wonen ook ziekte resistent zullen zijn. Er is dan een grote weerbaarheid tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Effectieve micro-organismen,

De Effectieve Micro-organismen vestigen zich in de bodem, vermeerderen zich en kunnen domineren over de aanwezige schadelijke bacteriën, schimmels en virussen. De neutrale micro-organismen die in een ziekteverwekkende bodem eerst kozen voor de, tot dan toe, overheersende schadelijke micro-organismen, zullen zich nu aansluiten bij de Effectieve Micro-organismen van EM. Zo creëer je een duurzame natuurlijke balans.

Bokashi starter:

Om in de Bokashi emmerset te kunnen fermenteren gebruik je Bokashi starter. Dit product besteld u gelijk mee? Bokashistarter

Kan je alles fermenteren?

Vrijwel alle organische materialen zijn geschikt om Bokashi van te maken. Als tuinliefhebber kunt u zelf, tegen geringe kosten, Bokashi maken. Hoe gevarieerder materiaal u fermenteert, des te rijker is de Bokashi.

Gebruiksaanwijzing:

Gebruiksaanwijzing voor het goed gebruik van de Bokashi Emmerset:
Snij de resten in stukjes van maximaal 5 bij 5 cm. Verdeel een kleine hoeveelheid Bokahsi-starter op de bodem van de emmer en breng hier boven op een laag verse keukenresten aan. Verdeel weer Bokashi-starter over het de keukenresten en druk het stevig aan. Sluit de emmer goed af en herhaal totdat de emmer vol is.
Tap dagelijks het vocht af en laat de emmer minstens nog twee weken fermenteren. Nu is de zoetzure substantie klaar, het materiaal is nauwelijks van structuur veranderd. Graaf een gat in de tuin en werk de Bokashi onder.

Het sap dat steeds wordt afgetapt kan gebruikt worden als plantenvoeding. Direct te gebruiken en verdunnen 1 op 100 met water.

https://www.deduurzametuin.nl/winkel/em/bokashi-starter/

Bokashi starter gebruikt u samen met uw keukenresten en klein tuinmateriaal, in de Bokashi keukenemmer of kliko.

U fermenteert laagsgewijs (lasagne methode) in uw emmer of container. Het eindresultaat is  een prima bodemverbeteraar, zonder hinderlijke luchtjes.

Bokashi starter bestaat uit tarwezemelen waarop Effectieve micro-organismen zijn ge-ent. De starter is ook te gebruiken bij het oppotten van planten en bloemen en als bodemvoeding.

Op de bodem strooit u, een weinig, hoeveelheid Bokashi starter. Hierop brengt u, uw keukenresten aan. De keukenresten snijdt u eerst klein. Nadat de keukenresten of tuinresten in de emmer of kliko zijn gedaan, strooi u het materiaal af met Bokashi starter. Daarna het product goed aandrukken. Bij de keukenset wordt een “stampertje” bijgeleverd. In de praktijk wordt in de kliko vaak een tegel op het materiaal gelegd. Hierdoor wordt het materiaal goed verdicht, waardoor er nagenoeg geen zuurstof tussen het materiaal zit. Nadat de emmer of kliko vol zit, laat u de emmer nog 2 weken staan. U graaft dan een gat in de tuin, waarin u de emmer leeg stort en afdekt met vrijkomende grond.

Vergeet niet met enige regelmaat de emmer, of kliko, af te tappen. Het vrijkomende vocht is een erg waardevol product dat 1:100 verdund in de tuin kan worden gegoten.

Tijdens het fermentatie proces komen melkzuurbacteriën vrij. Deze melkzuurbacteriën zullen eventueel aanwezige zaden uitschakelen, waardoor ze niet meer zullen ontkiemen als het product in de tuin wordt verwerkt.

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die had ik ook zitten bekijken idd, die komt er hier 1!! Ideaal om m'n zooi te fermenteren, de vloeistof kan mooi bij de planten of in de vijver en de bokashi in m'n potten :verrygood

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit die 'nuttige wetenswaardigheden'  van net :

Regenwater, bronwater of gefilterd water is beter dan leidingwater (bevat chloor). De werkzaamheid van EM vermindert door chloor en andere chemicaliën.

Dit is ook  wat jij  min of meer bedoelde met 'luchten', niet ?

Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen had, een hele tijd terug.....maar als je je water een dagje zou laten staan en je zou vervolgens 'tikken' tegen de gieter, dat dan het restant chloor  eruit zou gaan (weet het echt niet meer :innocent:) ?

Ik meende thans wel dat het huidige leidingwater (in NL tenminste) al niet meer zo veel chloor zou bevatten...https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, vakman said:

Die had ik ook zitten bekijken idd, die komt er hier 1!! Ideaal om m'n zooi te fermenteren, de vloeistof kan mooi bij de planten of in de vijver en de bokashi in m'n potten :verrygood

Ik heb dan wel geen vijver, maar voor de rest, dacht ik toch echt precies hetzelfde :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoelde ik idd met luchten, al schijnt er idd steeds minder zooi in te zitten.
Paar uurtjes borrelen werkt uiteraard ook prima ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, vakman said:

Verhogen naar 170ml moet wel lukken lijkt me, hoef je het in de eindfase mss niet meer te geven ;) 
Je hebt toch zo'n mooi voorportaaltje bij je hokkie, heb je daar geen ruimte voor je potjes? Staan ze toch ook lekker warm?
Palmpotjes zijn ideaal idd, wil nooit geen andere meer!

Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in dat EM spul, dit kun je na bereiding wel een tijdje bewaren he? @Sunbeam hoe lang bewaar/gebruik jij het na bereiding?

2 weken zie ik :wOOt  :verrygood

Hm ja dat bewaren.
Ik heb me wat liters mengsel verneukt.. Ik heb er ook echt veel te veel van, nou ja dat waar ik te veel van heb is niet hetzelfde, dat komt namelijk uit mijn keuken emmer gedropen.
Liters heb ik daarvan staan, een soort stroperige drap wordt het. Mors ik daarvan wat op mijn hand dan gaat het ongelofelijk sterk ruiken naar... ja een mengeling van vis, bokashi en ... fermentatie? = leven??

De PH moet eigenlijk eindigen rond de 3.5 maar dat is met niet altijd gelukt.
De fermentatietemperatuur moet veel hoger zijn dan ik dacht, net als bij mycelium is de ideale temperatuur 28 graden, preppen bovenop de lamp dus!

Daarna bewaren in de koelkast?

Ik klooi wat aan ermee! Dopje EM1 in een plastic literfles 80% vol water met de dop niet helemaal dicht, bovenop mijn tent zetten..
En scheutje melasse erbij. Officieel om het 'op te kweken' is het EM1 + Melasse in gelijke hoeveelheden en dan nog 20x dat aan water erbij!
En dan heb je weer nieuwe starter gemaakt, na een week ofzo?

Die palm as zit ook in Batboost @greentjeonatrip mocht je dat nog willen meegeven, ik geef t mee..
:P

Ik vond net weer geweldige info over compost thee.
Ik wil namelijk ook eens fungal dominante thee maken,
dus daar ging ik op zoeken.
Het is net of het een hype is van de laatste tijd met die Bokashi en of het over slaat naar cannabis growers..

Ik moet het nog even goed doorlezen maar mooi naslagwerk:

http://www.getcleanhands.com/pages/compost-tea-recipe.html

Edited by Sunbeam
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, greentjeonatrip said:

Uit die 'nuttige wetenswaardigheden'  van net :

Regenwater, bronwater of gefilterd water is beter dan leidingwater (bevat chloor). De werkzaamheid van EM vermindert door chloor en andere chemicaliën.

Dit is ook  wat jij  min of meer bedoelde met 'luchten', niet ?

Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen had, een hele tijd terug.....maar als je je water een dagje zou laten staan en je zou vervolgens 'tikken' tegen de gieter, dat dan het restant chloor  eruit zou gaan (weet het echt niet meer :innocent:) ?

Ik meende thans wel dat het huidige leidingwater (in NL tenminste) al niet meer zo veel chloor zou bevatten...https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/

Vooral in de zomer doen ze er veel chloor in tegen bacteriegroei, dat kan je ook ruiken, nu ook maar minder...
En volgens Scotty van the Duegrowshow, (gisteren) zijn de bacteriestammen in recharge (bijvoorbeeld) zo sterk dat een beetje chloor tov reverse osmose water niet tot nauwelijks verschil maakt :)

Edited by Sunbeam
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/4/2018 at 12:13 PM, Kees A said:

De meeste pompjes die je bij Hornbach of Intratuin koopt, zijn vaak dezelfde als die je bij Aliexpress ziet.

Maar inderdaad, ik heb er wel eens ooit eentje gekocht die na 2 dagen een enorme takkeherrie ging maken en op dag 3 er de brui aan gaf. Bij het openschroeven bleek dat het balgje niet goed bevestigd was. 

Maar wat is het verschil tussen kleine luchtbelletjes die opstijgen en een grotere luchtbel die opstijgt? 

Daar zit hem hèt verschil in natuurlijk, de grootte van de belletjes
Hoe kleiner hoe meer oppervlak, hoe meer in contact met alles, hoe beter/sneller het gaat......

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Sunbeam said:

Die palm as zit ook in Batboost @greentjeonatrip mocht je dat nog willen meegeven, ik geef t mee..
:P

 

Ik weet, maar volgens mij had ik ook al een aantal malen gelezen dat je dit uitstekend kunt gebruiken, wanneer het ook daadwerkelijk 'goed' gaat. Ik wees er daarom ook wel voorzichtig mee. Het moet ook niet zo zijn dat ik door een overvloed aan K, andere tekorten ga krijgen.

*Ik had de bloom al uitgehaald

* 1x in de week die K2 batboost

* En nu dat K theetje

Maar het gaat goed en ik wil me langzaam aan gaan concentreren op de 'herfst' ......

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik weet, maar volgens mij had ik ook al een aantal malen gelezen dat je dit uitstekend kunt gebruiken, wanneer het ook daadwerkelijk 'goed' gaat. Ik wees er daarom ook wel voorzichtig mee. Het moet ook niet zo zijn dat ik door een overvloed aan K, andere tekorten ga krijgen.

*Ik had de bloom al uitgehaald

* 1x in de week die K2 batboost

* En nu dat K theetje

Maar het gaat goed en ik wil me langzaam aan gaan concentreren op de 'herfst' ......

Zal je zien dat mijn bladeren aan het eind van de rit helemaal zwart zijn :P
Wat ik er al niet bij gooi.........
Het punt dat ik ga afbouwen komt wel gestaag dichterbij, maar ze zijn hier nog niet eens opgegroend...

 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Sunbeam said:


Het is net of het een hype is van de laatste tijd met die Bokashi en of het over slaat naar cannabis growers..
 

All i want for christmas is........a Bokashi bucket :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is dat bidden voor @Sunbeam , je planten voelen het al aankomen :lol:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Droog! @vakman :rofl


Bokashi Bucket? Gewoon 2 mayo emmers in elkaar!
Van de plaatselijke snackbar. Gaatjes boren (6mm ofzo) in de bodem van de bovenste emmer. Zo'n speciale bucket met een kraantje is zwaar overdreven vind ik. Je tilt namelijk gewoon die bovenste emmer er uit en voila daar is je 'thee'. Tegen stinken heb ik om de binnenste emmer wat tape gewikkeld zodat ze mooi in elkaar klemmen.

Wel zeeschelpen kalk en kleimineralen toevoegen, meteen bij je keukenafval, dan gaat het allemaal weer harder...

En je hebt een wormencompost bak nodig voor fase II waar je de half gefermenteerde emmer in leeg kiept..
En dus af en toe zo'n zak bokashi starter kopen..
 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, greentjeonatrip said:

All i want for christmas is........a Bokashi bucket :P

Fuck it, I demand a bucket!! :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunny. Ik had eerder een beschrijving gepost van de duurzame tuin.

Daar stonden ook bijvoorbeeld de verhoudingen in vwb EM en de ideale temperatuur zou 31 graden zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ongetwijfeld zit ik dubbelposts te maken, het is ook echt een zooitje ongeregeld die info, versnipperd over het net.
rond de 30 graden dus ja, gewoon wat dat soort microben lekker vinden dus, net als mycelium blijkt!

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.deduurzametuin.nl/winkel/cadeau/bokashi-cadeau-set/

En 30 jaar tuinieren met Sjakie. Wie wil dit nu niet hebben  :lol:

Het gaat over onze duurzame tuinen, de principes, de materialen en zelfs enige kook recepten.
In je eigen tuin kan je natuurlijk ook groenten kweken en hiermee fantastisch koken.
Aan de hand van dit boek begrijp je de do’s en dont’s van een duurzame tuin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...