Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greentjeonatrip

Greentje taking another level, Organic meets coconut water with 3x Blue forest berry and 1x Orinoco

Recommended Posts

Ik ben het trouwens wel eens @greentjeonatrip!
 

On 10/8/2018 at 10:53 PM, greentjeonatrip said:

Huff, het staat voor mij buiten kijf dat een benadering van een juiste vpd zorgt voor een optimale opbrengst. Ik heb in het begin ook niets gegeven om de rv, maar door @oude rocker en @cannarie bleef het steeds meer hangen. Ik heb die grafiek al 3 rondes in mijn hok hangen en ik ga er wat mee doen ook nu.

Je zult bij mij ook nooit elektrische fratsen gaan zien in de vorm van een airco, luchtontvochtiger, bevochtiger of whatever. Het is altijd mijn insteek geweest om met minimale middelen een aardig resultaat te gaan halen. Ik vind de vpd een complex gebeuren en zelfs als @Wietefras@cityboxer of wie dan ook, mij het uitlegt in jip en janneke taal, dan nog zal het flink aanpoten zijn, maar ik heb wel de vervelende eigenschap om zaken te willen begrijpen en doe daar ook moeite voor. Ik weet intussen dat je met de vpd waarde ook mogelijk problemen ziet aankomen en ga nu stap voor stap kijken hoe ik dit kan begrijpen, want ik zie er zeker wel de meerwaarde van in. Of ik het daarna ook kan beïnvloeden, who knows....

@Sunbeam. We gaan in ieder geval aan de slag !  Ik ben nog uit aan het vogelen hoe de uitkomst van de VPsat tot stand komt :lol:

ha ha
Daar kan ik me wel in verplaatsen!


 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boks ouwe.

En nog even een stukje canna....

Dampdruk Zoals gezegd verdampt het water reeds in het huidmondje. Maar de waterdamp moet de plant ook nog verlaten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van de omstandigheden in de lucht buiten het huidmondje. We noemen deze omstandigheden klimaat. Als het water verdampt in het huidmondje, dan bouwt het een druk op. Het vergelijk met de fluitketel met dop gaat hierbij op. Intern wordt druk opgebouwd, dampdruk geheten. Maar ook de lucht in je ruimte heeft een bepaalde dampdruk (extern). Deze externe dampdruk wordt bepaald door: - De luchtdruk zelf; - De temperatuur van die lucht; - De relatieve luchtvochtigheid van die lucht. Het verschil tussen dampdruk in het huidmondje en de dampdruk in je ruimte (dampdrukverschil= DDV) bepaalt hoeveel water de plant kwijt kan. Het DDV beïnvloedt hoever het huidmondje open staat. Je kunt het dampdrukverschil beïnvloeden door de omstandigheden net buiten het huidmondje te veranderen door die lucht weg te nemen (door ventilatie). Ook kan je de lucht vervangen door lucht met een andere temperatuur en/of relatieve luchtvochtigheid. De stand van de huidmondjes wordt ook nog eens bepaald door de hoeveelheid CO2 in de lucht. Meer CO2 doet het huidmondje meer sluiten waardoor de dampdruk in het huidmondje toeneemt en dus het verschil tussen de dampdruk intern en extern groter maakt. Een te groot dampdrukverschil remt dus de transpiratie. De transpiratie kan immers nauwelijks nog naar buiten omdat het huidmondje bijna gesloten is. Kort samengevat kun je de transpiratie beïnvloeden door: • lichtintensiteit (stralingswarmte) • hoeveelheid CO2 (dus hoever het huidmondje open staat) • ruimte temperatuur (convectie en dampdruk van de lucht) • relatieve luchtvochtigheid (dampdruk van de lucht) • verversing (verandering van de dampdruk) door wegnemen van oude lucht bij de huidmondjes d.m.v. ventilatoren. Hiermee veranderen de waarden van punt 2, 3 en 4. • verversen door veranderen van de lucht in de ruimte met de inlaat en uitlaat. Hiermee veranderen de waardes van punt 2, 3 en 4 weer. Daarnaast kun je de transpiratie remmen door een tekort of afwezigheid van water in het huidmondje te laten ontstaan. Dit kun je beïnvloeden door middel van de worteldruk. Hier gaan we in tip 3 verder op in. TIPS & TRICKS © Copyright

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/8/2018 at 11:21 PM, greentjeonatrip said:

Zo jammer dat ik dat vak heb laten 'vallen' vroeger...

Ik niet, maar ik gebruik eigenlijk mijn intuitie meer!
Ik was geen cijfertjes man, al de formules en hoe je ze moet gebruiken is verwaterd. Of moet ik zeggen verdampt haha
Ik heb ook MTS gedaan, en wat je over houdt is dat je je kan voorstellen hoe snel het snijvlak van een boor door metaal moet gaan, en hoe hard de boormachine op het oog moet draaien bij welke diameter boor, dat soort dingen. Niet de formule die er voor stond.
Ja 1/12 bxH tot de derde die weet ik nog.....
Hoeveel materiaal is er in kontakt met welk snijvlak, hoe kan ie zijn warmte kwijt...
Ik heb heel veel materialenleer gehad, en op een gegeven moment krijg je een veel breder voorstellingsvermogen en snap je waarom iets stuk gaat, doorzie je slecht design! Het beste design is geen design = iets zo simpel maken dat het weer terug is bij zijn essentie.
Maar het gaat verder, op een gegeven moment ga je je eigen leven ook zien als een design en ontleden tot de kern en opnieuw opbouwen, of de dingen in je leven zoals deze 'hobby'
Nou voor mij is het dus veel meer dan een hobby, voor mij is het de essentie!
Boks ouwe

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, greentjeonatrip said:

Boks ouwe.

En nog even een stukje canna....

Dampdruk Zoals gezegd verdampt het water reeds in het huidmondje. Maar de waterdamp moet de plant ook nog verlaten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van de omstandigheden in de lucht buiten het huidmondje. We noemen deze omstandigheden klimaat. Als het water verdampt in het huidmondje, dan bouwt het een druk op. Het vergelijk met de fluitketel met dop gaat hierbij op. Intern wordt druk opgebouwd, dampdruk geheten. Maar ook de lucht in je ruimte heeft een bepaalde dampdruk (extern). Deze externe dampdruk wordt bepaald door: - De luchtdruk zelf; - De temperatuur van die lucht; - De relatieve luchtvochtigheid van die lucht. Het verschil tussen dampdruk in het huidmondje en de dampdruk in je ruimte (dampdrukverschil= DDV) bepaalt hoeveel water de plant kwijt kan. Het DDV beïnvloedt hoever het huidmondje open staat. Je kunt het dampdrukverschil beïnvloeden door de omstandigheden net buiten het huidmondje te veranderen door die lucht weg te nemen (door ventilatie). Ook kan je de lucht vervangen door lucht met een andere temperatuur en/of relatieve luchtvochtigheid. De stand van de huidmondjes wordt ook nog eens bepaald door de hoeveelheid CO2 in de lucht. Meer CO2 doet het huidmondje meer sluiten waardoor de dampdruk in het huidmondje toeneemt en dus het verschil tussen de dampdruk intern en extern groter maakt. Een te groot dampdrukverschil remt dus de transpiratie. De transpiratie kan immers nauwelijks nog naar buiten omdat het huidmondje bijna gesloten is. Kort samengevat kun je de transpiratie beïnvloeden door: • lichtintensiteit (stralingswarmte) • hoeveelheid CO2 (dus hoever het huidmondje open staat) • ruimte temperatuur (convectie en dampdruk van de lucht) • relatieve luchtvochtigheid (dampdruk van de lucht) • verversing (verandering van de dampdruk) door wegnemen van oude lucht bij de huidmondjes d.m.v. ventilatoren. Hiermee veranderen de waarden van punt 2, 3 en 4. • verversen door veranderen van de lucht in de ruimte met de inlaat en uitlaat. Hiermee veranderen de waardes van punt 2, 3 en 4 weer. Daarnaast kun je de transpiratie remmen door een tekort of afwezigheid van water in het huidmondje te laten ontstaan. Dit kun je beïnvloeden door middel van de worteldruk. Hier gaan we in tip 3 verder op in. TIPS & TRICKS © Copyright

 ik heb een fiets ontworpen voor mijn afstuderen nou ik zweer je het is net een fiets geometrie, verander je 1 hoek dan verandert alles mee!
Je hebt tig variabelen, snelheid, gewicht, zwaartepunt etc  en er bestaat geen beste variant!

Maar dat terzijde.
Het is wel interessant om dit te snappen, is er geen workshop van? lol
Ik heb net zoiets geleerd in de natuurkundeklas met een kopje thee dat je doorrekent, waar je overheen blaast...

dit is wel wat complexer maar gelukkig ook leuker :)
Dus we moeten toch in de buidel tasten voor die co2 meter!?


Ik wil het ook eerst volledig snappen voor ik mijn boek weer verscheur damn it!

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst maar eens even een tabel die ik gevonden heb, de uitkomst van de VPsat (verzadigde dampspanning, saturated vapour pressure, SVP) bij een bepaalde temperatuur.

Vapour Pressure Deficit (VPD: the measure of the drying power of the air) is very useful in plant physiology and ecology.


To calculate VPD for a given temperature (degC) and relative humidity (RH%)

(1) Ascertain the saturated vapour pressure (SVP) for a given temperature (see list below)

Temperature (degC) - SVP (Pa)

0 - 611
1 - 657
2 - 706
3 - 758
4 - 813
5 - 872
6 - 935
7 - 1002
8 - 1073
9 - 1148
10 - 1228
11 - 1312
12 - 1402
13 - 1497
14 - 1598
15 - 1705
16 - 1818
17 - 1937
18 - 2064
19 - 2197
20 - 2338
21 - 2486
22 - 2643
23 - 2809
24 - 2983
25 - 3167
26 - 3361
27 - 3565
28 - 3779
29 - 4005
30 - 4242
31 - 4492
32 - 4754
33 - 5029
34 - 5318
35 - 5621
36 - 5940
37 - 6273
38 - 6623
39 - 6990
40 - 7374
41 - 7776

Links is de temperatuur en rechts de uitkomst uitgedrukt in Pascal. Dus bij een bladtemperatuur van 23 graden hebben we 2809 Pascal  of 2,81 KPa. We dienen 3 variabelen te hebben om het dampdrukverschil te kunnen uitrekenen. De omgevingstemperatuur, bladtemperatuur en RV. We gaan hier uit van een omgevingstemp van 25 graden, een bladtemp van 23 graden en RV van 50%. Dit zijn allemaal variabelen die we vrij eenvoudig kunnen achterhalen in onze kweekruimte. De bladtemperatuur dient normaal gesproken toch minimaal 2 graden 'koeler'  te zijn dan je omgeving, natuurlijk afhankelijk waar je meet, want dit verschilt per blad.

Dan berekenen we de dampdruk van je omgeving en dit wordt berekend aan de hand van je omgevingstemperatuur en je RV. Bij een omgevingstemperatuur van 25 graden zien we in de tabel een uitkomst van 3167 Pascal, echter dienen wij deze nog te vermenigvuldigen met de RV, gedeeld door 100. De RV is 50%. De uitkomst van deze dampdruk zal dan zijn : 3167 * 50/100 = 3167 * 0,5 = 1,58 KPa.

De VPD (dampdrukverschil/tekort) is de uitkomst wanneer je de dampdruk van de omgeving aftrekt van de verzadigde dampspanning, in dit geval 2,81 minus 1,58 = 1,23 KPa. Als je deze variabelen zou hebben in de bloei en je kijkt de grafiek erop na, betekent dit toch dat je goed bezig bent.

Een ander voorbeeldje. Ik ga zelf over ongeveer een weekje schakelen naar 12/12 en zit dus nog volop in de groei. Ik heb hier en daar de bladtemperatuur gemeten met een goedkoop ir thermometertje. Mits deze meter afwijkingen vertoont, of ik niet goed meet, meet ik idd zo'n 2,5 graden koeler, maar laten we uitgaan van een bladtemperatuur die 2 graden lager ligt dan de omgeving. De omgevingstemperatuur bij dag ligt momenteel bij mij op 26 graden, bladtemperatuur dus 24 graden en met een RV van 48%. We gaan rekenen :

De VPsat ligt bij een bladtemperatuur van 24 graden op 2983 Pascal oftewel 2,98 KPa. De VPair ligt bij 26 graden op 3361, dus 3,36 KPa. 3,36 * 47/100 = 1,61 Kpa. De VPD ligt bij mij dus nu op 2,98 - 1,61 = 1,37 KPa. We pakken even de grafiek er nog eens bij, maar ditmaal de grafiek waarbij de bladtemperatuur 2 graden koeler is :

vpd_2degree.gif (5014Ã2749)

Gelet op de 'groeifase' die mijns inziens meer  het groen gearceerde gedeelte benadert dan de blauwe (the early veg ben ik toch gepasseerd zou je zeggen) en een omgevingstemperatuur van 26 graden, plus een Rv van 48%, zou de uitkomst van mijn 1,37 KPa met die variabelen toch meer volstaan in de bloeifase, maar zeer zeker niet in groei....

Geweldig Greentje ! En nu dan ? Begrijp je het ook ? Nee, natuurlijk niet :innocent:

Correcties en aanbevelingen uiteraard gewenst.....

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch gewoon een Excel sheet downloaden om de VPD uit te rekenen? Of een online tool gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, dat zou zeker kunnen @Wietefras, maar ik merk, dat als ik zaken ga 'noteren', dat ik het dan ook wat beter begrijp en ook wat beter kan onthouden. Zo ging dat vroeger ook bij mij op school. Nieuwe theorie  moest ik  echt eerst  opschrijven wilde het blijven hangen, laat staan begrijpen.  Ik wilde eigenlijk eerst eens weten waar die cijfertjes in de grafiek nu voor stonden, hoe die cijfers tot stand komen en wat ik daarna mogelijk kan doen om die huidmondjes wat efficiënter te laten werken en dit was een eerste aanzet daartoe....

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is dus exact wat ik bedoel :rofl iedereen gaat de boeken induiken en komt met allelei cijfertjes en grafiekjes en huidmonjes en co2 en dan...  ja niets want daar weten we niets van, hoe groot is mijn huidmondje? hoe ver staat het open? komt de verdamping van de blaadjes, de bloemen of het medium, als ik een fan aanzet forceer ik ook mee verdamping, tot de plant zich aanpast maar dan klopt de grafiek niet meer, wat dan? morgen weer proberen :rofl

gewoon heel simpel: wat weet je nu meer dan het standard "houd je temp rond de 27 en rv tussen 40 en 55 bek houden lekker draaien" advies?

kijk gewoon naar je plant en vraag hoe ze zich voelt (gratis co2 heeey) :wub:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

tieten zijn ook interessant maar ik kweek er niet beter mee :verrygood allemaal leuk en aardig maar wat leren we hier concreet van? welke nieuwe regels nemen we nu in acht dat we eerder niet deden? of gewoon paniekerig op een grafiekje kijken en steeds vergelijken en dan op het forum komen met wat doe ik fout want de grafiek zegt a en ik zeg b?

als je een hoogte van 1 meter hebt, of een hoogte van 2 meter, wat dacht je dat dat deed met je temp en lv? of het bladoppervlakte, hoe veel lagen blad en hoe dik het blad is, alles telt mee, wij negeren alles met zon tabel...

 

maar ik hoop dat je gewoon hermaloos deze ronde kunt doen want ik hoor een hoop herman verhalen van deze breeder :head_hurts_kr:

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Die Huffel, heerlijk! 

Hier wordt zeer zeker niet paniekerig op een grafiekje gekeken wat er mogelijk fout aan het gaan is. Ik ben me er heel goed bewust van dat hier veel factoren meespelen. Ik word er in ieder geval niet dommer van beste huff en ik vond het eigenlijk best wel leuk om het eens op deze manier te presenteren, zodat ik in ieder geval het begrip VPD beter vat en hoe die waarde tot stand komt, dan alleen maar een tabel ophangen in mijn hokje. Vind het ook gewoon leuk om dadelijk in de bloei gewoon eens af en toe te spieken hoe ik ongeveer zit met die waarde en de rest zien we wel, maar ik interesseer me er wel voor ...

Misschien dat het een en ander heel anders op jou is overgekomen, maar ik blijf wel een organische kweker die gewoon naar zijn dametjes gaat kijken en probeert een leuk (bodem)leven voor ze te creëren met de nodige zorg, aandacht en minimale middelen. Ik kan ook besluiten om een elektrische luchtbevochtiger in te zetten die het lekker op 60% houdt nu, dat doe ik ook niet, het is zoals het is . Ik kan ook besluiten om loggers te gaan gebruiken en alles op 24 uur basis te gaan bekijken en ontleden, ook dat doe ik niet Huff. Ik kan ook tegen einde bloei een ontvochtiger gaan inzetten om het op 40% te krijgen en ook dat doe ik niet.

Weet je wat ik het leukste vind om te doen ? Allerlei  dingen proberen voor het onder- en bovengrondse.............met kokoswater........melasse........EM.........brandnetel.......afbloeien ! :rofl

Er is maar 1 factor wat mij op dit moment niet lekker zit en die heb jij als laatste benoemd, maar verandering van spijs doet eten en daarna is gewoon ook weer een andere breeder aan de beurt.

 

 

 

 

Edited by greentjeonatrip
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geleerd dat ik met meer onderdruk ga kweken om het vocht er uit te sucken, dus gewoon de inlaat fans ff een tikkie lager zetten klaar
ook een logica hahahaha

Maar goed gewoon de verhouding blad en omgevingstemperatuur das helemaal nieuw voor mij dat dat mee telt, dus ik ga dat even een tijdje meten zodat ik een inschatting kan maken wat dat nou ongeveer doet onder verschillende omstandigheden. Het leren kennen, leren lezen, daar wil ik zijn, tot het in mijn systeem mee draait in mijn onderbewuste. En als ik er dan jaren later achter kom dat ik het in het begin al helemaal goed deed so what! Er zijn er genoeg die het fout doen die ik dan nog wat kan leren enz.....
Hoe ik het ook wend of keer, uiteindelijk maak ik dan wel dat hele rondje en kom ik weer uit bij de natuur die ik dan weer even wat beter begrijp, op dat punt kan ik al die cijfertjes weer vaarwel zeggen, want ik heb de taal van de plant geleerd, als een blaadje hangt maar dit en dat is er gebeurd, het complete verhaaltje, nou dan is het pats boem beslissen niet omkijken, nòg meer flowen! Nog slimmere ontwerpen die 2-3 vliegen in 1 klap slaan, en nòg meer loslaten van het gedeelte dat leeft! Lekker laten gaan want de plant komt niks meer te kort, de plant staat in haar kracht! En niet: Ik en de PK booster met mijn perfecte timing!


En ik heb geleerd dat het co2 gehalte er ook toe doet, mee samen hangt, wist ik niet dus.. En nog de verschillende groei fases. Nou hebben we een mooie soep die we kunnen koken :P

en ik wil dan graag de uiteinden van het spectrum meten, zeg maar mezelf kalibreren op de grenzen waar je heel duidelijk de uitwerking ziet.
meten en snappen, want ik heb geleerd als je beide tegenpolen kent dat je ook alles er tussenin kent.

Ik gooi deze materie niet direct weg, en die onderdruk, in theorie zou dat toch moeten werken?
Of ben ik in de ketel met toverdrank gevallen? haha
 

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Sunbeam said:

Ik heb geleerd dat ik met meer onderdruk ga kweken om het vocht er uit te sucken, dus gewoon de inlaat fans ff een tikkie lager zetten klaar
ook een logica hahahaha
 en die onderdruk, in theorie zou dat toch moeten werken?
Of ben ik in de ketel met toverdrank gevallen? haha

Heb jij soms ook je inlaat boven, net als collie ? Hoe hoog is dan gewoonlijk jouw RV ?

edit. Volgens mij had ik het verkeerd begrepen, je werkt  met actieve inlaten...

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, greentjeonatrip said:

Heb jij soms ook je inlaat boven, net als collie ? Hoe hoog is dan gewoonlijk jouw RV ?

edit. Volgens mij had ik het verkeerd begrepen, je werkt  met actieve inlaten...

Ik blaas van onderen in, en zuig boven af, het carbon filter ligt op de tent...
Hier oude fotos van voor de vorige kweek.
De inblaas is niet krachtig, maar wel genoeg.
Wat ik deed was op gezette tijden een schot plaatsen links tussen de tent en de muur, waar de (warme) drivers hangen. En dan moest de inlaat lucht eerst langs boven! Natuurlijk scheelde dat snachts nauwelijks/niet als de drivers uit staan.. Tenzij ik de CV aan zette nog, dan worden die buizen boven de tent ook nog heet...
_DSC8377.jpg.37b0a533eb3281f705eda505ac4946b4.thumb.jpg.acf912ec21dd2a4dbe09dddbc62f257f.jpg
Rechts staat de afzuiger, een omgebouwde IQair healthpro plus... gewoon een stille als het moet krachtige luchtreiniger die ik al in huis had voor ik ging kweken...Met 6 standen, van 50m3/h tot 450m3/h
In de groei sta ik doorgaans op stand 1 en in de bloei op 2 of 3...

Nog even de inlaat filterbox (mijn eerste model)
_DSC8343.jpg.402116e7a7c564051b5cc3d8620821f2.thumb.jpg.b50cb21b548d7bed875900ff2cb13c1d.jpg
_DSC8351.thumb.jpg.17597d21de35a124480e3ae237c98f4e.jpg.03757663bdb9549aa15a164b89b8983d.jpg

Dit zijn dus oude fotos, nu heb ik 2 van die boxen links en rechts..

Mijn LV of RV ja daar draait het design allemaal omheen, het functioneert dus wel ruim voldoende om het vocht af te voeren, de LV komt zeker niet meer boven de 70%. Maar als ik in de bloei de ruimte waar de tent staat niet doorlucht heb ik wel een probleempje, de ramen die beslaan etc en als ik dan niet op let gaat het verder oplopen..
Snachts (lamp uit) liep ik het grootste risico op vocht, maar ik verwacht met die warmtematjes nu ook dat probleem getackeld te hebben.

Niet van boven inblazen dus hier!

 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Snachts (lamp uit) liep ik het grootste risico op vocht, maar ik verwacht met die warmtematjes nu ook dat probleem getackeld te hebben.

Er zit dan toch gewoon dezelfde hoeveelheid water in je hok? Met hogere temp neemt de lucht meer vocht op maar dat vocht is dan toch niet weg? Met warmtematjes heb je meer verdamping dus meer vocht? verdamping beperken door eerder/minder water te geven?
Woesndagmiddagfilosofie

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, HUFFnPUFF said:

Er zit dan toch gewoon dezelfde hoeveelheid water in je hok? Met hogere temp neemt de lucht meer vocht op maar dat vocht is dan toch niet weg? Met warmtematjes heb je meer verdamping dus meer vocht? verdamping beperken door eerder/minder water te geven?
Woesndagmiddagfilosofie

Door de omgevingstep omhoog te brengen verlaag je weldegelijk je rv.

Of warmtematjes, die je doorgaans onder je vochtige grond zet, voor dat doel de beste oplossing is, is een tweede :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, relatieve... dus tot er verzadiging optreed, in absolute cijfers zit er dan meer water in?

ik roep maar wat hoor, maar stel dat je onder 20c zit, en je wilt hoger, en stopt nu meer warmte in je hok en krijgt meer vocht in de lucht, en nu opeens heb je rot want schimmels vonden het klimaat lekkerder, maar dat wou je juist voorkomen 

lastig allemaal 

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/9/2018 at 3:37 PM, HUFFnPUFF said:

dit is dus exact wat ik bedoel :rofl iedereen gaat de boeken induiken en komt met allelei cijfertjes en grafiekjes en huidmonjes en co2 en dan...  ja niets want daar weten we niets van, hoe groot is mijn huidmondje? hoe ver staat het open? komt de verdamping van de blaadjes, de bloemen of het medium, als ik een fan aanzet forceer ik ook mee verdamping, tot de plant zich aanpast maar dan klopt de grafiek niet meer, wat dan? morgen weer proberen :rofl

Wat is hier nou zo ingewikkeld aan? Je stuurt gewoon op VPD in plaats van alleen op de temperatuur (en wellicht een beetje op LV).

Je moet de VPD wel uitrekenen. Rekening houdend met bladtemperatuur dus en daar zitten dan ook de opening van die huidmondjes in verwerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is niet ingewikkeld, dat deed iedereen al, maar op basis van plantgezondheid en niet een tabel

kun je met het spectrum niet ook dat beinvloeden?

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, cannarie said:

Door de omgevingstep omhoog te brengen verlaag je weldegelijk je rv.

Of warmtematjes, die je doorgaans onder je vochtige grond zet, voor dat doel de beste oplossing is, is een tweede :)

Volgens mij verlaagt de RV niet maar wel de LV toch?.... De RV blijft juist gelijk, toch
en iets meer verdamping kan ook wel kloppen...

Ja ik zat zelf ook wel te tobben over de opgewarmde lucht, vs de opgewarmde bodem maar als ik zelf plant was had ik het wel lekker gevonden, anders heb je koude tocht namelijk. Geen idee planten kunnen absoluut meer kou/tocht hebben dan mensen dat weet ik wel.. Maar ook weer niet tè veel....

En wat ik wil is dat bij vol vermogen de boel maar max een paar graden opwarmt heel subtiel, mag de hele nacht aan staan als het moet, kijken wat er gebeurt hoe goed het werkt, hoe vaak ie schakelt en hoe ik hem ga afregelen...

Warmtematjes leken mij goed 30w per kant ofzo en 1 met een dimmer zodat ik ze gelijk kan afregelen.
Het kost allemaal bijna niks en ja geplastificeerde dingen die hand warm worden, prima veilig. Ik denk nog redelijk efficient ook, t zal niet veel schelen met een officiele blaaskachel met een roostertje dat daar in hangt, de warmte kan maar 1 kant op de tent in dus...

Je moet mijn inlaten zien als een soort plat slakkenhuis met schotten, een rol cake lol, een licht slot zit er in, en daar kan ik simpel zo'n matje in schuiven.

Ik kan de inschakeltemp en de uitschakeltemp instellen..
De thermostaat kan trouwens ook de LV meten en apart schakelen met een 2e relais. daar kan dus ook iets op, denk niet dat ik die ga gebruiken.. Maar het zette me wel even flink aan het denken, kan ik ergens een klep, deur of een raampje automatisch open en dicht laten gaan, ja dat kan.
Alles kan je zelf bouwen als je zin hebt....
Ze hebben nu ook zelfrijdende autos, heb ik daar (al) zin in?
Neu ;)
Maar een automatisch klepje ipv een dehumidifier? Ja!


En ik wil graag precies weten wanneer precies ik niets hoef te doen!

;)

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja dat kan ook natuurlijk, dat je de kachel niet laat schakelen op temperatuur maar op LV, en dan zie je vanzelf wel hoe warm dat is.. is dat wat?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat bodem de voorkeur heeft, omdat de bodem de plant in leven houdt, 15c luchttemp is beter dan 15c bodemtemp, maar als alles al gematigd is (binnen) hebben we het over procentwerk

het is zeker iets waar ik nog niet aan heb gedacht :nerd

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pot neemt toch de temperatuur van de lucht aan...?
Of niet helemaal he, hij blijft koeler, tuurlijk, en dan praten sommigen nog over de pot op latjes zetten dat de lucht er onderdoor kan etc etc
Ik denk als je het echt goed wil doen dat je alles bestuurt èn de pottemp, èn de luchttemp èn LV èn de dag èn de nacht, èn de groei èn de bloei èn zo blijf je bezig, maar wel leuk brainstormen

En als je moet kiezen levert de vloer verwarmen waarschijnlijk nog steeds het meeste op, is wat meer werk voor mij om te realiseren nu... heb niet genoeg matjes, moet ik weer wat kopen potten moeten er uit ze staan net goed. De bodem van de tent is gewoon geisoleerd en geen begane grond, er zit een laag poreuze lava rocks onderin de poreuze potten die op een schaal staan, het is prima verwacht ik, warme lucht, vloerverwarming whatever als het maar niet te koud/vochtig wordt, als het maar automatisch gaat, als het wat oplevert....

 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...