Sunbeam 496 Posted October 8, 2018 (edited) Ik ben het trouwens wel eens @greentjeonatrip! On 10/8/2018 at 10:53 PM, greentjeonatrip said: Huff, het staat voor mij buiten kijf dat een benadering van een juiste vpd zorgt voor een optimale opbrengst. Ik heb in het begin ook niets gegeven om de rv, maar door @oude rocker en @cannarie bleef het steeds meer hangen. Ik heb die grafiek al 3 rondes in mijn hok hangen en ik ga er wat mee doen ook nu. Je zult bij mij ook nooit elektrische fratsen gaan zien in de vorm van een airco, luchtontvochtiger, bevochtiger of whatever. Het is altijd mijn insteek geweest om met minimale middelen een aardig resultaat te gaan halen. Ik vind de vpd een complex gebeuren en zelfs als @Wietefras, @cityboxer of wie dan ook, mij het uitlegt in jip en janneke taal, dan nog zal het flink aanpoten zijn, maar ik heb wel de vervelende eigenschap om zaken te willen begrijpen en doe daar ook moeite voor. Ik weet intussen dat je met de vpd waarde ook mogelijk problemen ziet aankomen en ga nu stap voor stap kijken hoe ik dit kan begrijpen, want ik zie er zeker wel de meerwaarde van in. Of ik het daarna ook kan beïnvloeden, who knows.... @Sunbeam. We gaan in ieder geval aan de slag ! Ik ben nog uit aan het vogelen hoe de uitkomst van de VPsat tot stand komt ha ha Daar kan ik me wel in verplaatsen! Edited October 10, 2018 by Sunbeam Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 8, 2018 Boks ouwe. En nog even een stukje canna.... Dampdruk Zoals gezegd verdampt het water reeds in het huidmondje. Maar de waterdamp moet de plant ook nog verlaten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van de omstandigheden in de lucht buiten het huidmondje. We noemen deze omstandigheden klimaat. Als het water verdampt in het huidmondje, dan bouwt het een druk op. Het vergelijk met de fluitketel met dop gaat hierbij op. Intern wordt druk opgebouwd, dampdruk geheten. Maar ook de lucht in je ruimte heeft een bepaalde dampdruk (extern). Deze externe dampdruk wordt bepaald door: - De luchtdruk zelf; - De temperatuur van die lucht; - De relatieve luchtvochtigheid van die lucht. Het verschil tussen dampdruk in het huidmondje en de dampdruk in je ruimte (dampdrukverschil= DDV) bepaalt hoeveel water de plant kwijt kan. Het DDV beïnvloedt hoever het huidmondje open staat. Je kunt het dampdrukverschil beïnvloeden door de omstandigheden net buiten het huidmondje te veranderen door die lucht weg te nemen (door ventilatie). Ook kan je de lucht vervangen door lucht met een andere temperatuur en/of relatieve luchtvochtigheid. De stand van de huidmondjes wordt ook nog eens bepaald door de hoeveelheid CO2 in de lucht. Meer CO2 doet het huidmondje meer sluiten waardoor de dampdruk in het huidmondje toeneemt en dus het verschil tussen de dampdruk intern en extern groter maakt. Een te groot dampdrukverschil remt dus de transpiratie. De transpiratie kan immers nauwelijks nog naar buiten omdat het huidmondje bijna gesloten is. Kort samengevat kun je de transpiratie beïnvloeden door: • lichtintensiteit (stralingswarmte) • hoeveelheid CO2 (dus hoever het huidmondje open staat) • ruimte temperatuur (convectie en dampdruk van de lucht) • relatieve luchtvochtigheid (dampdruk van de lucht) • verversing (verandering van de dampdruk) door wegnemen van oude lucht bij de huidmondjes d.m.v. ventilatoren. Hiermee veranderen de waarden van punt 2, 3 en 4. • verversen door veranderen van de lucht in de ruimte met de inlaat en uitlaat. Hiermee veranderen de waardes van punt 2, 3 en 4 weer. Daarnaast kun je de transpiratie remmen door een tekort of afwezigheid van water in het huidmondje te laten ontstaan. Dit kun je beïnvloeden door middel van de worteldruk. Hier gaan we in tip 3 verder op in. TIPS & TRICKS © Copyright 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 8, 2018 (edited) On 10/8/2018 at 11:21 PM, greentjeonatrip said: Zo jammer dat ik dat vak heb laten 'vallen' vroeger... Ik niet, maar ik gebruik eigenlijk mijn intuitie meer! Ik was geen cijfertjes man, al de formules en hoe je ze moet gebruiken is verwaterd. Of moet ik zeggen verdampt haha Ik heb ook MTS gedaan, en wat je over houdt is dat je je kan voorstellen hoe snel het snijvlak van een boor door metaal moet gaan, en hoe hard de boormachine op het oog moet draaien bij welke diameter boor, dat soort dingen. Niet de formule die er voor stond. Ja 1/12 bxH tot de derde die weet ik nog..... Hoeveel materiaal is er in kontakt met welk snijvlak, hoe kan ie zijn warmte kwijt... Ik heb heel veel materialenleer gehad, en op een gegeven moment krijg je een veel breder voorstellingsvermogen en snap je waarom iets stuk gaat, doorzie je slecht design! Het beste design is geen design = iets zo simpel maken dat het weer terug is bij zijn essentie. Maar het gaat verder, op een gegeven moment ga je je eigen leven ook zien als een design en ontleden tot de kern en opnieuw opbouwen, of de dingen in je leven zoals deze 'hobby' Nou voor mij is het dus veel meer dan een hobby, voor mij is het de essentie! Boks ouwe Edited October 10, 2018 by Sunbeam Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 8, 2018 (edited) 26 minutes ago, greentjeonatrip said: Boks ouwe. En nog even een stukje canna.... Dampdruk Zoals gezegd verdampt het water reeds in het huidmondje. Maar de waterdamp moet de plant ook nog verlaten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van de omstandigheden in de lucht buiten het huidmondje. We noemen deze omstandigheden klimaat. Als het water verdampt in het huidmondje, dan bouwt het een druk op. Het vergelijk met de fluitketel met dop gaat hierbij op. Intern wordt druk opgebouwd, dampdruk geheten. Maar ook de lucht in je ruimte heeft een bepaalde dampdruk (extern). Deze externe dampdruk wordt bepaald door: - De luchtdruk zelf; - De temperatuur van die lucht; - De relatieve luchtvochtigheid van die lucht. Het verschil tussen dampdruk in het huidmondje en de dampdruk in je ruimte (dampdrukverschil= DDV) bepaalt hoeveel water de plant kwijt kan. Het DDV beïnvloedt hoever het huidmondje open staat. Je kunt het dampdrukverschil beïnvloeden door de omstandigheden net buiten het huidmondje te veranderen door die lucht weg te nemen (door ventilatie). Ook kan je de lucht vervangen door lucht met een andere temperatuur en/of relatieve luchtvochtigheid. De stand van de huidmondjes wordt ook nog eens bepaald door de hoeveelheid CO2 in de lucht. Meer CO2 doet het huidmondje meer sluiten waardoor de dampdruk in het huidmondje toeneemt en dus het verschil tussen de dampdruk intern en extern groter maakt. Een te groot dampdrukverschil remt dus de transpiratie. De transpiratie kan immers nauwelijks nog naar buiten omdat het huidmondje bijna gesloten is. Kort samengevat kun je de transpiratie beïnvloeden door: • lichtintensiteit (stralingswarmte) • hoeveelheid CO2 (dus hoever het huidmondje open staat) • ruimte temperatuur (convectie en dampdruk van de lucht) • relatieve luchtvochtigheid (dampdruk van de lucht) • verversing (verandering van de dampdruk) door wegnemen van oude lucht bij de huidmondjes d.m.v. ventilatoren. Hiermee veranderen de waarden van punt 2, 3 en 4. • verversen door veranderen van de lucht in de ruimte met de inlaat en uitlaat. Hiermee veranderen de waardes van punt 2, 3 en 4 weer. Daarnaast kun je de transpiratie remmen door een tekort of afwezigheid van water in het huidmondje te laten ontstaan. Dit kun je beïnvloeden door middel van de worteldruk. Hier gaan we in tip 3 verder op in. TIPS & TRICKS © Copyright ik heb een fiets ontworpen voor mijn afstuderen nou ik zweer je het is net een fiets geometrie, verander je 1 hoek dan verandert alles mee! Je hebt tig variabelen, snelheid, gewicht, zwaartepunt etc en er bestaat geen beste variant! Maar dat terzijde. Het is wel interessant om dit te snappen, is er geen workshop van? lol Ik heb net zoiets geleerd in de natuurkundeklas met een kopje thee dat je doorrekent, waar je overheen blaast... dit is wel wat complexer maar gelukkig ook leuker Dus we moeten toch in de buidel tasten voor die co2 meter!? Ik wil het ook eerst volledig snappen voor ik mijn boek weer verscheur damn it! Edited October 8, 2018 by Sunbeam Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 8, 2018 it's gonna be a long ride this one 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 9, 2018 Eerst maar eens even een tabel die ik gevonden heb, de uitkomst van de VPsat (verzadigde dampspanning, saturated vapour pressure, SVP) bij een bepaalde temperatuur. Vapour Pressure Deficit (VPD: the measure of the drying power of the air) is very useful in plant physiology and ecology. To calculate VPD for a given temperature (degC) and relative humidity (RH%) (1) Ascertain the saturated vapour pressure (SVP) for a given temperature (see list below) Temperature (degC) - SVP (Pa) 0 - 611 1 - 657 2 - 706 3 - 758 4 - 813 5 - 872 6 - 935 7 - 1002 8 - 1073 9 - 1148 10 - 1228 11 - 1312 12 - 1402 13 - 1497 14 - 1598 15 - 1705 16 - 1818 17 - 1937 18 - 2064 19 - 2197 20 - 2338 21 - 2486 22 - 2643 23 - 2809 24 - 2983 25 - 3167 26 - 3361 27 - 3565 28 - 3779 29 - 4005 30 - 4242 31 - 4492 32 - 4754 33 - 5029 34 - 5318 35 - 5621 36 - 5940 37 - 6273 38 - 6623 39 - 6990 40 - 7374 41 - 7776 Links is de temperatuur en rechts de uitkomst uitgedrukt in Pascal. Dus bij een bladtemperatuur van 23 graden hebben we 2809 Pascal of 2,81 KPa. We dienen 3 variabelen te hebben om het dampdrukverschil te kunnen uitrekenen. De omgevingstemperatuur, bladtemperatuur en RV. We gaan hier uit van een omgevingstemp van 25 graden, een bladtemp van 23 graden en RV van 50%. Dit zijn allemaal variabelen die we vrij eenvoudig kunnen achterhalen in onze kweekruimte. De bladtemperatuur dient normaal gesproken toch minimaal 2 graden 'koeler' te zijn dan je omgeving, natuurlijk afhankelijk waar je meet, want dit verschilt per blad. Dan berekenen we de dampdruk van je omgeving en dit wordt berekend aan de hand van je omgevingstemperatuur en je RV. Bij een omgevingstemperatuur van 25 graden zien we in de tabel een uitkomst van 3167 Pascal, echter dienen wij deze nog te vermenigvuldigen met de RV, gedeeld door 100. De RV is 50%. De uitkomst van deze dampdruk zal dan zijn : 3167 * 50/100 = 3167 * 0,5 = 1,58 KPa. De VPD (dampdrukverschil/tekort) is de uitkomst wanneer je de dampdruk van de omgeving aftrekt van de verzadigde dampspanning, in dit geval 2,81 minus 1,58 = 1,23 KPa. Als je deze variabelen zou hebben in de bloei en je kijkt de grafiek erop na, betekent dit toch dat je goed bezig bent. Een ander voorbeeldje. Ik ga zelf over ongeveer een weekje schakelen naar 12/12 en zit dus nog volop in de groei. Ik heb hier en daar de bladtemperatuur gemeten met een goedkoop ir thermometertje. Mits deze meter afwijkingen vertoont, of ik niet goed meet, meet ik idd zo'n 2,5 graden koeler, maar laten we uitgaan van een bladtemperatuur die 2 graden lager ligt dan de omgeving. De omgevingstemperatuur bij dag ligt momenteel bij mij op 26 graden, bladtemperatuur dus 24 graden en met een RV van 48%. We gaan rekenen : De VPsat ligt bij een bladtemperatuur van 24 graden op 2983 Pascal oftewel 2,98 KPa. De VPair ligt bij 26 graden op 3361, dus 3,36 KPa. 3,36 * 47/100 = 1,61 Kpa. De VPD ligt bij mij dus nu op 2,98 - 1,61 = 1,37 KPa. We pakken even de grafiek er nog eens bij, maar ditmaal de grafiek waarbij de bladtemperatuur 2 graden koeler is : Gelet op de 'groeifase' die mijns inziens meer het groen gearceerde gedeelte benadert dan de blauwe (the early veg ben ik toch gepasseerd zou je zeggen) en een omgevingstemperatuur van 26 graden, plus een Rv van 48%, zou de uitkomst van mijn 1,37 KPa met die variabelen toch meer volstaan in de bloeifase, maar zeer zeker niet in groei.... Geweldig Greentje ! En nu dan ? Begrijp je het ook ? Nee, natuurlijk niet Correcties en aanbevelingen uiteraard gewenst..... 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted October 9, 2018 Je kan toch gewoon een Excel sheet downloaden om de VPD uit te rekenen? Of een online tool gebruiken? Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 9, 2018 De bron van de tabel http://cronklab.wikidot.com/calculation-of-vapour-pressure-deficit Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 9, 2018 (edited) Oh, dat zou zeker kunnen @Wietefras, maar ik merk, dat als ik zaken ga 'noteren', dat ik het dan ook wat beter begrijp en ook wat beter kan onthouden. Zo ging dat vroeger ook bij mij op school. Nieuwe theorie moest ik echt eerst opschrijven wilde het blijven hangen, laat staan begrijpen. Ik wilde eigenlijk eerst eens weten waar die cijfertjes in de grafiek nu voor stonden, hoe die cijfers tot stand komen en wat ik daarna mogelijk kan doen om die huidmondjes wat efficiënter te laten werken en dit was een eerste aanzet daartoe.... Edited October 9, 2018 by greentjeonatrip 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted October 9, 2018 dit is dus exact wat ik bedoel iedereen gaat de boeken induiken en komt met allelei cijfertjes en grafiekjes en huidmonjes en co2 en dan... ja niets want daar weten we niets van, hoe groot is mijn huidmondje? hoe ver staat het open? komt de verdamping van de blaadjes, de bloemen of het medium, als ik een fan aanzet forceer ik ook mee verdamping, tot de plant zich aanpast maar dan klopt de grafiek niet meer, wat dan? morgen weer proberen gewoon heel simpel: wat weet je nu meer dan het standard "houd je temp rond de 27 en rv tussen 40 en 55 bek houden lekker draaien" advies? kijk gewoon naar je plant en vraag hoe ze zich voelt (gratis co2 heeey) 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 9, 2018 Toch interessant om eens berekend te hebben! Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted October 9, 2018 (edited) tieten zijn ook interessant maar ik kweek er niet beter mee allemaal leuk en aardig maar wat leren we hier concreet van? welke nieuwe regels nemen we nu in acht dat we eerder niet deden? of gewoon paniekerig op een grafiekje kijken en steeds vergelijken en dan op het forum komen met wat doe ik fout want de grafiek zegt a en ik zeg b? als je een hoogte van 1 meter hebt, of een hoogte van 2 meter, wat dacht je dat dat deed met je temp en lv? of het bladoppervlakte, hoe veel lagen blad en hoe dik het blad is, alles telt mee, wij negeren alles met zon tabel... maar ik hoop dat je gewoon hermaloos deze ronde kunt doen want ik hoor een hoop herman verhalen van deze breeder Edited October 9, 2018 by HUFFnPUFF Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 9, 2018 (edited) Die Huffel, heerlijk! Hier wordt zeer zeker niet paniekerig op een grafiekje gekeken wat er mogelijk fout aan het gaan is. Ik ben me er heel goed bewust van dat hier veel factoren meespelen. Ik word er in ieder geval niet dommer van beste huff en ik vond het eigenlijk best wel leuk om het eens op deze manier te presenteren, zodat ik in ieder geval het begrip VPD beter vat en hoe die waarde tot stand komt, dan alleen maar een tabel ophangen in mijn hokje. Vind het ook gewoon leuk om dadelijk in de bloei gewoon eens af en toe te spieken hoe ik ongeveer zit met die waarde en de rest zien we wel, maar ik interesseer me er wel voor ... Misschien dat het een en ander heel anders op jou is overgekomen, maar ik blijf wel een organische kweker die gewoon naar zijn dametjes gaat kijken en probeert een leuk (bodem)leven voor ze te creëren met de nodige zorg, aandacht en minimale middelen. Ik kan ook besluiten om een elektrische luchtbevochtiger in te zetten die het lekker op 60% houdt nu, dat doe ik ook niet, het is zoals het is . Ik kan ook besluiten om loggers te gaan gebruiken en alles op 24 uur basis te gaan bekijken en ontleden, ook dat doe ik niet Huff. Ik kan ook tegen einde bloei een ontvochtiger gaan inzetten om het op 40% te krijgen en ook dat doe ik niet. Weet je wat ik het leukste vind om te doen ? Allerlei dingen proberen voor het onder- en bovengrondse.............met kokoswater........melasse........EM.........brandnetel.......afbloeien ! Er is maar 1 factor wat mij op dit moment niet lekker zit en die heb jij als laatste benoemd, maar verandering van spijs doet eten en daarna is gewoon ook weer een andere breeder aan de beurt. Edited October 10, 2018 by greentjeonatrip 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 9, 2018 (edited) Ik heb geleerd dat ik met meer onderdruk ga kweken om het vocht er uit te sucken, dus gewoon de inlaat fans ff een tikkie lager zetten klaar ook een logica hahahaha Maar goed gewoon de verhouding blad en omgevingstemperatuur das helemaal nieuw voor mij dat dat mee telt, dus ik ga dat even een tijdje meten zodat ik een inschatting kan maken wat dat nou ongeveer doet onder verschillende omstandigheden. Het leren kennen, leren lezen, daar wil ik zijn, tot het in mijn systeem mee draait in mijn onderbewuste. En als ik er dan jaren later achter kom dat ik het in het begin al helemaal goed deed so what! Er zijn er genoeg die het fout doen die ik dan nog wat kan leren enz..... Hoe ik het ook wend of keer, uiteindelijk maak ik dan wel dat hele rondje en kom ik weer uit bij de natuur die ik dan weer even wat beter begrijp, op dat punt kan ik al die cijfertjes weer vaarwel zeggen, want ik heb de taal van de plant geleerd, als een blaadje hangt maar dit en dat is er gebeurd, het complete verhaaltje, nou dan is het pats boem beslissen niet omkijken, nòg meer flowen! Nog slimmere ontwerpen die 2-3 vliegen in 1 klap slaan, en nòg meer loslaten van het gedeelte dat leeft! Lekker laten gaan want de plant komt niks meer te kort, de plant staat in haar kracht! En niet: Ik en de PK booster met mijn perfecte timing! En ik heb geleerd dat het co2 gehalte er ook toe doet, mee samen hangt, wist ik niet dus.. En nog de verschillende groei fases. Nou hebben we een mooie soep die we kunnen koken en ik wil dan graag de uiteinden van het spectrum meten, zeg maar mezelf kalibreren op de grenzen waar je heel duidelijk de uitwerking ziet. meten en snappen, want ik heb geleerd als je beide tegenpolen kent dat je ook alles er tussenin kent. Ik gooi deze materie niet direct weg, en die onderdruk, in theorie zou dat toch moeten werken? Of ben ik in de ketel met toverdrank gevallen? haha Edited October 9, 2018 by Sunbeam 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted October 10, 2018 (edited) 7 hours ago, Sunbeam said: Ik heb geleerd dat ik met meer onderdruk ga kweken om het vocht er uit te sucken, dus gewoon de inlaat fans ff een tikkie lager zetten klaar ook een logica hahahaha en die onderdruk, in theorie zou dat toch moeten werken? Of ben ik in de ketel met toverdrank gevallen? haha Heb jij soms ook je inlaat boven, net als collie ? Hoe hoog is dan gewoonlijk jouw RV ? edit. Volgens mij had ik het verkeerd begrepen, je werkt met actieve inlaten... Edited October 10, 2018 by greentjeonatrip Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 10, 2018 (edited) 5 hours ago, greentjeonatrip said: Heb jij soms ook je inlaat boven, net als collie ? Hoe hoog is dan gewoonlijk jouw RV ? edit. Volgens mij had ik het verkeerd begrepen, je werkt met actieve inlaten... Ik blaas van onderen in, en zuig boven af, het carbon filter ligt op de tent... Hier oude fotos van voor de vorige kweek. De inblaas is niet krachtig, maar wel genoeg. Wat ik deed was op gezette tijden een schot plaatsen links tussen de tent en de muur, waar de (warme) drivers hangen. En dan moest de inlaat lucht eerst langs boven! Natuurlijk scheelde dat snachts nauwelijks/niet als de drivers uit staan.. Tenzij ik de CV aan zette nog, dan worden die buizen boven de tent ook nog heet... Rechts staat de afzuiger, een omgebouwde IQair healthpro plus... gewoon een stille als het moet krachtige luchtreiniger die ik al in huis had voor ik ging kweken...Met 6 standen, van 50m3/h tot 450m3/h In de groei sta ik doorgaans op stand 1 en in de bloei op 2 of 3... Nog even de inlaat filterbox (mijn eerste model) Dit zijn dus oude fotos, nu heb ik 2 van die boxen links en rechts.. Mijn LV of RV ja daar draait het design allemaal omheen, het functioneert dus wel ruim voldoende om het vocht af te voeren, de LV komt zeker niet meer boven de 70%. Maar als ik in de bloei de ruimte waar de tent staat niet doorlucht heb ik wel een probleempje, de ramen die beslaan etc en als ik dan niet op let gaat het verder oplopen.. Snachts (lamp uit) liep ik het grootste risico op vocht, maar ik verwacht met die warmtematjes nu ook dat probleem getackeld te hebben. Niet van boven inblazen dus hier! Edited October 10, 2018 by Sunbeam Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted October 10, 2018 Quote Snachts (lamp uit) liep ik het grootste risico op vocht, maar ik verwacht met die warmtematjes nu ook dat probleem getackeld te hebben. Er zit dan toch gewoon dezelfde hoeveelheid water in je hok? Met hogere temp neemt de lucht meer vocht op maar dat vocht is dan toch niet weg? Met warmtematjes heb je meer verdamping dus meer vocht? verdamping beperken door eerder/minder water te geven? Woesndagmiddagfilosofie Quote Share this post Link to post Share on other sites
cannarie 1,381 Posted October 10, 2018 28 minutes ago, HUFFnPUFF said: Er zit dan toch gewoon dezelfde hoeveelheid water in je hok? Met hogere temp neemt de lucht meer vocht op maar dat vocht is dan toch niet weg? Met warmtematjes heb je meer verdamping dus meer vocht? verdamping beperken door eerder/minder water te geven? Woesndagmiddagfilosofie Door de omgevingstep omhoog te brengen verlaag je weldegelijk je rv. Of warmtematjes, die je doorgaans onder je vochtige grond zet, voor dat doel de beste oplossing is, is een tweede 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted October 10, 2018 (edited) ja, relatieve... dus tot er verzadiging optreed, in absolute cijfers zit er dan meer water in? ik roep maar wat hoor, maar stel dat je onder 20c zit, en je wilt hoger, en stopt nu meer warmte in je hok en krijgt meer vocht in de lucht, en nu opeens heb je rot want schimmels vonden het klimaat lekkerder, maar dat wou je juist voorkomen lastig allemaal Edited October 10, 2018 by HUFFnPUFF Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted October 10, 2018 On 10/9/2018 at 3:37 PM, HUFFnPUFF said: dit is dus exact wat ik bedoel iedereen gaat de boeken induiken en komt met allelei cijfertjes en grafiekjes en huidmonjes en co2 en dan... ja niets want daar weten we niets van, hoe groot is mijn huidmondje? hoe ver staat het open? komt de verdamping van de blaadjes, de bloemen of het medium, als ik een fan aanzet forceer ik ook mee verdamping, tot de plant zich aanpast maar dan klopt de grafiek niet meer, wat dan? morgen weer proberen Wat is hier nou zo ingewikkeld aan? Je stuurt gewoon op VPD in plaats van alleen op de temperatuur (en wellicht een beetje op LV). Je moet de VPD wel uitrekenen. Rekening houdend met bladtemperatuur dus en daar zitten dan ook de opening van die huidmondjes in verwerkt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted October 10, 2018 (edited) Dat is niet ingewikkeld, dat deed iedereen al, maar op basis van plantgezondheid en niet een tabel kun je met het spectrum niet ook dat beinvloeden? Edited October 10, 2018 by HUFFnPUFF 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 10, 2018 (edited) 5 hours ago, cannarie said: Door de omgevingstep omhoog te brengen verlaag je weldegelijk je rv. Of warmtematjes, die je doorgaans onder je vochtige grond zet, voor dat doel de beste oplossing is, is een tweede Volgens mij verlaagt de RV niet maar wel de LV toch?.... De RV blijft juist gelijk, toch en iets meer verdamping kan ook wel kloppen... Ja ik zat zelf ook wel te tobben over de opgewarmde lucht, vs de opgewarmde bodem maar als ik zelf plant was had ik het wel lekker gevonden, anders heb je koude tocht namelijk. Geen idee planten kunnen absoluut meer kou/tocht hebben dan mensen dat weet ik wel.. Maar ook weer niet tè veel.... En wat ik wil is dat bij vol vermogen de boel maar max een paar graden opwarmt heel subtiel, mag de hele nacht aan staan als het moet, kijken wat er gebeurt hoe goed het werkt, hoe vaak ie schakelt en hoe ik hem ga afregelen... Warmtematjes leken mij goed 30w per kant ofzo en 1 met een dimmer zodat ik ze gelijk kan afregelen. Het kost allemaal bijna niks en ja geplastificeerde dingen die hand warm worden, prima veilig. Ik denk nog redelijk efficient ook, t zal niet veel schelen met een officiele blaaskachel met een roostertje dat daar in hangt, de warmte kan maar 1 kant op de tent in dus... Je moet mijn inlaten zien als een soort plat slakkenhuis met schotten, een rol cake lol, een licht slot zit er in, en daar kan ik simpel zo'n matje in schuiven. Ik kan de inschakeltemp en de uitschakeltemp instellen.. De thermostaat kan trouwens ook de LV meten en apart schakelen met een 2e relais. daar kan dus ook iets op, denk niet dat ik die ga gebruiken.. Maar het zette me wel even flink aan het denken, kan ik ergens een klep, deur of een raampje automatisch open en dicht laten gaan, ja dat kan. Alles kan je zelf bouwen als je zin hebt.... Ze hebben nu ook zelfrijdende autos, heb ik daar (al) zin in? Neu Maar een automatisch klepje ipv een dehumidifier? Ja! En ik wil graag precies weten wanneer precies ik niets hoef te doen! Edited October 10, 2018 by Sunbeam 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 10, 2018 Oja dat kan ook natuurlijk, dat je de kachel niet laat schakelen op temperatuur maar op LV, en dan zie je vanzelf wel hoe warm dat is.. is dat wat? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted October 10, 2018 (edited) ik denk dat bodem de voorkeur heeft, omdat de bodem de plant in leven houdt, 15c luchttemp is beter dan 15c bodemtemp, maar als alles al gematigd is (binnen) hebben we het over procentwerk het is zeker iets waar ik nog niet aan heb gedacht Edited October 10, 2018 by HUFFnPUFF Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sunbeam 496 Posted October 10, 2018 (edited) De pot neemt toch de temperatuur van de lucht aan...? Of niet helemaal he, hij blijft koeler, tuurlijk, en dan praten sommigen nog over de pot op latjes zetten dat de lucht er onderdoor kan etc etc Ik denk als je het echt goed wil doen dat je alles bestuurt èn de pottemp, èn de luchttemp èn LV èn de dag èn de nacht, èn de groei èn de bloei èn zo blijf je bezig, maar wel leuk brainstormen En als je moet kiezen levert de vloer verwarmen waarschijnlijk nog steeds het meeste op, is wat meer werk voor mij om te realiseren nu... heb niet genoeg matjes, moet ik weer wat kopen potten moeten er uit ze staan net goed. De bodem van de tent is gewoon geisoleerd en geen begane grond, er zit een laag poreuze lava rocks onderin de poreuze potten die op een schaal staan, het is prima verwacht ik, warme lucht, vloerverwarming whatever als het maar niet te koud/vochtig wordt, als het maar automatisch gaat, als het wat oplevert.... Edited October 11, 2018 by Sunbeam Quote Share this post Link to post Share on other sites