Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sunbeam

Flying Carpet V1.3 + No Till Prepping by Sunbeam

Recommended Posts

46 minutes ago, macerror said:

he getver:(

Prima!
Rook ik m wel alleen op :lol:

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ook bladafval van je wietplant door die bokashi gegooid dude?
Is eigenlijk wel een goed idee,want daar zit alles in eigenlijk.

Zou je dat recept van je Bokashi mix kunnen posten voor ons?
Ik vind het er goed uitzien namelijk en bokashi kende ik al wel als kant en klaar product.
Maar als je het zelf maakt kun je specifieker op deze plant richten qua componenten.
 

Dus mag ik een bokashi receptje alsjeblieft? :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 @Collie Weed Ik heb in een vorige post hier al een hele lijst gepost!
Of bedoel je de hoeveelheden, die heb ik echt op het oog gedaan.


Ik heb gewoon industriele hennepvezel gebruikt als organische aanvulling, op de dieren afdeling gekocht want het ligt naast t stro voor je konijn..
verder is het maken van bokashi compost al een recept op zich, daar gaat een verhaaltje aan vooraf. Het is niet moeilijk maar het is net wat anders omdat het fermenteren betreft ipv composteren, eerst fermenteren in een emmer en dan later composteren.

En alles wat organisch is dat composteer ik en dat gaat er allemaal bij, wat zeg ik, zelfs de inhoud van mijn volle carbon filter is bij mij mijn wormenbak (buiten)gegaan.. En ligt nu dus inmiddels binnen voor een deel. Ook alles wat ik snoei tijdens de kweek gaat inderdaad gewoon de pot in als topdressing. Als ik mensen hun dorre blaadjes zie afvoeren weg van de aarde waar ze anders op waren gevallen, dan denk ik jeetje wat dom, heb je smetvrees, heb je geld over?

Deze heb je al gelezen?

De verhoudingen heb ik echt een beetje gegokt...
Ben met een schep te werk gegaan van 600cc,
Lavameel 5 scheppen
Mestbest  5 scheppen
kleimineralen 3 scheppen
zeeschelpen kalk 3 scheppen
en nog een half pak mediterrane groenten en kruiden compleet van Ecostyle....

en dan zeewier vlokken ±2 liter
en bokashi starter tarwevlokken, ook een hele zak er door...

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Als ik mensen hun dorre blaadjes zie afvoeren weg van de aarde waar ze anders op waren gevallen, dan denk ik jeetje wat dom, heb je smetvrees?

dat doe ik zelf wel, blaadjes/compost van andere plant no problemo maar geen afval van dezelfde plant in de compost voor diezelfde plant, simpelweg om parasitaire schimmels te voorkomen, veel houden namelijk van 1 soort plant

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, HUFFnPUFF said:

dat doe ik zelf wel, blaadjes/compost van andere plant no problemo maar geen afval van dezelfde plant in de compost voor diezelfde plant, simpelweg om parasitaire schimmels te voorkomen, veel houden namelijk van 1 soort plant

 

Ik heb nooit anders gedaan, het bodemleven moet ook eten.. bij mijn kamerplanten doe ik dat ook al 20 jaar. En de natuur werkt toch gewoon zo?
Als je bovenin je plant de zelfde omstandigheden zou hebben als bovenin je pot ja dan zou de schimmel van bovenin je pot ook wel bovenin je plant zitten.
Soms schimmelen blaadjes al een beetje weg terwijl ze nog aan de plant hangen, de plant heeft ze niet meer nodig, dat heb ik met buitenkweek, maar das gewoon de natuur en het wil niet zeggen dat de hele plant dan 'besmet' is ofzo...

Maar ik doe ook niet alleen die plant mulchen, ik heb net bijvoorbeeld beukenhout snippers en nog wat hennepsnippers gehaald voor bovenop.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar buiten heb je meer schimmels, en die schimmels wil ik niet binnen op de plant maar in de compost, daar zit ook voldoende leven in, alleen leven die op material dat niet van wietplanten komt

buiten heb je ook bomen vol meeldauw en de boom er naast compleet niets, die meeldauw houd dus niet van die andere soort boom

geen schimmels aan mijn binnenplant aub 

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, HUFFnPUFF said:

ja maar buiten heb je meer schimmels, en die schimmels wil ik niet binnen op de plant maar in de compost, daar zit ook voldoende leven in, alleen leven die op material dat niet van wietplanten komt

buiten heb je ook bomen vol meeldauw en de boom er naast compleet niets, die meeldauw houd dus niet van die andere soort boom

geen schimmels aan mijn binnenplant aub 

Ik heb het nu ook meer over de grond, daar wil je juist wel schimmels natuurlijk.
Die beschimmelde blaadjes kwamen ook door het slechte weer.

Meeldauw en dat soort dingen die krijg je als je niet zit op te letten op de LV en temp das 1
en als je plant niks te kort komt krijgen die ziektes in je tent echt geen kans, de weerstand van de plant is namelijk erg goed met die lava oa... das 2!

Een goeie humuslaag doet ook het halve werk! Het moet daar vochtig, donker en schimmelig zijn naar mijn mening, dan pas ga je echt de cirkel rond maken.

Natuurlijk composteer ik eerst apart, dat zorgt ook dat de foute beestjes weg blijven, en ook de zaden in de compost die verteren zodat je niet vol onkruid begint,
maar dat je buiten de deur composteert wil niet zeggen dat je tijdens het groeien in een pot niet ook een beetje door blijft composteren,
dit gebeurt in feite altijd met bio kweek, want het bodemleven is natuurlijk bezig, want hoe worden die grondstoffen die je er bij gooit anders opneembaar voor de plant?

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat spul zit 'gewoon' in de lucht, dus overal, hoe makkelijk het je plant infecteerd hangt inderdaad van die factoren af, maar ik ga de kat niet op mijn wietbladeren binden door oud bladmateriaal (prima medium voor die schimmels) in de buurt te houden ;)
sterker nog, ik weet dat als ik het niet doe, en gewoon water geef die blaadjes nat worden, gaan schimmelen en die sporen ook gewoon de vrije wereld in gaan, nou mogen die schimmels dat verse materiaal wel lekker vinden, ik heb er geen behoefte aan 

gratis co2 gedurende de kweek met die compost :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, HUFFnPUFF said:

Maar dat spul zit 'gewoon' in de lucht, dus overal, hoe makkelijk het je plant infecteerd hangt inderdaad van die factoren af, maar ik ga de kat niet op mijn wietbladeren binden door oud bladmateriaal (prima medium voor die schimmels) in de buurt te houden ;)
sterker nog, ik weet dat als ik het niet doe, en gewoon water geef die blaadjes nat worden, gaan schimmelen en die sporen ook gewoon de vrije wereld in gaan, nou mogen die schimmels dat verse materiaal wel lekker vinden, ik heb er geen behoefte aan 

gratis co2 gedurende de kweek met die compost :verrygood

Ik wil net zeggen ja idd gratis CO2
Ikke doe het lekker wel, en tot nu toe nul problemen daarmee, zelfs niet met fungus gnats, die heb ik juist heel weinig vergeleken met toen ik nog met kale aarde kweekte.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF Ik zat eerder te denken aan preventie door kolonisatie,de goede schimmels laten de slechte niet toe.
Ik zou het onder gecontroleerde omstandigheden maken,dus niet buiten open en bloot maar in de schuur ofzo.
Maar ja,ik wil het best eens proberen.

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, Collie Weed said:

@HUFFnPUFF Ik zat eerder te denken aan preventie door kolonisatie,de goede schimmels laten de slechte niet toe.
Ik zou het onder gecontroleerde omstandigheden maken,dus niet buiten open en bloot maar in de schuur ofzo.
Maar ja,ik wil het best eens proberen.

Ik zou het niet gedaan hebben als ik geen succesverhalen en fotos langs had zien komen.
De mensen op de Gro-Kashi fb pagina staan te juichen als iemand schimmel in zijn no till bak heeft.

Je moet het ook wel zo zien, die schimmel is onzichtbaar aan de oppervlakte, er ligt straks nog een laag humus bovenop, en daar groeien weer kiemgroenten uit etc
en die laag houdt het licht tegen en geeft de beestjes hun huis, zodat ze dus beneden blijven.
De schimmel bevindt zich vooral op de toplaag van de aarde, en dan juist overal waar geen licht schijnt, dus onttrokken aan het zicht en de wind etc...

Het enige waarvan ik denk daar zou je een beetje voor moeten oppassen is stam rot, bij de stam droog houden...
 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens ik doe helemaal niks, ik creeer alleen de omstandigheden en ik laat het allemaal gewoon gebeuren.
Wel gecontroleerd inderdaad!

De schimmel ontstaat vanzelf als ik zeewier en bokashi strooi en de lamp uit laat,
en als ik het een beetje benevel met (microferm) water af en toe....

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh bij mij gaan de beestjes gewoon aan de wandel, vooral rondjes over de rand van de pot, HEY NOG EEN RONDJE, WEER WAT NIEUWS TE ZIEN JOEPIE :rolleyes:

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, HUFFnPUFF said:

oh bij mij gaan de beestjes gewoon aan de wandel, vooral rondjes over de rand van de pot, HEY NOG EEN RONDJE, WEER WAT NIEUWS TE ZIEN JOEPIE :rolleyes:

Wel een bio kweker dus!
lol

fantastisch man, moet nog rond kijken hier, ben nu alleen wel erg druk met mijn eigen 'wiet imperium' (van 1m2 lol)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk of je geeft de beestjes een pot rand om zich mee te vermaken, of je bouwt een soort 'Freggel Grot' voor ze waar ze kunnen apekooien en een canyon claimen enzo...

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja altijd wolle sokken bio kwekertje geweest, toen begonnen met cannabis op coco met a en b flesjes dat drie jaar gedaan en toen gewoon terug naar bio kweken, das meer mijn ding :hug:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, HUFFnPUFF said:

ja altijd wolle sokken bio kwekertje geweest, toen begonnen met cannabis op coco met a en b flesjes dat drie jaar gedaan en toen gewoon terug naar bio kweken, das meer mijn ding :hug:

Leuk je te ontmoeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF Je moet mijten-races gaan houden man,goud geld verdienen met wedden op de race !
Gezellig met zijn allen je bet plaatsen en dan kijken hoe ze rondracen over je potrand.
Loser buys the next round !:lol:
 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Collie Weed said:

@HUFFnPUFF Je moet mijten-races gaan houden man,goud geld verdienen met wedden op de race !
Gezellig met zijn allen je bet plaatsen en dan kijken hoe ze rondracen over je potrand.
Loser buys the next round !:lol:
 

Een detail wat ik eerst maar moet leren, het verschil tussen de good guy en de bad guy!
Straks ben ik de verkeerde kolonie aan het vertroetelen

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles dat zo snel is dat je niet kunt zien wat het is, is een good bug :lol: bad bugs finish last

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...