Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sunbeam

Flying Carpet V1.3 + No Till Prepping by Sunbeam

Recommended Posts

Times & Change

Nou ja change..
Overal de lenzen weer op gezet.
De kleine ledjes hebben al een 80 graden lens, de COBs nu ook.
Volgens mij gaat dat toch wel schelen, en is dit de betere compromis tussen spreiding en penetratie, omdat ze ook al op slechts 0.7A draaien..
 

De boel hangt er nog immer bedrijfsklaar bij, als een insect in winterslaap, als een spookstad, klaar om tot leven gewekt te worden... :)
_DSC5519.jpg

_DSC5510.jpg
_DSC5520.jpg
Ik bedoel ja.. slijten doet het niet ofzo, t brandt nog wel even........

_DSC5509.jpg

Ik denk wel dat dat zo gewoon gaat blazen. Ik heb ook nog wat ge experimenteerd met 2 kleur balkjes weghalen, en dan de overige 4 wat harder zetten, dat kan ook, dan is het geheel iets minder roze, maar branden ze feller in het midden gebied.... we zien wel.
 

Het plan is om dit keer de tijd te nemen, dit topic is de voorbereiding.

Eisen:
Sativa dominant
Supersoil
4-5 planten in 1 grote bak
En ik wil dit keer gaan scroggen

De aarde bak moet ik zelf op maat gaan bouwen en nog niet alle ingredienten zijn binnen.

Ook over de strain heb ik weer kopzorgen.
Sowieso moet deze stabiel genoeg zijn om niet te hermen maar ja wel weer feminized.
Twijfel over welke en of ik weer een paar verschillende ga neerzetten. Misschien is dat niet verstandig omdat ze al in 1 bak staan. Ik zie het al weer mis gaan.
(Misschien dàn toch 4 grote potten, zodat je ze nog in hoogte kan verzetten tov elkaar).

Pineapple Haze als ik die zaden nu zou kunnen krijgen had ik die gedaan, maar helaas.....
Nu zit ik toch weer van ik wil straks niet 1 soort roken.......

En van de soorten waar ik nu groei ervaring mee heb zijn ze het allemaal nog niet natuurlijk..
C99
Expert haze
c banana
strawberry glue
strawberry amnesia (die wil ik graag nog eens roken, was een stinky avond klapper maar zaadjes zijn op, heb alleen nog die ge hermde zaadjes heel veel. sja)
pineapple perfect (sumo seeds tegenvaller, wel lekker van smaak maar geen pit)
blue cindy (zware herm)
hay-z
blueberry headband (= uplifting indica echt een aanrader, smaak, high, snel klaar, heeft alles mee)
Amnesia Ganja haze autoflower (net geoogst buiten, lekker!)
Ray's choice (kiwiseeds goeie zoete voor buiten! 2016 buiten fruitig 70% sativa)

Ik heb nog veel feminized zaden, ook van lang bloeiers, 10 weken wil ik op zich best gaan, zo heb ik:


Ocean's twelve haze (kiwiseeds)
Haze x kali china (ace seeds)
Panama Haze (ace seeds)
Al bloeien die wel erg lang 13-16 weken staat er voor panama haze, wellicht meer wat om mee te breeden..? Beetje een impuls aankoop geweest. Achteraf is het uplifting effect ook terug te vinden in meer hybride strains...

neville's haze (wietzaadjes.nl) volgen smij niet de echte maar handzamer, de smaak bevalt me want deze had ik buiten gezet vorig jaar erg lekker. Heeft ook de soaring high die ik zoek.
Laughing buddha (barney's farm) ook wel benieuwd naar
Girl scout cookies (huismerk) benieuwd naar
Nog C99 (cinderella XX fem van brothers grimm)

nog 1 expert haze zaadje (hele korte sativa, kruidig zoet en potent, groeit makkelijk maar stuk kleiner dan de rest)
en nog 3x blue haze zaadjes, ben ik erg benieuwd naar!
en Blue dream.


Erg moeilijk kiezen weer....nergens 5 zaadjes van ook....
doe mij 5x pineapple haze fem.

Dank u ;)

Sunbeam 2018

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter zònder lenzen?
Toch heb ik andere ervaringen...... sinds ik ze heb weggehaald en meer cobs heb hangen mis ik onderin toch iets!.......

Met lenzen heb je recht onder de cobs zoveel meer lichtsterkte, meer dan die 15% verlies, dat er onderin dáár dan meer over blijft, en met 2x het aantal cobs per m2....


Zonder lenzen gaat het meteen al alle kanten op en als daar dan geen plant zit.... juist die eerste 10cm vanaf de cob daar zie ik enorme verliezen. Natuurlijk wil je cross lighting, maar mijn tent is hoger dan hij breed is. En ik wil wat langere cola's, dan maar wat meer blad wegsnoeien....

 

Ik wilde ook nog wat kapjes half gaan afzagen....... of schuin!
Een kleine tent scheelt ook, dan vertrouw ik een lens meer dan een matig reflecterende wand.
Het zonder lenzen dicht erop verhaal begrijp ik helemaal, in een grotere ruimte..
Nu heb ik gekozen alleen in het midden de lenzen weg te laten.

 

Ook kan de plant nu haar blaadjes loodrecht op de bron zetten, waar als het licht meer van alle kanten komt dit toch minder efficient zou werken dan wanneer de plant duidelijk weet waar vandaan het meeste licht komt net als bij de zon......

Hier heeft iemand deze theorie mooi uitgelegd, de video is nèt uit:

 

Het zijn maar theorieen maar ik ben hier voorlopig tevree mee zo met hoe het hangt, en het is meteen al minder irritant als hij niet in je gezicht schijnt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blue haze:

https://www.zamnesia.nl/zamnesia-seeds/3271-blue-haze-feminized.html

Merk Zamnesia Seeds
Genetica Sativa-dominant
Ouders Blueberry x Amnesia Haze
Bloeitijd 9-10 weeks
THC Hoog
Opbrengst Indoor 350g/m2
Opbrengst Outdoor Gemiddeld
Hoogte (Indoor) Gemiddeld
Hoogte (Outdoor) Gemiddeld
Oogst (Outdoor) Eind Oktober
Beschikbaar Als

Feminized Zaden

Bijzonder soortje, aan de reviews te lezen goed in balans! Misschien weekje langer laten staan..

 

Critical neville haze 2.0:

https://www.zamnesia.nl/delicious-seeds/1558-critical-neville-haze-feminized.html

Merk Delicious Seeds
Genetica 10% indica x 90% sativa
Ouders Critical Mass x Neville Haze
Bloeitijd 60 - 70 days
THC 23,5%
Opbrengst Indoor 450 - 500 g/m2
Opbrengst Outdoor 1000 g
Oogst (Outdoor) Eind Oktober
Beschikbaar Als Feminized Zaden

 

Neville's haze vond ik echt super lekker, zowel de smaak en geur als de high!

 

Het liefst had ik echt 3 tenten. En dan 2 met 2 planten en 1 met 1 grote plant mmmmmmmm
 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo verleidelijk deze Pineapple Haze V2 regulier F1 zaad, is dat wat jongens F1 zaad?

https://my.cannapot.com/cannabis-strains/Cannabella_Seed_Club/PineappleHaze_V2/

Pineapple haze is al lange tijd een favoriet van mij, misschien alleen maar deze neerzetten?

Cannabella Seed Club - PineappleHaze V2

Aka. Jackhaze

The new version of the loved Pineapple Haze is there.
The famous Jack Herer combined with our Pineapple Gold male!
Pine haze mixed with sour fruits, a wonderfull flavour mix.

Its a really incredible intense flavoured haze strain with light green buds and fat calyx, coated with big resin bubbles. 

This F1 hybrid seeds create easy to grow plants with a high yield and supreme medical qualities!
Very strong sativa high with enough bodyhigh to numb most types of pain!


Genetic: Jack Herer x Pineapple Gold
Indica/Sativa: 30/70
Flowering time: 60-70 days
Flavour: Sour fruits, pineapple, mango, lemon, orange, pine, resin, fir, hash, incense
Yield: medium-high
medical: Pain, adhd, migraine

 

https://en.seedfinder.eu/strain-info/PineappleHaze_V2/Cannabella_Seed_Club/

 

Heeft ook een kortere bloeitijd dan versie 1 lees ik, het water loopt me nu al in de mond eerlijk gezegd.. PH was jaren lang mijn go to strain van de dampkring in Amsterdam. Ook altijd snel uitverkocht die soort!

Maar dan moet je eerst het geslacht bepalen, duurt dat lang?
Hoe moet dat?
 

Of gewoon een stuk of 8 op goed geluk in die grote bak zetten en dan de mannetjes later weghalen?
En dan maar hopen dat de vrouwtjes niet allemaal aan 1 kant staan......

Of dan er bovenop laten staan in potjes net zo lang tot ze laten zien wat ze zijn? (Bovenop de aarde in die aardebak die dan ingezaaid is met gezelschapsplanten...)
?

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

halve kapjes hi hi heb t helemaal uitgevonden
_DSC5555.jpg

_DSC5557.jpg

_DSC5558.jpg
 

Verder ben ik blij dat ik kan zeggen dat mijn leven zo makkelijk is dat ik gewoon tzt de lenzen er af kan schroeven :D

(toch vraag je je af wat die 8 dikke brilleglazen op de OPTIC 8 plus dan weer aan het doen zijn de hele tijd overal, en nu laatst zelfs een gast op yt die ze heeft omgeruild voor 120 graden glazen lenzen, .... en ze dan nòg niet gewoon weg laten...... en hoge score gehaald Westcoast Cannabis, maar goed niet in een hokje dus zonder wanden, en echt wel een 5x5 ±1.5x1.5m vol en ook diepe open canopy getraind en lamp lekker hoog hangen, andere techniek dan ik dus, maar goed omdat ik er zo veel heb kan de lamp met lenzen sowieso weer veel lager dan gebruikelijk en dat moet ook wel want ze draaien op maar 0.7A.. Met glazen lenzen moet je misschien meer vermogen gebruiken, maar ik blijf er wel bij dat je daar dan wel wat meer diepgang voor terug kan krijgen, al zal je daar zonder wanden idd wel weer meer aan hebben, en volgens mij is het vooral goed als je je planten groot laat worden en je goed snoeit, alles open trekt en onderin ook veel hebt hangen waar je ook van wilt roken.... In mijn situatie snap ik wel dat je zegt gebruik ze helemaal niet, maar goed ik zet ze er op omdat ik ze heb en heb de tijd voor een experiment en ook wel de stroom, die paar watt....
Maar nu we toch bezig zijn, check ook  MIGRO met zijn 100W Lumlied cob + glazen lenzen rig, er zijn er nog steeds die daar hun heil in zien, ook in een reflecterende tent zag ik... )


Ok dat klinkt echt spannend van die F1, daar heb ik best wel zin in! Want ja ik ben dus helemaal fan van de originele Pineapple Haze,
Die scoort heel hoog bij mij op alle gebieden:
Smaak
High
Bag Appeal
maar die is uitverkocht.
V2 is dezelfde kruising maar niet helemaal, de vrouw en de man zijn van rol gewisseld.
Er staat in de omschrijving ineens een heleboel meer bij smaak, allerlei exotische extras lees ik..

maar wil ik dat?
Ik wil eigenlijk graag die originele smaak proeven, maar ik hou ook van een experimentje, de breeder prijst m aan als waardige opvolger, en voor mij is het een leuke gok dan! Misschien komt er wel een strain uit die ik zelfs lekkerder vind, maw ben benieuwd!
En ik hoor dat regulier zaad minder kans heeft om te hermen?
nou MOOI kanniewachten .........!

Wat het eigenlijk ook betekenen moet dan, is dat je bij F1 de Jackpot kan halen als je gewoon veel zaad uit kiemt en dan gaat selecteren. Als je dan 5 goeie weet over te houden, ja dan is mijn hokje echt te klein :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

T ziet er naar uit dat het toch weer losse potten gaan worden. Ik moet niet te veel in een keer gaan veranderen, en het zou echt te veel gedoe voor me worden omdat ik nu ook reguliere zaden erbij heb, en in een grote bak kan je niks meer verplaatsen..
Ik denk voorkweken in 5 liter potjes en dan verpotten in tassen van het welbekende merk...
Ik heb 5 mooie schalen (1 staat nog buiten... lol).
_DSC5561.jpg
Die zak daar zat een autoflower in die ook buiten stond, dat is denk ik wel mijn best gelukte kweek tot nu toe..
_DSC5378.jpg

Of in ieder geval de makkelijkste, en ze heeft zichzelf geflusht ook nog, schoonste rokertje tot nu toe!

_DSC5349.jpg_DSC5350-2.jpg_DSC5362.jpg


Onwijs mazzel mee gehad met de timing en het weer, ze heeft ook enkel water (+EM) gehad dus de supersoil werkt goed!
Amnesia Ganja Haze Autoflower van Sumo Seeds


En check wat de gezelschapsplanten van mijn vorige binnenkweek (oogst 5 juni) wel niet gedaan hebben, deze stond op de vensterbank deze zomer!
_DSC5562.jpg

_DSC5565.jpg

_DSC5573.jpg
Heeft  na de oogst alleen water gehad en nog wat EM (=bodemleven), hele pittige basilicum mmm

 

De rest buiten is ontploft, heb al die zakken waarin ik gekweekt had aangevuld met aarde uit mijn compost en gewoon maar gezien wat er uit kwam, met de wortelsvan de kweek er nog in dus!, want dat schijnt helemaal niet zo een ramp te zijn in tegendeel, dit wordt uiteindelijk ook gewoon plantenvoer.... Hoop tomaatjes geoogst, das handig man, alvast wat tomaat er bij zaaien bij je wietkweek en dan later gewoon die zak buiten zetten :)
_DSC5403.jpg_DSC5363.jpg

_DSC5386.jpg
_DSC5409.jpg

Maar de winter komt er aan dus moeten we weer naar binnen

_DSC5572.jpg

 

Al die tassen zijn ok ole ole
_DSC5574.jpg

 

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optics, nieuw


Ik zeg helemaal niet dat ik het niet met Wietefras eens ben he.
HIj heeft gelijk hoor, met die variabelen wel, dat is gewoon natuurkunde, alleen kan je die theorie nog veel breder trekken en zijn er nu eenmaal zo veel meer variabelen die toch ook wel aantikken, ook met name in kweek technieken dat je niet kan zeggen; zonder lens is altijd de beste optie! Ja als je een grasveld uitlicht misschien.. Uiteindelijk is je canopy ook 3D en niet 2D, en als je met optics er voor kan zorgen dat het ook mooi schuin binnen komt, beter dan zonder optics, ja dan is voor mij de keuze snel gemaakt!
Wat ik dus de hele tijd al dacht dat mogelijk moest zijn, wat bovenin te veel is meer naar onderen verplaatsen, legt deze man perfect uit! Er gaat wel wat design aan ten grondslag nog! Ik had al een ontwerp in mijn hoofd wat hier wel op lijkt, net wat anders... Ik wist niet dat deze techniek zo goed uitpakte, ik ben al verkocht!q

Kijk je hebt een plant met toppen die allemaal recht omhoog groeien, dan wil je die toch vooral ook van de zijkant belicht hebben of niet? En niet volle bak recht van boven als ze toch al boven het maaiveld uitsteken, nog even extra martelen, dat kan minder... En als je met optics kan bereiken dat je wat je bovenin te veel had verplaatst naar onderen.......

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een verassing!
Die paarse heeft op het dak gestaan, en dit was een van de weinigen die niet om zeep geholpen is door een merel paar dat aggressief te werk ging om elke dag weer de hele dag zo veel mogelijk wormen te verzamelen voor het nest kleintjes in de tuin van de onderbuurvrouw... Elke dag stond ik weer te vegen het hele dak onder alles wat ingezaaid was overhoop, een laag van 5cm uit de potten, en vooral die lekkere supersoil barstensvol sappige wormen natuurlijk, ja welke merel kan dat nu wèl weerstaan.. Ik was nog niet weg met de gieter of de boel werd weer 1 grote grabbelton, Met wortel en al werden mijn zaailingen stuk voor stuk er uit gerukt..... op 2 na.
Maar ze lieten ook troep achter in de schaal en dat is een eigen leven gaan leiden, en eigenlijk is dat best wel gaaf!
_DSC5587.jpg
_DSC5588.jpg
Kijk wat een leven joh!
En een wortel nou ja!

_DSC5589.jpg

Ik kan me niet herinneren dat ik aarde onder de zak heb gelegd, is dat misschien wormenpoep?
_DSC5592.jpg

_DSC5593.jpg

_DSC5594.jpg

 

Toch ga ik niet voor Aldi zakken, ze zijn erg dun en op het dak zijn er al een paar gescheurd bij het verplaatsen, hoewel ze het uitstekend doen ik kan niet anders zeggen, en voor onder een euro t stuk zijn t zeker leuke dingen! Maar voorzichtig optillen dus, niet aan de rand oppakken wat ik deed.. En ze vergaan zelfs niet want het is Polypropyleen (een van de veiligste kunststoffen qua chemische stoffen, niet of nauwelijks 'leaching').
_DSC5596.jpg
Ook zijn ze qua omtrek iets kleiner dan wat in mijn tent past en ik wil gewoon zo groot mogelijk :P
_DSC5597.jpg

De natuur doet nu al haar honingraten ding
:wub:
_DSC5599.jpg

Met zulke grote potten moet ik denk ik zeker wel 2 rondes kunnen draaien zonder de aarde te verversen.
Ik heb ook de niet bio versie genomen, ik wil namelijk niet dat deze potten vergaan, beetje behoorlijk tegen mijn principes in maar deze zijn dus vervaardigd uit 100% versnipperde *endocrin disrupting chemical leaching PET flessen! Niet nog gemixt met organische vezels want ik denk dan ja als je echt duurzaam wil zijn dan wil je niet elk jaar nieuwe potten kopen toch? Dan moeten ze juist van een materiaal zijn dat niet biologisch afbreekbaar is lol. Lang over getobt dit soort plastic vezel potten,.... maar ja ik zie ze allemaal 'the DANK' er in growen dus het zal wel los lopen.
Het zijn de Root Pouch boxer brown 39 liter 40 cm x 30 cm.
 

Oja Sinterklaas kwam vroeg dit jaar
_DSC5584.jpg

https://en.seedfinder.eu/strain-info/PineappleHaze_V2/Cannabella_Seed_Club/

Dit is eigenlijk de soort geweest waarom ik ben begonnen met kweken... I'm Stoked!

 

Nu is het wel nog even kijken hoe ik het ga doen met mogelijke mannetjes.
Sowieso 2 feminized en dan die overige 3 wilde ik eigenlijk 4 of 5 zaadjes voor ontkiemen en dan kijken of ik 2 of 3 mooie vrouwtjes over kan houden.
Ik zit nu al wel een beetje te balen dat het niet meteen in de grote potten kan allemaal, ben nog een constructie aan het verzinnen.......
So far so good iig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok flop flop we gaan het zo doen:
 

_DSC5600.jpg

Voor de lol dus he, want het moet leuk blijven ;)

_DSC5601.jpg

_DSC5602.jpg

_DSC5603.jpg

_DSC5604.jpg

 

 

Naar mijn inzichten heb ik zo de beste penetratie tot nu toe, schuin aansnijden, minder wandverliezen, minder hotspots bovenin, en in verhouding meer par dieper onderin. Nog ff voor de duidelijkheid, 20% meer stroom moeten verbruiken om dit te bereiken vind ik niet erg, ik denk dat je ook vollere planten krijgt en in ieder geval al blijere planten dan dat je alles recht van boven omlaag laat schijnen net de hotspot steeds recht onder de lamp. Dat voelde me vanaf het begin al niet goed aan. Wel nog wat tweaken, eigenlijk moet de middelste rij cobs gewoon weg.... Misschien wat rechter, of misschien juist schuiner, dat hangt van de situatie af... Veg Bloei, lager hoger, de want links en rechts zijn wel nog belangrijk dat die goed gaan reflecteren...

Ook heb ik het blauw uit de kring verwijderd zodat nu alleen de UVA op dat kanaal zit. Ik heb al 3500K en ook nog 3x 5000K en nog 2x 4000K er in hangen, dus blauw genoeg. Blauw irriteerde mijn planten en ze bleven klein had ik het idee, terwijl ze ook gewoon klein blijven als je ze meer licht geeft... En nu kan ik de UVA gewoon op max zetten, en geleidelijk meer en meer rood er in draaien zodat het blauw in verhouding minder wordt. :)  Ideaal.
Tezamen alles op max 600W verbruik voor de lamp. (inclusief UVA en far red 730nm)
Als de plant er goed gebruik van kan maken vind ik alles prima...!

Nu pas denk ik van ja het kan ècht beginnen :)

Onee!
Door die mega potten zie ik het niet goed komen met de ventilatie onderin links, hoe komt die naar rechts?, dus ik gooi gewoon rechts ook open, maar dus wèl met alle filters en case fan net als wat links zit.. Daar zitten ook 5 auto interieur filters in een kubus geplakt zodat het oppervlak x 5 gaat, en de weerstand 1/5 wordt.
Straks zitten er rechts ook 5 filters, nou dan gaat dat 10x zo lang mee als met 1 filter en de totale weerstand gaat omlaag.
Ze zijn goedkoop uit china die dingen met carbon erin van Toyota.
Autofilters zijn dus de beste budget filters die er zijn, want nergens meer fijnstof dan op de weg, (athans als je de lucht boven ons niet meetelt en dat doet de wet niet lol). En ja ze hebben een vrij hoge weerstand maar omdat ze zo goedkoop zijn gebruik je er gewoon meer :)_DSC5599.jpg
 

_DSC8343.jpg

_DSC8345.jpg

_DSC8351.jpg

Als het dan eenmaal in elkaar zit heb je er geen kind meer aan voor een lange tijd weet je wel. En een goedkope 200mm casefan blijkt dus gewoon prima te werken, ik heb hem niet voluit gehad, (want de tent ging bol) het is 6w
O, als je voor fijnmazige filters gaat vergeet niet óók nog een (goedkoop) vóórfilter te plaatsen. (net als die sok om je koolstoffilter dat spul).
Anders gaat het dus gewoon niet lang mee. Een fijnstof filter is bedoeld voor fijnstof en niet ook voor grof stof, daar kan weer een simpeler filter voor... Het houdt dus ook binnenkomende luchtjes tegen en daar ben ik erg blij mee want de onderburen hebben soms het raampje open staan en dan komt daar van die smerige febreze deo lucht uit. Ik probeer er echt alles aan te doen om dat buiten die tent te houden. Ten eerste al buiten de kamer waar hij in staat maar soms kan je gewoon niet anders dan luchten en staat de wind net verkeerd... het is een hele toer.

Misschien een dehumidifier aanschaffen en gewoon de ramen dicht, ik slaap namelijk in de kamer waar de tent staat, hoef ik ook niet aan de CO2 want dat geef ik dan al aan de planten, ideaal  :P;)
Nou ja in de winter kan ik gewoon luchten want dan hebben de buren het raam dicht, lekker ironisch.
 

 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vlot AARDIG

Gaan we weer!
Dit maal met Lava grit ipv hydrokorrels, zodat de microben ook een huisje hebben...

Ik heb een godsgruwelijke hekel aan hydrokorrels, rolt echt overal tussen waar je niet wil, lelijk bah! Geef mij maar de echte mineralen!_DSC5615.jpg_DSC5624.jpg

Met 1/3 Cocos, 1/3 vermiculiet in plaats van perliet en 1/3 eigen gemaakte wormen compost
_DSC5626.jpg_DSC5627.jpg_DSC5628.jpg
 

 

Zo uit mijn compost, net wat bijgevoerd met bokashi vlokken en ijslands zeewier, t barst van t leven!
Ik had 1 deksel die op een kier stond en gelijk weer een boel fungus gnats, maar ja ik had ook gelijk fungus binnen 1 dag! (= weer prachtig!)

Mijn motto luidt dan ook; 100% bestrijden is onmogelijk dus dan maar juist zo veel mogelijk leven zodat geen enkele populatie de overhand krijgt.
En krijgt een populatie wèl de overhand, dan moet ik de ontbrekende schakels toevoegen zodat de balans herstelt en het probleem zich vanzelf oplost.

De vorige ronde had ik dit al uitgeprobeerd, en dit is zonder plagen gelukt, met aarde zo uit mijn compost bak van buiten!
Het plan is dan ook om in het geval van een plaag roofbeestjes in te zetten. (Als ik die niet allang gewoon hèb).

Wordt vervolgd
Zodra de zaadjes de grond in gaan zal ik een nieuw kweek topic openen...

Alles op zn tijd, eerst maar es de badkamervloer beplakken met een groot zeil en aan t werk......

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pulp Fiction!
Ik voel een weerstand tegen het maken van een grote berg 'rommel', die in 1 moeite door gevolgd wordt door het wissen van alle sporen..moet dat nu?
.....
The point of no return,
Pulp Reality

_DSC5634.jpg

Het is elke keer weer vet spannend met aarde mixen,
Weer op gevoel de toevoegingen erbij geknald, het hield niet op.
Maar goed die laatste van buiten is ook goed gelukt en toen dacht ik ook dat het te sterk zou zijn...
Ik doe dit dus ècht op gevoel.
Veel mest best is er bij gegaan maar dat heeft een lage NPK waarde en bestaat vooral uit organisch materiaal.
Ook wel veel zeeschelpen gruis. En ook veel lava. En die git zwarte grond verbeteraar.
Sowieso zit er veel organisch materiaal bij. Dat wilde ik omdat ik wil dat de grond nog een beetje door blijft composteren, want dat geeft CO2 en houdt de PH laag.
Wormenpoep, en natuurlijk... hennepvezel! Ik zag het liggen ik denk das vermalen 'wietplant', die gaat er bij.
Ook nog wel wat gestrooid met een pakje standaard bio voer uit t tuincentrum omdat daar ook schimmels in zitten.
Ook zitten er schimmels in deze cocos.
Vermiculiet vergaat niet in tegenstelling tot perliet. Ik moest een joekel van een zak kopen weer, de kleine zakjes zijn in verhouding namelijk natuurlijk weer niet te betalen. Maar goed dat spul is licht en perfect te verwerken op mijn daktuin.
Ook nog bokashi vlokken en IJslandse zeewier vlokken handen vol erbij gedaan als wormenvoer!
Want die zitten er in, tezamen met pissebedden en van alles uit de compostbak. Die nu weer ligt te koken voor de volgende ronde op mijn net er in geleegde bokashi emmer...


Ik ga er vanuit dat de populaties insecten, schimmels en microben zich gaan schikken naar de aanwezige biotoop, pissebedden zijn eigenlijk vooral compost opruimers, maar goed ik hoop op een mooie humuslaag.

Het ziet er niet uit als iets moois zo een grote hoop in je badkamer, maar dat is het wel!
Let's Cook!

_DSC5636.jpg

_DSC5640.jpg

 

Echt de zenuwen dat ie te sterk is manman

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingredienten highlights!

Ok met stip op 1!
https://biogenetic.nl/winkel/eifelgold-lavameel/

Hier zit eigenlijk alles al in qua mineralen, (gemaakt van magma uit een vulkaan wat wil je ook...), en 20 euro is echt wel goedkoop voor wat je krijgt. Het loont de moeite je meer te verdiepen in lavameel en dan vooral de eifelgold. Je kan er niet te veel van geven want het is niet direct opneembaar. Zelfs op pure lava schijn je nog te kunnen kweken. En als je toch bezig bent, kijk meteen even naar lava gruis, je hebt kleine steentjes van rond de 5mm, die helemaal poreus zijn, perfect voor microben om in te leven. Je hebt ook grover gruis, ook wel lava grit genoemd, dat zijn weer goeie hydrokorrels voor onder in de pot! Het mooie aan lavagruis is dat het erg goedkoop is, want het wordt gebruikt door mensen om hun tuin mee op te hogen enzo. Wel moet je een leverancier weten te vinden in de buurt zodat je het achter in de auto kan leggen, of een die lage verzendkosten rekent. Het is in ieder geval spotgoedkoop. Het is stoffige bende, maar dat is dus juist wat we willen...

https://nubuiten.nl/excluton-lava-split-8-16mm-17l

op 2!
https://www.agradi.nl/vanilia-ijslands-zeewier-35kg.htm
(IJslands) Zeewier! Of Kelp!
Als je een beetje op youtube zit weet je inmiddels wel dat er weinig mensen zijn die dit niet gebruiken, het schijnt voor zowat alles goed te zijn, tegen stress, voor zaailingen, foliar spray, compost verbeteraar, en zelfs als superfood voor dieren en mensen! Deze leverancier levert het goedkoop in vaste vorm in vlokjes van 3mm. Wormen zijn er helemaal gek op, ik mix het door de aarde. Als je een laagje bovenop strooit ontstaan er snel goeie schimmels, vooral in je compostbak zie je dat snel. Het stinkt wel een beetje als je het door je aarde doet omdat het natuurlijk wel zeewier blijft. Oja! die uit bijv IJsland is beter dan zeewier uit zuidelijker gebieden, dit omdat de noordelijkere koudere wateren zuurstof rijker zijn en hierdoor krijgt het zeewier veel meer van de goeie groeistoffen die bij ons kwekers zo gewild zijn....

 

Op 3:
Mest best!
Ook een koopje voor wat je krijgt, 62% organische stof ook, dat doet het dus uitstekend voor de microben!
Als je weinig geld hebt en je wil in een keer klaar zijn dan is dit je produkt, je koopt een grote zak voor een tientje en klaar ben je.
Alles zit hier zo'n beetje wel in :)

https://www.deduurzametuin.nl/winkel/em/mest-best/

Mest best wordt vaak in 1 adem genoemd met

4:
EM = Effectieve Micro organismen!
Ook wel gebruikt als compost versneller of als fermenteer starter. Bokashi is wat je maakt met EM.
Eigenlijk kan je het zien als een goeie bacto, of als recharge, je bodemleven krijgt een boost en ziektes en plagen krijgen minder kans..
Dit spul is zowel in vaste vorm te verkrijgen voor door je compost voor fermentatie in een gesloten systeem, als bodem verbeteraar, of vloeibaar als starter, als spray of te mengen met je voedingswater, het is van nature zuur en daarom ideaal om mee af te zuren.
Het is goedkoop in gebruik want je kan de bacterie cultuur aan de gang houden door het te verdunnen met water en wat (bio blackstrap) melasse toe te voegen, dop van de fles losjes dicht, gaat ie een beetje bol staan gaat goed...
Het is de moeite waard je hier in in te lezen want er gaan een hele wereld achter schuil, die zeker voor de klein behuiste kwekers, die toch zelf composteren een compacte onderhouds arme uitkomst kan bieden...
Met dit spul is het schijnbaar zelfs mogelijk om lavameel te fermenteren direct opneembaar plant superfood!
https://www.emnatuurlijkactief.nl/wat-is-em/

Hier dit is perfect wormenvoer, compost starter, top dressing, bodem verbeteraar wat niet:
https://www.eco-logisch.nl/EM-Bokashi-Bokashi--starter-2kg-1363

en de spray:
https://www.heelbewust.com/natural-lifestyle/effectieve-micro-organismen/tuinieren/microferm
Top spul !


Op 5:
Goedkope bodemverbeteraar, die volgens mij zeker wel ok is!
https://www.lepona.nl/tuinadvies/biovin-bodemverbeteraar/
Gitzwart is ie en hij ruikt goed sterk :)

En dan verder nog:
6:
Kleimineralen, zijn ook weer voor van alles goed, opslaan van te veel aan voeding bijvoorbeeld, maar veel meer..
https://www.eco-logisch.nl/EM-Bokashi-Kleimineralen-Edasil-25kg-5483

En 7:
Zeeschelpen kalk, want dat heeft langzame afgifte en in zeeschelpen zit natuurlijk meer dan kalk alleen, net als in ongeraffineerd zout weet je wel... Kalk is de grote tegenhanger van verzuring. Als je veel organisch materiaal in je mix hebt zitten, wil je ook veel kalk.

https://www.eco-logisch.nl/EM-Bokashi-Zeeschelp-kalk-Aegir-5482

 

Het mooie is dat dit zowat allemaal bulk natuurpodukten zijn, basis grondstoffen en deze zijn universeel inzetbaar voor elke plant in elke tuin. (Dit in tegenstelling tot het meeste flessenvoer dat wordt aangeraden voor wiet, hoe geavanceerd ook, deze kunnen de balans verstoren en dan ben je verder van huis).

 

Naast deze grondstoffen is het enige dat je eigenlijk nog nodig hebt goeie wormen compost, die je dus gratis zelf kan maken van je eigen keuken afval.
Alleen wil je snel en zorgeloos kweken, dan moet je verder nog zorgen dat je mix luchtig is, en een goede vochthuishouding heeft, daar gebruik ik cocos en vermiculiet voor. Beiden verstoren de balans verder niet.

Het is wel een wat andere manier van kweken. Je geeft alleen water en bacto en verder laat je het de biotoop maar uitzoeken.
Ook heb je dus geen flush en wordt toch je plant geel, als het goed is.... Een bekende youtuber heeft een mooi systeem lopen waar ik veel van op steek:
Herbin Farmer
https://www.youtube.com/user/TheHerbinfarmer/featured

Dit systeem functioneert pas echt goed als je ook qua planten veel biodiversiteit hebt, dus ook gezelschapsplanten horen hierbij, hier kom ik later nog uitgebreider op terug, want die extra planten doen ook weer allerlei goede dingen, stikstof binden, de grond omwoelen, indirect de wormen voeren, ziektes onder controle houden, ook wordt je vochthuishouding beter en met een beetje geluk krijg je ook schimmels onder de planten laag.....

 

Wat je dus met no-till hebt is dat je met de tijd betere grond gaat krijgen ipv dat je hem uit put.
Vaak zien kwekers bij hun tweede of derde ronde pas echt de ware potentie!
Ook is het zo dat je dus alles wat je maar snoeit of op veegt zo terug die bak in kan en moet flikkeren, want je humuslaag is een van de belangrijkste lagen die de kringloop in stand houdt.

 

En daar is het uiteindelijk allemaal om te doen natuurlijk bij no-till, de kringloop!

Wat je ziet is dat men met de oogst de plant af knipt, maar de wortels gewoon laat zitten. Vervolgens plant je de volgende plant er gewoon naast. De wortels breken langzaam af en dat is voedsel en ook huisvesting voor het bodemleven dus dat is precies wat je wil!
In theorie zou je eeuwig door moeten kunnen gaan in dezelfde bak, mits je wel blijft top dressen.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken en of ik ook echt een schoon wietje eruit krijg, met witte as enzo!

wordt (uiteraard) vervolgd!


(aangezien ik niet eens kan douchen zo....)


ciao
Sunbeam

Edited by Sunbeam
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens de vorige ronde had ik ook al flink wat spullen door mijn aarde, alleen toen kleinere potjes en snel in bloei gegaan.
Maar die waren toch al veel te snel leeg getrokken naar mijn smaak, ik heb 3/4 van de kweek bijgevoerd!

Maar de aardemix was erg sterk, athans dat dacht ik.....

Ik begin hoe langer hoe meer benieuwd te raken naar hoe ver je het kan doortrekken zonder dat je planten verbranden.
Bij flessen voer gebruik je vaak de halve dosis, bij gedroogd voer uit een normaal tuincentrum kan je vaak de aanbevolen dosis verdubbelen, mits dat het enige voer is dat je er bij gooit. Wiet is een hele grote eter zegt iedereen.

Ik heb daar juist zuinig aan mee gedaan, voer afkomstig van de veeteelt, bloedmeel, beendermeel. Volgens mij verbrand je hier mee je planten als je te veel geeft, want het is direct opneembaar toch? En door mensen samen gesteld en niet door de natuur! Dat is een verschil! Zeewier is bijvoorbeeld ook direct opneembaar, toch verbrand je nooit je planten er mee, maar goed sommige dingen zijn gewoon te sterk ja.

Ik zie het wel wat anders, ik zie mezelf als microben boer en ik voer de microben en die poep die eet mijn plant, en de symbiose tussen de plant en de microben gaat dan bepalen hoeveel van welke stof er gemaakt gaan worden. in 1 woord MAGIE

lol

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok nu zitten we weer bij vandaag vrijdag 21-9-2018!

We moeten doorr !
_DSC5643.jpg_DSC5651.jpg

Meet Memory Lane
steeds weer 1 zaadje gevonden, in haar weelde ze leeft voort! Nu ook al weer 1 netjes weggelegd voor volgend jaar :)

_DSC5646.jpg_DSC5652.jpg_DSC5654.jpg_DSC5655.jpg_DSC5656.jpg_DSC5657.jpgD

_DSC5658.jpg_DSC5659.jpg_DSC5662.jpg_DSC5666.jpg.

.

 

 


next room >>>>>>>>> temps on the rise with no light, this shit is COOKING humidity was off the charts last night 100%. Oops! Time to fire up the afzuiger!

_DSC5674.jpg
 

piep piep piep piep *=Vol

_DSC5672.jpg

Dat wordt 4x Pineapple Haze V2 regular, en 2 andere fem haze soorten met dezelfde bloeitijd maar iets meer sativa nog....

En dan gewoon kijken wat we over houden.
Ik heb nog een laagje Bokashi vlokken en zeewier gestrooid, dus even de boel verstoord, maar er stond al schimmel op de toplaag na 1 nachtje, positieve schimmel dus he, waar iedereen helemaal leip van wordt op het gro kashi forum..

Maar ook condens op de binnenkant van de tent, dus
 

fan voor inlaat rechts is binnen...

_DSC5675.jpg

 

3x 5V5W clipfan op 5V3A + dimmer test

_DSC5676.jpg

 

6x 120mm cheap casefan op 7.2V 3A prepped and waiting

_DSC5677.jpg

...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel intersant allemaal ..
dit ga ik volgen :specool:specool

maar die buitenplanten naar binnen halen plaats ik toch wat                                                                                                                                   kant
tekeningen bij !

of maken diertjes ook onderdeel er van uit ?

 

ps:"":>)_// hoe geprepped is het allemaal bij stroom uitval ?:o

 

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, macerror said:

heel intersant allemaal ..
dit ga ik volgen :specool:specool

maar die buitenplanten naar binnen halen plaats ik toch wat                                                                                                                                   kant
tekeningen bij !

of maken diertjes ook onderdeel er van uit ?

 

ps:"":>)_// hoe geprepped is het allemaal bij stroom uitval ?:o

 

Leuk! @macerror
Planten naar binnen doe ik alleen op de vensterbank, die basillicum plant weer terug in mijn tent was alleen maar even voor de foto.
Een keer trips gehad van een plant van buiten ja. Maar toen deed ik ook nog niet aan supersoil!
Beestjes horen er inderdaad gewoon deel van uit te maken.
In principe met alle lava en grote biodiversiteit zorg je dat de plant niets meer te kort komt en deze 'zal een uitstekend immuunsysteem ontwikkelen met een hoge brixwaarde' bla bla.
Dat is ook wel mijn ervaring, meer 'rommel', minder ziektes! Alles binnen grenzen natuurlijk.
 

Stroom uitval? Dan gaat alles uit en als de stroom weer aan gaat gaat het weer verder waar het gebleven was.
De klokjes van de timers lopen gewoon door bij stroom uitval.

Ok de LV zal natuurlijk wel oplopen.
Het is daarom natuurlijk niet gewenst.

De volgende lamp zou ik het liefst wel IP65 (waterdicht) hebben ook, want vocht is na warmte de grootste zwakke schakel in de levensduur van ledjes wist je dat?
Ze zijn opgebouwd in laagjes en met grote temperatuur en vocht schommelingen is er kans dat zich tussen die laagjes vocht gaat ophopen. Hogere kwaliteit diodes hebben hier minder last van dan chinese generieke meuk met goedkope fosfors. Dit heb ik allemaal in led blogs gelezen van fabrikanten oa Yuji led....

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Sunbeam said:


In principe met alle lava en grote biodiversiteit zorg je dat de plant niets meer te kort komt en deze 'zal een uitstekend immuunsysteem ontwikkelen met een hoge brixwaarde' bla bla.
Dat is ook wel mijn ervaring, meer 'rommel', minder ziektes! Alles binnen grenzen natuurlijk.
 

:verrygood:jump:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie heeft er nog planten buiten staan?
Ik was net op tijd, wat een weer
 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, HUFFnPUFF said:

ja niet meer, nu liggen ze op de grond :lol:

Als je ze zelf niet oogst doet de 'natuur' t voor je welkom in najaar 2018

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, HUFFnPUFF said:

en spoelen gaat ook automatisch nu :rolleyes:

rotten ook

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet ff de tijd gaan bepalen hoe laat de lamp aan gaat en uit, zit maar te tobben.

Als je snachts gaat blazen dan kan je overdag niet bij je planten, vorige keer werd ik daardoor nachtbraker echt een dubbelleven...
 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...