Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jwz104

Wiet curen luchtvochtigheid

Recommended Posts

Ik doe dit jaar weer een poging om mijn wiet te curen, maar ik loop elk jaar weer tegen hetzelfde probleem aan... De luchtvochtigheid in de potten is te hoog. Het zit nu op ongeveer 73% terwijl ik alle potten voor de zoveelste keer 24 uur open heb laten staan.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb de wiet 14 dagen gedroogd, dat lijkt mij lang genoeg. Het probleem is denk ik dat ik een een oud huis woon, maar dit betekend hopelijk niet dat curen onmogelijk is :(

Weet iemand hier een oplossen voor?

is je RV meter geijkt ?
zou me in ieder geval, niet blind blijven staren op dat cijfertje.

hoe voelen je toppen? (broos? droog? squishy?, vochtig?, of gewoon stevig en droog ?)

het is ook redelijk relatief die relatieve luchtvochtigheid,
zeker in een ruimte/pot zonder ventilatie kan je door de temperatuur te verhogen de RV laten dalen (dit wil dan weer niet zeggen dat er daardoor minder vocht/water in je pot zit)

Boveda humidipacks bestellen.... zakkie er in pleuren en je hoeft er nooit meer naar om te kijken;)

Mijn meter is zeker niet geijkt. De toppen zijn nog squishy maar de stammetjes knakken wel. Ik vind ze niet droog genoeg om de potten echt dicht te laten.

Misschien bestel ik wel even een vochtvreter voor in de kast, wanneer ze dan luchten wordt de luchtvochtigheid ook echt verlaagd.

Met zo'n Boveda humipack heb je in ieder geval een indicatie van wat je LV meter aan zou moeten geven bij 62% LV.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Na dik 14 dagen drogen blijft de teller steken op 68%. 

Ik los het op door mijn weerstation in de gaten te houden. Die geeft de LV buiten en in huis aan. Als die lager is dan wat er in de pot zit, leeg ik de pot op de tuintafel(schaduw) en laat het 5 tot 10min liggen. Dan weer terug in de pot(deksel hermetisch dicht) en in het donker zetten. Ik ben hiermee bij 64% aangekomen in een week tijd. 

Hmm dat kan ik ook wel proberen. Moet ik er wel voor zorgen dat de buren het niet zien ;). Is de luchtvochtigheid die Google weer aangeeft precies genoeg? Ik heb zelf geen weerstation :(.

Je kan zo'n lv meter eventueel ook checken door een bakje keukenzout vochtig te maken en de LV meter en dat bakje samen in een gesloten weckpot te zetten. Dan moet de LV uit komen op iets van 75%.

Even een wat completere beschrijving gegoogled: https://www.humidorguide.nl/humidor-preparation/calibrating-hygrometer

Die integra boost ziet er perfect uit! Alleen vraag ik me wel af hoe een simpel zakje de LV op 55% kan houden... Heeft iemand ervaring met dit product?

Ik heb een vochtvreter gehaald en het is me eindelijk gelukt om de LV onder de 70%(Ongeijkte meter) te krijgen! Hiermee heb ik de luchtvochtigheid in de kast omlaag gekregen dus werd de luchtvochtigheid wel verlaagd wanneer de potten op stonden.