Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jwz104

Wiet curen luchtvochtigheid

Recommended Posts

Ik doe dit jaar weer een poging om mijn wiet te curen, maar ik loop elk jaar weer tegen hetzelfde probleem aan... De luchtvochtigheid in de potten is te hoog. Het zit nu op ongeveer 73% terwijl ik alle potten voor de zoveelste keer 24 uur open heb laten staan.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb de wiet 14 dagen gedroogd, dat lijkt mij lang genoeg. Het probleem is denk ik dat ik een een oud huis woon, maar dit betekend hopelijk niet dat curen onmogelijk is :(

Weet iemand hier een oplossen voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is je RV meter geijkt ?
zou me in ieder geval, niet blind blijven staren op dat cijfertje.

hoe voelen je toppen? (broos? droog? squishy?, vochtig?, of gewoon stevig en droog ?)

het is ook redelijk relatief die relatieve luchtvochtigheid,
zeker in een ruimte/pot zonder ventilatie kan je door de temperatuur te verhogen de RV laten dalen (dit wil dan weer niet zeggen dat er daardoor minder vocht/water in je pot zit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn meter is zeker niet geijkt. De toppen zijn nog squishy maar de stammetjes knakken wel. Ik vind ze niet droog genoeg om de potten echt dicht te laten.

Misschien bestel ik wel even een vochtvreter voor in de kast, wanneer ze dan luchten wordt de luchtvochtigheid ook echt verlaagd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met zo'n Boveda humipack heb je in ieder geval een indicatie van wat je LV meter aan zou moeten geven bij 62% LV.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb precies hetzelfde probleem. Na dik 14 dagen drogen blijft de teller steken op 68%. 

Ik los het op door mijn weerstation in de gaten te houden. Die geeft de LV buiten en in huis aan. Als die lager is dan wat er in de pot zit, leeg ik de pot op de tuintafel(schaduw) en laat het 5 tot 10min liggen. Dan weer terug in de pot(deksel hermetisch dicht) en in het donker zetten. Ik ben hiermee bij 64% aangekomen in een week tijd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm dat kan ik ook wel proberen. Moet ik er wel voor zorgen dat de buren het niet zien ;). Is de luchtvochtigheid die Google weer aangeeft precies genoeg? Ik heb zelf geen weerstation :(.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan zo'n lv meter eventueel ook checken door een bakje keukenzout vochtig te maken en de LV meter en dat bakje samen in een gesloten weckpot te zetten. Dan moet de LV uit komen op iets van 75%.

Even een wat completere beschrijving gegoogled: https://www.humidorguide.nl/humidor-preparation/calibrating-hygrometer

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die integra boost ziet er perfect uit! Alleen vraag ik me wel af hoe een simpel zakje de LV op 55% kan houden... Heeft iemand ervaring met dit product?

Ik heb een vochtvreter gehaald en het is me eindelijk gelukt om de LV onder de 70%(Ongeijkte meter) te krijgen! Hiermee heb ik de luchtvochtigheid in de kast omlaag gekregen dus werd de luchtvochtigheid wel verlaagd wanneer de potten op stonden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die boveda humipacks werken uitstekend hiervoor!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

even terzijda 73 in de potten is veels te hoog, dan is je wiet gewoon niet droog, dat moet 10% lager

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein luchtontvochtigertje aanschaffen voor weinig?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik droog tot de takje knap droogte dan in wecks paar keer lekkere zure boer laten en paar keer een dag open en dan na maandje of 3 klaar kees .

waarom dat haast waarom dat meten /

is relatieve luchtvochtigheid dus niet te moeilijk doen.

we deejen er ook wel sinaasappel of citroen schil bij .

en ook wel aardappelschil maar omdat die keukengenetica te beroerd is om te schillen heet dat tegewoordig rustiek .

mijn keukenprinsesje is niet lui maar kookt bakt puurreerd rustiek .

maar ik wil niet afdwalen maar haastige spoed is zelden goed met curen .

dat moet dee tijd krijgen .

en niet in deze snelle wiki google snotneuzen hurry up harry luchtontvochtigerswiet .

gaat maanden mee heen curen .

als je een snelle rooker bent zijn er wat foefjes voor je eerste nuggs maar ze worden er niet lekkerder van en komen ook niet tot volle bak wauswerking dan dus .

 

; / ]

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Twiet said:

Klein luchtontvochtigertje aanschaffen voor weinig?

Zo doe ik het ook ja, voor een paar euro zo'n ding erbij met een zakje korrels en een bakje, in een trapkast, in die ruimte nog een RV meter natuurlijk. Het liefst meerdere...
En dan 1 klein pc fannetje op halve kracht dat je van de plant af een werveling laat maken via de wand ofzo, en als de rv boven de 70% zit, dan moet je zorgen dat die vochtvreter in de luchtstroom staat!
Op een gegeven moment na een bepaalde tijd drogen zakt ineens de RV snel omlaag, dan op tijd die vochtvreter verplaatsen of weghalen, daarna nog even wachten en controleren of het zonder de vochtvreter weer hard oploopt, en dan op een zeker moment de potten in.
1 zon goedkoop vochtvretertje van een paar euro van de action kan bij mij al perfect tot 5 planten drogen als het moet. Je hebt best wel veel controle over hoe snel je de planten laat drogen! Met een dichte ruimte met een fannetje op de vochtvreter blijft het bij mij altijd onder de 70%

En als het al in de pot zat met 70+% dan moet het er uit op een schaal een halve dag ofzo, of maar een uurtje, ligt aan je RV. In de droogruimte, je moet sowieso de RV van de omgevingsruimte meten en een droogruimte kiezen die je kan afsluiten en af en toe luchten, de RV en temperatuur in die ruimte die moet je goed blijven monitoren. Want een vochtvreter blijft doorvreten ook al is je plant al droog genoeg...
Athans zo doe ik het, ik droog nooit in de tent met de afzuiger ook nog aan, want dan heb ik geen controle op de RV, hij zuigt aan wat er in die kamer hangt.. Ik wil juist niet de lucht continu verversen en ik wil liever een inbouwkast waar het altijd 18 graden is ipv dat die temperatuur ook nog schommelt.. Af en toe de kast burpen. :P

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er dan liever een electrisch ontvochtigertje bijzetten, omdat je daarmee de gewenste vochtigheid in kunt stellen. Zet je hem (haar?) bvb op 60% dan zal je wietje nooit té droog worden. En je hoeft ook geen luchtverversing te doen dmv afzuiger als je een ontvochtiger gebruikt, integendeel, het is makkelijker de LV constant te houden als je niet ververst. Af en toe even de deur open om te kieken hoe't gaat is verversing genoeg. Met moderne middelen werken is niks mis mee, opoe Mac. Kzou wel proberen een tweedehansie op de kop te tikken, vanwege dat die goedkoper zijn.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan wel lekker langzaam drogen met een niet electrische, en het zakt wel sneller als het droger wordt maar niet als een raket dus ik was er altijd wel op tijd bij. Hoewel ik ook wel benieuwd ben naar een echte electrische, een humidistaat is natuurlijk een geweldige luxe, maar ik ben bang dat die al snel te veel capaciteit heeft waardoor de boel veel te snel droogt.
Je moet niet lomp die RV omlaag brengen, beter dat je ontvochtiger het net aan bij kan houden..

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Twiet said:

Ik zou er dan liever een electrisch ontvochtigertje bijzetten, omdat je daarmee de gewenste vochtigheid in kunt stellen. Zet je hem (haar?) bvb op 60% dan zal je wietje nooit té droog worden. 

jawel, dan blijft ie drogen, lucht uit de buds trekken, het moet juist tot rond de 60 en dan blijven en zelfs iets oplopen, zodat je weet wanneer het van binnen ook droog is

als je met 100kmu op de a2 rijd weet je nooit hoe hard het echt waait

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar, zo'n electrische kun je ook op 70% zetten bvb, en mijn ervaring is dat als je hem op 60% zet het ook vrij langzaam droogt. Overigens, als je hem op 60% zet dan stopt hij regelmatig met drogen, hij zal de LV nooit onder de 60% trekken en staat zodoende dus echt die wiet niet keihard droog te trekken. Als je hem op 50 of nog lager zet ja dan gaat het wel harder. Droog je te langzaam door bvb geen ontvochtiger te gebruiken en vochtige buitenlucht aan te zuigen heb je grotere kans op schimmels en ander rots. Je kunt ook nog met de temp spelen, hoe warmer des te sneller droogt de boel, dus ik hou 60% aan bij +/-20º, dan gaat het drogen echt niet te snel.

Bovendien, ik haal het wiet uit het drooghok als het bijna droog is. Dan knip ik het schoon en stop het in potten met bovedas 62. Dan kan het lekker klaarcuren. Op deze manier krijg ik een prima resultaat in alle opzichten, mooi schoon, perfecte % vochtigheid, lekker gecured en dit alles ook nog redelijk snel, twee weekjes na oogsten is het klaar voor gebruik.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

het drogen moet ook langzaam gaan, het is een tijdrovend process om de stoffen om te zetten en kost 21 dagen gecontroleerd drogen

oh das lang? ja klopt daarom is shopwiet vaak niet te roken :lol:

ja ik flashdry ook wel eens 20 gram om te testen en mac doet bijna niet anders :evil:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn wiet is prima te roken hoor, klaagt niemand over, integendeel.

Volgens mij is het voor het eindresultaat veel belangrijker dat je hem niet te droog verpakt, zolang als er nog rond de 60% vocht inzit cured die wiet echt lekker verder.

Tuurlijk, in 4 dagen droog en vanuit het net in de shop geeft geen mooi resultaat. Maar daar heb ik het dan ook niet over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is valsspelen, in de shop laten doorcuren :lol:

als ik in 3 dagen een topje droog smaakt dat soms ook prima, maar NIET als je het dan weer opbergt :wacko: 

dat zou wel eens met te droog te maken kunnen hebben 

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als het eenmaal té droog is cured het niet meer verder, ook niet als je het dan weer wat vochtiger maakt mbv bvb aarrepelschilluh. Té droog is funest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar waarom smaakte het dan op dat moment wel prima? iemand een gaschromograaf liggen? -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daweeknie, misschien iets psychologies, honger maakt rauwe bonen zoet, zoiets?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...