Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Triglav

Cinderella 99 semi sog

Recommended Posts

Hallo medekwekers

een nieuw kweekje is van start.

setup

phantom deluxe 120x80x200

softbox torin 250M2

leds zijn 12 spotjes 3590 cree dimbaar van 0 tot 600 w max (al hou ik 420 max 450w aan op mijn 1M2)

11L potten

light mix biobizz aarde

plagron bio voeding

zaadjes cinderella 99 van female seeds >   sativa.

 

Zal voor mij een nieuwe uitdaging voor mij zijn ben gewend om indica dominante planten te kweken en meestal zijn er minder planten maar grotere door te scroggen/lst

dus door tijdgebrek heb ik gekozen om eens een semi sog te wagen op 11l potten.

Zaalingen zijn te ontkieming gezet geweest op 2 september onder 140w cree led
IMG_2478.thumb.JPG.ddaee643c136cd2ec17849190e1a4464.JPGIMG_2476.thumb.JPG.87b1e238ed43e3ed2931c5d5acda2451.JPG

 

Aangezien wateren bij een SOG een hel lijkt voor mij een vijverbak gemaakt ( onderkant betonplex maar de opstanden groene MDF : hopelijk gzal die mdf geen giftige stoffen afgeven)

IMG_2477.thumb.JPG.e8b82575e1e1229e6c9c2933b9f58af1.JPG
 

Onderaan staat verwarming aangesloten op thermostaat zo houd het de boel wat warm en koeler de wortels niet te snel af

IMG_2483.thumb.JPG.ec007ea1af15ec06a5103d4382dd30c3.JPGMorgen zullen de zaailingen in de 11l pot worden verpot


Vandaag alles ingewaterd en geplaatst
IMG_2484.thumb.JPG.93f01522c275313b6494799a2d538a6a.JPGIMG_2485.thumb.JPG.d4ecaaaf39d70b16e533035561388b94.JPG

 

Morgen zou ik de zaailingen willen verpotten naar de 11l potten net tot aan de lob blaadje , dan eventjes laten herstellen & toppen .

 

zal ook jullie raad nodig hebben bij overschakkelen naar 12/12 aangezien sativa voor mij uitzonderlijk is en ik enkel de indica stretch gewend ben , volgens seedfinder 295% stretch ( 21cm naar 83)

ik hou de boel laag door LST toetepassen (daarvoor zitten de schroeven op de potten)

Als er nog verder tips zijn ivm het wateren onderaan dit is voor mij ook de eerste maal , denk zelf het volgende te doen: eerst zaailingen goed laten wortelen en bovenaf water te geven, eenmaal ze geworteld zijn in de 11l potten , water die ze per pot krijgen x 12 > onderaan kieperen en na half uurtje het resterende water uitpompen met vlakzuigpomp of dergelijke

 

heb 2 zaailingen die toch een grotere achterstand hebben zou ik die eens samen proberen te plaatsen in 11l pot , die dan wel niet toppen wat dieven en zo mee de bloei in ?? of toch maar 1 wegkieperen en de beste overhouden.

 

 

groeten

 

IMG_2481.JPG

Edited by Triglav

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer met een kleine update:

planten zijn verplant geweest op 18 september , probleemloos op 1 na waar de kluit wat losser kwam.

getopt nadat de groei er terug goed inzat op 23 sept. enkel de kleinste heb ik niet getopt en zal ik zo laten om niet teveel stress te bezorgen

verder doen ze het nog steeds al zit ik wel met enkele hoogteverschillen maar zal dit proberen wegwerken met wat training/toppen,

1plantje is wel mini vergeleken met de andere -_- gelukkig heb ik 3 armaturen en als ik de rijen wat sorteer volgens groote kan ik de hoogte er wat op afstellen.

momenteel 280watt cree maar zal dit weekend opschroeven naar 420 tot zelfs 450 als temp het toelaat

 

ik twijfel eraan om eventueel eind deze week omteschakkelen naar 12/12 wat denken jullie ?? gemiddelde afmetingen 12 tot 20 cm

 

IMG_2488.JPG

IMG_2489.JPG

IMG_2490.JPG

IMG_2491.JPG

IMG_2493.JPG

IMG_2494.JPG

IMG_2495.JPG

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je die zwarte sensor van die climate controller ook niet afschermen? bij mij met hps begint de afzuiger dan onnodig hard zn werk te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoe C99 zich gedraagt als ze in de bloei gaat, maar als het een behoorlijke Sativa is kan die behoorlijk door groeien.

Ze worden namelijk eerst breed en daarna gaan ze de hoogte in, niet dat ze straks door je dak gaan. Ik neem aan dat je ze ook niet te lang wilt hebben anders komt er bijna onderin niks, tenzij je echt puur op de hoofdtoppen focust.

Ik vind trouwens je leds wel erg hoog hangen of heb je dit voor de foto gedaan? Denk dat de Cobs 50w per Cob draaien? 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xellgoeie opmerking ^_^  had ik me ook afgevraagd bij de vorige ronde. maar de temperatuur varieert nooit veel met met afgeschermde sensor en de max staat ook ingesteld op de frequentieregelaar dat die niet MAX draaid. ;)

@Xaim hmm volgens seedfinder bloei 21 eindigd op  83 cm. dus denk inderdaad einde deze week en dan tijdens de stretch ze nog wat horizontaal uitbreden door te binden.  zijn inderdaad 50w per cob ( zijn de armaturen van todogrowled ;) )  volgens todogrowled en groote moeten ze nu op 60cm    al hangen ze nu op 40 ;) *

 

groeten

Edited by Triglav

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Triglav,

Ik heb zelf ook 50W cobs ~ en die hangen bij mij sowieso in de bloei 25/30 en in de groei 30/35.

Anders kan je ze beter dimmen tot 30Watt en dichterbij zetten. (15cm)
Scheelt nog stroom ook:whistle:

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

vorige rondes doe ik ook normaal zo dicht vanaf begin maar wouw eens expirimenteren door iets hoger te hangen en gelijkmatig te zakken want me vorige ronde waren ze te compact naar mijn zin kon ze amper trainen omdat de internodes zodanig kort waren maar kon ook de strain zijn "pure" indica maar zal ze inderdaad opnieuw wat lager hangen;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de lampen zo laag mogelijk moeten hangen, zo lang het niet ten koste gaat van de lichtverdeling. Maw de hoogte zou gebaseerd moeten zijn op hoe ver de lampen van elkaar af hangen en niet van op hoeveel watt ze draaien. Als je een goede verdeling hebt, maar de intensiteit is te hoog zou het namelijk onlogisch zijn om de lamp daarom hoger te hangen, terwijl je hem net zo goed kan dimmen.

Als ik het me goed herinner had @Wietefras het over een hoogte bij cobs van 2/3 van de afstand tussen de afzonderlijke cobs.

Al zal het op dit moment zo te zien lastig worden om de lamp veel lager te hangen met al die stokken

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt wat je zegt , lichtverdeling heb ik genoeg met 12 spotjes :D

vorige ronde heb ik zelf lichtjes gebleachte toppen gehad door teveel aan led daarom dat ik nu wat expirimenteer , ze hangen nu al reeds dichter 25/30cm , en heb toch de indruk wanneer ze jong zijn ze nu iets beter reageerden op iets hogere afstand en stilletjes aan laten zakken , bedoeling is inderdaad ze nu laten dichter groeien tot min afstand om dikke toppen te krijgen dan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch ben ik bang dat je hem niet helemaal begrijpt.

Zoals ik eerder zei zou je de intensieit niet moeten willen bepalen met de hoogte van je lamp. De enige reden dat de intensiteit lager wordt als de lamp hoger hangt is dat er dan meer licht op de wanden gaat vallen en dus minder op de planten. Als je spaarpunten bij de energiemaatschappij spaart zou dat een optie kunnen zijn, maar persoonlijk zou ik dan liever gewoon wat minder stroom door door de lamp pompen (dimmen) voor het zelfde effect

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik snap je volledig.

maar zoals ik al zij ik wouw expirimenteren bij de zaailingen periode 2/3weekjes tot ze goed geworteld waren heb ik ze gelijkmatig laten zakken de lampen en ze hebben er goed opgereageerd ook hadden we vorige week warmere temperaturen en heb ik geen problemen ondervonden doordat ze dan net iets hoger hangden +/- 40cm

nu zijn ze in principe nog maar 2 weken in groei kan je niet zeggen dat de lamp +/-25cm ver is toch ? rekening houden ze dagelijks naar toe groeien en ik de 3de lamp inschakkel. al zal ik ze nu inderdaad wel nog zakken ;)

 

effen schematje van todogrowled al lijken de afstanden zelfs voor mij overdreven hoog :d

image.png.450fe0a2b63a72a1adb5f8b4dae9162d.png

 

nu los ervan de planten doen het goed :) gisteren nog elk wat water gegeven met nog groeivoeding  ze lijken het goed te doen , hopelijk probleemloze ronde :D

Edited by Triglav

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd. Enige wat ik kan bedenken is dat ze van een ondimbare lamp uitgaan of bedoelen om dan in het begin ook een groter oppervlak met de zelfde lamp te belichten. Dat zou dan alleen van toepassing zijn als je heel veel individueel in te zetten lampen hebt. Helemaal als je bedenkt dat je in de vroege fase juist minder oppervlak aan plant hebt. Anders klopt er naar mijn bescheiden mening geen reet van dat plaatje :)

@Wietefras? :)

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hm daar heb je ook een punt aangezien ze van 2 armaturen op 120x120 vanuit gaan :) alhoewel het dan nog hoger zou moeten aangezien ik er 3 op 1M2 heb B)

noujah soit laten we vanuit gaan hoe dichter hoe beter :D mits de temperaturen het goed hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel oppassen met die 15cm die ze adviseren met de 50watt, dat is gewoon vragen om toprot.

Gr. X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarieIk heb die tekeningetjes ook nooit begrepen als ze een lamp verkopen die je kan dimmen. Aan de andere kant de mythe dat je de lamp hoogte moet veranderen voor verschillende levensfases van de plant zit er bij veel oudgediende kwekers diep ingeramd. Dat krijg je er ook niet zo maar uit met wat feitjes.

Zat gisteren toevallig een filmpje te kijken over sla met verschillende lamp aan tijden. Dus de sla kreeg dan 12, 18 of 24 uur licht per dag. Waarbij de totale hoeveelheid licht (DLI) gelijk zou moeten zijn. Die deed dat ook door de lamp in hoogte te veranderen. Dat ging zelfs zo ver dat de lamp boven de ruimte van de 24 uurs sla kwam te hangen en het leek mij dat die lamp dan ook de 18 uurs slaplant bescheen.

Op zich wel een grappige test. Met wat mij betreft ook wel een wat verassende uitkomst dat sla 24 uur per dag belichten beter werkte dan 18 uur en dat weer beter dan 12 uur (ieder met een DLI van 16mol).  Alleen zit er dan weer zoveel onbegrip en dommigheid in dat je je afvraagt of het hele verhaal wel klopt.

Aan het eind ging hij zelfs rekenen dat de 24 uur sla plant wel meer opgebracht had, maar dat je daar dan ook meer stroom voor nodig had. Pffffffft.

@Xaim Toprot door lampafstand?

Ik heb ze er wel dichter op gehad. Nou niet bepaald gemerkt dat die toppen nou specifiek meer kans hadden op rot. Juist eerder dat dikke toppen die wat meer in de schaduw en daardoor wellicht ook meer  uit de luchtstroom van de fan? er eerder last van kregen

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Xaim said:

Ik zou wel oppassen met die 15cm die ze adviseren met de 50watt, dat is gewoon vragen om toprot.

Gr. X 

hoe zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras @HUFFnPUFF

Als de lamp er dicht opstaat kan het binnen in de top warm worden en gaan broeien/zweten bij te weinig circulatie. Hierdoor blijft er vocht in de top zitten met alle gevolgen van dien:rolleyes: althans dat is mijn ervaring. Als ik rot heb zit het altijd boven in de hoofdtop, nooit onderin in de hoofdtop.

Je kan prima dicht we op zitten als de top zelf maar niet te warm wordt. 

Zo kijk ik er naar, maar jullie mogen gerust "mijn" theorie/bevindingen onderuit halen:tu ben benieuwd hoe jullie er naar kijken.

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Triglav. Het schema van Todogrow gaat uit van 'full power' en volgens David zelf is de 15 cm in de laatste fase bloei in hun schema, een 'error'  en dient hier max 25 cm aangehouden te worden...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ik denk dat de mening uiteen zullen lopen en 15cm lijkt inderdaad wel heel dicht , ik vind zelf 25+/-cm tijdens bloei met 12 lichtpunten een goeie middelmaat zonder ik te warme en gekrulde bladeren heb en het licht lijkt mooi verdeeld zowel canopy en reflectie van de wanden

-3de lamp is aan van gisteren zit ik op 420watt , temperatuur is opgelopen tot 30° maar vind ik zelf geen reden tot paniek en het begint buiten kouder te worden dus zal zelf tijdens de winter nog eens opschroeven tot 450w aangezien ik lees sativas houden van meer licht :D

- deze morgen besloten op 12/12 te zetten ,  grootste planten zijn +/-  20cm  gemiddelde planten zijn 12/15 cm  en de kleinste 10cm   op die 1 ukkie na die serieus kleiner is maar laten we die zoals die is hopelijk haald die door ongetopt te zijn wat schade in :)

als ik me baseer op seedfinder zal ik gemiddelde planten van 55/60cm hebben na de stretch, hier nog wat LST op de boel nog wat lager proberen te houden.  deze maal zal ik niet lollipoppen/dieven ik ga er vanuit dat bij semi sog dit minder van toepassing is en dat sativas met hun dunner blad meer licht doorlaten

 

groeten, & goed weekend:dj:

 

Edited by Triglav

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Lijkt me een mooie test om eens met autoflowers te doen :)

@Xaim geeft zo'n cob op 50W niet al veel minder stralingswarmte op 15cm dan 600Whps op 50cm dan?

@greentjeonatrip Maar dan blijft het raar om de lichtintensiteit aan te duiden met een afstand tot het gewas. Dan ga je er namelijk vanuit dat je de eerste 80 dagen licht moet verspillen om de intensiteit niet te hoog te laten zijn en dat de lamp (indien ondimbaar) dus eigenlijk overkill is voor het oppervlak. Daarnaast wordt de intensiteit niet alleen bepaald door de hoeveelheid watts per cob, maar ook door hoeveel cobs je op welk oppervlak hebt. Dat komt helemaal niet in de tabel terug.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie

Klopt een led geeft wel veel minder stralingswarmte dan een HPS maar een led kan nog wel redelijk warm worden. Lang niet zo heet als een HPS maar als je hem dicht genoeg zet heeft de plant zeker wel last van de warmte los van of het stralingswarmte is.

De bladeren krullen op als ik hem te dicht er op zet, je kunt het voorkomen door meer luchtstroom te creëren en wordt de top ook niet zo heet. Ik heb het ook niet over het oppervlak van die top zelf, maar wat er binnenin de top gebeurt. 

Zelfde in de zomer met je huis, je huis wordt warm omdat het buiten ook heel erg heet is. Maar als het donker wordt koelt het buiten snel af, maar in huis blijft het lang warm. (even als voorbeeld) dan KAN er condens ontstaan.

Maar ik ben geen expert,  ik zeg alleen wat ik zie en meegemaakt heb:rolleyes:

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de warmte niet met een fan naar beneden blaast en niet van onder afzuigt kan er volgens mij van convectiewarmte geen sprake zijn. Die zou dan namelijk omhoog moeten gaan. Dan blijft er stralingswarmte over (conductie is al helemaal uitgesloten). Dan lijkt mij dat de top dus meer opwarmt bij hps. Dat voorbeeld van je huis in de zon gaat ook over stralingswarmte.

Geen idee in hoeverre die opkrullende bladeren een verschijnsel van overbelichting kan zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt helemaal @cannarie dat is dan alleen stralingswarmte, maar ook dat heeft een led :rolleyes: klopt bij een HPS wordt de top sneller warm.

Ik heb nooit rot gehad met een 400w hps en met 600w hps wel, omdat het klimaat gewoon meer verschilt warm/koud (in mijn beleving) door de warmte die in de top blijft hangen en de koelere lucht die in de tent komt kan condens vormen. Door met COBS er zo dicht op te zitten krijg je een warmte plek rechtstreeks onder de cob met alle gevolgen van dien.

Bij overbelichting worden de bladeren flets/geel.

Gr, X 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, cannarie said:

Vreemd. Enige wat ik kan bedenken is dat ze van een ondimbare lamp uitgaan of bedoelen om dan in het begin ook een groter oppervlak met de zelfde lamp te belichten. Dat zou dan alleen van toepassing zijn als je heel veel individueel in te zetten lampen hebt. Helemaal als je bedenkt dat je in de vroege fase juist minder oppervlak aan plant hebt. Anders klopt er naar mijn bescheiden mening geen reet van dat plaatje

 

2 hours ago, cannarie said:

@greentjeonatrip Maar dan blijft het raar om de lichtintensiteit aan te duiden met een afstand tot het gewas. Dan ga je er namelijk vanuit dat je de eerste 80 dagen licht moet verspillen om de intensiteit niet te hoog te laten zijn en dat de lamp (indien ondimbaar) dus eigenlijk overkill is voor het oppervlak. Daarnaast wordt de intensiteit niet alleen bepaald door de hoeveelheid watts per cob, maar ook door hoeveel cobs je op welk oppervlak hebt. Dat komt helemaal niet in de tabel terug.

Klopt. Het zijn zo van die vragen die ik toen en mettertijd ook gesteld heb en uit  de antwoorden van David kom je dan wel tot de conclusie dat je de tabel wel met een korreltje zout dient te nemen. Ik weet ook niet zo goed waar je als Todogrow de grens gaat leggen ten aanzien van de info die je beschikbaar maakt voor de klant, er zijn immers wel een aantal factoren die een rol spelen. Je hebt ze zelf al enerzijds opgenoemd, plus er zijn ook meerdere varianten van die lamp in 1 tabel (ik geloof verschil in cobs). De tabel gaat verder uit van minimaal 50% Indica.

Het een en ander hangt ook wel van de expertise af van de kweker zelf, denk ik. Ik heb hem toen het hemd van het lijf gevraagd. Je kunt je voorstellen dat dit ook vragen waren waarbij je onomstotelijk zou kunnen vaststellen dat ik er niet zo heel veel van begrijp en waarschijnlijk nog steeds niet :lol:, maar als ik die vragen stel, waarom zou een ander dat dan niet doen ?  Desalniettemin heeft hij mij altijd keurig binnen 2 dagen geantwoord. Ik probeer me dat zo voor te stellen, dat als je iedere dag steeds maar weer dezelfde vragen op je af krijgt en dat 10.000 keer, dat je dan gaat denken : wat kan ik doen om mijn mail inbox te reduceren om vragen te mijden van mensen die een leuk lampje bij mij hebben gekocht, maar er eigenlijk geen kaas van hebben gegeten en ja, dan kom je misschien wel met zo'n tabel, heel globaal, waar ik als beginner in ieder geval wel iets van houvast aan had. Maar om de redenen die jij aangeeft heb ik toen nog veel meer vragen gesteld :lol:.

20 hours ago, cannarie said:

Zoals ik eerder zei zou je de intensieit niet moeten willen bepalen met de hoogte van je lamp. De enige reden dat de intensiteit lager wordt als de lamp hoger hangt is dat er dan meer licht op de wanden gaat vallen en dus minder op de planten. Als je spaarpunten bij de energiemaatschappij spaart zou dat een optie kunnen zijn, maar persoonlijk zou ik dan liever gewoon wat minder stroom door door de lamp pompen (dimmen) voor het zelfde effect

 

En zo kom je er bijvoorbeeld idd achter dat wanneer je ook gaat voorgroeien onder dezelfde lamp, je dus beter kunt dimmen (door minder oppervlakte) en hier al een afstand, afhankelijk, kunt aanhouden van bijvoorbeeld 40-45 cm in plaats van eerder genoemde 70 cm...

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

meer rot met 600 watt? dikkere toppen dan ook?

toen ik met cobs werkte had ik wel een hogere bladtemp dan nu met strips maar ik had nooit last van rot, denk niet dat het zo simpel zit, kan het mij andersom ook voorstellen, planten niet lekker opwarmen blijven vochtig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...