Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Triglav

waterontharder

Recommended Posts

Beste

wij twijfelen om een waterontharder te plaatsen aangezien we hier redelijk hard water hebben ter voordele van kalkaanslag op onze toestellen en voornamelijk tegen droge huid aangezien ik hier wat problemen mee heb.

 

nu komt de vraag.

kan een water onharder voor problemen zorgen bij wiet planten voornamelijk bio aarde kweek , ik begrijp bij hard water teveel magnesium/calcium en na het ontharder van water er minder magnesium/calcuim word waardoor er een tekort ontstaat?

 

mensen hier die zo een toestel hebben en er problemen mee hebben ?   of volstaat het dan om 1a 2 x wat epsom zout toe tevoegen als aanvulling?

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat een waterontharder sowieso een slecht idee was voor water wat gedronken wordt door planten (of mensen/dieren). Daarmee vervang je de calcium/magnesium toch door natrium?

Beter gebruik je een osmose filter. Dat haalt de zooi er echt uit. Dan daalt ook de EC waarde van het water (naar bijna 0).

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm neemt niet weg dat het voor men eigen huidklachten beter is..  inderdaad cal/mag word idd vervangen   

als ik erna dan nog eens extra door osmose filter moet laten gaan zal het me veel tijd kosten om dan nog de nodige elementen er opnieuw toe tevoegen :s

 

dus zal zowizo problemen krijgen dan bij  biokweek veronderstel ik ?

 

edit; nog wat zitten googelen , zoals je zegt is not done voor planten , heb een koud water kraantje in garage en boiler staat achteraan bijbouw zou moeten kunnen weten of dit kraantje voor de boiler(waar de ontharder komt) heb ik dan een hard water bron :s

Edited by Triglav

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je osmose water ook gewoon mengen met kraanwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor je huid of apparaten zal dat extra natrium niet zo'n probleem zijn inderdaad.

Ik meng inderdaad osmose water met kraanwater. Half om half in mijn geval. Dan kom ik uit opeen EC van rond de 0.35.

Je zou met bio kweek wat extra calcium/magnesium door de grond kunnen doen? Ik gooi zelf ook wel van die calcium korrels met magnesium door het water. Zijn eigenlijk voor door de grond bedoeld, maar lost ook wel op in water. DCM zeewierkalk oid.

Kweek zelf op hydro met voldoende calcium al in de voeding. Magnesium is wel wat krap, maar kan niet zo goed iets vinden om alleen dat aan te vullen. Doorgaans krijg je dan bitterzout (met zwavel) of magnesiumnitraat (met extra N). Dacht aan magnesiumsilicaat (alleen dan niet in zakken van 25kg).

Waarom wil je eigenlijk de hardheid verlagen? Wat extra calcium kan toch niet zoveel kwaad? Of heb je pH problemen ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan wat bitterzout toevoegen als het water voor de planten is.

En wat kalk in de pot erbij gooien dan kom je al een heel eind.

Liefst niet teveel kalk w**t planten houden van een wat zuurdere grond zo rond de 6.5 op aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal zovizo nog niet overhaast beslissen over de ontkalker en aangezien als die erkomt achteraan zal staan ik misschien nog een kraantje zal hebben die voor de filter zit zou beste oplossing zijn.
maar aangezien de vrouw er ook toch voorstander voor is denk ik dan iets verder aan de hobby,  maar als ik inderdaad 1a 2x wat epsom zout kan toevoegen om die tekorten aantevullen is er geen reden tot paniek.

 

ph waarde staat los van zacht of hard water volgens ik ergens las.

 

los ervan is hier ph boven de 8.5 ( met druppels geen idee exact)  bio raden ze mij toch steeds aan om NIET aftezuren en de aarde buffert alles enzo maar toch heb ik steeds de neiging om het toch te verlagen na toevoeging van de voeding tot 6.5 +/- wel met witte azijn of citroenzuur (bio)

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras  

Hoe stopt dat ding er natrium in en haalt het je hardheid naar beneden dan?
Vaag verhaal een beetje.
Ik ken alleen die er hardheid uithalen en niet die er magisch natrium in toveren.;)
Hoe bedoel je dat Fras & hoe zit dat?:P
 

Ik vind zout water toch echt niet chill op mijn huid,mij niet gezien.

Hoe voel je jezelf als je net bent wezen zwemmen in de zee en je laat jezelf aan de lucht drogen,juist gortgdroog.
Als je niets ander hebt dan zeewater om je mee te wassen kun je zweren krijgen en een kapotte huid iniedergeval.

Zout water sucks bigtime voor je huid,droog als perkament zul je worden hahaha.

 

 

 

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Triglav

Het bodemleven gedijt ook het beste bij een pH van 6. Hoe hoger de pH hoe minder activiteit in de schimmels. Hoe lager de pH hoe minder de activiteit van de bacterien. Bij een pH van 8 en hoger vallen de schimmels vrijwel compleet stil. Dus het is wel degelijk belangrijk om een juiste pH van de grond te hebben. Lastige is alleen dat dat heel lastig te meten is, dus sturen daarop is ook niet makkelijk.

Dat zuur je bodemleven stuk zou maken is echt weer zo'n een wiet mythe trouwens. Teveel zuur is uiteraard slecht ja, maar zo lang je de pH van de bodem niet te ver verlaagt is er niets aan de hand. Als de pH van de bodem op 8 uit komt is het dus zelfs beter voor het bodemleven om aan te zuren tot een pH van 6.

Het is overigens ook een sprookje dat het bodemleven de grond pH "reguleert". Reguleert wekt de suggestie dat het bodemleven een soort intelligentie heeft waarmee het de pH automatisch naar een optimale waarde stuurt. Dat is nonsens. Bodemleven heeft wel invoed op de pH, maar het kan je bodem ook enorm verzuren tot de dood aan toe of de pH kan steeds verder oplopen totdat de schimmels het begeven.

De voortplanting van schimmels wordt wel beperkt door teveel fosfor in de grond. Dus aanzuren met fosforzuur is dan minder verstandig. Al kieperen mensen ook bergen vleermuizenschiijt in hun grond voor een flinke overdosis aan fosfor en die beweren ook super bodem leven te hebben, dus het kan allemaal wel wat hebben blijkbaar. Of dat bodemleven maakt niet zoveel uit.

@Collie Weed Is je Google stuk?  :ph34r:

Zeewater heeft een EC van 50.000 ofzo. Dat is totaal onvergelijkbaar met kraanwater waar zeg 0.3EC aan Ca en Mg vervangen is door Na. De EC zal niet echt veranderen door een waterontharder.

Die waterontharders werken op basis van een ionenwisselaar. Ze wisselen dan de ene stof uit voor een andere. Ik weet niet of je ook andere opties hebt, maar voor zover ik dat weet stop je er zout in (NaCl) en dan wisselt het ding de Ca en Mg uit het water om voor de Na. Dat natrium verschijnt dus niet op magische wijze in je water, dat omwisselen is nou precies het doel van het apparaat.

Je vaatwasser doet dat ook. Daar zit ook een waterontharder in met reservoir voor zout waarmee het ding dan de Ca en Mg eruit haalt en vervangt door natrium.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha mooi stukje info :) en ben een stuk wijzer

zowizo is de ontkalker nog niet zeker aangezien de aanschaf prijs wat aan de hoge kant is moeten we het nog overwegen.

zout op de huid , denk dat dit niet zo overdreven is , ik merk zelf wel dat nu het hard water toch voor uitdroging zorgt op men huid , en het gevoel dat op verlof waar het meestal zachter water /regenwater of na het zwemmen in de zee het niet zozeer slechter aanvoelt.  en op internet vind je toch verschillende artikels die beweren het toch gezonder is voor mensen met huidklachten

 

concluse als die erkomt zal ik dan moeten kijken voor  1, een kraantje voor de filter of 2 epsom zout toevoegen zal wel opgave zijn om correcte frequentie te vinden.

 

bedankt

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...