Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HoneyBee

Led kweek S5

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Na lang experimenteren met HPS heb ik besloten om me eens in  Led te verdiepen vanwege de vele voordelen die het met zich mee zou brengen.

Onder Led gekweekte wiet is vol van smaak en heeft een sterke bloemige geur, zelf vind ik deze wiet veel lekkerder dan HPS wiet.

Graag zou ik mijn kennis delen en nieuwe kennis opdoen in het kweken onder Led licht.

Samen met wat vrienden ben ik op zoek gegaan naar een goede Led lamp en we hebben een lamp gevonden die een enorm breed kleurenspectrum hanteert,

wat de ontwikkeling van de plant en de smaak ten goede komt, de helft van de stroom gebruikt en die hetzelfde op zou brengen als HPS.

Zie hier mijn nieuwe setup. Het zijn 99 stuks S5,  ze staan op kokos in een tent van 2 bij 2 meter.

Er hangen 4 FarmLed Quattro 800 lampen van 400 watt per stuk  in met de nieuwste generatie originele CREE COB Led's.

De voordelen zijn nu al merkbaar, ik hoef heel weinig water te geven en de uitlaat staat op de laagste stand vanwege de minimale warmte die de lampen produceren.

P9030032.JPG

P9030037.JPG

Edited by HoneyBee
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi om te zien! Ik heb nu een experimentje lopen waarbij ik de ene helft onder een hps lamp heb staan, de andere helft onder led. Ik zit nu ongeveer in de 3e week en zie in groei eigenlijk geen verschil nog. Plantjes staan er onder beide heel mooi bij. M'n plantjes uit zaad zijn Silver Haze.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

houdt er dan een topic van bij >
zullen velen hier leuk vinden >

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd wat het oplevert

Eerlijk gezegd ben ik nooit zo onder de indruk van die goedkope Chinese lampen (rond de $200 op Alibaba), want je kan er wel een "echte Cree" in doen, maar een Cree CXB3590 op 100W geeft ook slechts 1,95umol/s/W. Dat is niet efficienter dan een double ended HPS dus. Alleen heb je met die leds wat minder reflector verliezen.

Nieuwste generatie Cree COBs is overigens de CMA. De CXB serie is van begin 2014 en die is eind vorig jaar opgevolgd door de CMA. Al blijft Cree ook gewoon de CXB leveren.

Maar goed, ik had ook 400W van dat soort wat lagere efficientie leds op een vierkante meter toen ik begon met leds in 2014/2015. Punt is meer dat je tegenwoordig toch wel verwacht dat die dingen 30% efficienter zijn geworden.

Maar goed, als je 400W aan dat soort COBs per m2 ophangt dan zal het inderdaad wel overeenkomen met zeg 500W aan HPS per m2. Iets aan stroom zal je er wel mee besparen dus en de warmte is inderdaad sneller de tent uit, omdat je geen stralingswarmte op het gewas hebt.

Let wel op dat als je je afzuiger op de laagste stand zet, dat je vrij rap toprot zult zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk, zoiets wou ik hier ook ophangen tot ik voor de ledstrips ben gegaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten ontwikkelen zich zoals het er nu uitziet net zo goed als onder HPS dus over de opbrengst maak ik me niet druk.

Ik ken iemand die ze ook heeft en die heeft al een paar oogstjes gedraaid met prima opbrengst.

Dit zijn geen Chinese lampen, ik heb ze in een growshop gekocht die vertelde dat deze uit zeer hoogwaardige componenten zijn samengesteld.

https://doublelux.nl/wp-content/uploads/2018/08/FarmLed_Webinfo_2-1.pdf

Ze zijn uitvoerig gestest en de resultaten bijken erg positief.

Ze zijn niet dimbaar maar hebben twee standen, er zitten vier Leds in per lamp en je kan er twee of vier tegelijk aanzetten.

Over die nieuwste generatie COB is nog weinig te vinden op internet, er schijnen nog wat problemen te zijn met de stabiliteit daarvan.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by HoneyBee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, maar die lampen kopen ze in bij Alibaba voor $200 per stuk: https://www.alibaba.com/product-detail/cxb3590-grow-led-light-full-spectrum_60732195748.html

En nogmaals, die CXB3590 is op 100W gewoon niet voldoende efficient meer. Dat is een hoogwaardige componente, mara als je hem maar genoeg belast dan wordt het vanzalf een goedkoop component.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip; nee, deze zijn niet dimbaar... Maar wat maakt dat uit? Je bepaald de licht intensiteit toch met de hoogte van de lampen ten opzichte van de planten?

Ik heb de dames net weer even wat te drinken gegeven en het gekke is dat ik toch meer gevoel heb bij hps. Al zie ik echt totaal nog geen verschil tussen de dames onder led of hps... Wellicht dat het verschil straks duidelijk wordt tijdens de bloei.

Wat ik nu wel merk is dat de dames onder led minder water gebruiken en dus ook minder voedingsstoffen binnen krijgen maar wat ik al zei, er zit nog geen verschil tussen de led en hps dames.

Leuk hoor, mooie hobby. Als de led uiteindelijk goed uitpakt dan stap ik wel helemaal over op led. Is uiteindelijk veiliger, minder warmte en een stuk zuiniger.

We wachten rustig af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om minimaal 3 redenen zou ik zeggen. Er zijn genoeg kwekertjes die de afgelopen periode hun lamp(en) hebben moeten dimmen, omdat het gewoonweg 'teveel' van het goede was. Als je niet kunt dimmen, rest er idd niets anders dan met de hoogte te spelen.

Verder is het toch ook fijn ten aanzien van je stroomverbruik, wanneer je in de beginfase gedimd kunt starten. Dat kan ook, omdat je stekken of zaailingen nog niet zo veel ruimte in beslag nemen en je wat minder rekening hoef te houden met spreiding. Waarom zou ik bijvoorbeeld met 200 watt starten, wanneer 100 watt in de eerste paar weken ook volstaat.

Als je meerdere units hebt hangen is het bovendien ook efficiënter om ze beide minder te belasten.....

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 hour ago, MrGDK said:

@greentjeonatrip; nee, deze zijn niet dimbaar... Maar wat maakt dat uit? Je bepaald de licht intensiteit toch met de hoogte van de lampen ten opzichte van de planten?

Dat kan, maar dan verspil je licht op de wanden. Als je half zoveel licht wilt geven aan de planten dan is het handiger om de lampen op 200W te zetten in plaats van 400W. Als je de lampen hoger zet om het licht te halveren dan ben je je wanden aan het opwarmen met die 200W.

Maar goed, als het maar voor één of twee weken is dan vallen de kosten ook wel mee. Ben je zeg 50 euro aan stroom "kwijt".

 

1 hour ago, MrGDK said:

Wat ik nu wel merk is dat de dames onder led minder water gebruiken en dus ook minder voedingsstoffen binnen krijgen maar wat ik al zei, er zit nog geen verschil tussen de led en hps dames.

Heel veel minder zouden ze ook weer niet moeten drinken.

 

1 hour ago, MrGDK said:

Als de led uiteindelijk goed uitpakt dan stap ik wel helemaal over op led. Is uiteindelijk veiliger, minder warmte en een stuk zuiniger.

Je hebt hier 1600W aan leds hangen op 4m2. Hoeveel watt HPS heb je dan hangen in die andere ruimte? Zelfde oppervlak?

Met efficientere led lampen zou je met 1250W wel genoeg hebben voor dezelfde hoeveelheid licht overigens. Als je echt zuiniger wilt dan kan er dus nog wel flink wat vanaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Wietefras said:

Je hebt hier 1600W aan leds hangen op 4m2. Hoeveel watt HPS heb je dan hangen in die andere ruimte? Zelfde oppervlak?

Met efficientere led lampen zou je met 1250W wel genoeg hebben voor dezelfde hoeveelheid licht overigens. Als je echt zuiniger wilt dan kan er dus nog wel flink wat vanaf.

Volgens mij haal je hier 2 leden door elkaar :)

 

@HoneyBee Niet om lullig te doen, maar ben toch wel heel benieuwd wat je voor deze lampen betaald hebt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 4 tulips á 55 watt stuk op 120 x 120 + 1x 400 watt HPS op 120x120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...