Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Peterpangroen

Bladeren krullen naar binnen

Recommended Posts

Een aantal van mijn plantjes krullen de bladeren naar binnen en eentje heeft hele aparte bladeren en is wel dezelfde soort (stekken) lijkt wel een rare verbrande structuur te hebben. Iemand enig idee wat dit is en wat ik eraan kan doen?

IMG_7689.JPG

IMG_7690.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe warm is het in je tent?

afstand lamp tot plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, alkaline said:

Hoe warm is het in je tent?

afstand lamp tot plant?

29,9 graden door de warmte buiten en lv is 55%

afstand heb ik op 60cm 600w lamp

Edited by Peterpangroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou kunnen proberen je, temperatuur 4-5°C te laten dalen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, Patrick034 said:

Water vinden ze over het algemeen ook wel lekker...aarde ziet er droog uit.

Ja lijkt zo, maar krijgen elke dag een lekker watertje :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, alkaline said:

Zou kunnen proberen je, temperatuur 4-5°C te laten dalen? 

Ja tis gewoon door de buitentemperatuur nu ook die warmte in me tent..

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, HUFFnPUFF said:

goed gewortelde stekken en goed ingewaterd? :lol:

Ja alleen eentje maak ik me zorgen om, lijken wel rimpels.. en de bladeren groeien ook heel anders als de rest die wel hele grote dikke bladeren hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor op een ander forum dat als ik de stekjes niet heb behandel ik zoiezo spint ga krijgen.. en misshien is dit wel een teken van spint al..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peterpangroen

nee,eerder klimaat problemen.;)

Gekrulde blad kartels,en hangend/naar beneden wijzend blad wijst op verdampingsproblemen meestal klimaat gerelateerd.

Je zegt zelf al dat je tent te warm is,is je afzuiger capaciteit wel afdoende?

Heb je wel een bijpassend filter?

Heb je wel 3x de inlaat-oppervlakte van je afzuiging?
(dus als je afzuigt door een 125MM slang,moet je 3 van die 125MM slangen als inlaat gebruiken)

Good luck man.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Collie Weed said:

@Peterpangroen

nee,eerder klimaat problemen.;)

Gekrulde blad kartels,en hangend/naar beneden wijzend blad wijst op verdampingsproblemen meestal klimaat gerelateerd.

Je zegt zelf al dat je tent te warm is,is je afzuiger capaciteit wel afdoende?

Heb je wel een bijpassend filter?

Heb je wel 3x de inlaat-oppervlakte van je afzuiging?
(dus als je afzuigt door een 125MM slang,moet je 3 van die 125MM slangen als inlaat gebruiken)

Good luck man.

 

Had een stomme fout om geen afdakje boven de temp meter te zetten, nu wel gedaan en geeft 27/28 graden aan. Ik heb een afzuiger 125mm die op 2 standen werkt (220-360m3) filter is 420m3 en heb maar 1 inlaat van 125mm. Tentje is 1m2.

staat ook aardig onder vacuum als ik die flap aan de zijkant dicht heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Heb je die 600watt vanaf het begin erop gehad ?

Ja vanaf begin 600watt erop en zijn vanaf 29-8 in de tent gegaan tot nu nog in de groei (inmiddels bijna allemaal getopt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

te weinig inlaat dus >
twee of 3 van rond 125 der bij maken .
dan je afzuigert zo afstellen dat je indoortemp 6 graden boven je outdoor ( lees inlaattemp ) is dan is het 100 punten getwiekt >
basiskennis bro :verrygood

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/10/2018 at 12:09 PM, Peterpangroen said:

Ja lijkt zo, maar krijgen elke dag een lekker watertje :) 

Zo te zien geef je dan water langs de stam, wat je niet moet doen. Beter langs de randen van de pot, want daar zitten de wortels. Nog beter is van onder af, maar dat kan niet bij iedereen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Patrick034 said:

Zo te zien geef je dan water langs de stam, wat je niet moet doen. Beter langs de randen van de pot, want daar zitten de wortels. Nog beter is van onder af, maar dat kan niet bij iedereen.

Ja klopt heb je gelijk in, ga ik dat veranderen maar veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En maar even een stukje Canna...

Plantmateriaal Stekken zijn geen gloednieuwe planten, maar hebben een historie. De bladeren zijn al op de moederplant gevormd bij een bepaald klimaat. Hierdoor hebben de blaadjes een vast aantal huidmondjes. De koelcapaciteit ligt dus eigenlijk al vast. Bovendien wordt tijdens de beworteling van een stek gekweekt met een lage lichtintensiteit omdat dit de vorming van wortels ten goede komt. Maar dit is niet goed voor de aanleg van huidmondjes in de nieuwe bladeren! Deze bladeren kunnen niet overleven in het nieuwe kweekklimaat en worden later opgeofferd voor de aanmaak van nieuwe bladeren. Zaailingen (plantjes uit zaad) daarentegen hebben nog geen historie. Wanneer die vanaf het begin direct worden blootgesteld aan een hoge lichtintensiteit, zal ieder nieuw gevormd blad direct de maximale hoeveelheid huidmondjes aanmaken en is het daardoor beter bestand tegen hoge warmtestraling. Toch moet gemeld worden dat alles een grens heeft. Ook de koelcapaciteit van planten uit zaad.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, greentjeonatrip said:

En maar even een stukje Canna...

Plantmateriaal Stekken zijn geen gloednieuwe planten, maar hebben een historie. De bladeren zijn al op de moederplant gevormd bij een bepaald klimaat. Hierdoor hebben de blaadjes een vast aantal huidmondjes. De koelcapaciteit ligt dus eigenlijk al vast. Bovendien wordt tijdens de beworteling van een stek gekweekt met een lage lichtintensiteit omdat dit de vorming van wortels ten goede komt. Maar dit is niet goed voor de aanleg van huidmondjes in de nieuwe bladeren! Deze bladeren kunnen niet overleven in het nieuwe kweekklimaat en worden later opgeofferd voor de aanmaak van nieuwe bladeren. Zaailingen (plantjes uit zaad) daarentegen hebben nog geen historie. Wanneer die vanaf het begin direct worden blootgesteld aan een hoge lichtintensiteit, zal ieder nieuw gevormd blad direct de maximale hoeveelheid huidmondjes aanmaken en is het daardoor beter bestand tegen hoge warmtestraling. Toch moet gemeld worden dat alles een grens heeft. Ook de koelcapaciteit van planten uit zaad.

 

Het rare blijft wel dat maar 1 stek zulke gerimpelde rare bladeren heeft. Ook de vorm van de bladeren is heel anders in tegenstelling tot de andere die hele grote brede bladeren geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met stekken, maar deze worden toch van de moederplant gehaald, dus ook van verschillende plaatsen op de moederplant, dus wanneer er stekken gesneden worden op 'een plaats' waar op dat moment ook het meeste licht op valt, zullen deze stekken ook een betere groeipotentie en koelcapaciteit hebben. Andersom, wanneer er ook stekken worden gesneden op een plaats op de moederplant waar wat minder licht op valt, of waar de bladeren misschien zelfs in de schaduw staan, zullen deze zich minder snel ontwikkelen. Een stekkenboer zal er bij gebaat zijn om zoveel mogelijk van de moeder af te halen en jij weet in principe uberhaupt niet uit welk klimaat deze komen. Misschien dat het zo wat duidelijker is, maar ik heb geen ervaring met stekken en/of moederplant, enkel mijn interpretatie van theorie en lul ik wel in de ruimte, maar dan horen we het  gauw genoeg :lol:

 

Hoe dan ook, zijn stekken dus gevoeliger voor meteen 'volle bak licht' en is het volgens mij gebruikelijk om in aanvang 'voorzichtig' te zijn met je lichtintensiteit, maar lijkt het me verstandig dat je eerst met de eerder opgenoemde zaken aan de gang gaat...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Peterpangroen said:

Ik heb een afzuiger 125mm die op 2 standen werkt (220-360m3) filter is 420m3 en heb maar 1 inlaat van 125mm. Tentje is 1m2.

Voor een betere klimaatsturing kun je hier beter voor een max 400watt led gaan, dan komt de bijbehorende afzuiger en filter die je nu hebt, beter tot hun recht....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip Daar sluit ik mij bij aan.
De blad/wortelverhouding is ook belangrijk om te bepalen hoeveel verdamping een stek al aankan.
Weinig blad=weinig wortels vaak en dus ook minder capaciteit om te verdampen dus minder intens licht gewenst en ook adequate luchtvochtigheid.

 

@Patrick034

Water van onderaf geven vind ik onnatuurlijk,en geef dus altijd gewoon van bovenaf.
Je hele medium dient vochtig te zijn dus ook je toplaag,anders heb je een droge toplaag en dus geen/minder osmose effect(uitlekken voeding) en minder bodemleven.
 

@Peterpangroen

Ik zou wel 2 extra passieve inlaten prepareren,of een actieve inblaas te maken(licht dicht natuurlijk)
En zorgen dat de inkomende lucht eerst kan mengen met aanwezige lucht,en dus niet direct op een plant/pot laten binnenwaaien.
Het helpt om de inlaten bovenin te plaatsen,koude lucht ''valt'' altijd naar beneden en mengt dan onderweg met warme lucht.

 

Wat betreft de rimpeling in je blad,volgens mij groeit ze daar nog wel doorheen.
Ze gaat er toch niet van achterlopen op de rest of wel?
 

Pak de puntjes maar aan die hier genoemd worden,en houd het strak in de gaten zou ik zeggen.
 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, Collie Weed said:

@greentjeonatrip Daar sluit ik mij bij aan.
De blad/wortelverhouding is ook belangrijk om te bepalen hoeveel verdamping een stek al aankan.
Weinig blad=weinig wortels vaak en dus ook minder capaciteit om te verdampen dus minder intens licht gewenst en ook adequate luchtvochtigheid.

 

@Patrick034

Water van onderaf geven vind ik onnatuurlijk,en geef dus altijd gewoon van bovenaf.
Je hele medium dient vochtig te zijn dus ook je toplaag,anders heb je een droge toplaag en dus geen/minder osmose effect(uitlekken voeding) en minder bodemleven.
 

@Peterpangroen

Ik zou wel 2 extra passieve inlaten prepareren,of een actieve inblaas te maken(licht dicht natuurlijk)
En zorgen dat de inkomende lucht eerst kan mengen met aanwezige lucht,en dus niet direct op een plant/pot laten binnenwaaien.
Het helpt om de inlaten bovenin te plaatsen,koude lucht ''valt'' altijd naar beneden en mengt dan onderweg met warme lucht.

 

Wat betreft de rimpeling in je blad,volgens mij groeit ze daar nog wel doorheen.
Ze gaat er toch niet van achterlopen op de rest of wel?
 

Pak de puntjes maar aan die hier genoemd worden,en houd het strak in de gaten zou ik zeggen.
 

 

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Dnegene met het rimpelige blad is raar maar waar de koploper in hoogte in vergelijking tot de rest. Ik zit zelf nog wel met een dingetje over de inlaat. Mijn tent trekt aardig vacuum en heb een biosventilator van 125mm 2 standen 220 en 360m3. Ik heb nu 2 slangen van 125mm in mijn inlaatpoort hangen maar nog steeds te weinig. Misschien beter om 1 grote te plaatsen? Zo ja, Hoe groot zou die moeten zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...