Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El capitano

Samsung F series GEN3 Led strip bouw 112cm 8x

Recommended Posts

De 10 Ampere waar ik het over heb is aan de led zijde van de driver, daar is de spanning maar 48 of eigenlijk 46 volt als je deze led strips gebruikt. Een HLG-480H-48 driver zal dus een constant vermogen leveren van 460 watt als je deze leds gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, cannarie said:

Ik had begrepen dat je op constant voltage drivers juist verschillende lampen, zelfs met verschillende amperages, kon aansluiten. Als je maar binnen het maximale totale amperage blijft.

Dat is min of meer correct, je kan het aansluiten en als de spanning van de nieuwe leds dicht bij genoeg is zal het ook behoorlijk goed werken. Alleen naar totale stroom (amperage) moet je niet kijken, een constant voltage gebaseerde driver zal nooit meer stroom leveren dan waar die voor ontworpen is. (bv 10A)

Als er echter een verschil is in spanning tussen de leds moet je in eerste instantie kijken naar wanneer de driver over gaat van constant voltage mode naar constant current mode (50% belasting). Daarna moet je nog gaan berekenen hoe de stroom zich nu over de leds zal verdelen. De 'weerstand' van een led strip is niet lineair dus om achter de stroom verdeling te komen heb je 2 grafieken (stroom/spanning) nodig die niet gepubliceerd zijn.

Worst case scenario is dat de nieuwe leds al beginnen te geleiden voor de oudere leds dat doen. In die situatie krijgen alleen de nieuwe leds alle stroom te verwerken die de driver kan leveren. En als dat 2 nieuwe strips waren dan hebben ze meer dan hun maximum stroom te verwerken gekregen en zijn ze alleen nog maar goed voor de vuilnisbak. Als het verschil tussen de leds maar 1 volt is of zo dan is de situatie niet zo dramatisch maar de leds die een iets lagere spanningsval hebben zullen nog steeds een groter deel van de stroom te verwerken krijgen en de leds kunnen dus behoorlijk verschillende hoeveelheden licht geven. 

De constant current drivers kunnen (als ze voldoende vermogen over hebben) wat dit betreft iets gemakkelijker zijn. De spanning mag heel erg verschillen, de stroom zal echter altijd hetzelfde zijn. (bv 1750 mA) De verschillen in hoeveelheid licht zullen voorspelbaarder zijn en als je de nieuwe leds goed kiest ook kleiner.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb die tutorial nog even terug gekeken en was idd in de war met constant current drivers. My bad

Voor de mensen die voor het eerst met de bouw van een lamp gaan stoeien zeer verhelderend trouwens; de 'guide to meanwell drivers' serie, op het youtube kanaal van led gardener.

Edited by cannarie
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dit allemaal lees, begrijp ik wel de angst van velen om aan zelfbouw te gaan doen.

Al is dit een onterechte angst, want als je maar weet welke combinaties in orde zijn, dan is het niet zo moeilijk. Wel denk ik dat de raadgevers af en toe wel een kleine knieval moeten maken door soms net dat beetje extra uitleg, conclusie of vertaling toe te voegen.

Desalniettemin veel dank voor de reeds gegeven verhelderingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, cannarie said:

Heb die tutorial nog even terug gekeken en was idd in de war met constant current drivers. My bad

Voor de mensen die voor het eerst met de bouw van een lamp gaan stoeien zeer verhelderend trouwens; de 'guide to meanwell drivers' serie, op het youtube kanaal van led gardener.

Dit zijn idd hele goede tutorials, na enkele keren kijken weet je precies hoe alles in elkaar steekt en kun je zelf door goed naar de datasheets van de verschillende strips te kijken uitpuzzelen hoe/wat 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu toevallig ook deze F series led aan t bouwen. Ben nu halverwege maar t weegt behoorlijk zwaarder dan ik had gedacht.Voor die heatsinks had ik trouwens meer dan 3 weken moeten wachten. 

Screenshot_20190515-125618_Gallery.jpg

Screenshot_20190515-125628_Gallery.jpg

Screenshot_20190515-125558_WhatsApp.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De moeilijkheid bij zelfbouw led zit vooral bij de keuze van de leds en bijhorende driver(s). 

Deel van het probleem is dat er zo veel combinaties mogelijk zijn, spanningsgebaseerde drivers (parallel) of stroom gebaseerde drivers (serie), elk met een andere manier van denken en aansluiten. Ander deel van het probleem is dat we niet alleen licht willen maar ook optimaal verdeelt over de ruimte en we willen kiezen hoeveel licht we voorzien en hoe efficient dat licht gemaakt moet worden.

Bij hps verlichting kan je het aantal keuzes op je vingers tellen. Ik kan me voorstellen dat leds dan een beetje overweldigend zijn als je geen 10 jaar elektriciteit gevolgd hebt op school.

 

Het echte bouwen en aansluiten is helemaal niet moeilijk meer als je het goede materiaal gekozen hebt.

Constant voltage drivers [CV+CC] (spanning) sluit je aan in parallel. Sluit de plus van de driver aan op de plussen van de leds. De min van de driver sluit je aan op de minnen van de leds. Het doorlussen om de leds met elkaar te verbinden doe je met wago klemmen.

Constant current drivers [CC] (stroom) sluit je aan in serie. Maak 1 lange lijn van de leds. Driver + => + Led - => [ + Led - ] => + Led - => - Driver 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@El capitano Trouwens al draaiende?

 

Kan ik dit ook zonder problemen in Series schakelen?

LTFB24B-5X5.png

Edited by pekingeend

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pekingeend In je voorbeeldje zijn alleen de rode en zwarte draad belangrijk. De andere zijn om de drivers te dimmen en heb je niet nodig als je de A variant (met interne dimmer) van de driver kiest. 

Dit zijn 2 verschillende parallel schakelingen, de plussen zijn met elkaar verbonden en de minnen zijn met elkaar verbonden. 4 Strips op de HLG-480H-48 en 2 strips op de HLG-240H-48

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel geinige afbeelding!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde eigenlijk hoort het niet in serie geschakeld te zijn ipv parallel? Want de HLG-240H-48B is constant current.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, pekingeend said:

Ik bedoelde eigenlijk hoort het niet in serie geschakeld te zijn ipv parallel? Want de HLG-240H-48B is constant current.

 

Neen, het is een constant voltage driver, die zich tevens als CC kán gedragen. Kijk anders nog even de volgende video vanaf 13 minuten, daar wordt het goed uitgelegd:

https://youtu.be/J6o-z8vJeN8?t=787

Je kunt hier dus niet in series schakelen, wat er precies  gebeurd als je dat wel doet weet ik niet.

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is idd minder moeilijk dan het van te voren lijkt (alhoewel ik ook wel een boel hulp heb gehad van wietefras).
Je moet alleen even kijken als je voor serie of parallel gaat, heb zelf parallel gekozen en heb het armatuur er nou een week of 2 boven hangen maar had er veel eerder aan moeten beginnen.
Klimaat is nu makkelijk te controleren, niet meer continu de ramen open als de lamp aangaat en alles weer dicht en de verwarming aan als de lamp uit gaat.
Nu met het raam op de tochtstand blijft het zo'n 20 A 21 graden in de kamer waardoor het zon 25 a 26 graden in de tent is met de leds aan en 21 graden met de leds uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Capo said:

Nu met het raam op de tochtstand blijft het zo'n 20 A 21 graden in de kamer waardoor het zon 25 a 26 graden in de tent is met de leds aan en 21 graden met de leds uit.

Beetje veel off topic opmerking hierbij: Wel is het zo dat de led minder stralingswarmte geeft, en je bladtemperatuur dus een stuk lager is dan bij HPS.

Dit zal tot minder verdamping leiden, en wellicht ook tot een andere, meer onevenwichtige opname van verschillende elementen in de voeding.

Dus het voordeel van de led heeft ook een nadeel (dat ook weer opgepakt moet worden om tot goede resultaten te komen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de drivers hebt uit je voorbeeld, dan beperken ze de spanning tot maximaal 48 volt. Dat is niet hoog genoeg om stroom door te laten in een serieschakeling, dus behalve dat het donker zou blijven en je op maat gemaakt kabels moet weggooien was er verder niets aan de hand geweest.

@pekingeendWelke driver(s) heb je, zijn dat die 2 uit je voorbeeld?

  • Heb je HLG-xxxH-48B drivers dan sluit je ze aan exact zoals in je voorbeeld. 
  • Heb je HLG-xxxH-48A drivers dan sluit je alleen de rode en zwarte kabels aan zoals in je voorbeeld.

Nog een tip, sluit eerst alle geplande led strips aan op de driver. Testen met maar 1 led aangesloten is geen goed idee. De stroom moet zich kunnen verdelen over alle leds anders wordt de stroom te hoog voor 1 enkele led.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, denBoom said:

Testen met maar 1 led aangesloten is geen goed idee. De stroom moet zich kunnen verdelen over alle leds anders wordt de stroom te hoog voor 1 enkele led.

Stel, je hebt een armatuur met 5 strips...

Als er 1 of 2 strips stuk mochten gaan (niet door verkeerd aansluiten bedoel ik, maar gewoon kapot) wordt dan ook de stroom te hoog voor de overgebleven strips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees AVolgens mij krijgt de strip bij een constant voltage driver (HLG-xxxH-48A/B) enkel het maximale voltage van 48 volt. In de Datasheet van deze Fseries Gen3 strips kun je aflezen dat op dat voltage, de strip 3600mah vraagt. 

De HLG-480H-48A driver is in staat tot 10A output. Met 4 strips op 48 volt x 3600mah vragen de strips eigenlijk 14.4A, vanaf het moment dat de strips meer dan 10A vragen, slaat de driver om naar de CC-mode, de constant current, en zal hij z'n 10A current verdelen over de 4 strips, dus 2500mah per strip. Dit doet hij door het voltage te verlagen. 

Draai je er 5 strips op, dan krijgt iedere strip 2000mah . Valt er 1 of 2 weg, dan gaan krijgen de andere strips respectievelijk weer 2500 of 3300mah te verdelen en vallen ze nog binnen de maximale waardes die in de datasheet is af te lezen. Vallen er 3 strips weg, dan blaas je met 5000mah per strip denk ik de leds op. 

edit: Ik heb in bovenstaand voorbeeld specifiek de LT-FB24B (112cm dubbele rij) gebruikt natuurlijk, voor ander soort strips geldt hetzelfde principe maar zul je per situatie dus even naar de datasheet van betreffende strip/board moeten kijken en de driverspecs. 

Edited by pindarots123
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in LEDS.

Er wordt gezegd dat als je meerdere led strips aansluit op een driver, dat deze efficienter worden.

Maar waar ligt dan de ondergrens?

Ik wil bijvoorbeeld 6x Samsung f series gen 3 LT-FB24B strips parallel aansluiten op een HLG-600-48A CC+CV driver, voor een ruimte van 1.20x1.20.

Dan draait elke strip op 100W terwijl deze zijn getest op 175W volgens de datasheet.

Ik kan ook 12 strips aansluiten op diezelfde driver, dan loopt er 50W per strip, dan is het licht wel beter verdeeld, maar gaat dat dan niet ten koste van de lichtintensiteit?

Ik ben heel erg benieuwd..

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je ondergrens? Qua aantal strips? Dan is het 600W / 175W = 4 strips (afgerond)

Of bedoel je ondergrens qua W per strip? Als je er 12 op 50W draait dan heb je juist een hogere licht intensiteit dan 4 op 150W. De led strips zijn efficienter naar mate je ze minder zwaar belast.

:edit:  bij 50W per strip zou je (voor 3000K strips op 50C) uitkomen op in totaal iets van 1600umol/s uit 600W. Bij 150W per strip zou dat rond de 1375umol/s zijn.

Je hebt dan dus iets van 16% meer licht bij hetzelfde stroomverbruik als je 12 strips doet ipv 4. Het nadeel is uiteraard wel dat je armatuur dan ook bijna 3 keer zo duur is (afgezien van de driver). Die extra kosten verdien je dan wel weer terug op de besparing in stroom. Je houdt echter in totaal wel meer licht over en dat zou potentieel meer oogst moeten opleveren.

Plus als je meer strips hebt dat het licht dan inderdaad beter verdeelt is. Dat betekent dat de lamp minder hoog hoeft te hangen om de gewenste uniformiteit van lichtverdeling te krijgen. Dat betekent dan weer dat je minder licht op de wanden laat vallen en dat je daar dus minder licht op verliest.

Edited by Wietefras
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras 

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Met ondergrens bedoelde ik inderdaad hoe laag ik kan gaan met de wattage per strip.

Ik ben van plan om een tentje van 1.20x1.20m neer te zetten met 12 led strips op een 600W driver en CO2 toevoeging. 1500 umol is ongeveer het doel.

Ik wil weten of het de moeite waard is om helemaal over te schakelen naar LED.

Ik ben bereid om een vergelijking te maken met een 600 watt HPS en een verslag bijhouden als daar genoeg animo voor is.

Weet je trouwens of led drivers een hoge opstartpiek hebben?

En ontstaat er ook een meetbare harmonische vervuiling?

Alvast bedankt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar zo'n vergelijkende test.

1 hour ago, gtti said:

 

Ik ben van plan om een tentje van 1.20x1.20m neer te zetten met 12 led strips op een 600W driver en CO2 toevoeging. 1500 umol is ongeveer het doel.

Dit klinkt als het absolute maximum wat je uit je tentje kunt halen.

Vraag me af of het niet wat overkill is.

 

Ik heb geen idee, maar ik dacht aan het volgende:

Stel je haalt met een gewone 600 HPS uit een tentje van 120 x 120 een gram of 600.

Dan voeg je CO2 toe de volgende keer, en dan haal je bijvoorbeeld 700 gram

Nu hang je er meer licht in: 600 Watt led. 2 gram per 1 Watt Led is mogelijk.

Dan zou je 1200 gram kunnen halen.

Dan voeg je nog CO2 toe, dan zou je nog boven die 1200 gram uit kunnen gaan komen. Zeg 1400 gram.

Allemaal theoretische getallen.

Maar kunnen planten op dat oppervlakte dat wel aan?

Het is een vraag. 

 

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...