Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bless

ontvochtigen

Recommended Posts

Heb wat vocht problemen in mijn hokje van 1,5 bij 1,5 

Nu vroeg ik mij af, voor zulk een klein oppervlakte, volstaat dan een ontvochtiger van een halve liter / liter per dag? 

Of moet ik voor dit soort ruimtes  gewoon aan 10 / 20 liter denken? zit nogal een prijs verschil in. 

Ik geef 20 / 30 liter water om de dag. 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het eerder zoeken in je luchthuishouding. Vocht met dit weer is wat vreemd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat noem jij een "vochtprobleem".

Het is niet zo simpel.

Om te beginnen, hoeveel water geef je per dag, die hoeveelheid is min of meer hetzelfde als wat je planten verdampen. Geef je bvb 3 liter dan is een ontvochtiger van 1 liter weinig.

Maar ook speelt mee hoeveel lucht je afzuigt en hoeveel vocht er in de lucht zit die je tent in komt. Als je veel lucht ververst heeft zo'n ontvochtiger al weer veel minder effect/zin, zeker als die inkomende lucht vochtig is.

Ook moet je in de gaten houden dat een ontvochtiger warmte produceert, maw hij verwarmt de lucht in je tent. Ga je hierom weer meer afzuigen dan doet dat weer (een deel van) het effect van de ontvochtiger teniet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vochtprobleem noem ik een 85% luchtvochtigheid en hoger in week 6 en de start van meeldauw :--) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ontvochchtiger ontvochtigt maar een fractie van de aangegeven capaciteit. Al zal hij bij warme temperaturen icm dergelijk hoge luchtvochtigheid wel aanzienlijk efficiënter zijn in dat opzicht.

Hou er ook rekening mee dat een ontvochtiger behoorlijk wat warmte afgeeft, wat deze dagen ook nadelig kan zijn

Ik weet niet wat voor opzet je hebt staan, maar kan het een idee zijn om als je in de zelfde ruimte uitblaast als aanzuigt, deze ruimte wat beter te ventileren?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

excuus haal nu dingen door de war. 

1,5 bij 1,5 heeft meeldauw terwijl de LV 35% is. 
2 bij 3 heeft meeldauw terwijl de lv 80%+ is. 

Waarom heeft die kleine meeldauw, terwijl LV super laag is.

Die 2 bij 3, daar wordt 80 liter water om de dag gegeven. 

20 liter per bak. Ze zuipen veel :(

Edit: bij die 2 bij 3 ruimte, staat een airco in de tent, die blaast letterlijk naar buiten uit via een inline filter. 
Ook hangt er een 800 kuub box met 1000 kuub filter, welke ook letterlijk naar biuten blaast. 


 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar hoe verklaar je dan het verschil in vochtigheid?

Ik zou juist denken dat de ruimte met airco droger zou moeten zijn ivm de droge lucht die deze geeft. Al is het effect van een airco sws vrij beperkt natuurlijk (wat betreft ontvochtigen en koelen) in een geventileerd hok. Hoe zit de ventilatie/koeling in het andere hok in elkaar?

Beide hokken staan wel op de zelfde locatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee alletwee andere locatie, maar wel zelfde stad. 

Ik snap het ook niet. De aarde bij 2 bij 3 is op dit moment redelijk uitgedroogt en die luchtvochtigheid blijft maar 85% en soms zelfs 99% Zo fakking raar, want als ik me kop in die tent steek, voel ik helemaal geen vocht. 

Ik heb zo een Opticlimate controller (alleen de controller) en daar heb ik die LV meter aan aangesloten. Maar op het display is de waarde continu aan het knipperen. 

Misschien is ie gewoon stuk ofzo. 

Ik begrijp ook niet hoe er meeldauw kan onstaan terwijl die LV van die kleine tent gewoon 35% is. 

Maar goed, daarom zat ik dus aan een ontvochtiger te denken. Dat de temp wat omhoog gaat moet die airco maar opvangen. Ik wil gewoon niet dat die meeldauw door zet. Wil verdomme een keer een run geen gezeik en problemen hebben :') 

 

 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ga ik doen eerst volgende mogelijkheid. Andere temp meter heb ik wel, die twee komen wel redelijk overeen. 
Maar weet iemand of het normaal is dat de LV knippert op die maxi controller? 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, mijn persoonlijke climate change is real, want ook met ander hygro zit ik op 85%. 

Snap er niks van. Heb me airco op ontvochtigen gezet vannacht, afzuiger maximaal gegooid, meer ventilatie gaten geopenend. Kom ik aan, zit ie verdomme op 60%. Nu zijn de lampen aan en pats, meteen terug naar 85% (heb ook net water gegeven)

Word helemaal gek :( Die meeldauw lacht me gewoon uit in mijn porem met deze omstandigheden. Misschien haalt ie ook ze broertje toprot erbij :'( 

Bestaat er al een opti die niet 2 liter water per uur verspilt? voor max 3x1200 watt? 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest TwietGast

Misschien helpt het als je de bakken afdekt, zodat ze niet zoveel verdampen? Dat vocht moet toch ergens vandaan komen, als het uit je bakken komt scheelt afdekken waarschijnlijk een flinke bek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil dat best wel proberen, maar zoals ik mijn post begon, is het dan niet gewoon makkelijker om een ontvochtiger van 20L / 24 uur te plaatsen? :D

 

Ik weet niet hoe ver ik nog bij de achterste bakken kan komen om goed af te dekken. Wat kan ik daar het best voor gebruiker? Gewoon vuilniszakken openknippen ofzo? Ik moet wel bekennen dat ik best wel een dichte cannopy heb. Iets te groot geworden allemaal. Kan iig er niet meer door heen kijken en de bodem zien. Dus die cannopy beschermt de aarde natuurlijk ook al behoorlijk toch? 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft het zin om bakken zout neer te zetten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutes ago, Guest TwietGast said:

Misschien helpt het als je de bakken afdekt, zodat ze niet zoveel verdampen? Dat vocht moet toch ergens vandaan komen, als het uit je bakken komt scheelt afdekken waarschijnlijk een flinke bek.

Als er geen of weinig licht op de aarde straalt kan ik me er echt niks bij voorstellen dat dat nou zo'n verschil maakt.

Zout neerzetten heeft geen enkele zin. Je hebt van die bizon vochtvreet bakken met ik denk iets van silica korrels erin ofzo. Maar ook dat doet nooit genoeg. Je planten verdampen 10 a 15 liter per dag. Hoeveel water denk je dat zo'n vochtvreter op kan nemen? 2 liter in 1 a 2 weken schat ik, en dan moet je hem weer vervangen.

Heb je enig idee hoeveel je ongeveer effectief afzuigt? En wat is de rv buiten het hok?

En waar leg je je hygrometer? Toevallig in de vochtige aarde?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de meter hang bij de toppen. Iets eronder om hem uit de 'zon' te houden, maar ook niet zo laag dat hij onder de cannopy hangt. 

Ik zuig 800 kuub af via box en 350 kuub af via airco dus in theorie 1150 kuub. Maar zit veel bochtenwerk in. Luchtdrukval weet ik niet hoe ik dat moet berekenen, maar ik denk dat ik wel te weinig afzuig (vocht wise)

Het ding is meer, als ik grotere afzuigers plaats, ja wat heeft die airco dan nog voor zin. Dan kan ik net zo goed de warmte afzuigen met 2x 1500kuub bijv. 

Alleen dan heb ik die herrie weer enzo. Daarom liever Airco.

Om die AIrco zo zuinig mogelijk te laten zijn heb ik elk gat in die tent afgesloten, afgezien van 1 luchtinlaat. 

De ruimte waarin de tent staat voelt enigzins warm, maar kurkdroog. Heb daar niet gemeten, maar ik verwacht dat dat onder de 50% zit. Afblazen doe ik recht naar buiten, dus de vocht en warmte die ik afzuig, al is het niet veel, komt wel direct buiten terecht. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt je inlaten afgesloten om je airco efficiënter te gebruiken? Die snap ik niet. Dat geeft bovendien een grote onderdruk en dus meer drukval. Als je alle inlaten open zet heb je door het afzuigen toch nog steeds onderdruk en gaat de lucht uit de airco toch niet naar buiten ofzo? Behalve via de afzuiger dan.

Verder heb je ook de ramen etc open in de ruimte waar het hok staat? Als er niks aangezogen kan worden kan er ook niks afgeblazen worden namelijk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, omdat het zo warm was de afgelopen dagen, was de ruimte waarin de tent staat natuurlijk snikheet. elke dag wel 28+

Dus ik dacht: als ik teveel ventilatie gaten open laat, dan zuig ik weer net zo hard warme lucht aan als dat ik probeer te koelen. Door minder af te zuigen en door minder verse (warme) lucht aan te zuigen, hoopte ik dat de koele lucht van de airco langer blijft hangen, en hij dus minder hoeft te koelen en minder snel in de stress schiet (toen het buiten 35 graden was, ging dat ding in error staan) 

Ramen staan niet open, afgezien van een kiertje van ongeveer 10 cm bij twee stuks. (om uit af te blazen en om verse lucht aan te zuigen) 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Bless said:

Dus ik dacht: als ik teveel ventilatie gaten open laat, dan zuig ik weer net zo hard warme lucht aan als dat ik probeer te koelen. Door minder af te zuigen en door minder verse (warme) lucht aan te zuigen, hoopte ik dat de koele lucht van de airco langer blijft hangen, en hij dus minder hoeft te koelen en minder snel in de stress schiet (toen het buiten 35 graden was, ging dat ding in error staan) 

Dan waarom niet gewoon je afzuiger wat meer dimmen?? Dan heb je gelijk een betere verdeling van je inkomende lucht als die uit meerdere gaten komt, plus je hebt niet zo veel onderdruk wat je planten niet lekker schijnen te vinden.

En dan ook alleen als het in de tent koeler is dan die 28 graden in de ruimte. Anders wil je juist meer ventilatie toch?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het in de tent koeler is, dan wil je die tent toch juist koel houden? :D
Dus geen lucht aanzuigen die warmer is dan de lucht in de tent. 

Maar ik ga het volgende doen. 

Het maximale van de box is 50hz volgens mij
Dus die knal ik op 35hz. En ik zal de ventilatie gaten openen. Kijken wat er gebeurd. Echter denk ik dat zodra het buiten weer super warm begint te worden volgende week, ik teveel warme lucht naar binnen zuig

Is toevallig een symptoon van te veel onderdruk, dat er minder top aan maak is? :D Want dat gevoel heb ik een beetje. Ze zitten ergens einde week 4, maar heb het gevoel dat ze begin week 3 zijn kwa top aan maak :D

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zeg ik. Alleen in die situatie dus.

Alleen is het dan een beetje krom om dat te doen door je passieve ventilatie dicht te gooien, ipv gewoon je afzuiger te dimmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vocht moet toch ergens vandaan komen, vandaar dat ik suggereer om de aarde eens af te dekken, met bvb zwartwitfolie of desnoods alufolie oid en kijken of dat veel scheelt qua lv. Want ook al komt er geen direct licht op, als het warm is staan zo'n 4x40 liter potten toch te wasemen lijkt mij. Maar goed, was maar een suggestie hoor.

Een ontvochtiger terwijl je lucht af- en aanzuigt schiet niet veel op, net zoiets als een airco aanzetten terwijl je afzuigt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja daarom probeer ik ook zo min mogelijk af te zuigen, maar nu blijft dus het vocht hangen. 

Edited by Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/30/2018 at 5:52 PM, Bless said:

Wil verdomme een keer een run geen gezeik en problemen hebben :') 

On 7/29/2018 at 7:05 PM, HUFFnPUFF said:

Alles in proporties he, als je met je hayabusa met 300 rechtuit gaat, gaat dat ding ook met 300 rechtuit het ravijn in :lol:

 

On 7/29/2018 at 7:14 PM, Bless said:

lol :D

Of je neemt eerst het topic ventilatie techniek nog eens door....:whistling

Ben je ook gelijk van je Meeldauw af.

Maar je kunt natuurlijk ook lekker doorgaan met het zoeken naar de beste lamp...
Tis maar net wat je belangrijk vind??:jump:

 

maar op andere locatie zijn net ff wat meer planten aangedaan, en dat zorg er voor dat ik niet max durf te voeden. Wil wel graag weten hoe dit kan. Heb het ook nog niet eerder meegemaakt. 

Hoe gaat het hier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...