Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jeff-1986

Vraag over toprot oorzaken

Recommended Posts

Kan teveel water geven ook toprot veroorzaken?

Heb een kleine pp auto met dikke toppen. De laatste 2 weken kreeg die al minder water omdat ze weinig meer verbruikte.

M`n planten zonder toppen geef ik zodanig veel dat ze echt zwaar aanvoelen. Bij deze hield ik alleen de aarde vochtig (om de paar dagen water geven) en was de pot iets zwaarder zeg maar.

Vandeweek had ik bij 2 zijtoppen rot ontdekt en vandaag ook in m`n hoofdtop.

Heeft ze dan toch teveel water gekregen of kan het nog ergens anders door komen?

Heb tot nu toe alleen last van toprot gehad als het af en toe regende buiten. Maar deze staan alleen maar in de zon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht circulatie om je plant heen helpt. Niet in een windstille hoek zetten. Je planten toppen zodat je meerdere kleine toppen krijgt, Geen aardbeien, druiven of andere planten eromheen zetten die ook gevoelig zijn voor rot. Kan ook helpen. En het scheelt veel per soort. Sommige soorten zijn er een stuk gevoeliger voor dan andere. Je ontkomt er buiten gewoon nooit helemaal aan. Zelfs met dit weer is de LV vaak toch nog tussen 50 en 70% ligt een beetje waar je in NL zit. Verder heb je in de ochtend nog wel is dauw/condens. Daar kan je al rot van krijgen. 

Heb zelf ooit geleerd als je dan toprot hebt. Aangetaste gedeelte verwijderen en daarna de wond in je top aansmeren met natuur azijn.  

Edited by De_Föhn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht eigenlijk dat het met dit weer niet echt voorkwam.

Weer een illusie armer en een ervaring rijker.

Het soort en toppen (niet compact)  zal wel een aandeel hebben ja. Heb alleen wietplanten en her en der wat onkruid, verder niks :D En staan toch wel aardig op de tocht.

Ah oké van dat azijn wist ik ook niet. voor het helen/aansterken is dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

relatieve luchtvochigheid, met warm weer zit er in alsobute nummers meer water in de lucht dan je zou denken

azijn heeft lage ph

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jeff-1986 Azijn is om de schimmel te doden die nog op de wond zit nadat je de rot er uit hebt gehaald.
Het kan ook met waterstofperoxide 4 of 5% geloof ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...