Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DVR

LED lamp advies

Recommended Posts

Hallo,

 

Ivm het opstarten van een nieuwe hobby, door chronische pijn, wil ik een led lamp gaan aanschaffen. Als ik forums uit de vs lees zijn vooral de chips belangrijk en dan met name degene van de fabrikant cree.  De lamp is het meest dure van mijn wenslijstje. Ik zit eraan te denken om deze aan te schaffen, iemand al ervaring mee?

 

http://dutchspectrumgrowlights.com/product/spectrum-led-kweeklamp/

 

Ze geven niet de vergelijkbare hps wattage aan, dat vind ik lastig, wat denken jullie. Ik wil een tent van 1x1 neerzetten en geheel biologisch op aarde gaan met een plagron lijn. 

Graag jullie advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, lijkt me. 

Je kan ook beide 1 keer bestellen, kijken hoe het eruit ziet en dan nabouwen :D Denk dat ik dat ga doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet je eigenlijk hoeveel ppfd je per oppervlakte nodig hebt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik bruine bonen eet dan heb ik behoorlijk wat pffft per vierkante kuubieke meter .
maar hoeveel pecies  kan ik de zere vinger niet op leggen .

:punk:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Bless said:

Hoe weet je eigenlijk hoeveel ppfd je per oppervlakte nodig hebt? 

Ergens tussen de 250umol/s/m2 en 1500umol/s/m2

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minutes ago, Wietefras said:

Ergens tussen de 250umol/s/m2 en 1500umol/s/m2

Das wel een ruime marge :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

op die website is een calculator en die werkt allen met PPFD per vierkante meter :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

2 hours ago, Bless said:

Das wel een ruime marge :D

Ja precies. Het luistert niet zo nauw.

Gangbaar compromis is ergens tussen de 600 en 800μmol/s/m2

 

32 minutes ago, Bless said:

op die website is een calculator en die werkt allen met PPFD per vierkante meter :(

Sorry, maar PPFD per vierkante meter is onzin.

PPFD is een maat voor de intensiteit van het licht. Vergelijkbaar met lux. Die intensiteit meet je op een enkel punt met een licht meter (lux of PAR). PPF is de maat voor lichtproductie van de lamp. Vergelijkbaar met lumen.

Dus een lamp produceert zeg 800μmol/s (PPF). Als je dat verdeelt over een vierkante meter dan krijg je een gemiddelde PPFD van 800μmol/s/m2. Als je datzelfde licht verdeelt over een halve vierkante meter dan krijg je een gemiddelde PPFD van 1600μmol/s/m2 

Wellicht dat die site in de war is met de eenheid. Het is namelijk μmol/s/m2 voor PPFD.  Daar staat ook m2 in. Per vierkante meter dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De enige echte reden om niet gewoon dan 1500 umol/m2 te knallen lijkt mij dan enkelt het kostenplaatje toch, als ik het mij goed herinner? @Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles in proporties he, als je met je hayabusa met 300 rechtuit gaat, gaat dat ding ook met 300 rechtuit het ravijn in :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Bless said:

De enige echte reden om niet gewoon dan 1500 umol/m2 te knallen lijkt mij dan enkelt het kostenplaatje toch, als ik het mij goed herinner? @Wietefras

Het is dan ook wel een stuk lastiger om het klimaat op orde te houden en ook om de planten gezond te houden als je zo extreem gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het geld dat je aan die Spectrum 4 uit wilt geven kun je beter 2 van deze lampen ophangen:

https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quantum-boards/58-hlg-260w-quantum-board-kit.html

2 van deze quantum boards zorgen in een tent van 1 x 1 voor perfecte lichtdekking. Gebruik de quantum boards van HLG al een tijdje (nadat ik allerlei LED lampen heb gebruikt, van goedkope Chines blurples tot Hans Panel Led's) en ben er zeer tevreden mee. Ik heb de onderdelen los aangeschaft en heb de quantum boards zelf in elkaar gezet, scheelt nog wat geld. Mocht je niet zo handig zijn, HLG in Spanje (David is de verkoper) verkoopt DIY kits die zelf voor iemand met 2 linkerhanden simpel in elkaar te zetten is. 

Lamp Efficacy with S6 Flux bin 2.44 µmol/J , 162Lm/W
Board Level Efficacy with S6 Flux bin 2.61 µmol/J , 173Lm/W
260 Watt Lamp Kit. High Efficiency 2x QB288
Length:600mm, Width:205mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die quantum borden zijn helaas nogal een onhandig formaat. Het voordeel van COBs en led strips is nou juist dat je de lichtbronnen daarmee goed over het oppervlak kan verdelen. Met die quantum borden heb je alsnog een enkel grote lichtbron in het midden van je tent. Om het licht nog een beetje verdeeld te krijgen moet je de lamp hoog boven de planten hangen, maar dan heb je weer veel hogere wandverliezen. Met quantum borden raak  je makkelijk 20% van het licht extra kwijt op de wanden vergeleken met COBs of led strips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...