Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
oude rocker

Tijdschakelaar actieve inlaat, achter controller???

Recommended Posts

Aangezien de zomer nog lang niet voorbij is en ik de nachttemperaturen maar niet onder de 24 krijg, ben ik het volgende van plan.

Ik wil nl, de actieve inlaat, laten inschakelen op de momenten, dat de lamp brand.
Ik draai altijd in de nachturen, om de max temperaturen beter te kunnen beheersen.
Maar mijn actieve inlaat, die gaat mee op mijn Unitex controller.

Nou zat ik dus te denken, om de kabel naar de active inlaat, te schakelen met een tijdklokje.
Kan dat, of klopt er (door de fase afsnijding) straks niks van die tijdklok????
Dan zou ik tijdens de nachturen, passief lucht verversen, met lucht uit de schuur, die komt niet boven de 22 graden.
Dat scheelt me dan toch 2 / 3 graden... 

Andere oplossingen, zijn ook welkom.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik begrijp dat je nu je in- en afblaas op de zelfde controller hebt staan, maar van plan bent om je inblaas alleen tijd gestuurd gewoon 100% te gaan draaien los van de afblaas?

Levert dat geen problemen met overdruk op? Bedenk dat een inblaas niks anders doet dan het opheffen van de onderdruk van je hok. En als je passieve inlaat groot genoeg is, is in mijn ogen de enige functie van actieve ventilatie het beter verdelen van de inkomende lucht.

Je zegt dat je dan tijdens de nachturen de lucht passief ververst met de lucht uit je schuur van 22C. Maar wat is daarbij precies het verschil met de situatie van nu? Komt die passief ingetrokken lucht nu ergens anders vandaan dan?

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, beiden zitten op de zelfde controller.
Ik blaas af naar buiten en zuig aan van buiten.

En juist daar zit denk ik voor mij een mogelijkheid, door in de nachturen dus de actieve inlaat af te schakelen
en dan over te gaan op passief welke dan de lucht uit de koudere schuur zal trekken. 

Van over druk zal dan geen sprake zijn, hoewel dat van mij best zou mogen.
(Het schijnt beter te zijn voor de plantjes wanneer er sprake is van een hogere luchtdruk.)

Het is dus de bedoeling, om de actieve inlaat gewoon op de controller te laten,
variabel dus, met de controller en in de nacht uren uit. 
Ik denk dat dus door middel van een schakelklokje te kunnen doen,
maar ik vraag mij af of dat klokje dan wel goed functioneert (door die fase afsnijding)??

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mis het denk ik RP.
Een relais aansturen?

Welk idee heb je daarbij dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk net als bij het schakelen van de lamp. Tijdklok die een relais aanstuurt welke de stroom van je fanregelaar dus wel of niet doorgeeft. Zo'n relais zal de fasering toch niet beïnvloeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat relais niet nee, 
Maar in dat geval, bedoel jij dan toch dat die tijdklok zijn "eigen" stroom heeft?
Dan zou het kunnen denk ik.
Maar is wel een installatie technische lastig, in mijn geval dan toch...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo lastig is het niet hoor ouwe, je steekt die tijdklok in een stopcontact en laat daar een snoer uitkomen welke je relais aan of uit schakelt. En dat relais zet je tussen je controller en je inblazer. Lees anders eens op je gemak de stickies over stroom in de bouwdoos, wie weet staat daar iets in waar je wat aan hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou Johan ff bellen als ik OR was, die weet wat je wel en niet kan doen met Uniteck;)

Schakelt een relais wel goed als het een afgesneden fase te behappen krijgt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, lostchild said:

Schakelt een relais wel goed als het een afgesneden fase te behappen krijgt?

 

Tuurlijk wel, het is tenslotte eigenlijk een stroomgestuurde schakelaar die aan of uit staat, dicht of open, laat door of laat niet door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal idd Johan eens vragen.
Maar dan moet ik ook nog een relais hebben.
En daar heb ik geen verstand van..
 

Tijd voor onderzoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft bbb een goeie uitleg over het aansluiten van relais op t forum gezet,  check ff de elektrohoek volgens mij isty daar sticky 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet

ik doel eigenlijk meer op dimmen door de Uniteck wat door schakelen via een relais misschien anders of niet genoeg werkt

echt handig verwoord heb ik het niet als ik het teruglees waaruit maar weer blijkt dat ik de ballen verstand van elektra heb

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha LC, je lijkt ouwe rockert wel, die snapt ook niet zo heel veel van stroom.:P

Een relais maakt niks uit hoor, het onderbreekt wel of niet de stroomdraad die van de unitek naar de ven loopt, zonder dat wat er precies door die draad stroomt daar enige invloed op heeft, of van ondervindt. Een relais is gewoon een schakelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Twiet said:

Een relais is gewoon een schakelaar.

Dat wist ik dus wel...:D

Maar ik heb nog nooit zo'n ding geïnstalleerd..

Zou het veel verschil maken, (CO2 e.d.) of ik de lucht van buiten trek of van binnen?
Anders kan ik veel beter/gemakkelijker de lucht 24/7 van binnen trekken toch.
die heeft een contante (24/7) temp van zo'n 20/21 graden moment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...