Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hoi,

Wilde deze post/vraag in de vragen hoek zetten, daarna in de bouwdoos. en nu weet ik het niet meer. Het is onderdeel van de grow.

Ik loop nu na optimaliseren van mijn kweek tegen de volgende leerfase aan. Het perfect drogen(1), curen (2) en bewaren(3) van de oogst, het verzilveren van het eindproduct.

2018_-2.jpgCAM00068.jpg

Links: één indica in 18L/Scrog/DTW/Mapito/@160W --- Rechts Indica onderstam met diverse strains

Het drogen,
gebeurt nu in (kelder) 40x40 tent met koolfilter, computerfan (uitlaat) met fancontrol.Totdat het niet meer nat is, wat tussen de 4 en 7 dagen zit.

Curen,
het gaat vochtig in weckpotten. Dan volgt een cyclus, op gevoel, van potten open en dicht laten staan en de inhouden te keren boven onder (luchten). Meestal tussen de 7 en 14 dagen
optioneel, daarna verpakken in ziplock met eventueel nog cellofaan eromheen. De wiet iets samendrukken/zeer strak verpakken.

 

 

2018_-6.jpg2018_-5.jpg

hierboven potje met 5gr, en halve rol knipresten met fluf.

 

Bewaren,
In de weckpotten bewaren. Zie foto, kleine weckpot bevat 5gr met topjes. (Potje heeft onderdruk). Dit is een test van mij door vooraf de potje te verwarmen in de oven 80-100 graden, uit de oven, vullen, sluiten, afkoelen. Koel en donker opslaan 16 tot 18 graden. Of dit goed bewaard weet ik nog niet. Eerste test, potje openen na 4 weken was perfect.

2018_-4.jpg

Het probleem bij bovenstaand proces is, dat het continue aandacht nodig heeft voor het stuik van luchten/curen. Het drogen van indica's kan een uitdaging zijn als toprot/mold zich voordoet en bijna alle big yielders hebben hier last van.

De vraag is hoe kunnen we langzaam curen in een gecontroleerde omgeving en vervolgens lang bewaren (3 tot 9 maanden)

Wie heeft er ervaring met?

Humidifier packs: 
BOVEDA HUMIDIPAK 62

Electronische Humidifier:
Electroniche Humidifier

Bewaardozen:
cannador
Humidor
NOAKS GEURDICHTE ZIP ZAKJES 
CVault

Indicators:
HUMIDITY INDICATOR

Andere ideeen?

 

Edited by Hutseflutsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik droog op plant zo lang mogelijk.
dus eerste dagen 20 graden

daarna terug naar uiteindelijk 12 a 15 graden
en dan een week of 3 hangen

Ik heb wel thai sticks gemaakt, opgeproopte groen op een houtje
die heb ik in een plastic zipbag, elke dag gelucht>
en dat ging goed.

voor dr rest knal ik het in grote weckpotten
en doe daar 3 maanden of 3 jaar mee

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat ik de wiet in de weckpotten na een paar weken vergeet te luchten en de boel dan beetje muf wordt.  Ik droog overigens in het donker in de kweekruimte met afzuiger op zn zachtst of enkel een pc fan aan. Langzamer drogeren is zachtere wiet in mijn ervaring.

Ik ben ook echt benieuwd of humidipaks uitmaken. Wilde dit zelf al gaan proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit wat geprobeerd met die 62% Boveda packs. Vond het geen succes, maar ik was die hele pot vergeten en heb het dus niet gelucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bleef het wel op 62% met die bovedas?

heeft iemand tips/winkels/merken voor een plastic doos (a la coffeeshopbakjes) die goed/geurdicht afsluiten, ik bewaar het normaal in glas maar een keer omstoten heb ik liever iets van plastic voor het dagelijkse gemak, laat ik de rest wel in glas in de kast staan

drogen deed ik normaal altijd min 2 weken op lage temp, dan trimmen, verder drogen tot het kan curen

dit keer gedroogd op hoge temp (in iets van 4 dagen) daarna knippen en in glas, verschil? nee niets 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die Boveda packs houden de LV wel ongeveer op de beloofde waarde. Ik had een stuk of tien van die metertjes in een pot gestopt met zo'n pack en ze zatten allemaal zo rond die 62% (plus of min 1 a 2 procent).

Ik heb zelf ooit een paar TILLSLUTA bakken van Ikea gekocht. Komt ook geen geur doorheen. Die zijn waarschijnlijk wel wat te groot voor een handvoorraad. Is minimaal 1 liter ofzo.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste stuk is waar ik mee zit, het  gecured bewaren. Gewoon de lamp uit voor een paar maanden, of een paar nieuwe soortjes proberen, reserve hebben als er in een lichting toprot zit.

Iemand met vacumeren gewerkt? Ik overweeg om setjes van 3-5gr te verpakken, zodat we altijd verse stash kunnen gebruiken.

Opties:
Weckpotten, gesloten laten (onderdruk) (Jay, nadeel Muf langere periodes)
Weckpotten, luchten (voordeel minder muf, nadeel droogt langzaam in/niet vergeten
Cellofaan rollen, wordt klomp compact lelijk / originele topstructuur verdwijnt / lekkere wiet /veel plastic afval

kastje bouwen, diy cannador (fan/uv-c/humidifier/rasberry pi) resultaat?
 - spaans cederhout, perfect qua materiaal | ongeschikt qua smaak 
 - mahonie wordt gebruikt voor de cannador
 - De "kelder" is (nu) 21° en LV 58-70%, beschikbaar 100x100x100

Hier wat ideen opdoen:
http://www.instructables.com/id/HumidorPi-a-Smart-Humidor-on-the-Cheap-With-Raspbe/

Morgen, van het weekend start ik met voorbereiden voor het verpakken van een NL variant op verschillende manieren. Helaas is het budget voor test beperkt: kastje bouwen of vacumeermachine.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben erg tevreden over de boveda 62. Geen last van muf worden zelfs niet als je het maanden in een weckpot laat zitten zonder te luchten. Ook mooi om té droge wiet weer wat te bevochtigen, of om nog iets te vochtige wiet mooi droog te krijgen zonder te luchten. Het brengt en houdt het netjes op 62% vochtigheid. Die boveda gaat ook lang mee, is een prima investerinkje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uv? uv breekt je cannabisnoids af, schimmel zou geen kans moeten krijgen als het gedroogd is

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Huff dank voor de waarschuwing.

een  idee dat ik heb is om UV-C lucht sterilisatie toe te passen op de inlaat of omgeving in combinatie met luchtzuivering. Dat op gezette tijden de lucht wordt ververst in de bewaarkast. Het project is maar een idee, weet niet of het binnen mijn skill set past of budget. Maar een bewaarkast waar je zorgeloos kan stashen, is geweldig. Ultiem en onbetaalbaar liebherr zkes 453, geschikt voor canna?

ik ga nu eerst containers testen, sealed test... voordat ik van alles op de hals haal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo, misschien leuk om te kijken hoe ze dat doen met aquarium filters met ingebouwd uv filter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Container CVault 2L en humidipacks zijn besteld. Zo voor af denk ik dat de container over de top is, hebbeding/luxe item. We zullen het zien. CVault vs Tubberwarebakje/brooddoos VS DIY bakje Plastic . 

Er is 3 weken geleden geoogst, het is gecured en plastic wrap gestashed bij 68%LV @21°. We kunnen van de week aan de gang, om e.a. in te pakken voor langer bewaren.Tussendoor even kijken en evalueren want er komt nog een ronde aan: 1xWhite/1xIndica/2xCBD/Haze en die moet ook in potten. Ondertussen nog even nadenken over de bewaarkast.

Hier onder mijn eerste 1gr/W, naturlijk (bijna) alles geteld inclusief 20% kleine top (of de echte fluf na, anders van kleur/structuur = olie). Want we roken zoveel mogelijk alles op, maar moet wel leuk blijven :) Is toch een beetje een grow verslag :wacko:.

2018_-2.jpg

Hier boven 1 x indica in 18L op Hydro/DTW, toppen zo dik (bloemkool structuur)  dat toprot van binnen uit niet kon uitblijven.

Dit ondanks  de scrog, meer "kleine" toppen en minder water giften

Iemand nog ervaring met vucumeren?

Weet iemand xll indica strains 45 -60 dg  welke minder gevoelig zijn voor toprot en schimmel?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

AK?

iets met veel afgaan is bij mij altijd de anti rot superheld

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een korte update,

De CVault vandaag schoongemaakt RVS deel met alcohol en voorzien van een humidipack. Mijn eerst indruk dat het dure RVS pan is. Het voelde klein aan  voor 2 liter, maar er past toch een ons of wat meer in. De clips gingen lekker vlot dicht. Twee testjes, bladafval en gebruikers zakje.

Bakje gaat de kelder in LV gemiddeld 60 en zo rond de 21 graden, meer nieuws volgt later.

2018_-5.thumb.jpg.1697ad144ae5001ead1d1117671d7aaa.jpg2018_-8.thumb.jpg.1f517bb6632bf105002309a20001d655.jpg2018_-6.thumb.jpg.014f771079ea82e11f8f55eb274848f1.jpg2018_-3.thumb.jpg.3a90cbf7d5862a91dfc623d25b47d6e8.jpg2018_-4.thumb.jpg.3598f6b114a16be62350a3acb7f547b7.jpg2018_-9.thumb.jpg.dd8fad840751c80554c2d0575336d4d5.jpg2018_-10.thumb.jpg.42ae95aa92d9e27c8be36e25c71988a8.jpg2018_-11.thumb.jpg.14c90c5ba76752c58e9d75282dff9d74.jpg2018_-14.thumb.jpg.930a7d8d79b8df34e4c2e659c4f0b729.jpg2018_-12.thumb.jpg.81aa51449619914383fff6749935b5e4.jpg

 

 

2018_-7.jpg

 

Edited by Hutseflutsel
gaap....
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakje leeg en weer bijgevuld, tot dusver  nu toe werkt dit beter dan vanuit een potje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de wiet in het zakje met zo'n humidifier er in is volgens mijn vrouw beter, lekkerder van smaak. Dan toen ze  het weckpotje gebruikte, deze droogde in. Dit kan ook zijn omdat het nieuw batch is, ander soortje. Wat mijn bevinding is, dat de buiten kant van top niet indroogt er blijft zelfs een beetje veerkracht inzitten. 

Ik wilde testen een met en een zonder met 2x 45gr knipafval. Maar door een acuut medisch noodgevalletje was veel olie nodig had. Dus de 2x45knip en 25gr afgekeurd (mogelijk hier en daar toprot) is  omgezet in olie. [dap]. Door de hitte is ons verbruik nu bijna verviervoudigd, het vliegt er door heen.

  1. Dus de side by side test met knipafval is om zeep. Bij volgende oogst: Poging twee
  2. CVault, inhoud(wiet) gaat rap omlaag. Ik wil hiervoor nog een usb datalogger bestellen om het intern verloop te meten temp en lv (ding gaat later het tentje in) wordt vervolgd
  3. Ziplock werkzakje, tot nu tot prima. Er zitten twee kleine humidifiers in. Hoe lang gaat dit mee bij dagelijks gebruikt met inhoud van 1 tot 5 gram? Wordt vervolgd

2018_-10.thumb.jpg.cd40cf40dfec3e4140980892bcadc094.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

naslag voor me zelf: LV 60 tmp 21,9 graden kelder

aantekening: metsel werkje met eigen deur, gemiddelde temp/LV zal dan zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, zakje met humidifier is nu 2 weken in gebruik en een paar keer bijgevuld met wiet. En heeft nu twee humidifiers erin zitten. De wiet die er in zit is gewoon goed en blijft goed (vers).

Maar als je een nieuw weckpotje open trek dan heeft dat meer magie dan zo'n zakje. Ongeschonden en nieuw, de geur voor weken/maanden gevangen in het potje...maar ja dat is bij de tweede keer openen niet meer het geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil hier even mijn ervaring beschrijven die ik tot nu toe heb met de CVaults ten opzichte van de glazen weckpotten. De CVault heb ik tot nu toe in de 0,7L en de 2L en de weckpotten in alle formaten. Ik heb de afgelopen weken alle maten weckpotten gebruikt, alsook de CVaults en allen met ofwel kleine Boveda Packs, dan wel grote. Conclusie: Ik ben te spreken over het gebruik van de CVaults, maar niet persé meer dan bij de weckpotten.

 

Nadat alles met de uitzonderlijke hoge temperaturen heel erg snel droog was heb ik de CVaults en  weckpotten gevuld en overal Boveda packs erin, lv/temp meters. De kleinere boveda packs had ik bijna geen voorraad meer van, dus er waren ook een 2tal grote glazen weckpotten die gevuld waren met een grote boveda die ik dan verticaal in het midden van de potten had zitten. Bij de kleinere weckpotten en 1 enkele grote had ik de 'hoekjes' van de boveda omgevouwen en deze bovenin de 'deksel' van de weckpotten geklemd. Overigens krijg je bij de aankoop van CVaults 1 of meerdere Boveda Packs erbij geleverd, afhankelijk van het formaat.

 

Bij aanvang lag de LV zo rond de 50%, eigenlijk iets te laag dus, waar minimaal 55% een goede target is. Temperatuur zo 23,5-24 graden. Wanneer je naar de instructie gaat kijken, wordt de  CVault rijkelijk gevuld om zoveel mogelijk zuurstof te 'vervangen' (althans in mijn beleving)  en met droge inhoud. Deze wordt de eerste 5 dagen dagelijks geopend.

 

Ik kan er gewoonweg niet omheen door te stellen dat er idd bij de CVaults gaandeweg sprake was van een toename LV en dat deze gewoon keurig na 6 dagen een lv aangaf van circa 62-63%. Daarbij ging ook nog eens geleidelijk de temperatuur omlaag naar uiteindelijk een keurige 21 graden, al lijk ik dat voornamelijk toe te wijzen aan ook de dalende temperatuur buiten die daarop volgde en dit van invloed lijkt te zijn geweest, bij het dagelijks een paar minuutjes openen (kelder).

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er bij de weckpotten gewoon geen vaart in leek te komen. Bij de weckpotten met een grote Boveda vond ik het zelfs drama en bij de kleinere kreeg ik het gevoel alsof de packs de inhoud niet aankonden, simpeler gezegd, hoe je het ook wendt of keert, ik had het gevoel dat het niet zoveel uitmaakte waar ik de packs plaatste in de weckpotten en alsof deze beduidend meer moeite hadden om 'vocht af te geven of op te nemen'.

 

Het impliceert bij mij dat de plaatsing van de Boveda bij de CVaults effectiever is, doordat deze bovenin in een soort van 'schacht' geplaatst wordt waarin ook luchtgaten zijn aangebracht.

Niettemin was en ben ik ook gewoon tevreden met de weckpotten. Ik heb nu nog 1 weckpot gevuld met een kleine Boveda en deze geeft nu ook gewoon 64% aan, alleen heeft ze er gewoon wat langer over gedaan.

 

Maar de reden dat ik gewoon  te spreken ben over de CVaults is dat ik ze vooral praktischer vind.  Wat sowieso al fijn is, is dat ze lichtdicht zijn. Linksom of rechtsom, dit is in ieder geval altijd beter dan dat je bijvoorbeeld weckpotten hebt staan in bijvoorbeeld een kastje, waarbij je twijfelt aan de lichtdichtheid.

Wat ik echter het fijnste vind is gewoon de opening van de CVaults. Ik haal de deksel eraf en je hebt gewoon meteen een ruime opening, al kun je daar ook over twisten, wanneer je naar de formaten gaat kijken, maar de 0,7 en 2L bevallen me gewoon goed en de Boveda packs doen ook gewoon wat ze voorschrijven.

 

Er is voor mij eigenlijk maar 1 puntje van discussie en dat is die van de luchtdichtheid. Er komt toch gewoon wel enigszins de welbekende geur uit. Ik laat in het midden of dat nu door die ene weckpot komt, of dat de deksels op de CVaults niet sluiten zoals dat hoort (of ik sluit ze niet goed), of omdat het gewoon een geweldige geurexplosie is in combinatie met de aanwezige hoeveelheid die ook gewoon een CVault niet binnen weet te houden...

 

En hier nog even de formaten met betrekking tot de gewenste hoeveelheden (aldus Azarius).

X-Small: 8cm x 2.5cm, inhoud: 3 tot 7 gram 
Small: 8cm x 4.4cm, inhoud: 7 tot 12 gram
Medium: 10cm x 5.6cm, inhoud 14 tot 24 gram
Large: 12cm x 6.5cm, inhoud 28 tot 50 gram

 

De Large versie is hier overigens de 0,7L...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Greentjeonatrip,

leuke aanvulling aanvulling op het topic! Ik deel jouw mening over de sluitring in de deksel (lekken/duurzaamheid?) en het gemak van de brede opening. Ik heb een onderbuikgevoel dat de LV van de packs iet hoger mag bij het bewaren**, voor curing is het goed. Humidipack RH niveau verkrijg baar in: 69, 72, 75 of 84%.

Welke meters gebruik je? Ik zoek nog een digitale datalogger voor lv/tmp.

Eerder heb ik weck 80 ml Ø 60mm (stortglas) gebruikt. Hier kan 5-8 gr wiet in. Deze weck potjes gingen de oven in op 110 graden, werden vervolgens heet gevuld met wiet en afgesloten. Afgekoeld en opgeslagen, door de onderdruk ontstaat dan een luchtdichte afsluiting. De wiet blijft hierin mijn mening goed bewaard.  Maar wel ontzettend veel werk, en blaren. 

 

2018_-24.jpg.93dc443de06e354c7a29046286c5f130.jpg

C-Vault Voordelen: (2 Liter: diameter 20 cm x hoogte 10 cm met 98gr gecurred wiet , er kan meer in)

Brede opening, dus makkelijker wat pakken/controleren/reinigen

Licht dicht, donker beter

houder voor humidipacks

Geen plastic

RVS, bling bling hebbe ding, zoals velgen op een auto.

 

C-Vault Nadelen:

Ja kan niet zien wat er gebeurt, moet open maken

Hoelang gaat rubberring mee? (Deksel)

Prijsniveau (elke luchtdichte pot foodgrade voldoet min of meer)

lastig foto maken, reflecties

 

** Dit omdat de buitenkant wat droger aan voelt (C-Vault 62%). Of komt dit doordat er teveel lucht in zit? En zou de stash over moeten naar een kleinere pot? Of is dit een smaak kwestie, en is de wiet gewoon goed? Of had ik de reserve 6gr packs niet in de C-Vault erbij moeten doen? In de vakantie ziplock met 2x6gr humidipack gebruikt, hierin voelde het wat vochtiger (verser).

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Hutseflutsel said:

 

** Dit omdat de buitenkant wat droger aan voelt (C-Vault 62%). Of komt dit doordat er teveel lucht in zit? En zou de stash over moeten naar een kleinere pot? Of is dit een smaak kwestie, en is de wiet gewoon goed? Of had ik de reserve 6gr packs niet in de C-Vault erbij moeten doen? In de vakantie ziplock met 2x6gr humidipack gebruikt, hierin voelde het wat vochtiger (verser).

Huy @Hutseflutsel. Dat deze aan de buitenkant wat droger aanvoelt, wil niet zeggen dat dit ook aan de binnenkant geldt. Het een en ander hangt denk ik ook samen met het droog- of uithardingsproces wat daar aan vooraf is gegaan. Wat extra lucht kan zeker geen kwaad om bijvoorbeeld de verdere afbraak van chlorofyl te bevorderen.

Persoonlijk zou ik  niet gaan kiezen voor packs met een hogere luchtvochtigheid, om de simpele reden dat de ideale luchtvochtigheid voor opslag gewoon ligt tussen de 59-63%. Overigens moet ik zeggen dat bij de huidige luchtvochtigheid van 63%, ik vind dat een joint bij mij al sneller uit zichzelf uitgaat, maar dat zou ook zomaar kunnen liggen aan het feit dat ik alleen nog maar buitenshuis rook en niet meer binnen.

Ik weet niet in hoeverre je onderscheid wilt maken tussen curen en bewaren als het gaat om de termijn, omdat het curingsproces zelf al weken, maanden of nog langer in beslag neemt, het is per slot van rekening een rijpingsproces die je wel enigszins kunt vergelijken met een goede whisky of wijn. Wanneer je voor de langere termijn gaat bewaren, zou ik hooguit kijken dat je het op kamertemperatuur weet te houden en eventueel een extra Boveda pack toevoegen, zolang het maar packs zijn met dezelfde luchtvochtigheid uiteraard. Overbevochtigen zou in de regel nooit mogen gebeuren met meerdere packs, maar ik zou sowieso eerst eens testen met 1 enkele pack en kijken hoe deze nog aanvoelt na bijvoorbeeld 3 tot 5 maanden en daarop anticiperen. Zoals ik het begrepen heb, dien je deze te vervangen wanneer ze 'hard' worden.

Ik gebruik gewoon deze simpele metertjes https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Mini-Digital-LCD-Indoor-Temperature-Humidity-Meter-Thermometer-Hygrometer/32721101040.html?spm=2114.search0104.3.77.7d155f2cifNKpV&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10696_5013115_10084_10083_10618_10304_10307_10820_10301_10821_10843_10059_5013415_100031_5013215_10103_5013315_10624_10623_10622_10621_10620-10152,searchweb201603_45,ppcSwitch_5&algo_expid=d0d5a352-f496-4ec0-ae34-4085f7d318b5-10&algo_pvid=d0d5a352-f496-4ec0-ae34-4085f7d318b5&priceBeautifyAB=0

:D

Edited by greentjeonatrip
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De packs kunnen ook worden `opgeladen´, het is een tweeweg membraan opnemen en afgeven. Bijvoorbeeld in een weckfles met een nattespons (demi water), geen direct contact met het papier, op een warme plek. 

Wat het meten betreft, ik zat te denken aan bijvoorbeeld PEAKTECH 5180 of 5180, maar ik moet nog inlezen of dat wat is. Dan kan ik alles gaan meten van curing pot tot bloeihok. Wireless uitlezen zou pas echt gaaf zijn :D 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...