Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kronik

Eerste (binnen) kweek ooit

Recommended Posts

Beste mensen, 

Omdat ik vrij recent een account heb gemaakt op dit forum zal ik mij even kort voorstellen. 

Mijn naam is Stefan, ik ben 24 jaar oud en ik woon ergens in Gelderland (: 

Zo, nu dat is gebeurt even het volgende:

Tot mijn grootse verbazing zijn mijn ouders ermee akkoord gegaan om binnen op mijn (zolder) kamer plantjes neer te zetten (   :jump:   ).

Dus voor iemand die heel erg veel van cannabis houdt zoals ik probeer ik mij er zo veel mogelijk in te verdiepen. 
Ik heb ongeveer een week geleden zaadjes in een kleine pot ( 2 stuks ) gedaan ECHTER ben ik een beetje stout geweest door niet op voorhand te weten dat zaailingen al gauw de neiging hebben om te ''strekken'', hopeloos op zoek naar meer licht zodra ze niet genoeg krijgen, 
maar hier ging het meer om het feit dat ik dacht dat zeer jonge plantjes nog niet echt superveel licht nodig hebben. 
Ik heb daarom gelijk een LED paneel besteld die speciaal bedoeld is om mee te kweken en die hangt nu al een aantal dagen boven de plantjes te branden. 
Ik heb mij niet aan speciale lichtschemas gehouden omdat dit een zeer makkelijke autoflower schijnt te zijn die niet veel nodig heeft dus als ik wakker word zet ik het licht aan tot ik weer een keer diep in de nacht ga slapen, dus laten we even grof gezegd een indicatie van +/- 15 uur licht en 9 uur complete duisternis. 

Ik vraag mij af wat de ''staat'' is van de nog jonge plantjes aangezien ik toch bang ben dat ik niet echt goed bezig ben, al moet ik zeggen dat de blaadjes nu wel ondanks de lengte van de zaailing wel lekker beginnen te groeien, dus er is enigszins voortgang te merken. 
Daarom zal ik wat fotos plaatsen omdat ik heel graag jullie mening zou waarderen, zowel negatief als positief. 

Wat ik wel ga doen is de plant iets dieper ingraven bij het overpotten zodat de overtollige lengte van de steel uiteindelijk in wortel zal veranderen. Overpotten is bij zulke soorten niet bepaald ideaal.. maar gezien de huidige potgrootte zal het wel even moeten. 

Alvast bedankt voor jullie moeite, en alle tips zijn welkom, dit zijn mijn kindjes en ik wil er goed voor zorgen :( !! Daarnaast zal ik uiteraard het hele forum doorspitten en de nieuwe dingen blijven lezen.

Groetjes!

 
 

IMG_20180705_231558.jpg

IMG_20180705_231615.jpg

IMG_20180705_231629.jpg

IMG_20180705_231641.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf nooit zo veel hinder ondervonden bij het overpotten van auto's. Zo lang je het en beetje met beleid doet groeien ze gewoon gelijk door. In 1 keer in een grote pot heeft ook nadelen. De verdere staat van de planten is een beetje lastig te beoordelen met het paarse licht, maar zolang ze mooi groen zijn zou ik me geen zorgen maken.

De grond lijkt me wel tamelijk nat, voor zover dat van hier te beoordelen is. Geef nooit meer dan 10% van het volume van de potten en laat ze goed droog trekken voor je weer water geeft.

Ik begrijp dat je niet de lucht afzuigt en filtert etc. Houd er dan wel rekening mee dat je ze uiteindelijk goed zal gaan ruiken. Opzich nog wel te overzien met 2 van die plantjes maar de vraag is of je ouders zich dat ook gerealiseerd hadden ;)

Succes met je nieuwe hobby! Als het een beetje mee zit, zal je hier nog lang met veel plezier mee bezig blijven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal nog wel een keer fotos plaatsen zonder dat paarse licht. Ze zijn inderdaad mooi groen alleen vind ik ze een beetje aan de lange kant, dus zit ik te twijfelen of ik iets eerder zal overpotten zodat ik hem dan ook dieper kan leggen.

Ik geef ze iedere ochtend en avond een beetje water, maar de hoeveelheden kan ik inderdaad een beetje minderen. Het scheelt overigens wel dat je in een kleinere pot minder gauw de boel verzuipt als je een keer te veel water geeft aangezien het best snel opdroogt..en gezien de omstandigheden boven op zolder...(wasdroger en wasmachine en de hele gasinstallatie naast mijn deur dus altijd warm) is mijn kamer een soort van broeikas. ik zet ook regelmatig mijn raam een stukje open voor ventilatie want plantjes houden van frisse lucht en ik heb bijna altijd wel een ventilator aanstaan, wel op een redelijke afstand zodat je een zacht briesje langs de plantjes krijgt waardoor op den duur de stengels iets dikker worde,. en tegelijkertijd word ikzelf ook een beetje afgekoeld..:D

Wat de geur betreft hoef ik mij daar volgens mij pas ergens in de bloeiperiode zorgen om te maken. Ik zat zelf met de gedachte om mijn eigen kweekkast te maken waar +/- 4 plantjes in kunnen, scheelt toch wel wat geld die ik overigens liever in dingen zoals koolstoffilters, afzuiging, en belichting steek.

Mijn moeder gaf laatst nog toe de geur wel te kunnen waarderen :rofl over mijn buren maak ik mij weinig zorgen, hun dagelijkse ''kookkunsten'' zorgen ervoor dat onze hele huis stinkt naar iets wat ik niet zou willen eten, en daarnaast hebben ze twee kinderen met de IQ van een dienblad die de hele dag door schreeuwen en ruzie maken. 

Ik houd jullie op de hoogte!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou zelf kunnen bouwen als je echt hele speciale eisen aan je hokje hebt, dan kan het handig zijn.

Veel mensen die gaan bouwen komen meestal wel op het zelfde geld bedrag uit als een tent of zelfs meer, het is net wat je allemaal wilt.

Bv de tenten van Mammoth zijn betaalbaar (in mijn ogen), en van prima kwaliteit. De vraag is alleen voldoen deze aan je eisen. 

Om 2 voorbeelden te noemen :

60x60x140 - Mammoth classic 60 ong. €60

80x80x160 - Mammoth classic 80 ong. € 85

De geur zou ik hoe dan ook bestrijden ondanks dat het lekker ruikt, niet iedereen kan namelijk die geur waarderen:rolleyes:

Owja, zorg voor een goede tijdschakelaar zodat de planten een beetje een licht ritme krijgen (ondanks dat het auto's zijn). Zo hou je ook het klimaat stabieler en de planten wennen aan het licht schema (20/4 of een ander schema wat je bevalt)

 

Gr, X 

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerder verpotten sowieso niet doen! Als je nog geen kluit hebt die de boel bij elkaar houdt, sloop je de wortels.

Elke dag water geven kan, maar dan slechts een heel klein beetje om vnl de bovenlaag vochtig te houden. Je hebt dan wel kleine potjes, maar je plantjes zijn ook nog heel klein, dus drinken nog bijna niks. Blijf goed voelen hoe zwaar de potjes zijn en vergelijk evt met een potje droge grond

Zelf hokje bouwen is idd niet perse goedkoper. Aan de andere kant zal je voor een klein hokje gaan, dus voor het zelfde geld heb je nog iets van een kastje liggen van de juiste afmetingen dat je kan gebruiken.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim, Ik had inderdaad die Mammoth tentjes al een keer gezien. Zat te denken aan  60x60x140 aangezien deze plantjes niet hoger zullen worden dan 50 - 70 cm.  Ik wilde in de eerste instantie zelf een kast bouwen aangezien een maat van mij nog wat hout enzo heeft liggen die hij niet gebruikt, maar 60 euro vind ik ook weer geen geld voor een kweektent en t scheelt een hoop werk. maar dan komen de overige spullen er nog bij die ik aan zal moeten schaffen en ik wil het eigenlijk niet al te duur maken.

Verder ben ik iets minder frequent water gaan geven, ze lijken het prima te vinden tot nu toe. 
Ik zal ze waarschijnlijk over gaan potten zodra ik merk dat de diameter van de plantjes groter begint te worden dan het potje zelf. 
Hoe dit allemaal in zijn werking gaat heb ik ondertussen al opgezocht, vrij simpel allemaal :)

Bedankt voor jullie snelle reacties en de tips, ik waardeer het erg! 

Groetjes! 

Stefan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou er wel rekening mee dat 140 niet heel hoog is, ik weet niet of je in de toekomst misschien andere soortjes wilt proberen te kweken die misschien hoger worden? 

Inderdaad,  tentje kopen scheelt een hoop moeite. Maar je zou inderdaad het een en ander aan spullen nog moeten kopen,  maar als je beetje creatief zoekt kan je vanalles vinden voor een leuke prijs.

 

Gr, X 

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens. Ik zat gisteren toevallig bij Barneys farm te kijken naar nieuwe soorten om te proberen want die staan erom bekend dat er soorten tussen zitten met een hele hoge THC gehalte (tot wel 29% ofzo) en dat is perfect omdat ik al 10 jaar rook en nu  nog alleen maar de sterkste haze die ik kan krijgen in de locale coffeeshops moet roken om er nog enigszins goed stoned van te worden :rofl.

En die plantjes worden al gauw 1m+ , en als je dan nog rekening moet houden met de tussenruimte plant - lamp en het feit dat onder zeer optimale omstandigheden de plant in sommige gevallen veel hoger wordt wat ik al eens eerder heb gezien, merk je al gauw dat je inderdaad beter een tent van 180 hoog kan hebben in plaats van 140. 

Ik zal wel even gaan rondsnuffelen naar spulletjes, als jullie toevallig nog wat leuks vinden hoor ik het graag. 

Gr, S 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zat net trouwens naar mijn wietplantjes te kijken en ik merkte dat er hele kleine witte beestjes over de grond heen aan het lopen zijn. Wat is dit? is dit erg? ze zijn zo klein dat je alleen witte puntjes ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. horen die dingen niet te springen? Voor zo ver ik het heb kunnen zien lopen ze alleen maar rond en graven zichzelf weer in als ik met mijn vingers aan de aarde zit. 
Ik laat de grond nu even droog worden om te kijken of het probleem HOPELIJK weg gaat want ik begreep dat beesjes dus heel erg houden van over bewaterde grond, kan dus vrijwel een indicatie zijn dat ik te veel water aan het geven ben. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe eens een foto/muurschildering van die beesies

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild , Je had inderdaad gelijk volgens mij.. , toen ik ze net wat water had gegeven begonnen die beesies zowat aan alle kanten eruit te springen ''zucht''. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kan ik hier het beste tegen doen? gewoon minder water geven?.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

een plantje begint nu echt scheef te staan en ik begin mij best zorgen te maken. misschien toch maar overpotten binnenkort..... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je niet proberen zo een beestje op foto te krijgen?

Scheef hangen kun je oplossen door hem te ondersteunen met een stokje o.i.d in de aarde. Wel oppassen met de wortels...

Verpotten zal ik nu echt niet doen zonder kluit.  Geheid dat je de wortels gaat beschadigen.

Het kan best goed gaan met de plant. Vorig jaar was er bij mij een uit de pot gevallen dus moest ik ook opnieuw ingraven en is uiteindelijk m`n beste plant geworden.

Maar het is een afrader.

Edited by jeff-1986

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn heel erg klein maar ik zal er een foto van proberen te maken. ze zijn gewoon heel klein..net luizen zo klein, en helemaal wit en ze springen weg of worden iig heel erg actief zodra ik een beetje water geef. 
Ik merk wel dat de blaadjes groter beginnen te worden dus ze doen het nog steeds gelukkig! 

Dit is de eerste keer dat ik echt alles zelf doe qua kweken dus ik word sowieso snel para als ik iets raars opmerk haha. nog een paar dagen en dan zullen de blaadjes een grotere diameter hebben dan het potje en dan is het toch echt tijd om ze een nieuwe pot te geven. ze zijn mooi groen en je kan alle details goed zien :) erg mooi! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

google dan sprignstaartje en kijk of die het zijn, spingstaartjes hebben segmenten dus makkelijk herkenbaar ze zijn wel veel kleiner dan luizen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn inderdaad (baby) springstaartjes Huff, ze zijn ook zo verdomd klein dat ik ze moeilijk op de foto krijg, ''zucht''.

Als ik het goed heb begrepen kan het wel eens zo zijn dat die beesies aan je wortelpunten gaan vreten :( en dan vind ik weer minder goed nieuws. 
Niet echt super veel zin om met chemische zooi te gaan werken dus heb ik voorlopig de waterkraan dichtgezet en krijgen ze af en toe maar een heel klein beetje water zodat de grond de kans krijgt om op te drogen voordat ik ze in een nieuwe omgeving zet, in de hoop dat ik dan van de beesies af ben. 

Hier nog een kleine update zonder dat paarse licht. ik heb voor de grap nog een redelijk grote pincet ernaast gezet ter vergelijkernis aangezien ze enorm gestrekt zijn, en dan moet je nog erbij rekenen dat de stengels niet loodrecht overeind staan. ze zijn al zo gestrekt sinds het begin (voordat ik die lamp had aangeschaft) maar de blaadjes groeien nu wel en je ziet duidelijk verschil met de fotos aan het begin van deze topic en er komen nieuwe bij :) dus ze doen het nog enigszins. 

De potgrond lijkt op de foto trouwens super nat ( i know ) maar dat is het absoluut niet! 

IMG_20180710_144448_002.jpg

IMG_20180710_144241.jpg

IMG_20180710_144344.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn voornamelijk schimmel eters niet schadelijk en weer weg als de bodem uitdroogt

zet ze ergens op (op een houtje etc) zodat de bodem niet op de grond staat, meer luchtstroming is minder vochtigliefhebbende beestjes

 

Quote

 

Food source[edit]

Springtails commonly consume fungal hyphae and spores, but also have been found to consume plant material and pollen, animal remains, colloidal materials, minerals and bacteria.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou me totaal niet druk over maken de springstaartjes.

Ze eten rottend organisch materiaal en zijn perfecte opruimers en als je ze hebt zit het met je grondje wel snor is wat ik vd profs begreep.

Varenrouwmuggen zijn dat ook (rottende organische materiaal opruimers) maar die dwarrelen steeds voor je ogen en worden zo erg irritant.

De kans dat ze aan je wortels beginnen is heel erg klein en bestrijden doet meer kwaad dan ze hun ding laten doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal de beesies gewoon laten leven. de plantjes gaan nog goed ondanks dat ze zo erg gestrekt zijn.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe vraag. ik zie sinds een dag geleden dat de zijkanten van de blaadjes zich omhoog beginnen te vouwen (DUS NIET DE PUNTJES/UITEINDES), wat is de oorzaak? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herstel: Dit is verholpen door iets meer water te geven. Een van de twee plantjes heb ik verhuisd naar een nieuwe pot en ik moet zeggen dat dit prima is gegaan, de kluit bleef 100% heel en je zag een hele mooie wortel aan de onderkant van de kluit die niet uitstak maar in bochten is gegroeid over de gehele oppervlakte van de onderkant, de kleur van de wortel was perfect dus verder niks geks opgemerkt.

de andere plantje heb ik nog in zijn oude potje gelaten en beide heb ik een heel klein beetje groeimiddel gegeven (1/4e dop gemixt in een halve liter waterfles (regenwater). en daarnaast nog een extra fles met alleen maar regenwater erin. 
Ben benieuwd wat hier uit gaat komen. als potgrond heb ik perliet gebruikt. 


 

IMG-20180712-WA0000.jpeg

IMG_20180712_190737.jpg

Edited by kronik
stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou de LED lamp er niet te dicht ophangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...