Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
maestro123

vraag over hydro/slabs/deense bodem

Recommended Posts

Hallo,

na me eerste kweek op aarde ben ik me gaan inlezen over hydro en zou ik graag me volgende kweek daarmee willen beginnen. nu wil ik bij g-tools deze tafel halen: https://www.g-tools.nl/product/automatisch-bewateringssysteem/drip-irrigation-system/ 

nu is mijn vraag hoeveel plantjes kan ik daar op kwijt? de tafel is 170 lang en 1 meter breed een slab is 1 meter lang en 10 cm breed dat zou beteken dat er 17 slabs op kunnen tegen elkaar aan. nu zeggen zij dat er 10 slabs op kunnen van 1 meter.

dus mijn vraag 17 slabs naast elkaar kan dat of is dat geen goed idee? hebben ze bijvoorbeeld te weinig ruimte of moet er ruimte langs de zijkant liggen van de slabs.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je hydro wilt doen ga dan mapito proberen zonder drip system been there done that.

Geloof mij nou maar dat mapito 10x beter werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/1/2018 at 2:03 AM, El capitano said:

Als je hydro wilt doen ga dan mapito proberen zonder drip system been there done that.

Geloof mij nou maar dat mapito 10x beter werkt.

hoezo dat dan dit lijkt me juist veel makkelijker en beter resultaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel plantjes wil je neerzetten per m2?

Ik heb eigenlijk nooit mijn slabs strak tegen elkaar aan gelegd. Als je bvb 16 plantjes per m2 neer wilt zetten heb je aan 4 slabs per meter voldoende, met 4 plantjes per slab.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Twiet said:

Hoeveel plantjes wil je neerzetten per m2?

Ik heb eigenlijk nooit mijn slabs strak tegen elkaar aan gelegd. Als je bvb 16 plantjes per m2 neer wilt zetten heb je aan 4 slabs per meter voldoende, met 4 plantjes per slab.

zoveel mogelijk natuurlijk vandaar kan dat denk je? 17 slabs op 170cm 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kan dat, maar of zoveel slabs en planten op zo'n kleine oppervlakte verstandig is is een tweede.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Twiet said:

Tuurlijk kan dat, maar of zoveel slabs en planten op zo'n kleine oppervlakte verstandig is is een tweede.

hoeveel slabs kan je dan maximaal plaatsten op een tafel van 170 bij 100

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er passen er precies 17 (170cm gedeeld door 10cm), dus je kan er maximaal 17 op kwijt.

Maar tel eens even mee, als je er 17 op 1.7 meter neerlegt krijg je per meter 10 plantjes te staan, elke 10 centimeter eentje.

Zet je dan in de lengte (van de slabs) ook 1 plantje per 10 centimeter neer dan krijg je in totaal 10x17 is 170 plantjes te staan op 1.7m2. Da's lijkt mij een beetje erg veel, of vindt jij dat wel een aardig aantal?

Zelfs 5 plantjes per meter is redelijk veel, maar goed, hou je 5 per meter aan dan krijg je er 5x8=40 te staan. Als je dit aantal aanhoudt hebt je dus 8 slabs nodig. Zet je er 4 per meter dan heb je nog een slabje minder nodig, 4x7=28 plantjes.

Het hangt natuurlijk een beetje van het soortje af en hoe lang je voorgroeit, maar het staat al gauw te vol hoor. En wat wil je verder, scroggen, soggen, toppen, niet toppen... Bovendien, in zo'n gtools kast heb je maar een beperkte hoogte, althans, dat maakte ik op uit de topics van meneer de Föhn, die had ook zo'n kast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Twiet said:

Er passen er precies 17 (170cm gedeeld door 10cm), dus je kan er maximaal 17 op kwijt.

Maar tel eens even mee, als je er 17 op 1.7 meter neerlegt krijg je per meter 10 plantjes te staan, elke 10 centimeter eentje.

Zet je dan in de lengte (van de slabs) ook 1 plantje per 10 centimeter neer dan krijg je in totaal 10x17 is 170 plantjes te staan op 1.7m2. Da's lijkt mij een beetje erg veel, of vindt jij dat wel een aardig aantal?

Zelfs 5 plantjes per meter is redelijk veel, maar goed, hou je 5 per meter aan dan krijg je er 5x8=40 te staan. Als je dit aantal aanhoudt hebt je dus 8 slabs nodig. Zet je er 4 per meter dan heb je nog een slabje minder nodig, 4x7=28 plantjes.

Het hangt natuurlijk een beetje van het soortje af en hoe lang je voorgroeit, maar het staat al gauw te vol hoor. En wat wil je verder, scroggen, soggen, toppen, niet toppen... Bovendien, in zo'n gtools kast heb je maar een beperkte hoogte, althans, dat maakte ik op uit de topics van meneer de Föhn, die had ook zo'n kast.

ik zet ze in een tent niet in die kast dus kwa ruimte heb ik genoeg. denk dat ik voor de eerste keer 50 planten er op ga zetten dus 10 slabs dan hebben ze 17 cm ruimte en daarna kijk ik wel of er meer bij kunnen. voorgroeien doe ik zo kort mogelijk wil zoveel mogelijk oogsten per jaar en top ze denk ik 1 keer.

Edited by maestro123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel  op 1m2 kun je beter indica growen zoals pp of nlx of bubble.

En dan S.o.g methode

Ik heb zelfs tafels van gtools gehaald.op deense bodem met prikkers 4.3.4 systeem zonder te toppen.

Heeeel veel gedoe met en na het oogsten prikkers plaatsen...en je hebt kans op verstoppingen

Zelf weten maar ik adviseer rfx1 of mapito

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor resultaat haalde je dan met slabs en nu dan met mapito?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag je aan de verkeerde :p El Cap heeft slechte ervaringen met slabs

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 getopte planten op goed 1,5 m2 is in mijn ogen erg veel, maar goed, het is ook een beetje een kwestie van ergens mee beginnen, kijken hoe het gaat en ronde na ronde leren en aanpassen totdat je de voor jouw situatie perfecte manier hebt gevonden. Dus als jij het zo wilt doen vooral doen zou ik zeggen, succes, ben benieuwd hoe het je zal vergaan. Ga je een verslagje bijhouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/6/2018 at 9:11 AM, Twiet said:

50 getopte planten op goed 1,5 m2 is in mijn ogen erg veel, maar goed, het is ook een beetje een kwestie van ergens mee beginnen, kijken hoe het gaat en ronde na ronde leren en aanpassen totdat je de voor jouw situatie perfecte manier hebt gevonden. Dus als jij het zo wilt doen vooral doen zou ik zeggen, succes, ben benieuwd hoe het je zal vergaan. Ga je een verslagje bijhouden?

nou als ik kijk op dit forum zie ik dat iedereen gewoon die slabs tegen elkaar aanlegt en vol zet dus???

denk dat ik gewoon hun na doen want zij hebben ook goede resultaten daarmee gehaald

gallery_26140_12831_4410933.thumb.jpg.fd316a3bf1833ff1288d3a3e0742cf4c.jpggallery_26140_11174_345018.thumb.jpg.3e007d7901fc69caf8a500474cefc690.jpg med_gallery_20945_7328_1090321.jpg.a2d0e30601b293a9884dcab71d32d940.jpgmed_gallery_10935_6222_619943.jpg.fc62e768aa2a4ae0d03b768a0136b22c.jpgmed_gallery_1946_6179_1228057.jpg.16960c62f84e768401bc902af79edc8c.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk niet dat deze slabs 10cm breed zijn pik

Hier staan toch ook gewoon 20 en 25 planten de m2 of kijk ik scheel?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, cannarie said:

denk niet dat deze slabs 10cm breed zijn pik

Hier staan toch ook gewoon 25 planten de m2 of kijk ik scheel?

die eerste foto is 100% 10 cm derest waarschijnlijk ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nou eens 1 zo'n slab overdwars zou leggen, over hoeveel slabs denk je dan dat die heen komt te liggen? 10?

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, cannarie said:

Als je nou eens 1 zo'n slab overdwars zou leggen, over hoeveel slabs denk je dan dat die heen komt te liggen? 10?

oke iets meer maar je snapt het idee toch?

ik bedoel dat het wel kan veel meer dan sommige hier zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die komt over 4 of 5 slabs te liggen dus.

Dus dat is 20 tot 25 cm per slab

dus dat is 16 tot 25 planten per m2

dus 28 tot 40 op 100x170

btw opbrengst zit hem niet in het aantal planten he. Dus of je nou 30 of 50 planten neerzet, scheelt je slechts een paar dagen voorgroeitijd.

Mijn advies.. zorg nou eerst dat je je huidige setup volledig beheerst voordat je het helemaal anders gaat doen met slabs.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou libra bakken pakken, kun je je slabs wat uit elkaar leggen. En beter verdelen over de ruimte

zelf deed ik 5 libra bakken met 4-3-4-3-4 verdeling 4-5 dagen voorgroei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kun je de slabs tegen elkaar aan leggen en je plantjes hutjemutje proppen, maar dat is nergens voor nodig.

Ik heb dat nooit gedaan, altijd 4 of 5 slabs per m2 en dan 4 plantjes per slab is vol zat, paar daagjes groeien, toppen en dan komt het echt wel vol te staan hoor. Met 16 of 20 plantjes per m2 bereik je uiteindelijk als je het goed doet hetzelfde resultaat in gewicht.

Maar wat ik al zei, gewoon doen wat jou goed lijkt en rondjes draaiend ga je vanzelf zien hoe en wat precies.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Die komt over 4 of 5 slabs te liggen dus.

Dus dat is 20 tot 25 cm per slab

dus dat is 16 tot 25 planten per m2

dus 28 tot 40 op 100x170

btw opbrengst zit hem niet in het aantal planten he. Dus of je nou 30 of 50 planten neerzet, scheelt je slechts een paar dagen voorgroeitijd.

Mijn advies.. zorg nou eerst dat je je huidige setup volledig beheerst voordat je het helemaal anders gaat doen met slabs.

 

ja ga ik ook doen zit alleen een beetje te denken, komt goed

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, Wiekspiet said:

Ik zou libra bakken pakken, kun je je slabs wat uit elkaar leggen. En beter verdelen over de ruimte

zelf deed ik 5 libra bakken met 4-3-4-3-4 verdeling 4-5 dagen voorgroei.

is ook een idee thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...