Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Twiet

Zelf zaadjes maken

Recommended Posts

Ik heb onlangs voor het eerst zelf zaadjes gemaakt, stuif van een reguliere man op een gefemde moeder. Toen zij 4 weken in bloei stond bestoven en 5 weken laten doorbloeien. Toen het zaad geoogst, het merendeel lijkt mooi rijp. Echter, ze ontkiemen niet. Komt dit doordat ze langer moeten blijven "curen" oid, of is het gewoon prut?

Heb echt wel gezocht hoor, maar kan geen info vinden die duidelijk aangeeft hoe te handelen vanaf het moment van oogsten van de zaadjes.

Edited by Twiet
Schrijffoutje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet maandje laten drogen tussen droge rijstkorrels,dan in de koelkast tussen de 4 en 7 graden bewaren voor een maandje.

Daarna kun je pas goed kiemen.

Deze koude hebben ze nodig om kiemkracht te ontwikkelen,sommige zeggen vrieskist maar daar geloof ik niet in dan vermoord je een percentage.

Wederom is haast je vijand nummer 1 in dit geval,ik wil ze het liefst ook gelijk testen maar dat gaat helaas niet op.

 

 

Jah Bless!

 

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, hartelijk dank, dan zal het vast wel goed komen. Heb ze nu een weekje in een mok met rijstkorrels staan. Dus over een weekje of 3 de koelkast in en geduldig afwachten.

Ik had al zo'n vermoeden dat het aan mijn haast lag, want ja, je bent natuurlijk reuze benieuwd naar het resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaden zouden gewoon vers van de tak kunnen ontkiemen, alleen als dat niet wilt kun je alle factoren naar de hand zetten om toch succes te krijgen; maak het lekker warm, doe er rood licht boven, "scarification", hormoontjes (wat mais laten weken in water en wat van die sappen mengen met water waar je je zaadjes in weekt) cannabis heeft geen dormant periode nodig maar wie weet helpt het 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, tegenstrijdige info.:verrygood

Scarification, is dat de rand van de zaadjes op een luciferdoosje een beetje vijlen?

Hoeveel mais, hoeveel water, hoelang, of doet dat er niet zoveel toe?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vers zullen ze minder goed willen kiemen en het duurt langer.

Natuurlijk heb ik ook weleens kiempjes onder in de pot van mijn autoflower zadenkweken van gevallen zaden.

Maar als je echt naar % kijkt,is die koelkast toch echt nodig,ik heb eigenlijk nooit zaden die niet willen.

Scarificatie ben ik niet zo van, zo breng je bacterien en schimmels en gist in het kiempje die anders tegengehouden werden door het kiemvlies.

Dus dat is extra risico want ik kiem 12 zaadjes en wil 12 plantjes,geen 10.

 

Daarom vind ik het ook echt slecht dat sommige opkopers en z.g.n. breeders de boel niet goed genoeg bewaren en ik dus iedere keer als ik wat nieuwe autoflowers koop gewoon niet kiemende zaden ertussen heb zitten en wederom een schadepost van tientallen euro's en totaal een verklootte selectie wegens te weinig aantallen;)

Zal er wel ff bijzeggen dat ik daar ook nooit meer bestel(lowrider seeds geloof ik),die liggen gewoon te lang stof te happen in het magazijn in 20 graden.

Ik had daar vroeger Purple Jems gehaald,moest tot 2 keer toe 10 zaden halen was echt oud en wilde heel moeilijk kiemen,waren maar 6 v/d 20 in leven en zelfs die waren lui met een klein pisworteltje.

Heb het tegenwoordig ook te druk met eigen soortjes momenteel,dus haal zowiezo niets meer voor een tijd haha.

 

Dat met die mais weet ik niet precies wat dat doet met zaden,komen er enzymen vrij?

Ze doen zoiets als mais kiemen als eerste stap bij moonshinen om natuurlijke gisten te krijgen in hun beslag.

@HUFFnPUFF(Huff is gewoon een moonshiner met z'n mais weken hahaha)

 

Volgens mij werkt gewoon bacto ook goed hoor:P

Edited by Collie Weed
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de koelkast is NIET nodig voor cannabis, alle kleine beetje helpen maar in principe in cannabis zulk onkruid dat het gewoon gaat als je het niet eens wilt. hitchhikers (zaadjes van een zaad ronde komt opeens op) heb ik ook vaak genoeg gehad ja, als ik dat vergelijk met bepaalde (fruit)bomen is dat echt anders, die komen gewoon NIET NOOIT NOPPES op 

hetzelfde met bewaren in een koelkast etc ik bewaar mijn zaad in een STABIEL klimaat maar niet in de koelkast en alles komt gewoon op, juist het verschil in klimaat (breeder in de koelkast, dan in een pakje, dan in de hete auto van de ptt en dan een middag op jouw deurmat; dat is slecht voor ontkiempercentage, toevalllig vorige maand zakkie oud zaad in een bakkie gekiept, 9/10 kwam op

scarification (zelf ook geen fan van, heb niet zulke precieze vingers :P ) zou beste werken met zaad met een te harde schil, bepaalde landrassen

inderdaad enzympies enzo, is versimpelde versie van wat bekend staat als seed sprout tea, hand zaad in glas water, nachtje laten staan, beetje roeren en afgieten als het troebel wordt of op sopwater lijkt, bijna alle huis en thuis zaden werken. mais is goedkoopste? al heb ik nog nooit linzen geprobeerd :likken:

goedkoop alchol stoken voor de aho :withstupid:

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las over seed sprout tea dat het de bedoeling is dat je uiteindelijk de gekiemde zaden maalt in wat water en dat sapje daarna zeeft.

Wat is nou de bedoeling met dat zaad van jou H&P, want je hebt het over afgieten? Als je het afgiet heb je geen vocht meer, toch?:no Leg de truuk nou eens 1 keertje goed uit aub.:)

Edited by Twiet
Frijfschoutje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF Ik snap wat je bedoelt met niet ge-inhibiteerd door een kiemkracht beperkende stof.

Kijk maar naar zaden van de beuk(Fagus sylvatica),die gaan helemaal niet open zonder koude door bepaalde stoffen in het bract van het nootje.

Ik heb hier veel over gelezen,canna zaden hebben dit soort stoffen niet dat is zo.

Maar WAT beperkt ze dan wel dat ze niet 100% opkomen wanneer vers gekiemd?:huh:

 

 

Dus een cannabis zaadje heeft het niet helemaal NODIG maar is beter van wel,buiten word het ook winter namelijk.

En zo kent cannabis de wereld gewoon met winter erbij,dus boots ik die heel licht na.

 

Ja die zaadjes die ik had toen waren gewoon slecht,niks hete auto of koelkast had dat kunnen veranderen/verergeren.:P

Als iets oud is qua zaad pleur ik het bij de vogels,en hun blijkbaar niet.

 

Dat is het verschil tussen passie of geldwolf denk ik.:rtfm:

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het natuurlijke selectie op die manier @Collie Weed? Snelste die uitkomt wint de race naar het licht, is maar een idee, zo zal ik denken als ik een plant was:rolleyes::D.

Maar als kou de uitkomst verbeterd, zeg ik waarom niet in de koelkast. Je wilt immers zo veel mogelijk uit je zaadjes ontkiemen.

Gr, X 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De natuur gaat voor stength in numbers, maar daar gaat onze portemonnee niet voor :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet

klopt, maar bij zaadjes giet ik dat water af, meng het met "vers" water en ontkiem daar dus in, de gewelde zaadjes gaan in de compost als ik ze niet gerbuik

 

@Collie Weed

mogelijk is het schilletje nog te soepel en barst het niet open?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten de koelkast bewaard gaan ze geen 10 tot 20 jaar mee .

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meerdere waarheden en goede info !

Toch ben ik een voorstander van het degelijk drogen van de zaden en deze hierna in de koelkast te bewaren voor een week en hierna weer ff drogen een dagje, waarna ze tot de verkoop weer uit de koelkast kunnen. Dit om tot een zo stabiel mogelijk en voorspelbaar resultaat te komen.

Het behandelen met een schuur papiertje oftewel scuffen kan een optie zijn voor slechter kiemend zaad of ouder zaad wat niet goed wil openen.

Waterstof peroxide kan voor dezelfde reden een goede optie zijn.

Uiteraard zijn er meerdere manieren om het goed te doen en ik spreek hier dan ook vanuit mijn ervaringen.

greetz sannie

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/30/2018 at 5:16 PM, Collie Weed said:

in de koelkast tussen de 4 en 7 graden bewaren voor een maandje.

Daarna kun je pas goed kiemen.

Deze koude hebben ze nodig om kiemkracht te ontwikkelen,

Wederom is haast je vijand nummer 1 in dit geval

Ik bewaar standaard mijn zaad in de koelkast.
Mijn kiempercentage is 99%.
30 Uur nadat ik ze in de watten heb gelegd.
Binnen 42 uur staan ze boven.:spliff:

On 7/1/2018 at 11:24 PM, HUFFnPUFF said:

In de koelkast is NIET nodig voor cannabis,

goedkoop alchol stoken voor de aho :withstupid:

Formeel heb je gelijk.
Het hoeft niet.

8 hours ago, Xaim said:

Maar als kou de uitkomst verbeterd, zeg ik waarom niet in de koelkast. Je wilt immers zo veel mogelijk uit je zaadjes ontkiemen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim Zo gaat het bij mij ook ongeveer met kiemen,doe je er te lang over ten opzichte v/d rest ga je de kliko in hahaha.

 

@HUFFnPUFF Misschien eerder te harde dan een te zachte schil.

Dat je die SSH nog weet te kiemen mag eigenlijk wel in de krant,dat is gewoon wel cool zegmaar na 10 jaar kast-legerigheid bij kamer temp. :P

 

 

@oude rocker Dat is mijn ervaring ook,ze komen voor 99.9% gewoon omhoog(tenzij ik eens lomp ben en wat afbreek haha):oeps

En na 10 jaartjes gaan ze(allemaal) nog steeds redelijk goed opkomen.

 

@sannie Jij was ook een van de eersten waar ik mijn zaden kocht,en ik had er nooit kiemproblemen mee.

Dat kun je van sommige troepverkopers niet zeggen,stelletje poten uitdraaiers:D

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Collie Weed, kijk dat is al een goed begin van de selectie:tu Je hebt niets aan zaden die moeilijk kiemen.

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

een harde schil zou na water (opzwellen) heel makkelijk moeten breken, terwijl een jong soepel zaadje misschien wat meerekt en niet barst en dus dicht blijft

als je iets wilt beschermen kun je er beter rubber dan glas omheen doen, glas breekt sneller :lol:

 

@xaim was het niet herijuana die bekend stond voor het moeilijke ontkiemen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, soms is er een keer 1 die echt niet wil.
Daar zit om de 1 dan wel andere reden geen leven in.

Ik heb er nu 1, 
Maar ik heb vanavond het zaadje weten te vinden.
Die gaat ff een tijdje afkoelen,,
Dan wil ik het voor de grap nog eens proberen.
Maar ze is kansloos, als het gaat om afbloeien.
Daar heeft ze veel te veel achterstand voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF, zoiets had ik ook ergens gelezen maar nooit zelf ondervonden.

Heb zo wie zo nooit echt last van zaad wat slecht ontkiemd. Ik week ze altijd 1 dag voor dan 1 dag in keuken papier en in principe gaat alles dan open:rolleyes:

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alweer een tijdje geleden, maar kan melden dat na een tijdje in de koelkast in een zakje samen met een handje droge rijst de zaadjes wel kiemen, vrijwel allemaal.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...