Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Bouw avontuur 2x led strip armatuur

Recommended Posts

Ja dat is de meer gebruikelijke manier.

Maar omdat deze strips naast een hps lamp komen te hangen (zie pagina 1), kan ik geen stuk frame gebruiken naast de strips die het hps licht blokkeert. Zo kwam ik hier op uit.

2 hours ago, vakman said:

Als je er nu eventueel een driver boven op wilt monteren leg je al het gewicht op de strips.

Weet niet zeker of je het zo bedoelde, maar dat zou een hele mooie oplossing kunnen zijn om die koelstrips volledig te laten sluiten op de strips. Probleem is alleen dat de 2 hoekprofielen die de lange hoekprofielen bij elkaar houden hoger komen dan de koelpofielen dus dan zouden de buitenste strips niet mee profiteren

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je frame hoeft toch niet breder te zijn dan je ledstrips lang zijn?!
Als je de platte strip net zo lang maakt dan je ledstrip kun je ze gewoon op dezelfde manier als nu op je lange hoekprofielen schroeven. Dan schroef je dus je ledstrip met de platte strip ineens aan het hoekprofiel. Dan zitten je ledstrips ook helemaal mooi vlak op de platte strips.

Dan zou je de drivers er ook op kunnen leggen(met dubbelzijdig tape) , als je dat nu doet ga je al het gewicht op je ledstrips leggen. Met name op de plek waar ze aan de hoekprofielen geschroefd zitten. En dat is net de zwakste plek van je strip, kans op breken wordt zo wel groot.

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry ik las verkeerd. Je had het over platte strips. Ja dat kan wel, alleen die zouden niet zo goed moeten koelen als u profielen (in mijn geval dubbele hoekprofielen).

Ik zou dit evt alsnog kunnen doen. Gewoon platte strips er tussen plaatsen. Die houd dan de ledstrip ook recht, waardoor het contact met de dubbele hoekprofielen beter is.

Voor het gewicht van de driver ben ik niet zo bang. De strips geven allerminst de indruk dat ze het gewicht niet zouden kunnen houden. Met mijn hand kan ik er nu ook rustig heel veel druk op zetten

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Platte alu-strips koelen voldoende, zoveel warmte geven die strippies ook weer niet hoor. Ik heb die van mij tegen de alu-strips gelijmd, dat gaat parima, en de constructie van het frame ipv met schroeven met popnagels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, je maakt je veel te druk om je koeling en je efficiëntie. Dat verschil ga je echt niet merken in lichtopbrengst of stroomkosten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou kunnen hoor.

Maarja, dan kom ik er met het huidige ontwerp dus ook wel wat betreft koeling en was daar dus toch niet zo veel op aan te merken :) Behanlve dat ik het me mezelf dan misschien wat overbodig moeilijk heb gemaakt

Zoals gezegd zal het gewicht van de driver het probleem ook echt niet zijn

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit geval zie ik toch wel wat risico dat je een ruimte krijgt tussen strip en alu.

U profielen was toch een betere keuze geweest. Desnoods wat korter ook, maar die twee hoe profielen zien er niet uit alsof ze echt helemaal goed contact maken.

Het kan best werken hoor. Door het grote oppervlak van die strips luistert het allemaal ook niet zo nauw, maar ik zou het wel even testen en in de gaten houden wat de temperatuur doet. Vooral midden tussen de schroeven lijkt me dat de strips toch wel wat los komen van de koelin.

 

:edit: Platte strips koelen niet. Of althans niet beter dan de strips zelf. Die zet je er meer op voor de stevigheid. Het gaat om het oppervlak en orientatie (vertikaal koelt wat beter dan horizontaal). Zo'n extra opstaand randje koelt dan wat meer dan alleen een platte strip (of kaal profiel zonder alu)

Er zijn er ook zat die gewoon die strips op de kopse kanten vast maken aan een frame en de strip verder niet voorzien van een heat sink. Dat kan ook prima werken als het wattage maar laag genoeg is. Hoe hoger het wattage hoe meer koeloppervlak je nodig hebt (en/of hoe hoger de temperatuur wordt).

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Wietefras said:

U profielen was toch een betere keuze geweest.

 

10 hours ago, Wietefras said:

Vooral midden tussen de schroeven lijkt me dat de strips toch wel wat los komen van de koelin.

Ik zie het verschil niet zo tussen hoek- en u-profielen. Afgezien van de 1 tot 3 mm tussen de hoekprofielen waar geen aluminium tegen de strip komt dan. Daar waar de schroef zit is het contact juist prima, omdat profiel en strip daar door de schroef tegen elkaar aan geknepen worden. Meer naar de uiteindes van de profielen komen deze juist iets los. De kromming zit daarbij ook meer in de strip dan in de profielen, dus met een u-profiel lijkt me dat dan precies het zelfde zou gebeuren.

Heb nog even gekeken wat het zou kosten om extra alu strips van het formaat van de ledstrips te bestellen bij de eerder genoemde website. Hiermee zou ik de ledstrips mooi recht kunnen krijgen, maar dan kom ik op 85 euro ex verzending uit. En daar moeten dan ook nog 156 gaten in komen.

Heb ook gemerkt dat een kleine druk achterop de koelprofielen het contact met de strips wel helemaal sluit. Dus het plan voor nu is om de driver op een apart profiel te bevestigen en deze dan dwars over het midden van alle strips (behalve de buitenste) te leggen. Dit zou dan voldoende druk op de koelprofielen moeten leggen en is het probleem opgelost. Dan moet ik alleen op de buitenste strips ook iets van een verhoging op de koelprofielen leggen en deze dan met een draadje oid opspannen via de buitenkant van het frame.

Of misschien eerst even kijken hoe warm het wordt en evt dat van die buitenste strips weglaten.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

 

Ik zie het verschil niet zo tussen hoek- en u-profielen. Afgezien van de 1 tot 3 mm tussen de hoekprofielen waar geen aluminium tegen de strip komt dan.

Bedoel inderdaad meer wat langere U profielen met de strip dan op 6 de schroeven vastgezet onder op dat U profiel. Dan zit het veel vlakker en strakker op het alu.

Die U profielen onderling vast zetten is dan wellicht wel wat lastiger, maar ik heb het mensen zelfs met draadeind en moeren zien doen.

Maar goed, ik zou het inderdaad vooral gewoon een keer testen. Wie weet werkt het gewoon prima zo. Beetje warm mag het wel worden. Als je maar niet te dicht in de buurt van de maximum temperaturen komt.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het gewoon op de hierboven omschreven manier doen. Zat nog te denken dat als ik gewoon een uitsparing maak in de rechtop staande delen van de verbindings hoekprofielen, ik de buitenste strips hier gewoon in mee kan nemen. Dan alleen nog een paar u-profielen in de lengte van het gehele armatuur zagen en het probleem is opgelost. Zoals ik zei zorgt een lichte druk van mijn hand ook gewoon voor een goed contact over het hele koelprofiel, dus het gewicht van de driver zou moeten volstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even ter illustratie..

20180820_112215.thumb.jpg.247b1413935e62745060c902da3330fd.jpg

Hier rust het gewicht van het frame met de middelste 3 strips op een hoekprofiel die in het midden onder het armatuur ligt in de lengterichting. Dan zie je de boel dus helemaal mooi aansluiten. Als je goed kijkt, zie je ter vergelijking dat de 3e strip op het plaatje die niet op het profiel rust, aan de buitenkanten iets los komt.

Het is trouwens een beetje lastig een goede foto te maken en het lijkt of het de eerste strip rechts ook wat losser zit. Maar dat lijkt alleen zo omdat het profiel iets rechtsom gedraaid zit tov de strp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem is definitief opgelost! Zonder driver al zelfs, want kon dat extra profiel natuurlijk gewoon met de schroefjes op spanning zetten.

Moet nu echt met kracht duwen om de koelprofielen om hun as te draaien.

20180820_151516.thumb.jpg.61f64f50d9daf2b4370b97b6d2ad94c5.jpg

20180820_151535.thumb.jpg.6ce60f4efd5b001be38aec9a17bdd978.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch wel een beetje jammer dat die strips er niet op gebouwd zijn om met je 100+ kg op te gaan zitten :|

20180829_202019.thumb.jpg.b5c0aa199777ea9a1bd8e9830f071b6f.jpg

Over de verbuiging zit er een heel klein scheurtje in de witte verf waar ik iets koperkleurigs doorheen zie komen.

Nou zou ik gewoon zeggen, aansluiten en kijken wat er gebeurt. Maar aangezien ik nogal een elektra leek ben, wou ik toch nog even navragen of dit wel veilig is. Anders gewoon maar effe een nieuwe bestellen. Iemand een idee?

 

Verder ben ik een beetje druk geweest de laatste tijd met andere zaken. Inmiddels wel het 4e en laatste armatuur zo goed als in elkaar geschroefd. Ook de drivers zijn binnen. Denk dat ik het simpel houd en deze gewoon met een tiewrappie of 2 vast bind. En dan nog effe kijken hoe ik het handig aan kan pakken met de bedrading. Als dat wat is opgeschoten komen er weer wat fototjes

Edited by cannarie
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zal nog gewoon werken ook :lol: 

ik was hier bang voor en heb het metaal aan de zijkanten uit laten steken bij mij (ja ik ben zo lomp) 

mulitmeter erop?

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, HUFFnPUFF said:

mulitmeter erop?

ehm.. maar denk je dat een "elektra leek" een multimeter in huis heeft? :P Zou het eens bij een bevriende elektricien langs kunnen brengen in een zeldzaam geval dat hij tijd heeft

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die strip zal hooguit  niet aan gaan (als het koper echt gebroken is).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben best een leek op elektra gebied en daarom heeft deze jongen echt wel een multimeter in de gereedschapskist liggen.

Is al een paar keer van pas gekomen toen de hulp die ik inriep me vroeg iets na te meten, scheelt voorrijkosten;)

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, lostchild said:

Ik ben best een leek op elektra gebied

Maar jij hebt toch overal verstand van? :P

Maar ik begrijp hieruit dat we weer gewoon normaal tegen elkaar kunnen doen? fijn

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, cannarie said:

ehm.. maar denk je dat een "elektra leek" een multimeter in huis heeft? :P

 

12 hours ago, lostchild said:

Ik ben best een leek op elektra gebied en daarom heeft deze jongen echt wel een multimeter in de gereedschapskist liggen.

 

17 minutes ago, lostchild said:

Ik reageerde op de post van @HUFFnPUFF  

Oh ja joh?

Het leek ook al te mooi om waar te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben weer even terug van weg geweest.

Inmiddels wel alles in elkaar geschroeft en heb het eerste armatuur bedraad.

Ik heb hiervoor bewust het armatuur gekozen met die beschadigde strip, omdat deze het slechts contact maakt met de koelstrip en ik zo het volledigst de temperatuur kan testen.

20180906_160019.thumb.jpg.052b198a2bd5382506788ec7a96ea241.jpgp

20180906_160035.thumb.jpg.467739b103174eeec0506879b4f90bc2.jpg

Voor het bedraden heb ik gewoon een 3x 1,5mm2 stroomsnoer kapot geknipt. Had eerst iets anders gekocht. Maar had dit aan een elektricien laten zien en die zei dat dit niet flexiebel was en ik beter zo iets kon gebruiken. Lekker goedkoop ook :)

Nu alleen nog even een stekkertje monteren op de driver.

Maar voordat ik de lamp aan zet nog even 2 vragen..

1. @Wietefras had het toen ik nog 13 strips per armatuur wilde draaien op een hoger voltage over het aarden van het frame. Is dit op een lager volage (156V op de 7 strips armaturen) ook nog aan te raden? En gaat dit niet gewoon via de aarde van de driver dan?

2. Las in een ander topic, ook van wietefras, dat de temperatuur van aluminium lastig te meten is met een IR thermometer. Kan ik deze wel gebruiken voor een globale meting of wijkt het dan echt te ver af?

 

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er stevig uit

Aarden gaat inderdaad vanzelf als je de geaarde driver vastschroeft op het frame.

Meten van alu met een IR meter is helaas kansloos. Een stukje zwarte electra tape erop plakken en dan daar de temperatuur van meten gaat een stuk beter. Of een contact thermometer gebruiken. Of gewoon even voelen. Zo lang je het een tijdje vast kan houden (zonder dat het zeer gaat doen) is het koel genoeg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...