Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Bouw avontuur 2x led strip armatuur

Recommended Posts

Op een HLG-320H-C1050 kun je ook wel 13 van die strips aansluiten toch?

Max 305V:  https://www.tme.eu/en/details/hlg-320h-c1050b/led-power-supplies/mean-well/

Als je voor constant voltage gaat dan zul je 24V moeten hebben neem ik aan en niet die 30V uit je link. Die driver uit je link is ook voor 320W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wilde nou juist constant current aansturen. Dan is die 30V toch gewoon het maximum en kun je er gewoon onder zitten, of hoe moet ik dat zien?

In principe lijkt mij in serie schakelen makkelijker wat betreft cable management. Maar ik begreep van die led gardener dat als je richting de 300V gaat, je beter kan gaan denken aan 2 drivers, omdat je dan al in de buurt zou komen van waarop de kabels etc zijn berekend.

Maar als jij zegt dat dat geen problemen geeft doe ik het liever zo inderdaad. Alleen dan zou ik eerder voor de a variant gaan, omdat ik dan niet met een aparte potmeter hoef te gaan kloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die driver uit jouw link is een constant voltage (30V) driver. Het voltage van die driver moet dan zoveel mogelijk overeenkomen met wat je leds nodig hebben. Anders moet je gaan dimmen. Technisch gezien is het een constant voltage + constant current driver en kan het ding zich al beide gedragen afhankelijk van wat je er op aan sluit. Maar aangezien het voroal een 30V driver is en je er parallel op moet aansluiten noemen we dat alleen een constant voltage driver om het verschil; met de constant current drivers duidelijker te maken.

Een "echte" constant current driver heeft een mA nummer op het eind. Bijvoorbeeld C1050 voor een 1050mA driver.

De COB houders voor Citizen COBs zijn inderdaad volgens de specs maar bruikbaar tot 250V. Dan ga je er met 300V wel overheen. Probleem daar is dat je aan de onderkant van die houders echt blank metaal hebt zitten wat dan dus vlak boven het alu van je frame zit. Daar kunnen dan vonken gaan trekken. Al zal dat in de praktijk wel meevallen. Met die led strips heb je dat niet. Daar zitten de connectoren bovenop.

Draad zou pas een probleem zijn als je (flink) over de 300V gaat, maar daar blijf je onder. Of je moet draad hebben met lagere specs dan gebruikelijk.

Het is voor je eigen veiligheid wellicht wel beter om op 24V te werken, want als jij een opdonder krijgt van het frame van 24V dan is dat een stuk minder vervelend dan bij 300V. Aan de andere kant, als je frame geaard is dan klapt je aardlek er wel uit mocht je onverhoopt je sluiting krijgen. Die kans is ook veel kleiner met led strips dan met COBs.

13 van die strips parallel aansluiten is wel een stuk meer werk inderdaad en in dit geval komt een 1050mA driver prima uit.

Ik gaf de link van de B driver omdat de A niet op voorraad is. Wellicht elders wel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok, best verwarrend dan. Als je op de mean well site filtert op CC drivers, krijg je die CC+CV drivers er gewoon tussen namelijk.

De A variant van die driver van jouw link staat op die zelfde mean well site wel met 8 stuks beschikbaar.

Ik sprak vandaag trouwens een elektricien en die dacht de drivers en strips wel goedkoper te kunnen krijgen bij de groothandel. Maar dit spul is vrij kweekspecifiek toch? betwijfel of ze dat hebben. Zal de typenummers maar doorgeven en kijken waar hij mee komt.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik toch 2 drivers per armatuur ga gebruiken. Zo kan ik in het vroege stadium ook een kleinere hoeveelheid strips (3 of 4) draaien zonder al te ver buiten de constant current region van de driver uit te komen. (klein stukje onder die region mocht wel begrijp ik). Qua kosten scheelt het niet meer dan een paar euros en die 290V voor mn flikker zag ik mezelf kennende ook al wel tegenop :p

Dacht dus aan deze.. https://www.meanwell-web.com/nl-nl/led-drivers/all-technologie/all-format/143,190/1-05/ac-dc-single-output-led-driver-constant-current-cc-hlg--185h--c1050a?returnurl=%2fnl-nl%2fled-drivers%2fall-technologie%2fall-format%2f143%2c190%2f1-05%2f%23hlg-185h-c1050a

Denk vermeld het even, zodat ik nog terug geroepen kan worden :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja je kan led strips goedkoper krijgen ja. Sites zoals die van Digikey en TME staat vol met goedkopere strips. Alleen verlies je het geld dan op je stroomverbruik, omdat die dingen niet efficient genoeg zijn.

Digikey is normaal gesproken ook niet supergoedkoop, maar er zijn niet zo heel veel verkopers van die dingen. Je kan ze wel een stuk goedkoper krijgen, maar dan moet je er meer dan 100 kopen.

Het zijn op zich geen kweek gerelateerde strips. Ze zijn gewoon bedoeld voor het verlichten van kantoren en huizen. Bijvoorbeeld als vervanging van TL buizen. Die drivers zijn al helemaal gewoon standaard spul. Het is eerder andersom, dat we net als met HPS, straat en huisverlichting gebruiken om planten onder te groeien.

2x 200W kan ook prima inderdaad. Let er wel op dat het minimum voltage van die driver 95V is. Je moet er dus wel voldoende van die strips op aansluiten anders gaat de boel kapot. Doorgaans moet je minimaal de helft van het driver vermogen aansluiten aan leds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ik bedoel dus echt die zelfde strips. Hij had het er over dat de groothandel ze voor hem dan direct bij de leverancier bestelt ofzo. En hij krijgt weer korting bij de groothandel, omdat hij al zijn materiaal daar inkoopt. Met de drivers zal dat dan sws wel gaan werken.

Zag trouwens dat die h influx strips vandaag opeens een euro goedkoper zijn geworden op digikey. Bedacht wel dat er natuurlijk ook nog btw overheen komt :) Het staat er niet bij, maar de prijzen zijn voor alle eurolanden het zelfde, dus dat moet dan wel.

Ja, het minimum van die "cc region" is 95V. Maar begreep van led gardener dat je er wel mee weg komt als je daar wat onder gaat zitten. Hij sloot ook rustig een 36V COB aan op een driver met een minimum van 114V (eventjes). Aan de andere kant verbruiken die strips als je ze een beetje dimt ook niet zo veel, dus is het ook geen ramp als ik er meteen 5 moet aansluiten.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jerry van kingbrite heeft alles liegen wat je wil, strips van samsung en bridgelux, drivers en nog meer spul. En volgens mij ook kant en klaar boards. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, kapiteinkoek said:

Jerry van kingbrite heeft alles liegen wat je wil, strips van samsung en bridgelux, drivers en nog meer spul. En volgens mij ook kant en klaar boards. 

Hij heeft die Samsung strips helemaal niet liggen, staan althans niet op alibaba

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quantum boards with Samsung LM561Corder for the parts separately(PCB, PCBA, heatsink, driver) is welcome.

Led Linear Modules to replace Bridgelux EB Series.

Dat is wat in zijn mail staat 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zinnetje over "led linear modules" stond niet in de mail die ik ontving. Wel dat hij nu COB kits verkoopt met frame.

Plus inderdaad van die quantum boards. Jammer dat hij nou ook van die stomme borden is gaan maken (of inkoopt bij één van de klonen boeren). Vreselijk onlogisch formaat voor in een (hobby) kweekruimte. Waarom dan niet strips namaken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Wietefras said:

Dat zinnetje over "led linear modules" stond niet in de mail die ik ontving. Wel dat hij nu COB kits verkoopt met frame.

Plus inderdaad van die quantum boards. Jammer dat hij nou ook van die stomme borden is gaan maken (of inkoopt bij één van de klonen boeren). Vreselijk onlogisch formaat voor in een (hobby) kweekruimte. Waarom dan niet strips namaken? 

Omdat murica helemaal gek gaat voor die quantum boards.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, cannarie said:

Hij sloot ook rustig een 36V COB aan op een driver met een minimum van 114V (eventjes).

Wow dat zijn gevaarlijke adviezen zeg. Wellicht dat een CXB3590 nog net 200W overleeft, maar een wat kleinere COB is echt direct stuk. Die strips gaan ook maar tot max 40W. Als je die de volle 200W of 320W geeft dan zou ik daar toch niet al te hard op vertrouwen dat ze dat overleven.

Heb het zelf ooit geprobeerd met een CXB3070 en die was ook direct kapot. Niet eventjes draaien, maar gewoon meteen poef.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Bringdown said:

Omdat murica helemaal gek gaat voor die quantum boards.

Heh ja. Die gaan helemaal los op de marketing praat dat die borden efficienter zijn. Alsof een COB niet net zo efficient is als je die wat minder zwaar belast. En dan nog steeds stukken goedkoper ook.

Wel echt een voordeel is dat een kit van dat formaat veel makkelijker te verzenden is. Als je stangen van bijna een meter moet versturen wordt het al een stuk lastiger dan een pakketje zo groot als een A4tje.

Maar goed, het voordeel van zelfbouw leds is nou juist dat je het licht zo mooi over de ruimte kan verdelen en dat je dus niet vast zit aan een grote lamp in het midden van de ruimte die je dan heel hoog moet ophangen. Als je ook de matrix metingen ziet van die borden op ledgardner dan verliezen ze  makkelijk 40% van het licht op de wanden omdat ze zo hoog moeten hangen. Heb je een superzuinige dure lamp en dan gebruik je bijna dat helft van dat licht om je wanden op te warmen :huh:

Al is dat in een grote ruimte natuurlijk veel minder een probleem (relatief minder muur per m2) en wellicht dat ze daar dan beter tot hun recht komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Wietefras said:

Heh ja. Die gaan helemaal los op de marketing praat dat die borden efficienter zijn. Alsof een COB niet net zo efficient is als je die wat minder zwaar belast. En dan nog steeds stukken goedkoper ook.

Wel echt een voordeel is dat een kit van dat formaat veel makkelijker te verzenden is. Als je stangen van bijna een meter moet versturen wordt het al een stuk lastiger dan een pakketje zo groot als een A4tje.

Maar goed, het voordeel van zelfbouw leds is nou juist dat je het licht zo mooi over de ruimte kan verdelen en dat je dus niet vast zit aan een grote lamp in het midden van de ruimte die je dan heel hoog moet ophangen. Als je ook de matrix metingen ziet van die borden op ledgardner dan verliezen ze  makkelijk 40% van het licht op de wanden omdat ze zo hoog moeten hangen. Heb je een superzuinige dure lamp en dan gebruik je bijna dat helft van dat licht om je wanden op te warmen :huh:

Al is dat in een grote ruimte natuurlijk veel minder een probleem (relatief minder muur per m2) en wellicht dat ze daar dan beter tot hun recht komen.

Als je op /r/microgrowery of w/e kijkt zie je dat amerikanen sowieso 2x zoveel watt hebben hangen als wij op dezelfde oppervlaktes, typisch amerikaans :whistling

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is ook wel waar ja. Ze hangen net zo makkelijk een 1000W HPS in een 120x120.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjah wat zou jij doen als je 10 cent voor je stroom betaalt en je huis zo slecht geisoleerd is dat je geen hitteprobleem hebt :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Wietefras said:

Wellicht dat een CXB3590 nog net 200W overleeft

Op de multimeter zie je dat de COB wel gewoon 37.5V krijgt op 2.1A

https://www.youtube.com/watch?v=MdLeA2BFT0A (8:30 tot 10:30)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, HUFFnPUFF said:

Tjah wat zou jij doen als je 10 cent voor je stroom betaalt en je huis zo slecht geisoleerd is dat je geen hitteprobleem hebt :likken:

Wiet en verwaming in 1! zo had ik het nog niet bekeken :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine update..

Ik ben nog precies geen steek verder :p

Las in een ander topic dat de tci's er weer zijn.. en ja hoor.. zucht. Was inmiddels mentaal al helemaal bij de influx en was al bezig om tot de nodige liquide middelen te beschikken. Voor dat laatste is het niet zo'n handig moment, maarja.

Het scheelt ook wel veel geld. Voor alleen strips en drivers kom ik met 2x12 tci's op ongeveer 265,- (ga ervan uit dat hier ook nog btw overheen komt), tegen 580,- voor 2x13 h influx strips met 4 Meanwell drivers.

Heb even zitten rekenen dat ik met de combo strips en drivers, met de h influx en Meanwells al gauw 20% efficiënter ben dan met de tci's, als ik ze op 2x 240W draai. En als ik een te groot punt van de aanschafkosten zou maken, kan ik beter helemaal niks doen, omdat ik nu op zich ook niet echt te klagen heb, met een voor hps begrippen best efficiënte lamp die ik nu gebruik. Het doel is dan ook zo veel mogelijk wiet met zo min mogelijk verbruikte watts, dus zal toch voor de duurdere optie gaan.

Hoop gelul weer over mijn eeuwige gewik en geweeg, maargoed.. Jullie horen weer van me als het besteld is ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, cannarie said:

Voor alleen strips en drivers kom ik met 2x12 tci's op ongeveer 265,- (ga ervan uit dat hier ook nog btw overheen komt)

Nee hoor, de prijs op Ebay is incl. BTW. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, die had ik wel al verrekend met die 265. Dan zou ik daarbij rond de 220 uitkomen. Wel raar, want als ik de pond prijs omreken naar de euro prijs klopt die wel ongeveer met de valuta en ik neem aan dat ze in het VK niet dezelfde btw betalen.

Weet iemand dan hoe het zit met de prijzen van digikey? Hierin had ik ook zelf maar de btw erbij opgeteld, omdat de bedragen voor alle eurolanden gelijk waren (btw is toch niet via de EU geregeld?). Maar ik zag op de site nergens ex btw staan oid, terwijl dat dacht ik wel verplicht is. Zou wel weer een meevaller zijn als ik die er weer vanaf kan trekken

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

Oh, die had ik wel al verrekend met die 265. Dan zou ik daarbij rond de 220 uitkomen. Wel raar, want als ik de pond prijs omreken naar de euro prijs klopt die wel ongeveer met de valuta en ik neem aan dat ze in het VK niet dezelfde btw betalen.

Weet iemand dan hoe het zit met de prijzen van digikey? Hierin had ik ook zelf maar de btw erbij opgeteld, omdat de bedragen voor alle eurolanden gelijk waren (btw is toch niet via de EU geregeld?). Maar ik zag op de site nergens ex btw staan oid, terwijl dat dacht ik wel verplicht is. Zou wel weer een meevaller zijn als ik die er weer vanaf kan trekken

Export Estonia zit in.... estonia... estland dus :whistling

Quote

If you have any questions please contact us via ebay message or directly: info(at)elektronet.ee

We ship worldwide

All prices include 20% VAT

VAT invoice provided upon request

This product qualifies to free shipping with DHL Express when purchase exceeds 100£

Zal wel gericht zijn op klanten uit engeland oid.

Edited by Bringdown
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah.. je betaalt natuurlijk btw daar waar je het koopt. Logisch :)

scheelt ook weer 65 euro op de andere strips

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...