Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SecretJardin

Problemen met verkleurende stekken tijdens wortelen

Recommended Posts

Ik heb de laatste tijd bij mijn stekken een probleem bij mijn stekken dat steeds erger lijkt te worden. ook het uiteindelijke product word hier negatief door beinvloed. 

Heb een slagingskans van 95+% wortelen

Het probleem zoals op de eerste foto te zien is, dat vrijwel direct na de snede al te zien is dat er meerdere stekken zijn die erg licht van kleur zijn, alhoewel er ook zeer veel gewoon normal donkergroen zijn. Tijdens het wortelen zoals op foto 2 te zien is, beginnen steeds meer stekken de lichte plekken op het blad te vertonen, uiteindelijk na 2 weken heb ik er bijna geen 1 meer die donker groen is. Nu heb ik na wat onderzoek op internet al een hoop dingen proberen aan te passen bij mijn stekken, de manier van inwateren van blokken, het wel of niet gebruiken van startbooster, verhogen/verlagen PH van de blokken, niks lijkt te werken. Ik snap echt niet wat er aan de hand is en hoe het op te lossen. 

Nu merk ik ook dat bij mijn moeders, de nieuwe groei, dus wat uiteindelijk de stek zal moeten worden, oook een beetje aan de lichtgele kant is, niet dat het wat lichter is als normaal, zoals altijd bij nieuwe groei, maar echt ook die vlekken in het blad, geen egale kleur. Dit is echter zeer moeilijk op de foto te krijgen.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, of ervaring met moeders? :cry 

20180617_170519.jpg

20180608_174652.jpg

20180625_211522.jpg

Edited by SecretJardin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ro water? geen magnesium?

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kraanwater afgezuurd naar 5.8. naarmate het medium ouder wordt opbouwend naar 6.2.

Voeding moeders:

Regulator, N, Plagron grow, 1x p/w Enzym+. 

 

bij de stekken ben ik om het probleem te verhelpen gaan experimenteren met N/root sim, en aptus startbooster toe te voegen, de PH van de blokken van 5.4/6.2 te schommelen alles tevergeefs. Na +/- 1 week worteltijd begint alles steeds geler uit te slaan

 

EDIT: als ik zo internet lees over magnesiumtekort, lees ik toch veelal dat magnesium alleen bij bloei wordt meegegeven? en zich uit in verkleuring van oudere bladeren? bij mij zijn het niet de oudere bladeren maar de nieuwe groei waar de stekjes van worden gemaakt, en niet alleen de bladeren ook de nieuwe groei zelf. ook beginnen ze pas na een week worteltijd +/- steeds ernstiger te verkleuren.

Edited by SecretJardin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stekt van moederplant die niet gezond is.

Waarom geef je N als je ook al grow geeft aan de moeder?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mogelijke problemen:

-teveel licht op de stekken; een TL' etje of ledstripje erboven is genoeg voor de eerste weken. 

-te hoge temperatuur

-te lang afgedekt laten staan t.b.v. verhogen LV; ik heb zelf maar de eerste drie dagen de deksel schuin op m'n propegator staan, als je merkt dat ze aanslaan kan die er gewoon vanaf. 

Houd het stekblokje altijd goed vochtig, PH 5.5 en EC rond de 1 inwateren werkt bij mij prima. Eerste 2 weken hoef je bij het wateren niet telkens voeding te gebruiken want zolang het stekje nog geen wortels heeft gebruikt het niks, dus neemt het ook geen voeding op en loopt de ec in het blokje alleen maar op anders. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de stekken heb ik 2 LED TLs van 1,20 boven 4 trays hangen. De temperatuur rond de 22 graden LV altijd tussen de 75 en 85%. Inwateren heb ik een tijd met en een tijd zonder voeding gedaan. Dit heeft beiden geen verschil gebracht in het eindresultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer idd eerst je moeders weer gezond te krijgen. Lukt dat niet, maak dan nieuwe want dit werkt niet (merkte je zelf ook al ;) ).

Je zuurt je blokken af op 5.8? Neem aan dat 'blokken' in dit geval steenwol blokjes zijn? Hoe groot zijn die?

Toen ik dit nog deed waterde ik de blokjes in met wortelstimulator en gebruikte ik 0.5% Rhizopon poeder. Verder een hogere temp (24-27C) en LV 80-90%. Zat op 97-99% slaging.

Blokjes ook zeker niet uit laten drogen! 4x4 blokken blijven 1 week goed, daarna moet je ze toch echt gaan dompelen.

Min stekken kregen pas tekorten als ik ze (geworteld) langer dan 3-4 weken liet staan.

Mijn moeders gaf ik trouwens enkel Greenhouse Grow poeder, zit alles in wat ze nodig hebben. Is voeding voor moederplanten. Als je op aarde zit dan is afzuren niet echt nodig.

Edited by Patrick034

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/25/2018 at 9:53 PM, HUFFnPUFF said:

ro water? geen magnesium?

Heb camg boost en sporenmix meegegeven. Lijkt opgelost. Heb hier in vorige cycli geen last van gehad, maar kweek nu ook een ander soortje.

Thanks :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...