Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rocking pot

Lampafstand MH 400W lamp

Recommended Posts

Yoyo!

ik heb sinds kort een SJ Lodge staan en die hangt propvol met tneon armatuurtjes, werkt prima, kort erop zorgt voor lekkere korte internodes etc etc.

spul wil alleen niet echt heel snel groeien, t wil wel, maar niet uptempo.

zodoende mezelf een setje aangeschaft, lumatek 250/400/600/660W ballast(ja die paarse) ik gebruik deze in de bloeiruimte ook en t zaakje draait daar prima op. en een 400W M-H lamp,

nou is mijn vraag, welke afstand tussen m-h lamp en gewas moet ik aanhouden? heb hier ietwat weinig over terug kunnen vinden.

alvast bedankt voor jullie antwoorden!

R.P.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, ik hanteer ongeveer 40 cm voor m'n 400 w. hps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks voor je snelle antwoord Mr!

maar zou diezelfde 40cm ook hanteerbaar zijn bij metal-halide?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet 't niet zeker... Ik kan er ook niet zoveel over vinden... Waarom gebruik je geen HPS lamp? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook een 400w hps lamp liggen, die wil ik als "voorbereiding" op de bloeiruimte gebruiken, om stekjes voor te bereiden op de 660W die daar draaien. M-H wil ik gebruiken omdat deze meer het juiste spectrum heeft voor groei, en dat wil ik aan mn moeders geven, de tneons die er nu in hangen werken wel, maar mh zal voor snellere groei zorgen. t makkelijke van deze ballast is dat ik zo'n beetje alle bulbs erop kan laten stralen dus makkelijk wisselen van mh naar hps enz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi @rocking pot! Wat ik als allereerste zou doen : Kijken wie de fabrikant is  en die contacteren met de ideale afstand tussen lamp en gewas. Als dat niet lukt, 5 verschillende aanbieders mailen/contactformulier/bellen met dezelfde vraag..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is in principe afhankelijk van de footprint toch?

Hoe ik het zie baseer je het vermogen van je lamp op de grootte van je kweekoppervlak icm de sterkte waarop je je planten wil belichten en hang je hem vervolgens op de hoogte waarbij je het oppervlak zo gelijkmatig mogelijk belicht met de gegeven footprint van de lamp.

In jouw situatie hangt dan de hoogte van de lamp af van de afmetingen van die lodge icm de footprint van de lamp. En met de dimmer bepaal je dan hoe intensief je je planten belicht.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heb je daar een heel goed punt @cannarie en  @rocking pot zou hier trouwens ook voor enige indicatie zelfs zijn 'light sensor' kunnen gebruiken die standaard op je telefoon zit als hij MH lampen gebruikt.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, cannarie said:

Is in principe afhankelijk van de footprint toch?

Hoe ik het zie baseer je het vermogen van je lamp op de grootte van je kweekoppervlak icm de sterkte waarop je je planten wil belichten en hang je hem vervolgens op de hoogte waarbij je het oppervlak zo gelijkmatig mogelijk belicht met de gegeven footprint van de lamp.

In jouw situatie hangt dan de hoogte van de lamp af van de afmetingen van die lodge icm de footprint van de lamp. En met de dimmer bepaal je dan hoe intensief je je planten belicht.

 

duidelijk!

3 minutes ago, greentjeonatrip said:

Volgens mij heb je daar een heel goed punt @cannarie en  @rocking pot zou hier trouwens ook voor enige indicatie zelfs zijn 'light sensor' kunnen gebruiken die standaard op je telefoon zit als hij MH lampen gebruikt.

die kun je met n app als lichtmeter gebruiken ofzo??

Share this post


Link to post
Share on other sites

MH is een HID lamp net zoals een HPS en daarvoor gelden dezelfde regels.

40-50cm net zoals bij een HPS, heb je echt geen app voor nodig om dat te achterhalen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat om de warmte . 

voetafdruk ook maar is pas later .

van je punt van je vingers tot je elleboog is me vroeger geleerd .

mh is koeler kan er wat dichter op .

ff meten onder je topblad .

anders zo dicht er op pushen als mogelijk .

krijg je kano zit je te laag .

en fuck apps

 

:specool

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou bijv niet meer dan 600W hps per m2 willen. Als dan de footprint van een 600W hps lamp 80x120cm is bij 50 cm hoogte, heb ik dus sws geen enkele reden om lager te gaan dan die 50cm vanaf het gewas, als het te bestralen oppervlak 80x120 is.

Wanneer de planten nog niet het hele hok vullen en de ideale footprint dus verkleint, zou ik de lamp pas lager willen hangen en tevens dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in theorie zou cmh blauwer licht hebben minder ir dus minder warmte, zal in de praktijk wel meevallen, denk dat 40cm als richtlijn aardig is, en precies afstellen is afhankelijk van je reflectie(kap) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MH zet veel minder efficient om dan HPS. Met MH krijg je meer warmte ontwikkeling dan met HPS bulb.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het gaat bij mh toch om het spectrum wat beter zou zijn? Heb ook nog wel een 400w hps liggen hoor, en die kan op hetzelfde ballast draaien dus opties genoeg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf heb ik de mijne aan kettingen gehangen zodanig dat je in het begin van de kweek de lamp wat lager kan zetten. Maar planten groeien snel, zorg ervoor dat de plant nooit de lamp raakt zeker met hps/mh lampen want die creëren warmte.

Mijn truc is gewoon: ik heb een kast van twee meter en hou mijn planten ongeveer op een meter half grote door te toppen (+ eventueel scrog). Zoals eerder gezegd 40 à 50 cm, maar het belangrijkste is gewoon dat de planten de lamp niet raken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er beter aan blauw spectrum?

Dim je HPS en je hebt ook meer blauw^_^

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...