Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Deze topic is gestart om vragen te beantwoorden over het kweken op aarde.

Stel je vraag en ik zal proberen er een zo goed als mogelijk antwoord proberen te geven.

greetz sannie

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mijn 2e kweek en weer klauwblad. ik dacht eerst aan een mogelijk verkeerde luchtstroom, totdat iemand zei mogelijk stikstofoverschot. Hoewel de intentie er lag om pas Kalong Bloom te geven, wanneer de dames erom vragen (dit is nog aftasten voor mij en let hierbij vooral op de onderste bladeren), ben ik het wel gewoon gaan geven vanaf het begin bloei en wel 3x in  de week (bloom is enkel NK). Als ik kijk naar het volgende plaatje met stikstofoverschot..

Overmaat stikstof

...en ik leg die van mij ernaast...

664812195_Bloeidag35(2).jpg.8bb94e4f3137f8f089642369d579b23d.jpg

1372302681_Bloeidag33klauwtjesalsgevolgvansterkeluchtstroom(3).jpg.79180bd49dcf25f94e467b5caf2d2b3d.jpg

... heb ik niet de indruk dat hier sprake van is.

(1) In hoeverre kun je met een 100% organische 'vloeibare' voeding uit de bocht vliegen als het gaat om een stikstofoverschot ?

(2) Zou er geen sprake van stikstofoverschot zijn, waar zou u het dan zelf in zoeken ? In de luchtstroom, consequent te koude of te warme temperaturen of heeft het misschien wel met de keuze van verlichting te maken, of toch iets met 1 van de organische elementen, misschien wel heel iets anders ?

In de volgende 1,4 liter palmpotjes heb ik de pas ontkiemde zaadjes gestopt, waarna ik ze na 20 dagen heb overgezet in de definitieve pot:

De palmpotjes klaargemaakt , ik dacht 6 a 7 weken van te voren, afgedekt onder folie in de kelder,

* Pro-mix
* Vispoeder 25 ml
* Zeewierpoeder 25 ml
* Lavaworm 25 ml
* Snufje Myco
* Ingewaterd met 10% van de pot, Bacto en Molasse.

Ik vond de beworteling toch wel tegenvallen na 20 dagen en had ze niet een dag eerder moeten gaan overpotten. uiteraard mag u graag produkten uit de eigen lijn aanbevelen, maar (4) welke toevoegingen zouden hier nog nuttig kunnen zijn, of kan ik juist beter weglaten ? De reden waarom ik dit ook vraag is dat ik mij meen te herinneren dat u ooit eens heeft geschreven dat een beworteling sneller gedijt in een 'armoedig grondje', (5) EDIT , ik ga eens kijken welke u aanbeveelt in uw shop. Als je kijkt naar de verhoudingen in de elementen, (6) welke luisteren dat het meest nauwkeurig ?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit waren de definitieve potten waarin ik ze heb gezet, 2 maanden van te voren weggezet:

4x 18L en 1x 11L potten gevuld met GK complete mix en

* Palmboomas 120 ml en in de 11L 70 ml
* Vispoeder 120 ml en in de 11L 70 ml
* Zeewierpoeder, pot 1, 100 ml, pot 2 en 3, 80 ml, pot 4, 60 ml en in de 11L 40 ml
* Guano 100 ml en in de 11L 60 ml
* Lavaworm 300 ml en in de 11L 180 ml

Ingewaterd met 10% van de potten en

* Bacto 1,8 gr en 1,1 gr
* Molasse 2 theelepels en 1

Afgedekt met folie in de kelder

Vooropgesteld dat het vooraf gebruik van myco en bacto in combinatie met het 'aangieten' zorgt voor een levende aarde of misschien wel een welriekend bodemleven en we gaan dan praten over een 'tijdsbestek' waarin de potten  van te voren klaargemaakt worden,  (7) welke tijd staat hier dan het beste voor : enkele dagen, weken, of toch liever gewoon maanden ? (8) In hoeverre is het zinvol om al rietsuiker toe te voegen in de potten die klaargemaakt worden ? Ik geef daarnaast rietsuiker mee vanaf bloeiweek 4, 1x in de week, (9) hoe kijkt u daar tegenaan ? Als je kijkt naar de elementen die in de definitieve pot zitten, (10) welke zou u nog kunnen aanbevelen of juist weglaten en (11) welke luisteren ook hier weer het meest nauwkeurig ? Ik wil de volgende ronde de aarde gaan hergebruiken. U heeft eens ooit geschreven dat u aanbeveelt om alleen de toplaag te 'verversen' en dat je de oude wortels het beste kunt laten zitten, zodat de zaailing (of stek, weet het niet meer) sneller zal aanslaan, vanwege het reeds 'gekoloniseerde' wortelstelsel (dacht ik). Als ik dat concreet voor mij zie, begrijp ik het goed dat ik dan (12) het beste 'voorzichtig' enkel en alleen net onder de hoofdstam afknip, weer wat myco, bacto, kalkbuffer, misschien ook wat lava(worm)of -meel toevoeg, aangiet en weer wegzet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat me eerst even zeggen dat ik je planten er niet verkeerd uit vind zien :tu

Als ik naar je aarde mix kijk bekruipt mij al snel het gevoel dat het een beetje teveel van het goede is, pro mix is volgens mij een volledig bemeste aarde en als je hier dan ook de extra toevoegingen gaat gebruiken kan het wel eens een heet mengsel worden. Bodem leven zal op zo een bemeste grond anders moeten functioneren als op een lichtere grond. Misschien is het volgende keer handiger de losse produkten te gebruiken als een top dressing in een later stadium zodat eerst de planten kunnen wennen aan je aarde.

Hier komen ook je gekrulde bladeren vandaan, eerst krijg je kleine gele puntjes op je blad en hierna kunnen ze gaan krullen.

Dit gezegd hebbende zou ik me niet zo druk maken over je planten aangezien ze er goed uit zien, een goede tip is als je niet weet of je teveel voed stop met voeden en geef alleen kraan water. 

Hier wringt de schoen met het mengen van losse komponenten door je aarde.

Ik heb super goede resultaten gezien en super lekker wiet gerookt van de produkten welke je beschrijft maar het is wat lastiger om mee om te gaan en mee te leren werken.

De 4 stappen welke wij gebruiken zijn makkelijker toe te passen icm met een light mixen hebben zich bewezen op grote schaal. Als de 4 stappen saai worden om te gebruiken stappen klanten vaak over op extra toevoegingen welke jij ook hebt gebruikt en hier is niets mis mee. Het 4 stappen plan en deze GK produkten kunnen als ze zorg vuldig ingezet worden goed gecombineerd worden. Weten wat je doet voordat je het doet is een goede start.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Thanks @sannie. De Pro-mix was van Plagron en is vrij van meststoffen https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjyr4uXruTbAhXXlNUKHR_vBKAYABAFGgJ3cw&sig=AOD64_3CUkYisO2v1iXPq99wR9SEuMfL2A&ctype=5&q=&ved=0ahUKEwjCv4eXruTbAhWDaVAKHWm5CqwQ9aACCDc&adurl= 

Ik heb hier zelf dus (in de palmpotjes) voor het eerst de bovengenoemde elementen aan toegevoegd en goed gemengd, maar ik begrijp dat er (13) dus ook grenzen zijn in een volledig organische kweek als het gaat om " het plantje bepaalt zelf wel hoeveel deze nodig heeft " ? U begrijpt dat ik natuurlijk eerst de huidige 'lijn' wil opmaken, EDIT  kijken wat ik kan combineren, maar wil me in de volgende ronde wel ook vooral gaan concentreren op het medium voor de eerste paar weken. Ik ga eens kijken wat u bedoelt met de ' 4 stappen'.

Hartelijk bedankt Sannie en .......wees zuinig op uzelf ! :)

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hallo @sannie , wat is de maximum grondtemperatuur voor het bodemleven? Het begint hier aardig warm te worden in de potten en ik heb ze al afgedekt ;) 

B.v.d    Prettig weekend!!

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen echte grens aan de temperatuur van je aarde waar je bodem leven op zou afsterven.

Wel kan het een probleem worden wanneer het warme water minder zuurstof bevat en hierdoor kan een bodemleven afsterven, planten welke het lastig hebben met deze hoge temps zou ik adviseren over te potten, dit geeft ze vaak net dat extra zetje om er weer boven op te komen.

Van de week gaat het weer afkoelen en kunnen onze planten even bij gaan komen van al dat geweld.

 

greetz sannie

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, dank je @sannie!!
Hoef ik me daar geen zorgen om te maken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo @sannie

ik ben nu ongeveer een jaar bezig en heb momenteel 11 amnesia planten staan. 

7 daarvan heb ik met jou voedingslijn gezet en die 4 krijgen plagron. 

Nu heb ik spint in mijn kweekje. Helaas helaas door bloei heb ik alleen nog maar roofmijten kunnen uitzetten en hoop dat het een beetje beperkt blijft allemaal

nu wil ik na het schoonmaken van de tent opnieuw beginnen met zaden en vroeg me af of als ik lava meel zou toevoegen of dit de voedings lijn zou verstoren. Ik lees veel goede eigenschappen hierover en zou de planten minder aantrekkelijk maken voor beestjes. Indien het geen probleem is hoeveel kn je dan toevoegen. 

Wat ik gebruik

-stekgrond voor kiemplantjes

-micorhiza 

-buffertabblets

-bac

-bacto

-batmix. 

Alvast bedankt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nieuw voor me dat lava meel spint zou tegenhouden.

Lava meel en de 4stappen zullen elkaar niet verstoren dus kan prima samen gebruikt worden, niets mis mee !

Het inzetten van roofmijt is een prima en een van de beste oplossingen om spint aan te pakken, zorg er wel voor dat het klimaat in orde is zodat de roofmijt ook de kans krijgt zich voort te planten, Als dit lukt vermenigvuldigd de roofmijt zich 4x zo snel als de spint en zal uiteindelijk uitsterven.

Beste klimaat voor de roofmijt is 20-30 graden en een minimum van 40% relatieve vochtigheid. Buiten deze waardes zullen ze zich niet voort planten.

 

greetz sannie

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie. Ik heb gelezen over lavameel in de vorm van 'verstuiven' als aanvulling op het bestrijden en/of uitdrogen van schimmelziekten/plagen, omdat  lavameel de huid/laag/pantser aantast die insecten zou moeten beschermen tegen uitdroging.

Nu ben ik heel even gaan kijken wat spint is en lees meteen dat deze graag aanwezig is bij warme temperaturen en een droge lucht. Denk je dat het gewoon 'kansloos' is, om in de vorm van verstuiven bijvoorbeeld spint te aan te pakken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lavameel verstuiven, zeer handig bij tomaten en andere gewassen die nadien afgespoeld worden.

niet zo handig bij wiet denk ik (in de bloei gaat het op en in je toppen blijven zitten?) :lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip maar dat is juist de wijze hoe je DE (diatomen) toepast, haal je het niet door elkaar? lava/steen is voor de grond, niet dat het compleet niet zou werken maar het is niet hoe diatomen werken op spint/beestjes

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou kunnen huff, maar volgens mij geldt voor zowel diatomeeënaarde als lava meel dat het beiden ook ingezet kan worden als een spray. Kwam net ook nog een leuk filmpje tegen over het gebruik van lava meel. @alkaline. Ik zou het ook nooit in de bloei gebruiken om de redenen die jij aangeeft.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij moet je dat een beetje met een beetje zout (is ook een mineraal) nemen, ten eerste zou ik dat NOOIT ZONDER MONDBESCHERMING doen, ten tweede wordt het volgens mij helemaal niet opgenomen door het blad, en ph kan van de bron afhangen maar meestal wel 'zuur' 

ik gebruik wel eens houtas tegen mieren, heeft dezelde werking, het is zeer licht en stoffig spul, dat die mieren en bijna niet door heen kunnen lopen, maar dood gaan ze absoluut niet (met de wel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulch wordt vooral toegepast in de buiten kweek en ik ben niet zo een buiten kweker !

Ik gebruik de techniek wel maar dan met een zw/wit zeiltje op de bodem om te zorgen dat de bovenlaag van de aarde ook optimaal wordt gebruikt en de wortels ook hier in groeien. Dit vooral bij jonge plantjes aangezien daar de aarde ook beschenen wordt met licht.

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, HUFFnPUFF said:

volgens mij moet je dat een beetje met een beetje zout (is ook een mineraal) nemen, ten eerste zou ik dat NOOIT ZONDER MONDBESCHERMING doen, ten tweede wordt het volgens mij helemaal niet opgenomen door het blad, en ph kan van de bron afhangen maar meestal wel 'zuur' 

ik gebruik wel eens houtas tegen mieren, heeft dezelde werking, het is zeer licht en stoffig spul, dat die mieren en bijna niet door heen kunnen lopen, maar dood gaan ze absoluut niet (met de wel)

Nou ja, ik neem dat met een poedertje lavameel:D. Goede opmerking nog van die mondbescherming:tu. Lavameel wordt wel degelijk door het blad opgenomen en sneller ook, maar goed, dat is wat ik eruit opmaak na alle theorie en houd ik het meer, afhankelijk van de bron, op een regelende werking van de ph.

Houtas kun je totaal niet vergelijken, heeft een heel andere samenstelling en is een restprodukt na verbranding van organisch materiaal. lavameel is nooit verbrand geweest en is anorganisch materiaal, daar zijn alle minerale fracties nog aanwezig. Ik geloof dus ook niet dat je zegt dat het dezelfde uitwerking heeft en staan we lijnrecht tegenover elkaar, op basis van theorie:whistling, maar dat mag toch ook wel Huff....:)

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel dat het dezelfde werking heeft als toepassing(stoffig spul) dat het de beestjes niet dood weet ik (zover ik weet doet lava dat ook niet maar dat gooi ik ook niet over mijn planten) we zien het wel als je bugfree blijft maar gooi eens wat as over een mierenhoop dan spartelen ze maar in het rond :lol:

klavertjes/bonen/soy(nitrogen fixers) salie tijm rosemarijn jasmijn en mint(cia is makkelijker te vinden in grote verpakkingen is mint familie) voor de hormonen, boekwijtweitwyt? was goed voor iets in de micro opname department enne alfalfa

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie Heey Sannie,ik had een vraag over bio-char....
Als ik de bio-char wil vermeerderen tot een mycelium mat/vlokken hoe pak ik dat het slimst aan?
 

1
Moet ik de bio-char in een emmer gooien met een zuurstof pompje?
Water met molasse en eventueel havermoutvlokken om te koloniseren?
48/72 uur laten bubbelen.

2
Of moet ik een weckpot met steriele rijst gebruiken met molasse? 
Dan de pot gesloten houden i.v.m. besmetting,en 2 weken proberen mycelium te laten groeien op kamertemp?
Lijkt mij dat er dan te weinig zuurstof bijkomt toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Collie Weed

Ik kan op geen van beide vragen zinvol antwoorden :P

maar voor de "problemen" in je 2de punt, zou je die filterzakken of filter box kunnen gebruiken uit de paddo kweek ?

(bacteriën en de verkeerde schimmelsporen blijven buiten en de gassen en verse lucht kunnen vrij in en uit bewegen)

 

 

filter-box.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@alkaline Thanx bro..... daar had ik idd al aan gedacht,maar het gaat vooral om de methode>

> rijst of molasse water??:lol:

Met de watermethode heb ik hier en daar al paddenstoelen mycelium weten te fabriceren,maar met myco's weet ik gewoon niet zeker of het lukte.(niet dus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio char (houtskool) als medium voor inoculatie?? 

ik gebruik gewoon watjes als filter

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even wat opzoekwerk verricht over het zelf koloniseren van myco.

Kom in de meeste gevallen tegen dat er een "gast-plant" (bv: Bahiagrass, aardappelplantjes) gebruikt wordt, of eigenlijk het wortelstelsel van de "gast-plant"

Dat wou je waarschijnlijk vermijden door molasse als voedingsbron te voorzien?

maar denk dat ze die symbiose met de wortels nodig hebben om te kunnen overleven. (Net zoals amanita muscaria de symbiose met de bomen nodig zou hebben)

Hieronder alles over de bahiagras methode:

https://rodaleinstitute.org/a-complete-how-to-on-farm-am-fungus-inoculum-production/

http://rodaleinstitute.org/quick-and-easy-guide-on-farm-am-fungus-inoculum-production/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie @alkaline @greentjeonatrip @HUFFnPUFF Tnx voor de input. 

Dat filmpje had ik ook gezien. Maar het is niet de bedoeling de planten te verstuiven met lava meel. 

Ik richt me meer op de toevoeging in de grond die volgens alle informatie zorgen voor extra stimulans in de plant waardoor de planten moeilijker aan te vreten zijn door insecten om de simpele reden dat ze niet opgewassen zijn tegen de sterkere planten en de andere suikerhuishouding in de plant. Gebleken is dat ongedierte sterkere planten met rust laat en alleen voor de zwakkere gaan. 

Op dit moment vind ik overal lijkjes in de planten. De roofmijten vermenigvuldigend zich prima. LV varieert tussen 45 en 60% en temperatuur schommelt tussen 20 en 26 graden. En zie meer rooie dan gele mijten. 

Helaas is de schade aan het blad genoeg en zal de oogst niet optimaal zijn maar genoeg om lekker van te smoken. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×