Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

Het aantal vingers per blad betekenis : Revisie 2018

Recommended Posts

Goedemiddag samen !

 

Ik ben al eens in het verleden op de volgende tekst gestuit aangaande het aantal vingers per blad en wat dit zegt over het plantje :

 

Het aanmaken van bladoppervlak is een kwestie van evenwicht voor een plant.
Hoe meer bladoppervlak, hoe meer hij kan assimileren, onder de voorwaarde dat er licht op valt.
Hoe meer bladoppervlak, hoe meer hij móet dissimileren om alles te onderhouden. Hierdoor wil een plant geen bladeren die in de schaduw staan, want dat is verspilde energie in feite.

Het aantal vingers dat een plant aan zijn nieuwe bladeren heeft, zegt iets over de hoeveelheid licht die een plant nog op wil vangen.
Als alle bladeren van een plant volledig in het licht staan, zullen de volgende aangemaakte bladeren meer vingers hebben.
Als een plant bladeren aanmaakt en andere bladeren daardoor in de schaduw terecht komen, zullen de volgende aangemaakte baderen minder vingers hebben. Dit kan ook door bladeren van andere planten veroorzaakt worden uiteraard.

Dus een stekje heeft er als het goed is 5, maar meestal ook 3.
Dit is omdat de moeders vaak grote planten zijn met veel overlappende bladeren van zichzelf en andere moeders. Een stekkenboer wil immers grote aantallen stekken en dat er dan maar 3 vingers aan zitten, is dan jammer. Jammer voor ons, want een stek met 3 vingers slaat minder snel aan. Maar eigenlijk dus ook jammer voor hem, want wij vinden zijn stekken niet zo mooi en kiezen liever voor een ander. Het feit dat er tegenwoordig meestal geen ander is, zorgt er echter meestal voor dat we geen keuze hebben.

De stekken staan in het begin nog dicht op elkaar in de worteling en later in de voorgroei en sommige bladeren staan in de schaduw, sommige niet, daardoor blijft het aantal vingers op de nieuwe bladeren ook 5 of 3.
Zodra je ze wijder zet, komt er meer licht op alle bladeren en zal de plant reageren door de nieuwe bladeren met meer vingers uit te rusten. Staan de planten zo ver uit elkaar dat ze dan nog steeds licht vangen op alle bladeren, krijgen de volgende bladeren er 9. Vrijstaande buitenplanten bijvoorbeeld kunnen op deze manier vaak extreme aantallen krijgen van 11 of 13 vingers per blad.

Toppen hebben daardoor vaak veel bladeren met maar 1 vinger. De plant heeft al zoveel bladeren die in de schaduw staan dat nieuw bladoppervlak weinig meerwaarde brengt voor de plant. Die energie kan beter in de aanmaak van bloemen gestopt worden.

 

 

Wat ik eigenlijk vooral vaak lees, is dat men schrijft hoe meer vingers, hoe gezonder, beter, etc., maar ik kan niet ontkennen dat ik in bovenstaande tekst toch wel logica zie en vraag me af hoe jullie hier in staan ? Het leek me een goed plan om een topic hierover te openen in de outdoor sectie, omdat ze aan de ene kant op dit moment gewoon populair is, maar ook omdat ik me afvraag of jullie inderdaad met name outdoor kunnen bevestigen dat het niet ongewoon is bladeren aan te treffen met 11 of 13 vingers ?

 

Het aantal vingers dat een plant aan zijn nieuwe bladeren heeft, zegt iets over de hoeveelheid licht die een plant nog op wil vangen.  Waar of niet waar ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal wel wat van waarheid inzitten ja. 

Maar 11/13 vingers moet je binnen ook wel lukken hoor, heb het eigenlijk altijd. Binnen en buiten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de eerste plaats moet de soort het "genetisch" in huis hebben.

Sommige soorten maken nooit meer dan vijf vingers, bijvoorbeeld.

Je moet je er niet blind op staren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk niet op blind staren..

(dat doen we met mooi weer wel weer op het teras. ;) )

Maar even los van de genetica, zegt het wel veel over de conditie van de plant in zijn groeifase.
Maar als je 3e week bloei bent, kun je ook verzopen 11 vingerig blad hebben.
Of overvoed, of smekend om voeding..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het aantal vingers per blad heeft direkt te maken met de gezondheid van de plant en in het bijzonder de wortel groei.

Een zaailing welke van begin al start met een in evenwicht zijnde van plant boven grond en wortels onder de grond zal eerder de neiging hebben om meerdere bladvingers te ontwikkelen. Een zaailing start zijn leven met een pen wortel en wanneer een ruime pot met aarde gegeven wordt kan de plant bladeren ontwikkelen met 9-11 en zelfs 13 vingers. In het bijzonder planten buiten welke in volle grond of grote pot met aarde staat.

Stekken welke genomen worden kunnen het beste van de plant gehaald worden waar de plant vol in het licht staat, deze gedeeltes van de plant hebben de meeste groei potentie en zullen het snelste wortelen en ontwikkelen tot gezonde planten.

De hoeveelheid vingers geld hier voor de fan leafs en niet de bladeren in de ontwikkelende buds, eenvinger blad is heel normaal in de ontwikkeling in de hoofd buds.

Ik werk erg veel met stekken om zaad te maken en in deze planten zie je vrijwel nooit 9-11 vingers, dit doet uiteindelijk niets af van de gezondhied en of de oogst van de planten.

 

greetz sannie

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...