Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MrGDK

Critical 2 Herma's

Recommended Posts

Hallo Mede groeiers,

Ik heb 35 Criticals 2 van Dinafem staan in 2x 400w. Nu heb ik vanochtend met pijn in m'n hart ontdekt dat er 5 planten herma's zijn. In de oksels zitten bloemknopjes. Ik heb ze eruit gehaald. Toen ik de plant uit de pot trok zag ik dat de wortelkluit maar max. 1/3 van de pot was. 2/3 was droge aarde/cocos. Nu zijn de planten vanaf de aarde ongeveer 70 a 80 cm hoog en zien er verder kerngezond uit. Mooi donker blad, stevige stam, lekker breed.

Nu heb ik de helft van m'n planten gefimmed  en alle planten gediefd (niet maximaal). Nu zijn de herma's allemaal uit de gefimde helft van m'n kweek. Zou dat daar iets mee te maken kunnen hebben? Ik moet wel zeggen dat enige tijd geleden toen het zo warm was buiten het een paar dagen rond de 30 a 31 graden is geweest in m'n tentje... 't is nu meestal 27 a 28 graden ('s avonds een paar graden lager).

Die gefimde planten blijven iets kleiner als de niet gefimde planten, ook is het blad dunner, lijkt meer Sativa blad. Er zit ook wel minder blad aan heb ik het idee. Maar zowel de gefimde als de niet gefimde zien er prachtig uit.

Waarom heb ik zoveel herma's? Combinatie te warm en gefimmed en gediefd?

En waarom hebben de planten maar zo'n kleine kluit? Te weinig water?

Ik gebruik de complete lijn van Biobizz dus ook de root stimulator. Alles volgens schema.

Ik geef zo'n 15 liter water per dag, verdeelt over de 35 11 liter potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand die mij wat meer kan vertellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er niemand die mij wat verder op weg kan helpen met m'n vragen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto ervan zou helpen....

 

En toppen/ dieven noem maar op kan stress veroorzaken wat idd tot herma's kan leiden 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MrGDK,

Heb je de potten ingewaterd voor je begon? Als je dit niet gedaan hebt zou dat de rede kunnen zijn van de kleine wortel kluit. Je zou je grond van onderen een keer kunnen water geven of je geeft ze (een keer) iets meer water zodat het water iets verder naar beneden loopt.

Wat betreft het herma verhaal, de ene soort is stress gevoeliger dan het andere. De ene kan al in de stress schieten als je er naar kijkt bewijze van. En de andere kun je alles mee doen (knakken, buigen, fimmen, toppen enz).

Het is wel duidelijk dat de planten die gefimmed zijn het niet fijn vonden. Ik denk niet zo zeer dat de temperatuur er mee te maken heeft voor die paar dagen. 

 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Xaim,

Thanks voor je reply. ik heb ze denk ik niet voldoende voorbewaterd nee. Ik heb ze nu een keer echt heel veel water gegeven. Ik zal hier m'n volgende run erg in houden.

Tja, toch zonde 5 van de 35 die ik eruit moest halen... Maargoed, de rest staat er geweldig bij. Het is Critical 2.0 van Dinafem. Heb voor m'n volgende kweekje auto Critical van royal queen besteld. Ben ik ook benieuwd naar. Nu is dat wellicht niet echt een goed vergelijk want die kan ik niet fimmen. Probeer, indien nodig wel wat te dieven.

 

Kan dat dieven tijdens de gehele bloeifase? Ik heb het nu min of meer in delen gedaan zodat ze niet teveel in één keer te lijden hebben.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook eens of er een patroon te ontdekken is wat betreft waar de herma's staan. Zo heb ik wel eens hermas gehad precies bij de planten die voor de luchtinlaat stonden. Het was toen winter en moest het ivm ondercapaciteit van mn afzuiger buiten de tent heel koud laten worden. Ik vermoed dus dat het toen door ijskoude voeten is gekomen. Ook zou je kunnen denken aan een lichtlek die op een bepaalde plek zijn licht schijnt. 

Verder is het vaak gewoon lastig precies te bepalen wat de oorzaak is geweest. Dus gewoon altijd proberen om alles zo optimaal mogelijk te doen :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las net dit stukje nog https://sensiseeds.com/nl/info/faq/welk-percentage-van-deze-zaden-zal-vrouwelijk-zijn/

Bijzonder moeilijke (lage temperatuur en vochtigheid) of stressige omstandigheden in het vroege stadium van het leven van een plant kunnen in zekere mate de kans vergroten dat een plant mannelijk of tweeslachtig wordt.

Overigens geloof ik hier zelf niet zo in. In mijn 2e ronde is de nachttemperatuur van meet af aan niet onder de 24 graden geweest en luchtvochtigheid in het begin niet onder de 50%. Ik geloof steeds meer, mits je aan de randvoorwaarden voldoet dat het gewoon slechte 'selectie' is.

 

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dieven 1x goed doen, maar haal niet de grote bladeren er af hé.  Echt puur dieven. Maar als ik als zo hoor hoe je planten reageren op het fimmen ben ik benieuwd hoe ze zullen reageren op het dieven:engel 

Inwateren is wel belangrijk, dan groeien de wortels overal waar het vochtig is. Als dat niet het geval is krijg je inderdaad "slecht" gewortelde planten.

Wat betreft het zaad ben ik ook van mening dat het 8 van de 10 keer toch slechte selectie is. Waarschijnlijk is er ook geen selectie geweest met gefimmde planten,  dus weten ze ook niet hoe ze hier op zouden reageren. Zoals ik al zij: sommige planten kunnen niks hebben andere zijn niet te stressen.

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat idee heb ik ook een beetje dat het aan het zaad kan liggen... Tja, ben pas met m'n 2 ronde bezig dus nog wel wat te leren. Waaronder beter inwateren. volgende ronde andere zaadbank proberen.

Ik heb nu de helft gefimd, de andere helft niet... Ik ben benieuwd wat het verschil in opbrengt doet.

Ik heb overigens bij de niet gefimde wel wat groot blad weggehaald, max. 2 a 3 per plant. Het is een indica en die hele grote bladeren zorgen er echt voor dat de toppen die iets lager zitten geen/weinig licht krijgen. De 'groeischeutjes' aan de zijtakken hebben ik verwijderd maar wel de hoofdtop van elke zijtak laten zitten. 

Prachtige hobby!!!

Edited by MrGDK

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 liter per dag voor 35 11 liters is wel wat zuinig voor de bloeiperiode, daar zou ik wat meer tegenaan gooien. Als je een tensiometer hebt zou je dat wat beter kunnen bepalen, maar klinkt als erg droog.

Criticals zie je trouwens wel vaker onverklaarbaar ballen vormen in de oksels, zit ook wel een beetje in het soortje, je zit meestal wel goed als je alle lagere fluffy zooi (geleidelijk) wegdieft. Fimmen of toppen is trouwens ook een vorm van stress, vooral als je onder een bepaald aantal nodes topt (3-5 oid). Gewoon zoveel mogelijk stress proberen te voorkomen, maar misschien ook wel handig als je weet welke wel en welke niet mannelijke bloemen gaan vertonen onder stress als je bijv een selectie wilt maken. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht vochtigheid heeft weinig van doen bij een plant in de groei,als de rest van je klimaat goed is is een lage RV zeker geen probleem wat herma's zou maken.

Kou en hitte daarentegen zeker wel,dat zijn echte stress introduceerders.

Eveneens als vals licht.

Fimmen en toppen kun je alleen mee wegkomen als je geen te grote stukken weghaalt,dan nog hangt het af v/d genetica en de stabiliteit zoals Xaim al mooi opperde net.

Geen blad verwijderen,dat is hetzelfde als men spieren bij jou weghaalt dan werk je minder efficiënt.

Probeer met dieven alleen de kleine meuk weg te halen en alle fanleaves te laten zitten.

 

Ik hoop dat je met die paar geplukte ballen,geen ballen meer te zien krijgt en lekker door kan gaaaaaaan !

 

Jah Bless!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties! Indica's zijn echt wel mijn wietjes dus ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik weet niet precies hoe ik foto's moet toevoegen en ben wat huiverig omdat er altijd nog gegevens in de foto's staan zoals locatie etc. maar ik zal kijken of ik 't voor elkaar krijg wat foto's op te schonen en ze te plaatsen. Later meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...