Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MrGDK

van HPS naar led...

Recommended Posts

On 6/18/2018 at 12:40 PM, MrGDK said:

Ik zou graag naar 2x 600 watt qua lichtsterkte gaan... Dat kan nu in mijn huidige setting niet omdat ik de temperatuur niet goed onder controle krijg. Maar dat zou met LED wel moeten kunnen want die 2x 400 watt gaan wel prima.

Je maakt een veelgemaakte denkfout.
2x600 watt is 2x600 watt, of dat nu HPS of LED is. M.a.w. 2x600 watt HPS genereert net zoveel warmte als 2x600 watt LED.
Het voordeel van LED t.o.v. HPS is dat LED véél efficiënter is dan HPS, waardoor je veel minder watt LED nodig hebt in vergelijking met HPS.

Wat jij wilt, gaat dus niet de oplossing zijn waar je naar op zoek bent. ;)

Ik ben zelf ook pas overgestapt op de ledstrips van TCI voor in mijn 1200 x 600 tentje en ben van 440 watt PLL (8 x 55 watt) naar ±252 watt LED (12 x 21 watt) gegaan. :verrygood
Een betere lichtverdeling kan ik niet krijgen in mijn tentje en ben er ook van overtuigd dat (ondanks dus het lagere wattage) de opbrengst hoger gaat worden dan ik met PLL voor elkaar heb gekregen.

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Breaker, Thanks voor je uitleg... Maargoed, wat adviseer je mij dan in een tent van 120x200?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je geen advies geven over kant en klare LED lampen, omdat ik daar geen ervaring mee heb en er eigenlijk ook nog geen goede ervaringen over heb gelezen, behalve over de DIY COB armaturen, welke nu dus ook plug & play worden geleverd.
Als ik jou was, zou ik het advies van Wietefras opvolgen (hij weet echt waar hij over praat (denk ik :P)) of die van cannarie of kapiteinkoek (DIY).
Als je voor de strips gaat, zou ik 40 strips nemen (4 rijen van 10): 20 x 3000K en 20 x 4000K en deze op 21 watt draaien. Zo kom je op 840 watt.
Dat is 350 watt/m² en dat is hetzelfde als ik nu ook gebruik (iets anders kan ik dus geen advies over geven).
Ik heb de strips op aluminium u-profielen (25x50x25x2 mm. met een lengte van 475 mm.) geplakt met dubbelzijdige tape (2 rijen van 2 cm.).
De aluminium u-profielen heb ik gelijkmatig verdeeld en aan beide zijden met een bout (M4) en borgmoer bevestigd aan aluminium t-profielen (50x50x3 mm. met lengtes van 1120 mm.), maar met hoekprofielen van 25x25 kan natuurlijk ook en komt voor jou ook beter uit qua maatvoering.
Elke strip wordt met zijn eigen drivertje geleverd, welke ik ook met dubbelzijdige tape (1 cm. breed) aan de binnenzijde, tegen de opstaande kant van de u-profielen heb geplakt.
Aan iedere driver zul je een snoer met stekker kunnen maken, maar het is handiger om alles door te verbinden met wago connectors en er 1 snoer met stekker aan te zetten. Edit: ik bedoel 1 snoer met stekker per rij van 10 strips.

Je had al aangegeven dat je niets voor DIY voelt, maar het is echt super eenvoudig. Je bent er wel even mee bezig, maar dan heb je ook wat. :D

Succes nog even met je zoektocht.

Groeten Beaker :spliff:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Beaker said:

Je maakt een veelgemaakte denkfout.
2x600 watt is 2x600 watt, of dat nu HPS of LED is. M.a.w. 2x600 watt HPS genereert net zoveel warmte als 2x600 watt LED.
Het voordeel van LED t.o.v. HPS is dat LED véél efficiënter is dan HPS, waardoor je veel minder watt LED nodig hebt in vergelijking met HPS.

Maar als hij dus de hoeveelheid licht van 2x 600w hps wil, komt hij toch een heel eind met ca 800W aan goede led verlichting? Met dus slechts 2/3 van de warmte?

Is het niet ook zo dat omdat led minder stralingswarmte geeft, de warmte meer bovenin blijft hangen en dus grotendeels afgezogen wordt zonder het gewas op te warmen? heb ook wel eens gehoord dat je ivm het gebrek aan tralingswarmte de omgevingstemperatuur iets hoger wil hebben met leds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daarom adviseer ik ook rond de 800 watt LED. Daar zal hij waarschijnlijk (als de rest ook goed gaat) meer onder weghalen dan onder 800 watt HPS. ;)

Voor de rest kan ik er zelf nog niet veel over meepraten, want ik ben nog maar net begonnen met LED.
Om de tent op een mooie temperatuur te krijgen/houden ben ik zelf nog een beetje aan experimenteren met de wijze waarop ik mijn armatuur koel en vanaf welke richting ik de fan(s) op het armatuur blaas.
Als ik het armatuur niet koel en geen fan in de tent laat draaien, wordt het armatuur behoorlijk warm en straalt dus ook warmte af naar beneden. In de zomer (vorige week) loopt de temperatuur dan al gauw richting 34 graden. :no
Ik laat nu een clipfan vlak over het armatuur blazen, waardoor het armatuur goed koel blijft aanvoelen en de temperatuur in de tent ligt op 27-28 graden, maar de temperatuur buiten ligt nu natuurlijk ook wel erg laag.
Volgende week gaat het weer op zomer lijken en ben benieuwd hoe de temperatuur in de tent zich dan houdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met kant en klare armaturen is dat er best wat tijd (en dus geld) gaat zitten in het fabriceren van die lampen. De markt is vrij klein, dus op grote schaal fabrieksmatig produceren zal er niet in zitten. Dus dan betaal je al gauw twee keer zoveel voor een kan en klaar armatuur vergeleken met de kosten van de onderdelen als je het zelf bouwt. Dat maakt weer dat de verkopen niet echt opschieten en zo is het cirkeltje rond.

Op den duur zullen de prijzen nog wel verder dalen dat ook grotere fabriktanten er licht (!) in gaan zien :)

Qua zelfbouw, Samsung heeft ook strips van 112cm. Die verbruiken krap 100W per stuk. Ben je lekker snel klaar.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor mijn beeldvorming.. Wat is nou grofweg het verschil in efficientie tussen zo'n strip en een COB? Neem aan dat een COB efficienter is maar van een strip zul je denk ik weer minder lichtverlies hebben, omdat je het er vast heel kort op kan hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen verschil in efficientie, want het is exact dezelfde techniek.

Het zijn in beide gevallen super efficiente blauwe leds waar een fluorescerende coating overheen gaat om dat blauwe licht om te zetten naar een compleet spectrum. Zo'n enkele led op een strip is eigenlijk een kleine COB met een enkele led en daarvan dan een hele zooi.

Al heb je in beide gevallen natuurlijk wel verschil in efficientie tussen bepaalde merken of types. Die TCI strips zijn bijvoorbeeld met leds van een iets minder efficient type (154lm/W) dan die op de nieuwere F-series (168lm/W) of de nog nieuwere H-inFlux strips zitten (178lm/W). Op door de fabriek bepaalde testwaardes.

Een Cree CXB3590 op 61,5W en een CXB3070 op 50W hebben een efficientie van 156lm/W. Dus vergelijkbaar met die TCI strips. Een Citizen 1825 op 108W heeft een efficientie van 160lm/W. Bij Cree is dat overigens een minimum waarde en bij Citizen een gemiddelde waarde, dus ze zijn niet helemaal vergelijkbaar. 

Maar goed, zelfs die TCI strips doen dus nauwelijks onder voor een COB. Het is gewoon een mazzeltje dat wij die restpartij zo mooi kunnen gebruiken terwijl niemand anders er eigenlijk iets aan heeft.

Aan de andere kant, alles is relatief, want in de praktijk kun je zelf kiezen op welk wattage je die dingen draait en dat bepaalt ook de efficientie voor een deel.

Mijn 3 jaar oude CXB3070 COBs (3000K AB bin) produceren op 50W bijvoorbeeld slechts 138lm/W. Ik heb nu op mijn nieuwe armatuur 24 van die AB  (plus AD) COBs samen genomen ter vervanging van de 8 die ik voorheen gebruikte. Ik heb dan 4 stuks van die oude AB COBs samen genomen en dan draaien ze op 11,3W met een efficientie van 168lm/W in plaats van 138lm/W. Zo kunnen die oude dingen dus nog wel weer een keer 3 jaar mee.

Eigenlijk wordt daarmee de efficientie ook een functie van de prijs.  Hoe meer je er koopt hoe zuiniger ze draaien, maar op een gegeven moment loopt de prijs zo ver op dat je de extra investering niet meer terug verdient uit de besparing op de stroom door de efficientie verbetering. Of andersom als je de leds zwaarder belast heb je er steeds minder nodig, maar op een gegeven moment loopt de efficientie zo ver terug dat je juist meer gaat betalen aan stroom.

Ik ben zelf met een Samsung F-series led strip armatuur bezig en heb daarvoor de volgende grafiek gemaakt die bij de stroomsterkte laat zien wat de kosten voor 800umol/s (ofwel per vierkante meter) zouden zijn als die lamp elke dag 12 uur aan staat. Dat is dan inclusief de led strips zelf inclusief de koeling, plus 3 jaar lang stroomverbruik:

169877754_LT-F564BPrijsxStroom.png.9c71dff22bf1525a9126514b4c2cc52d.png

Dus tussen 700mA (31W) en 900mA (40W) stroomsterkte zou het goedkoopst zijn, maar feitelijk scheelt het met de 500mA en 1250mA maar 2 tientjes over 3 jaar, dus dat is eigenlijk ook verwaarloosbaar.

Inmiddels zijn die strips een stuk duurder geworden, dus de grafiek zal weer ietsje anders zijn, maar het gaat om het idee.

Edited by Wietefras
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de uitvoerige uitleg! Volledig duidelijk verhaal.

Intuitief zou ik altijd willen gaan voor de meest efficiente leds. Maar ik begrijp dus dat een minder efficiente led uiteindelijk toch efficienter kan zijn, doordat je er simpelweg meer van kan kopen voor een x bedrag en je ze daarmee dus efficienter kan laten draaien. Erg leuk natuurlijk, maar het maakt het vergelijken er niet makkelijker op :)

Wat ik ook zat te denken is dat als je een armatuur maakt waarin je de strips kunt verschuiven, je deze als het ware met het gewas mee kunt laten groeien. Hiermee ben je in het begin dan dus nog veel efficienter, omdat je meer leds hebt per oppervlak.

Zeg ik verder iets heel raars als ik zeg dat je met strips een extra voordeel hebt tov COBs, omdat je a. een betere verdeling hebt en b. de lamp dichter op je gewas kan hangen en dus minder muur verlies hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan :)

Ja die vergelijkingen zijn meer een economische afweging en niet altijd even makkelijk te maken. Aan de andere kant, het gaat soms dus ook gewoon om tientjes verschil. Als je maar een beetje in de buurt zit van wat redelijk lijkt dan zit je wel goed ook. Dus geen overdreven zuinige installatie en ook niet juist teveel bezuinigen op de leds, want dan betaal je dat dubbel zo hard terug in de stroomkosten.

Hoe wil je ze laten verschuiven dan? Zoals bij de Fluent SPYDR (horizontaal over het oppervlak)?

Ja strips geven een betere verdeling. Dan kun je dichter op het gewas, wat weer minder wand verlies geeft en dus hogere efficientie overall.

Mijn hoofdreden om met strips aan de gang te gaan is vooral het gemak waarmee je daarvan een armatuur maakt. Strips op alu U profielen schroeven, twee hoekprofielen erbij en je hebt je frame en koeling klaar. Driver aansluiten en gaan.

Je hebt ook nog die quantum boards waar je op zich ook makkelijk een armatuur mee maakt, maar die dingen moet je veel te hoog boven het gewas hangen. Ze adviseren 18". Als je dan metingen ziet dan is 40% van het verwachte licht verdwenen. Die wandverliezen kunnen dus nog best aan tikken als je de lamp (te) hoog hangt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Wietefras said:

Hoe wil je ze laten verschuiven dan? Zoals bij de Fluent SPYDR (horizontaal over het oppervlak)?

 Wist niet eens dat die spydr dat kon, maar ja zoals ik nu op een plaatje denkt te zien hoe die werkt bedoelde ik. Ik was alleen nog niet zo ver te bedenken hoe dat dan praktisch gezien gedaan zou moeten worden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dus om die reden vind ik de aanschafkosten zo belangrijk tegenover de efficiente, mijn eerst led lamp was iets van 50 euro voor 150w echte chinese watts, dan krijg ik 100lumen per watt ipv 150lumen maar het scheelde wel +400% in aanschafkosten, en hoe dan ook moest het spul na een paar jaar vervangen worden en zou ik het nu nog niet eens gebruiken om voor te groeien <_<

@cannarie

een schuifbaar systeem is best wel te harrie-en, alleen wat is het voordeel? heb je niet meer voordeel aan om 1/3e uit te kunnen zetten, en dus alleen 30% van het midden te gebruiken als je plantjes nog klein zijn, als je alle intensiteit naar elkaar schuift, ga je later in de bloei toch een stuk achteruit qua lumens per oppervlakte? je spaart geen stroom en hebt geen beter benut van de ruimte of ben ik gek?

die quantum boards is leuk voor de $$$ maar prut voor de plant, grote alu plaat kan die hitte niet kwijt (ze worden dus hardstikke heet met koelblok er op) met die strip hebt je "luchtgaten" zodat ook de ene rij leds thermisch afgesloten is van de volgende rij, maakt nogal een verschil als ze 12+ uur per dag in een warme ruimte aan staan, volgens mij hebben ze nu dus ook kleinere/losse boards

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee was juist dat je efficienter bent met meer strips op een gegeven oppervlak, omdat je ze dan op een lager vermogen efficienter kan laten draaien. Uitgangspunt is dus dat de hoeveelheid licht per oppevlak dan ongeveer gelijk blijft.

Dat is ook wat ik bedoelde met dat een minder efficiente lamp in theorie efficienter kan zijn, puur omdat hij goedkoper is, elektra kosten nog buiten beschouwing latend. Omdat je er dus meer voor het zelfde bedrag op kunt hangen, waardoor je ze per strip op een lager vermogen efficienter kan laten branden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

 Wist niet eens dat die spydr dat kon, maar ja zoals ik nu op een plaatje denkt te zien hoe die werkt bedoelde ik. Ik was alleen nog niet zo ver te bedenken hoe dat dan praktisch gezien gedaan zou moeten worden :)

Ja, ik heb wel eens een youtube clip gezien waar ze dat deden. Al kan dat ook van de voorganger geweest zijn.

Ik heb daar zelf ook over gedacht. Niet zozeer om ze te kunnen verschuiven, maar meer om een modulair systeem te hebben zodat ik er meer strips bij kan schuiven (of juist minder) of dat er een andere kleur strips op kan.

Je ziet op rollitup overigens ook wel dat mensen de strips een beetje meer naar de kanten schuiven. Dat zou dan zijn om een hotspot in het midden te voorkomen. Ik zie dan eerder dat ze de dark spots aan de buitenkanten (door wandverliezen) compenseren. Alleen is dat dan met als resultaat dat je nog meer wandverliezen krijgt.

Ik had dat door de simulator gehaald en wat voorbeelden doorgerekend en ik kam er altijd op uit dat je met een gewoon gelijkmatig verdeeld armatuur efficienter uit kwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, HUFFnPUFF said:

die quantum boards is leuk voor de $$$ maar prut voor de plant, grote alu plaat kan die hitte niet kwijt (ze worden dus hardstikke heet met koelblok er op) met die strip hebt je "luchtgaten" zodat ook de ene rij leds thermisch afgesloten is van de volgende rij, maakt nogal een verschil als ze 12+ uur per dag in een warme ruimte aan staan, volgens mij hebben ze nu dus ook kleinere/losse boards

Dat je de hitte niet kwijt kan leek me ook een nadeel, maar het kan wellicht ook een voordeel zijn als je het niet warm krijgt in je tent. Ik zie ook wel mensen hun led strips  (of COBs) op een grote alu plaat schroeven. Dan zit zo'n beetje de hele zooi dicht. Lijkt mij ook niets, maar het is wellicht wel lekker goedkoop en ook in een voorgroei tentje (met wat minder watts) krijg je het dan misschien beter warm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar hoe dan ook zou je eerst die warmte tussen de lamp en toppen weg willen hebben, en meer door de ruimte willen blazen, tussen de topjes zelf zou ik het liever koeler willen hebben, ik blaas dan ook warme lucht door/langs de lamp zodat deze langs de wanden weer naar beneden gaat en mengt met koele verse lucht, dmv van de blaassnelheid wordt het warmer of kouder (harder blazen/lamp meer koelen is hogere omgevingstemp)

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens, maar zeker met slechts 150W tot 200W per m2 kan het nog best lastig zijn om de temperatuur een beetje hoog te houden.

Zoals gezegd, mijn ding is het ook niet. Ik heb ook liever een "open" armatuur waar de lucht doorheen kan circuleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb ik nog 1 vraag, @Wietefras

Ik wil me nu toch een beetje gaan verdiepen in wat er nou precies allemaal bij komt kijken om zo'n lamp in elkaar te knutselen. Wat ik dan precies allemaal nodig heb etc. strips, driver, aluframe en vast nog wel wat andere dingen. Wat is nou precies allemaal compatible met wat? En zo moet ik nog wel wat dingetjes uitzoeken, want ik ben niet zo heel technisch onderlegd namelijk. 

Maar omdat er natuurlijk enorm veel over te vinden is en het gevaar van desinformatie of verouderde informatie al snel op de loer ligt, vroeg ik mij af.. Weet jij toevallig iets van een goede tutorial of ander soort informatiebron die me de basics bij kan brengen?

Edit: Heb inmiddels kapiteinkoeks advies opgevolgd en zit dat kanaal van growmau5 een beetje af te speuren. Uiteraard zijn andere tips alsnog van harte welkom :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat kanaal van growmau5 niet verouderd dan? Die maakt alles ook zo nodeloos ingewikkeld.

Je kan misschien beter bij ledgardner kijken. Die geeft wat voorbeelden van led strip builds. Al houdt die het soms weer net te eenvoudig. Bijvoorbeeld dat hij niet gewoon een optimale stroomsterkte bepaald of een standaard stroomsterkte gebruikt die door drivers ondersteunt wordt, maar aan de slag gaat met bijvoorbeeld "50% van het maximum". Ik heb voor mezelf wat tabelletjes gemaakt, maar ik heb niet zo'n zin om dat weer te posten want die leest toch niemand en dan zou ik het voor alle formaten en varianten moeten doen.

Ik gebruik zelf tussen de 8 en 12 Samsung F-series 3000K strips op 320W tot 300W per vierkante meter van type LT-F564B (56cm met dubbele rij leds). Voor een 120x120 tent hebben ze ook 112cm strips.

Voor koeling van de strips koop je gewoon alu U-profielen over de hele lengte van de strip (plus een randje extra om ze op het frame te zetten) waar je de strips dan "onder" op schroeft (met de koelvinnen van het profiel omhoog). Je sluit de strips dan aan op een 48V driver of eventueel op een passende constant current driver. Veel simpeler kan het eigenlijk niet.

Ik had wat voorbeelden hier op het forum staan, maar blijkbaar komen de oude foto's niet meer terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was overigens bezig met een led strip armatuur voor mijn 100x100 tent, maar ik zie daar toch maar vanaf.

Molenwiek_Ledstrips_DSC4140.jpg.2836165103d6226fc0b5d597393110ee.jpg

Je ziet het armatuur van boven. Er is plek voor 12 led strips van 56cm in een molenwiek patroon. 56cm is namelijk wat lastig te passen in een 100x100 tent.

Maar goed, ik bedacht dat ik beter eindelijk eens in mijn 100x200 hok kan gaan beginnen en daar maak ik dan drie 60x100 armaturen in met ieder 8 strips  (totaal dus nog steeds 12 strips per m2).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingewikkeld ben ik ook niet zo van, dus ga die ledgardner maar eens bekijken :) 

Mooi framepje! En gelijk die extra uitsparing in het midden tegen de hotspots ;)

Ik heb zelf ook nog even zitten brainstormen. Omdat mijn plan dus was om de lamp slechts 4 weken oid te gebruiken, leek het mij wel zonde om een dure, efficiënte lamp te hebben liggen, die 75/80% van de tijd niet gebruikt wordt. Ik zat dus te denken om ze ook in te gaan zetten in de bloeifase samen met 1 vd 2 750w hps lampen. Beetje zoals kapiteinkoek van plan is.

Dan hangt de hps in het midden van het hok (160x200) met een rij strips  (56x160) aan beide kanten. Dan heb ik gelijk minder muurverlies van de hps lamp (wel een beetje "stripverlies" natuurlijk) plus meer controle over de temperatuur dan met 2 x hps. 

En dan zat ik ook zo te denken om dan die 2 armaturen zo in elkaar te flansen dat ik ze in elkaar kan schuiven en ze dus tijdens de groeifase efficiënter in kan zetten zonder ingewikkeld te hoeven doen met een uitschuifbaar of modulair systeem.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat met die hotspots valt wel mee hoor. In dit geval was het meer een noodzakelijk kwad om het midden open te houden.

Het geeft overigens best nog een aardige lichtverdeling bij 15cm al (dat blauwe is waar het licht minder is dan 80% van het gemiddelde en is haast niet te voorkomen in de hoeken):
1516084209_Distribution_Strip_12x56x4_60x40_15cm_50.png.4f549f584806452f3a600e703fdda5b4.png

Inderdaad goed punt. Als je de lamp niet continu gebruikt dan kun je beter wat minder investeren in de lamp, omdat de besparing op de stroom veel lager zal zijn en je kosten er dus niet uit zal halen.

Ik zie zo'n combinatie van HPS en led niet zo goed werken eerlijk gezegd. Die strips hang je best op 10 a 15cm van het gewas. Misschien 20cm als je er (veel) minder strips op zet. Die HPS moet op 60cm tot 75cm en dan lijkt me dat veel licht bovenop de leds krijgt toch? Of ga je de HPS indammen met eigen wandjes?

Wellicht zijn die TCI strips dan een beter idee. Ook redelijk zuinig, maar wel een stuk goedkoper dan Samsung strips. Kosten voor strips plus driver(s) is ongeveer een derde voor die TCI strips.

Ik ben voor de Samsugn strips gegaan omdat ik nog iets zuiniger wilde gaan en dat ik liever standaard componenten heb voor de wat grotere lampen zodat ik later nog nieuwe onderdelen bij kan kopen. Al zal dat in de praktijk ook wel tegenvallen omdat die dingen elke anderhalf jaar ofzo vervangen worden door een nieuwe serie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Wietefras said:

Ja, dat met die hotspots valt wel mee hoor. In dit geval was het meer een noodzakelijk kwad om het midden open te houden.

Ja snap ik. Ik denk dat je dat verhaal meer zo moet interpreteren dat als je de absolute max hoeveelheid licht kwijt wil, je aan de buitenkant van de ruimte meer leds kwijt kan zonder hotspots te creeren, ivm de muurverliezen.

4 hours ago, Wietefras said:

Ik zie zo'n combinatie van HPS en led niet zo goed werken eerlijk gezegd. Die strips hang je best op 10 a 15cm van het gewas. Misschien 20cm als je er (veel) minder strips op zet. Die HPS moet op 60cm tot 75cm en dan lijkt me dat veel licht bovenop de leds krijgt toch? Of ga je de HPS indammen met eigen wandjes.

Het liefst zou ik de strips dan eigenlijk iets korter willen hebben dan 56 cm, omdat de breedte die ik met de hps beoog te te beschijnen 100cm is. Het idee was dat dan een deel van wat normaal tegen de wand zou komen nu onder die 10 a 15 cm van het led armatuur door schijnt en daarboven grotendeels tussen de strips door schijnt. Minder verlies lijkt me dan. Alleen het "stripverlies" waar ik het over had dus. Of misschien kan ik het beter frameverlies noemen. Het hps licht dat op het frame valt dus.

Puntje waar ik dan nog wel mee zit is de lichtverdeling. Geeft het hps licht aan de buitenkant van vlak (edit: *het led vlak) hotspots, of is het licht aan de buitenkant van het hps vlak juist te zwak ivm gebrek aan muurweerkaatsing.

Misschien dat beide punten (plus een deel van dat frameverlies) weer op te lossen zijn, door de led armaturen een stukje te kantelen. De kant tegen het hps vlak aan een stukje omhoog dus. Hiermee loopt het hps licht en het led licht een beetje beter in elkaar over. Dit zou dan alleen aan de buitenste randen weer wat meer muurverlies geven van de leds. volg je hem nog? :)

Misscchien maak ik het ook allemaal veel te ingewikkeld hoor. Maar dat is ook een deel van de lol ;)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

TCI strips zijn 42 cm dacht ik. Je hebt ook strips van 28cm. Dus het kan ook wel wat korter.

Doorgaans is het licht an de wanden zwakker dan in het midden. Dus dat jou je wel beter uit kunnen effenen met leds langs de wanden inderdaad.

Zat ook te denken om de leds strips  schuin te hangen, maar dan schijnen ze wellicht juist weer teveel richting het midden waar de HPS al schijnt.

Je kan ze natuurlijk ook gewoon wat hoger hangen en dat beetje extra wandverlies voor lief nemen.

Het is wel lastig uit kienen wellicht ja. Combinaties van lampen is toch altijd wat lastig. Aan de andere kant. Zoveel maakt het uiteindelijk toch allemaal niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Zat ook te denken om de leds strips  schuin te hangen, maar dan schijnen ze wellicht juist weer teveel richting het midden waar de HPS al schijnt.
 

Maar dat is juist een deel van wat ik ermee wil bereiken. Bij gebrek aan wand zal een deel van het hps licht over het led vlak schijnen, ipv via de wand terug gekaatst te worden naar het eigen vlak. Dit hoop ik dan een beetje te compenseren met het schuine led licht.

Het mooiste zou zijn om de helling van de strips naar de wanden af te laten lopen om alsnog niet die muurverliezen aan de zijkant te hebben. Dus de strip het meest tegen de wand helemaal vlak en de strip in het midden met de grootste hoek. Maar dat zou dan wel weer heel ingewikkeld worden om te maken.

Maargoed, ga hier nog effe flink op moeten broeden, maar het zaadje is geplant :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...