Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hommeltje

Cookies scrog, eerste grow!

Recommended Posts

Hoi allemaal

Al een hele tijd bezig met het lezen en leren over deze prachtige plant en nu dan toch de stap gemaakt, er komt een plantje! Het zal een puur hobbymatige grow worden van 1 plantje^_^ Ik zal proberen wekelijks de progressie van het kleine wondertje in dit kweekverslag bij te houden. Zoals in de titel al vermeld is dit mijn eerste grow, de setup zal dus niet ideaal zijn en ook zullen er fouten gemaakt worden! Ik kijk er naar uit om te zien wat jullie er van vinden, laat de (opbouwende) kritiek maar komen!

De (beoogde) set up:
-Secret Jardin hydroshoot 60x60x160
-Zelfbouw CFl a 6 - 8 x +/- 25 watt (10-14k lumen). (6400K voor bloei, 2700K voor groei)
-CAN filter a 300m3 (Wellicht een beetje overkill, aangeschaft in de tijd dat ik beduidend minder verstand had:rolleyes:) Het ding is 60 cm lang, wellicht dat deze nog vervangen gaat worden door een kleinere versie. 
-Afzuiging zal in eerste instantie geprobeerd worden met een aantal 12V PC fans(90M3/uur) en 1 230V fan(120M3/uur). Mocht dit niet genoeg zijn/werken zal ik toch nog moeten investeren in een mooi buisventilatortje. 
-Canna vega A + B voor de groei en Canna flores A + B voor de bloei.
-3% Hydroperoxide
-Root stimulator (ben het merk even vergeten, wordt later aangepast). 
-Praxis Cocos potgrond:huh: Was goedkoop en is een mix van aarde en cocos, EC is 0,45.

Een aantal punten waar ik dus nog over twijfel:

-Can filter; Is deze te groot? Ik heb verschillende meningen gelezen over het verschil in afzuiging en filtercapaciteit. De een zegt dat het juist goed is om de afzuiging (veel) lager te hebben dan de capaciteit van het filter en het dan juist beter filtert. De ander zegt dat je afzuiging juist zo dicht mogelijk bij de capaciteit van het filter moet zitten. Wel weet ik dat de capaciteit van de afzuiging in ieder geval niet hoger hoort te zijn dan het filter. 

-Afzuiging; De inhoud van het tentje is 0,58M3, minimaal 3x per minuut verversen van de lucht geeft een benodigde capaciteit van 1,73M3 per minuut of 103,7M3 per uur. Ik twijfel dus of de 230V fan dit gaat trekken als je weerstand van het filter etc in beschouwing neemt. Daarnaast is het een axiale. Het idee is om eerst eens te kijken of dit werkt. Mocht dit niet het geval zijn heb ik dit apparaatje op het oog >> ventilatortje <<

-Voeding en grond; De voeding is geloof ik bedoeld voor hydro systemen. Ik heb dit aangeschaft omdat ik in eerste instantie een bubble bucket wilde maken. Nu dus toch op grond om de eerste keer te oefenen. Iemand ervaring met het gebruik van (deze specifieke) hydrovoeding op aarde? Ook hierover staan menig verschillende meningen op wereld wijde web. Tot slot de vraag in hoeverre ik problemen krijg met deze grond, heb wel de beschikking over een (zelf gemaakte:nerd) EC- meter voor vloeistof. 

Kweektent controller
Daarnaast ben ik een groot liefhebber van electronica, gadgets en meer van dat soort gekkigheid. Voor deze grow heb ik dan ook aan arduino aangeschaft^_^. De mogelijkheden die dit mooie apparaatje bied was stiekem ook 1 van de redenen om met deze grow te beginnen. Ook op dit gebied ben ik een beginner maar door veel te lezen en te proberen moet het goedkomen. De arduino gaat (hopelijk) de volgende dingen voor mij bijhouden:

-EC (zelfbouw a 5 euries, werkt verbazingwekkend goed)
-PH (under construction)
-Temp
-Lucht vochtigheid

Daarnaast zullen de 12V fans en de 230V fan ook bestuurd worden door de arduino. De 12V fans worden bestuurd door een PWM signaal naar een simpele transistor te sturen met een diodetje er tussen. De Lamp wordt aangestuurd via een transistor en relais met uiteraard ook een diode er tussen. Daarnaast is er ook een AC dimmer voor de arduino besteld om de 230V te kunnen regelen via de arduino. Wanneer dit allemaal werkt (zal nog best een uitdaging worden), is het de bedoeling om de arduino aan te sluiten op Wi-Fi en via een Iphone te kunnen besturen. Ik weet dat er ook andere mensen op dit forum een arduino gebruiken, ben benieuwd naar jullie tips en vragen!

Het kleine wondertje
Het plantje is inmiddels bijna een week oud en ziet er gezond uit. Staat heerlijk onder 40W 2700K licht met een ventilatortje er op in een kastje. Maandag komt het tentje en zal ik het een en ander gaan installeren :D Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik even uitvogelen wat de makkelijkste manier is om hier wat mooie plaatjes voor jullie neer te zetten. Zoals in de titel staat is het de bedoeling om een scrog net in de tent te plaatsen, daarnaast zal het plantje gefimd worden na de 3e of 4de internode. 

image1.thumb.jpeg.4ee5a36e736bee9b1515ab456a70d5b6.jpeg

 

Bedankt voor het lezen, ik kijk uit naar jullie opmerkingen en advies!

 

Groetjes

Edited by hommeltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik een ander medium halen. Ik heb diezelfde potgrond gebruikt. Heb daarmee mijn draai verknald omdat het a te nat stond. B enorm zuigt en dus je ook snel nat komt te staan en Coco’s houd snel voeding vast waardoor je ook kans krijgt op vergiftiging. En dan zijn ineens in een week je planten dood. Misschien een light mix. Voeding laat ik over aan de experts hiero. Hahaha ik ben ook nog niet zo lang bezig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé hommeltje

Waarvoor de peroxide? Heb je een irrigatie systeem oid? En de lampen.... 2k is bloei, 4k groei

21 hours ago, hommeltje said:

Het plantje is inmiddels bijna een week oud en ziet er gezond uit. Staat heerlijk onder 40W 2700K licht

21 hours ago, hommeltje said:

Zelfbouw CFl a 6 - 8 x +/- 25 watt (10-14k lumen). (6400K voor bloei, 2700K voor groei)

Wat jij zegt klopt niet echt.... 2700 k is voor bloei, meer rood spectrum. 

Als beginner zou ik op aarde beginnen Cocos buffert niet, eerder kans op fouten met ec, ph enz.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...