Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doede

Rijden onder invloed

Recommended Posts

beter rijdt gewoon niemand onder invloed :ph34r:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lullige is echter dat als je savonds een jointje rookt... je 24 uur later alsnog genaaid kan worden met dit soort speekseltesten. Niet alleen medicinale gebruikers hebben deze nieuwe methode te vrezen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, je kan beter twee biertjes wegtikken bij het ontbijt dan 2 dagen eerder een blow roken, volgens de wet dan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de test tekort schiet lijkt me logisch.
Maar dat je onder invloed van cannabis beter rijdt is veel te kort door de bocht.
Er is nauwelijks onderzoek naar gedaan en de onderzoeken die zijn gedaan zijn maar matig.
Waar anti cannabis onderzoek word weggewuifd enkel om de universiteit die het onderzoek heeft uitgevoerd word pro-cannabis onderzoek als waar aangezien zonder 1 kritische noot ?
Beetje jammer.

Een stevige drinker kan waarschijnlijk ook beter autorijden met een pilsje of 4 achter de kiezen, dat maakt alcohol in het verkeer niet goed.
Zelfde geld voor blowers toch ? De grote gebruikers zullen nauwelijks anders rijden met een joint op.
Feit blijft dat je minder snel reageert.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet van mezelf dat ik de eerste 45 minuten na mijn eerste jointje van de dag beter niet achter het stuur kan gaan zitten.

Daarna durf ik echt mijn hand ervoor in het vuur te steken voor dat ik elke rijvaardigheidstest haal. Dan ben ik juist helemaal 'in the zone' als ik rij.

Maargoed, het feit dat ze geen goede specifieke test hebben, gewoon altijd zeggen dat het van gister was dus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

40 jaar gedoogbeleid met coffeeshops is weldegelijk een onderzoek te noemen.
in al die jaren hebben er miljoenen mensen op de weg gezeten onder invloed van soft drugs.

dit is nooit aantoonbaar gemaakt in de statistieken,
en hoe makkelijk zou dat zijn ?
als er daqelijks mensen 30 rijden op de snelweg,
of meer van dat soort stonie fratsen
dan zou het NL beleid door de mand zijn gevallen.
Maar het tegendeel is waar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al die jaren dat ik volop blowde nooit een ongeluk gehad door eigen schuld, dat lag altijd aan de anderen.:verrygood

Maar serieus, ik heb nooit de indruk gehad dat ik door het blowen ook maar iets aan rijvaardigheid verloor. Ook nooit brokken gemaakt onder invloed van cannabis.

Hoe ik youtube videos kan plaatsen is me een raadsel sinds de upgrade.:rolleyes:

Koot en Bie over stoned rijden

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje De coffeeshops zorgen niet voor meer blowers, dus er zijn niet ineens meer mensen stoned in de auto en zie je het dus niet in de statistieken terug, omdat er niets is veranderd.
In Italië en Spanje wordt er meer geblowd en komen er meer ongelukken voor, niet dat ik daar een direct verband in zie, maar toch.

Of zijn Japanse auto's toch zo'n slechte invloed ?

AUnb25j.png

 

Verder denkt bijna elke chauffeur dat hij goed is, ongelukken zijn dan ook redelijk zeldzaam.
Geloof best dat jullie nog goed kunnen rijden als je stoned bent, maar je snapt toch wel waarom het niet legaal is om stoned achter het stuur te zitten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken ook genoeg mensen die zeggen dat ze juist aandachtiger gaan rijden met 3 biertjes op.

Zelfbedrog waarschijnlijk.

Mensen zouden niet moeten gaan rijden met iets op dat hun reactievermogens op wat voor manier dan ook, beïnvloedt.

Of het nu om drank, drugs, medicijnen of wat dan ook gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knetterstoned gaan rijden lijkt me inderdaad geen goed plan, maar ik durf toch wel te stellen dat ik vooral bij lange ritten (>100 km) beter rij als ik de avond van te voren een blowtje heb gerookt. Ik rij dan rustiger, meer geconcentreerd en beter anticiperend als zonder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, Kees A said:

Ik ken ook genoeg mensen die zeggen dat ze juist aandachtiger gaan rijden met 3 biertjes op.

Verschil is wel dat je van alcohol ongeremd wordt en je (of ik althans) van wiet heel zelf analytisch wordt. 

Maar mensen reageren nou eenmaal verschillend en voor iedereen moeten natuurlijk de zelfde regels gelden. Dus dat het niet mag kan ik me best in vinden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je niet knetterstoned achter het stuur mag zitten heb ik geen moeite mee, maar het is nu zo dat iedereen die regelmatig een blowtje rookt feitelijk niet mag rijden en het risico loopt beboet te worden terwijl er op dat moment met de rijvaardigheid niks mis is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De drugstest die ze in Spanje vorig jaar zijn gaan gebruiken geeft zelfs 3x24 uur na het roken van een jointje nog een positieve uitslag. Weet niet of dit dezelfde is als in Nederland maar als dat zo is kan blowend Nederland de borst wel nat gaan maken, evenals de rechters.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Twiet said:

De drugstest die ze in Spanje vorig jaar zijn gaan gebruiken geeft zelfs 3x24 uur na het roken van een jointje nog een positieve uitslag. Weet niet of dit dezelfde is als in Nederland maar als dat zo is kan blowend Nederland de borst wel nat gaan maken, evenals de rechters.

Zonder twijfel dezelfde! De speekseltests zijn ook niet zoals een alcoholtest in de zin dat die je promillage meet en je pas door de mand valt bij een bepaalde waarde. Het test of er wel/niet THC in je systeem aanwezig is... ongeacht de (miniscule) hoeveelheid en zodoende kan je dagen later alsnog de Sjaak zijn...

En intussen zit een deel van Nederland met zware medicatie op achter het stuur. Is al eens onderzocht en bevonden dat deze groep verantwoordelijk is voor een groot deel van de ongevallen maar omdat hier nooit op getest word, word het ook niet gesignaleerd of bestraft. Zo f*cking scheef....

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zelfrijdende autoos zijn nog zo onbetrouwbaar als maar kan . 

tot die tijd blijf ik lekker stronken rijden .

 

in nederland mag nix meer .

leefden van Mierlo en hedy mocono nog maar .

toen was geluk heel gewoon .

 

je moet ff op dat stukje ketting klikken met je muis en dan de gekopierde link er heen swipen .

rechtstreeks wil niet meer .

mag ook niet meer van de eu denk ik  .

 

 

 

 

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Rabarbarbaar said:

@weetje De coffeeshops zorgen niet voor meer blowers, dus er zijn niet ineens meer mensen stoned in de auto en zie je het dus niet in de statistieken terug, omdat er niets is veranderd.
In Italië en Spanje wordt er meer geblowd en komen er meer ongelukken voor, niet dat ik daar een direct verband in zie, maar toch.

Of zijn Japanse auto's toch zo'n slechte invloed ?

AUnb25j.png

 

Verder denkt bijna elke chauffeur dat hij goed is, ongelukken zijn dan ook redelijk zeldzaam.
Geloof best dat jullie nog goed kunnen rijden als je stoned bent, maar je snapt toch wel waarom het niet legaal is om stoned achter het stuur te zitten ?

Tja, ten eerste ben ik medicinaal gebruiker mede om het feit dat ik daardoor beter auto rijd.
dat ik dan een uitzondering ben? for sure.
Maar daar ging het niet over:
Natuurlijk zijn wij in NL veel bekender met stoned rijden en stoned worden tijdens het rijden
omdat voor enkele jaren geleden de , te verwachten, problemen erg klein waren.
ik durf dus zeker te stellen dat er in NL meer onder invloed is gereden dan in menig ander land.
Dat dit niet met statistieken is te onderbouwen; dat is jammer.
Maar ik heb dit ook tegen de adviescommissie genoemd, met de hoop dat zij, met hun wetenschappelijke achtergrond, wellicht wel de juiste cijfers weten te achterhalen.
t.a.v. de afhaal of coffeeshop cultuur is dit natuurlijk een zeer kritisch punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mac, het lukt me van geen kant, krijg enkel maar een linkje naar youtube te zien.

Als je vrijdagnacht een blowtje hebt gerookt en dinsdag-ochtend in je auto aangereden wordt, de drugstest wordt gedaan en je geeft dan positief vanwege die blow drie dagen geleden ben je zwaar de lul, de verzekering keert niet uit en je bent zwaar strafbaar. Mooi klote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ben ik naief, maar naar mijn idee is het feit dat recent gebruik niet specifiek te testen is, niks anders dan gebrek aan bewijs en dus in het voordeel van de gebruiker.

Gelukkig ben ik de beste chauffeur van het land (onder invloed of niet) dus zal niet zo snel in de in de hier bovenstaande comment geschetste situatie terecht komen :p

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, weetje said:

k durf dus zeker te stellen dat er in NL meer onder invloed is gereden dan in menig ander land

Gebasseert op helemaal niets dus ?
Ben het met je eens dat Nederland een apart geval is, waardoor er misschien wel meer stoned gereden word hier, maar het zou zomaar andersom kunnen zijn. we weten het gewoon niet.

Zoals ik al zei, er word meer geblowd in landen met een strengere aanpak.


Maar on topic, hoe zouden ze het moeten testen ?
THC gehalte zegt niets, de ene ligt op de grond bij een dosis die menig een hier voor het ontbijt al rookt.
Een soort reactie en inzicht test misschien ?
Voor iedereen, stoned of niet.
Zou ook meteen een hoop levensgevaarlijke bejaarden van de weg halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is wereldwijd al minstens 3 keer onderzocht
met iedere keer dezelfde conclusies:
Men gaat langzamer rijden

en kijkt (veel) vaker in de spiegel.
Dit zijn gemiddelde uitslagen.

Het meest gevaarlijke verhaal wat ik meerdere keren hoorde:
30 rijden op de snelweg, en werkelijk het gevoel hebben dat "de gang"er wel in zit....:blink:
 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, 30 op de snelweg is ook gevaarlijk, maar als we dat allemaal deden waren ongelukken iets van het verleden.

Ja er is onderzoek gedaan maar in mijn ogen maar matig.

Bij de ene maar 15 testpersonen en bij de andere een dosis waarmee je een puber nog niet stoned krijgt.

Al behandeld in het vorige topic van Douwe dat hierover ging.

Als jij een rijvaardigheidstest met vlag en wimpel slaagt terwijl je stoned bent mag je van mij stoned rijden. Nu word niets qua persoonlijke situatie getest en vind ik het logisch dat niet iedereen zomaar stoned mag rijden.

Beetje betuttelend gelul van mijn kant, maar dat is al snel bij dit soort discussies.

Hoe doe je shift+enter op de telefoon btw ?

Nu zit er een lege regel na elke spatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, cannarie said:

Misschien ben ik naief, maar naar mijn idee is het feit dat recent gebruik niet specifiek te testen is, niks anders dan gebrek aan bewijs en dus in het voordeel van de gebruiker.

helaas maakt het niemand uit of je recent gebruikt hebt of niet, of j daadwerkelijk slecht rijdt of niet, maar of je xyz nanagram in je bloed hebt zitten, voor deze verandering/nulgrens was onder invloed rijden ook al strafbaar maar moest rijonbevoegdheid aangetoond worden, dat was moeilijk (in geval van cannabis blijkbaar onmogelijk) dus moest er een nieuwe wet komen die alles per definitie verboden maakt :wacko:

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...