Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Klopt, wat je zegt maar dat bedoel ik niet alleen:P 600w warmt sneller 2 kuub op dan een 400w, los van de afstand van de lamp;) als je 1x1x2 zou hebben. 

Met een 600 Watt zou de afzuiger ook vaker aanslaan en koude lucht naar binnen trekken dan met een 400watt om het klimaat goed te houden. Hoe hoger de wattage hoe grote de uitdaging om het klimaat stabiel te houden.

Maar je moet doen wat het beste voor jou werkt. Een sunrise zou inderdaad beter moeten werken:D.

Ik zou niet weten of de plant al meteen productief is zodra de lamp aan is, nog nooit iets over gelezen :engel

 

Dit is alleen mijn eigen ervaring, ik ben ook geen prof ben gewoon een hobbyist:D

 

Gr, X 

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blijf niet bezig..

Lees dit WUR artikel eens, alles wat je wilt weten en nooit meer vergeten mbt botrytis cinerea.

Aarde hergebruiken.. doe maar niet als je vorige ronde rot had en zo zijn er nog wel wat dingetjes waar veel kwekers mee de mist in gaan.

Aantasting voorkomen, vergt inzicht in levenscyclus

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, lostchild said:

Ik blijf niet bezig..

Je voelt je geroepen om je in het gesprek te mengen en dan is de simpele vraag of jij praktische maatregelen neemt in de beginfase opeens te veel? Sorry dat ik het durfde te vragen hoor. Probeer alleen het gesprek een beetje compleet te maken hier.

Dat verhaal rondom de cyclus van schimmel had ik al wel eens gelezen, maar dat was de vraag niet. Nevermind, volgende onderwerp..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om schimmelsporen te killen als je je aarde wilt hergebruiken,moet je het begieten met kokend water zo in je pot en goed elk stukje grond raken.

Zo kom je ook van beestjes en hun eieren af,maar het killt ook je bodemleven en maakt je grond armer.

Zolang je dat in acht neemt met opwaarderen moet het gewoon willen,lekker inwateren met de juiste PH en knallen.

Op het boerenland gebruiken ze weleens stoom om de ziektes eruit te steamen,werkt prima en zo kwam ik op dit idee.

Ik heb het zelf al meerdere keren moeten doen maar het werkt goed.

 

Zo hoef je geen extra spullen te kopen of gif te spuiten.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nooit last gehad met de grond na dat ik schimmel in de toppen had. Heb mijn grond hergebruikt en nergens last van gehad^_^ 

@Collie Weed, dat is wel een handige tip!  Dat kan nog wel is van toepassing komen:tu

 

Gr, X 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil er ooit nog eens naartoe om mijn grond te gaan hergebruiken, dus als het zover is weet ik dat dan iig, mocht het nodig zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Wat @-sjaak- zei klopt van geen kanten hoor,plank misslaan noemt men dat:P(haha geintje kerel)

 

schimmel komt nooit door te lang doorvoeden ,eerder door te weinig/tekorten in combinatie met infecterende sporen en klimaat.

Door te weinig voeding/suikeraanmaak heeft de plant een lagere brixwaarde(suikergehalte) in de toppen(vruchten),hogere brixwaarden werken schimmel juist tegen als ik @Blowmonkey mag geloven.

En dat ligt deels ook in de genetica natuurlijk of het gevoelig is of niet.

Buiten komt het maar aanwaaien met natte periodes dus is het beter als de genetica klopt en je een mooi weerbericht hebt telkens weer.

 

Ook insecten kunnen verantwoordelijk zijn voor verspreiding,kijk maar naar de stervende iepen om je heen.

Die worden ziek van de schimmel die de iepenspintkever meeneemt,en boomkwekerijen selecteren dus al een tijdje schimmel resistente iepen soorten.

Dus het antwoord ligt wel degelijk in genetica. 

 

Varenrouwmug kan de boel ook verpesten en wat funghi meenemen en deponeren in je toppen,en er zijn zat insecten buiten die je plant opvreten en open wondes maken waar de schimmel zo binnen kan komen met nat weer.

Buiten kun je ook een te lage planttemperatuur hebben,en heb je last van dauwvorming op je hele plant ook al staat ze droog onder een afdak.

Als je dan geen goede genetica hebt,is dat wel een probleempje want alles qua sporen kleeft gewoon aan je natte plant.

 

En ga zo maar door....wie weet er nog iets?? ;)

 

 

 

Edited by Collie Weed
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toch ook wel vaker gelezen dat een te hoge ec ook rot in de hand kan werken (niet dat het daarom perse waar is hoor ). Maar als planten aan het eind een lagere voedingsbehoefte hebben en je gaat te lang door met maximaal voeden zou er wel iets te zeggen kunnen zijn in de richting van wat hij zegt :)

Maar wat je zegt over beestjes.. Daar had ik nou nog helemaal niet aan gedacht joh. Ik heb namelijk altijd wel wat van die varenrouwmugjes. Heb ik al een paar keer met van die nematoden proberen aan te pakken maar uiteindelijk komen ze altijd weer terug, dus liet het de laatste tijd altijd maar voor wat het was. Hier toch misschien even wat mee gaan doen dus

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

On 7/8/2018 at 11:56 AM, cannarie said:

Je voelt je geroepen om je in het gesprek te mengen en dan is de simpele vraag of jij praktische maatregelen neemt in de beginfase opeens te veel? Sorry dat ik het durfde te vragen hoor. Probeer alleen het gesprek een beetje compleet te maken hier.

Dat verhaal rondom de cyclus van schimmel had ik al wel eens gelezen, maar dat was de vraag niet. Nevermind, volgende onderwerp..

 

Na 2x uitleggen hoe de cyclus werkt eerder is de 3e keer 0 op rekest bij mij als jij aangaf dat je het helemaal begreep na de 1e en 2e keer.

Als je de cyclus goed begreep stelde je heel andere vragen:

Bladnat, is dat het zweten van bladeren en hoe voorkom ik bladnat zoveel mogelijk?

Sporen van buiten, wat nu als ik op een gevoeliger plek zit qua sporen en mijn inlaten zou gaan filteren?

Ipv hiervan ga je aan mij vragen wat ik aan het begin van de kweek tegen rot doe :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel voeding leidt tot guteren wat tot rot kan leiden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me niet herinneren dat jij me ooit hebt uitgelegd hoe de hele levenscyclus van botrytis werkt en ik heb jouw daar nu ook helemaal nooit naar gevraagd. Het feit dat ik er wel over gelezen heb, wil toch ook helemaal niet zeggen dat we niet van gedachte kunnen wisselen over praktische maatregelen er tegen? Hier wordt doorgaans namelijk niet over gesproken betreffende deze fase. Als je er dan niet op in wil gaan is het ook helemaal prima, maar zeg dan gewoon niks ipv weer dat belerende. Ik red me ook prima zonder jouw advies.

Dat je al snel uitkomt op voor de hand liggende zaken als stabiele temperatuurbeheersing is niet anders. Deze had ik er zelf natuurlijk ook wel even bij kunnen benoemen. Maar je zou maar net een goede tip gehad hebben, waar ik zelf nog niet aan had gedacht (zoals Collie). Inkomende lucht filteren is mij een beetje te omslachtig trouwens, aangezien dit niet even een kwestie is van een kousje om je inlaat oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 4, dag 1

Plantjes gister getopt en vandaag onder hps gezet op 400W.

Reed net even langs de GS om wat grond te halen. Zat er ineens een hele andere winkel met hele grote letters "Wanna get stoned?" op het raam. Was iets van een natuursteen winkel geworden. :) Vast een knipoog naar de vorige bestemming.

Maar iig.. geen zin om in de spits naar een andere shop te rijden. Hopelijk heb ik morgen even tijd en dan kan ik gelijk verpotten.

20180709_164506.thumb.jpg.9982d1afa257e3ef349d4cfeb74b7457.jpg

20180709_170634.thumb.jpg.9e7dea715e38b7daa6b6174703ac2f31.jpg

Edited by cannarie
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi uit @cannarie!

Lekker groen en fris:D

Tegen de rouwvarenmug zou je kaneel kunnen sprayen over je grond. Ik had afgelopen ronde er ook last van en kaneel + plakkaarten werkten voor mij zeer goed, owja en een zuchtje wind over de grond vinden ze ook gruwelijk irritant :rolleyes:

 

Gr, X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je morgen dan toch gaat shoppen, neem dan gelijk een zak zilverzand mee bij een bouwmarkt. Strooi daar een laagje van een aantal cm dik van bovenop je aarde, paar keer besproeien met water en die kut muggen kunnen geen kant meer op ;)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

was het geen moskee :lol:

nitrogen + botytis op google en je hebt weken aan leesvoer, valt bijna niet aan te beginnen. jaren terug bij wijze van test contant idioot hoge lv aangehouden in de bloei (80+) nul komma nul rot en vorige jaar met 35% had ik opeens een stukkie rot :|

 

Quote

 

Abstract

The influence of nitrogen (N) nutrition on a plant's susceptibility to Botrytis spp. and other pathogens is well documented.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant! ga ik me eens in verdiepen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje geinspireerd op wat @vakman opperde met dat zand, bedacht ik dat ik nog een zak diatomeeenaarde had liggen.

Was hiermee wel eens eerder zonder succes de strijd met die muggen aangegaan, maar toen zaten de planten al in grotere potten plus kwam ik er moeilijk bij enzo. Dus dacht, nu nog eens proberen. Verpot dan maar wat later en geef tot die tijd even van onder water, want het spul mag niet nat worden.

Voor de mensen die niet weten wat het is. Het zijn microscopische fossiele scherven als het ware, die beestjes met een schaal ipv een skelet helemaal de tyfus zouden moeten kapotsnijden, waardoor ze vervolgens uitdrogen en dood gaan.

We gaan het merken.

20180709_231333.thumb.jpg.6ac947ba5958c460b6c33dc770a4a894.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk je wel uit met dat spul, stoft nogal en is erg slecht voor je luchtwegen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had destijds begrepen dat dit wel meeviel. Gebruik dan ook geen mondkapje oid. Maar probeer er ook niet te veel mee te strooien :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, cannarie said:

Ik kan me niet herinneren dat jij me ooit hebt uitgelegd hoe de hele levenscyclus van botrytis werkt en ik heb jouw daar nu ook helemaal nooit naar gevraagd. 

Werkt dat zo op een forum dat je persoonlijk gevraagd moet worden en dan pas mag reageren als er een vraag geplaatst word?

Je bent erg kort van geheugen, wie was het ook alweer die maar blijft zeuren over sporen en deed die dat niet al in een kweekverslag?

Vd rest redeneer en neem je maar lekker aan, doe er net zoals met de perliet verwerken vooral jezelf te kort mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild Ik heb het niet over bladnat maar over een dauwpunt.

Als je planttemperatuur veel lager is dan de omgevingstemp. krijg je adhesie van vocht op je plant.

Ook wel condens genoemd.

Ja te hoge E.C. verzwakt je plant ook,en te laag ook......dat is waar.

 

@cannarie Leuk die diatomiet,laat het ook extra kalk en spore elementen los ?

Zolang het je PH niet flink verstoord is het wel ok denk ik.

 

@Twiet Er komt ieder jaar een wolk van diatomiet uit de sahara gewaaid,zo over de hele wereld.

Draag jij DAN ook een mondkapje buiten en bij het wassen van je auto?:lol::D:P

 

Die supermix van plagron is pas erg,als je die inademt heb je een week lang benauwde bronchiën.

 

 

 

 

 

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, lostchild said:

Werkt dat zo op een forum dat je persoonlijk gevraagd moet worden en dan pas mag reageren als er een vraag geplaatst word?

Je bent erg kort van geheugen, wie was het ook alweer die maar blijft zeuren over sporen en deed die dat niet al in een kweekverslag?

Vd rest redeneer en neem je maar lekker aan, doe er net zoals met de perliet verwerken vooral jezelf te kort mee.

Ik kan het alleen maar waarderen als je ongevraagd reageert op dingen hoor! Maar als ik je 1x persoonlijk iets vraag en ik krijg meteen de reactie "ik blijf niet bezig", wek je de suggestie dat ik je steeds naar het zelfde vraag.

Ik kan me 1x herinneren dat je over die cyclus begon. Toen vroeg ik (bleef zeuren?) in hoeverre ik bang moest zijn dat sporen in droge opgepotte wiet zich tot rot zou kunnen ontwikkelen. Omdat het over een lange periode bewaard wordt en dat er altijd wel iets van vocht in zit en de wiet wellicht wat gaat zweten bij temperatuurwisselingen ofzo. Eerst gaf je 2 keer een antwoord waaruit bleek dat je de vraag niet goed gelezen had en vervolgens zei je dat er te weinig vocht voor aanwezig was, met de vermelding dat ik dit toch wel had moeten weten als ik die cyclus ken. Maar ook als ik de cyclus ken hoef ik toch nog niet te weten hoeveel vocht er precies voor nodig is? Net als dat ik nu nog steeds vragen kan hebben over maatregelen tegen rot, wat van jou blijkbaar niet mag.

Geen idee verder waar je op doelt met perliet verwerken.

2 hours ago, Collie Weed said:

Leuk die diatomiet,laat het ook extra kalk en spore elementen los ?

Zolang het je PH niet flink verstoord is het wel ok denk ik.

Van wat ik heb gelezen zit er vnl veel silicium in, maar geen idee of dit ook voor de plant opneembaar is. Wat betreft ph lees ik verschillende dingen op fora etc. Dat het ph neutraal is, dat het juist licht alkalisch is, maar ook dat het niet echt van invloed is op de ph. Overal waar het aangeraden wordt om over de aarde te strooien (youtube filmpjes etc) wordt er doorgaans niet echt over de ph gesproken iig. Maar als mensen hier een idee over hebben hoor ik het natuurlijk graag.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gloeilamp paar minuten laten branden na uitgaan lampen, temp omhoog, dosis ir licht win win 

@Collie Weed zou wel moeten, we hebben hier meer longkanker dan in china :ph34r:

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie

Je vraagt nog steeds hetzelfde: hoe voorkom ik dat de altijd aanwezige sporen kunnen ontkiemen en uitgroeien in de bloeiperiode tot mycelium.

Ik blijf niet bezig.. lees WUR artikel en doe er je voordeel mee.

waar ik perliet vandaan haal weet ik ook niet:head_hurts_kr:

@collie

ik heb het wel over bladnat en niet over een dauwpunt waarom hebben planten met een open structuur veel minder last van rot?

Als ik heel veel overlappende bladeren heb en ik vocht op blad aantref trek ik de boel uit elkaar of verwijder simpelweg blad of bladvingers.

Aantasting voorkomen, vergt inzicht in levenscyclus

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchildwe kunnen er heel lang over door gaan en het veel groter maken dan het is. Maar de eerste keer vroeg ik dus iets heel anders en de 2e keer haakte ik gewoon even in op iets wat je zei. Dit laatste misschien iets te snel, zonder er zelf eerst al te diep over over te hebben nagedacht. Het was helemaal niet eens mijn doel om over rot te beginnen in dit topic, maar geloof dat OR het aanhaalde. En ik ben nou eenmaal iemand die graag over kweken lult dus voor je het het weet gaat het halve topic over rot. Maargoed, laten we het daarbij houden. We pakken het wel weer een keer op als ik daadwerkelijk weer eens rot heb ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...