Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietlover

Moet Je De Bodem Spoelen Bij Mineraal Kweken?

Recommended Posts

Ik zag dit op de website van plagron staan:

 

"Een organische voeding neemt een plant gedeeltelijk direct op en wordt gedeeltelijk verteerd door het bodemleven. Het bodemleven bestaat uit schimmels, gisten en bacteriën en die zorgen in de aarde voor een stabiele pH-waarde. De wortels van een plant nemen hierdoor eenvoudig en naar eigenbehoefte de voeding op. In 95% van de organisch kweken is het daarom niet nodig de pH-waarde te controleren. Door organisch te kweken is er bijna geen omkijken naar het kweekproces van de plant, door de natuurlijke zelfregulerende eigenschappen in de aarde.

 

Zodra je kiest voor een minerale voeding om je planten aan te gieten, zijn de voedingsstoffen direct klaar om opgenomen te worden door de plant. Het resultaat is dan ook sneller zichtbaar bij de plant. In de bodem worden de meststoffen weggespoeld die de plant niet nodig heeft."

 

Vraag: Wanneer je mineraal kweekt met plagron growmix en terra voeding is het dan nodig om de ph aan te passen en af en toe de overbodige meststoffen weg te spoelen? Ik spoel namelijk nooit mij aarde , ik geef net genoeg water tot de aarde vochtig is. Ik kweek binnen in potten van 45 liter. Meestal geef ik ze om de 10 dagen 2 a 3 liter water. Maar ik geef ze niet elke keer voeding en ook veel minder dan plagron aanbeveelt anders krijgen ze altijd veel te veel. De ph van mijn water ligt rond de 7.8 excl voeding.

 

Het lukt mij niet om succesvol te kweken op de plagron terra lijn. Elke keer gaan mijn planten dood en ik begrijp niet goed wat ik fout doe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraag : hoe belangrijk is de ph waarde als ik kweek op plagron growmix in combinatie met de terra voeding? Als je ph nu in plaats van 6.8 7.8 is dus 1 ph te veel. Gaan de planten dan dood gaan of doen ze het gewoon minder goed? Want bij mij gaan de planten dood, ik krijg allerlei blad problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweek je met organische meststoffen? Bloedmeel beendermeel enz? Het lijken wel ge-reveggede planten, dit is niet in 1 week ontstaan.

 

Dit gaat dus niet goedkomen, sorry als ik bot overkom.... Te droog, verschillende ec waardes, ph problemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe voer je verse lucht aan voor de planten?

Ik zie nergens een flap open staan vd tent.

 

2-3 liter per 10dgn, doe je dat vanaf het begin?

 

Zitten er wel gaten onderin de potten?

 

Hoeveelste keer is het dat je dit overkomt en wat heb je zelf geprobeerd om het te verhelpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de komende 6 mnd eerst maar eens gebruiken om te lezen, te lezen en te lezen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sneu voor je man. Ik heb enorm respect voor mensen die zich dagelijks bezighouden met de juiste ph waarde, ec, voedingsvat, etc. Wat ik daarvan begrijp als je het hebt over mineraal of synthetisch kweken is dat je sneller kunt corrigeren, maar dat het volgens mij dus ook sneller fout kan gaan.

 

Als ik in een ander topic van je lees dat je met 'natuurlijk' kweken een goede oogst had, super potente wiet, wat is dan de reden dat je het anders wilt doen ? Ik ben geneigd om te zeggen dat je in jouw geval toch misschien echt lekker organisch kan gaan, plantje regelt het lekker zelf joh als je een paar lekkere dingen in je grondje stopt zoals CD beschrijft bijvoorbeeld.

 

Wanneer ik naar je potten kijk en dan vooral doelend op wat daar allemaal in ligt...... Als er af en toe een blaadje afvalt, prima, maar ruim het op. Ik kan me voorstellen dat het een bron van verkeerde bacteriën is wat daar allemaal ligt. Ik zou in ieder geval voor je volgende ronde de boel eens GOED gaan ontsmetten daar en even luchten.

 

Wat me ook opvalt is dat je schrijft dat je 2-3 liter per 10 dagen geeft in een 45L pot, klopt dat ? Ik begrijp dat ieder kweekje en fase natuurlijk erg kan verschillen van de ander, maar ik heb er momenteel 1 in staan die met gemak 1 tot 1,5 liter drinkt per dag en dat in een 18 liter pot.

 

Ik vind het echt sneu voor je man, maar denk ook dat je er goed aan doet om de volgende keer er misschien een verslag van bij te houden, vanaf het begin. wanneer daar alle info op staat kunnen mensen je ook beter van dienst zijn en kun je zonodig ook tijdig ingrijpen, maar ik vrees dat dit hem ook niet meer gaat worden. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het zowieso gaat lonen om een goed uitgebreid grow-report bij te gaan houden, dit als basis.

ikzelf heb een report in excel gemaakt met een algemeen blad met: dag, lichturen, lampafstand, lengte plant, groei per dag in cm, uiterlijk, lv% dag en nacht, temp dag en nacht, hoeveelheid watergift, ec, ph, en bijzonderheden en acties.

daaronder ligt een blad met voedingsschema met: hoeveelheid watergift, ec, ph, en hoeveelheid ml per toeviging op 10L water.

daaronder ligt een blad met aantekeningen per dag.

 

hiermee leg je jezelf een goede basis voor controle, misschien heb ik het wat autistisch ver doorgevoerd, maar ik ben dan ook echt een controlefreak als het op plantjes aankomt, je zou voor je zelf een simpelere versie kunnen maken.

 

als jij een (negatieve) verandering ziet in je plantjes, komt dat niet door een actie op dat moment, maar door iets wat al dagen of eventueel weken speelt, hierbij is de mogelijkheid tot teruglezen van je acties echt fijn.

 

ik kan je eventueel het blanco model toesturen.

 

boven alles, probeer niet in een keer teveel te veranderen, zo weet je namelijk nooit welke actie van jou heeft bijgedragen aan (positieve) verandering.

 

wat ik me in jou situatie zou afvragen is het volgende:

-waarom geef ik 2 liter per tien dagen, en niet om de dag een halve liter (hiermee voorkom je ophoping)

 

Ik zou zowieso afzuren, ikzelf draai met plagron lightmix en canna terra lijn, en laat de ph veranderen om opneembaarheid te bevorderen, ik begin met 6.0, begin bloei wordt dat 6.1 en eind bloei 6.2

ik gebruik lightmix ipv pro/allmix zodat IK alle controle heb over de voeding, zo kun je elke verandering in je plantjes aan je eigen handelen weiten.

 

ik denk met jouw grote emmers dat het zowieso loont om één of meerdere tensiometers te gebruiken, ééntje bovenin, en eentje onderin je pot (gaatje in de zijkant boren en daarin je tensio stouwen)

 

Leer je planten te lezen, daarop kun je de hoeveelheid voeing afstemmen, dit verschilt behootlijk per strain.

 

in je foto's staan ( zoals volgens mij CannaDanny al zegt) wat planten die lijken te reveggen, zit het wel goed met de lichtdichtheid van je ruimte en het aantal lichturen dat je ze geeft? ga er eens een kwartier in zitten met je lampen uit, zo zie je makkelijk eventuele lichtlekken.

 

je planten zien er nu knap ongelukkig uit, ik denk (persoonlijk) niet dat het loont om dit uit te zitten, start fresh en hou de controle zelf in hand.

 

veel succes en ik hoop dat mn bijdrage wat voor je kan betekenen!!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

something like this:

ALGEMEEN

GK3NRzY.jpg

 

VOEDING

D2B6lVi.jpg

 

NOTITIES

5WHT9gQ.jpg

 

Hoop dat deze post werkt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon met biologische voeding zoals bijv. biobizz... Werkt bij mij prima, aarde/cocos mengen, plantjes erin en gewoon het schemaatje van Biobizz aanhouden. Heb je nooit geen rekening te houden met ph en dergelijk. Ik heb prachtige resultaten met minimale inspanning/stress.

Persoonlijk zou ik je dat aanraden, je kunt dan na een aantal ronden altijd nog overstappen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sneu voor je man. Ik heb enorm respect voor mensen die zich dagelijks bezighouden met de juiste ph waarde, ec, voedingsvat, etc. Wat ik daarvan begrijp als je het hebt over mineraal of synthetisch kweken is dat je sneller kunt corrigeren, maar dat het volgens mij dus ook sneller fout kan gaan. Als ik in een ander topic van je lees dat je met 'natuurlijk' kweken een goede oogst had, super potente wiet, wat is dan de reden dat je het anders wilt doen ? Ik ben geneigd om te zeggen dat je in jouw geval toch misschien echt lekker organisch kan gaan, plantje regelt het lekker zelf joh als je een paar lekkere dingen in je grondje stopt zoals CD beschrijft bijvoorbeeld. Wanneer ik naar je potten kijk en dan vooral doelend op wat daar allemaal in ligt...... Als er af en toe een blaadje afvalt, prima, maar ruim het op. Ik kan me voorstellen dat het een bron van verkeerde bacteriën is wat daar allemaal ligt. Ik zou in ieder geval voor je volgende ronde de boel eens GOED gaan ontsmetten daar en even luchten. Wat me ook opvalt is dat je schrijft dat je 2-3 liter per 10 dagen geeft in een 45L pot, klopt dat ? Ik begrijp dat ieder kweekje en fase natuurlijk erg kan verschillen van de ander, maar ik heb er momenteel 1 in staan die met gemak 1 tot 1,5 liter drinkt per dag en dat in een 18 liter pot. Ik vind het echt sneu voor je man, maar denk ook dat je er goed aan doet om de volgende keer er misschien een verslag van bij te houden, vanaf het begin. wanneer daar alle info op staat kunnen mensen je ook beter van dienst zijn en kun je zonodig ook tijdig ingrijpen, maar ik vrees dat dit hem ook niet meer gaat worden. :(

 

Ik was eigenlijk overgestapt op mineraal kweken van natuurlijk kweken omdat de opbrengst dan normaal groter is, als er niets fout gaat tenminste.

 

Ik weet dat deze planten niets meer gaan worden, heb ze gisteren al vervangen door nieuwe. Ik ben ook wat royalmix zakken gaan halen, ik zal de volgende kweek op natuurlijke aarde en voeding doen zien of mijn probleem dan is opgelost. Maar daarmee weet ik nog steeds niet wat ik eigenlijk heb fout gedaan. Ik zou graag die problemen willen vermijden in de toekomst.

 

Het klopt dat ik ze 2a3 liter water per week of om de 10 dagen heeft. Het hangt een beetje af van hoe warm het is, op een zomerdag van 30 graden is het hier binnen ook warmer en dan verbruiken de planten meer water. Die 2a3 liter is genoeg om heel de pot aarde terug vochtig te maken. Dan wacht ik een tijdje tot de aarde terug bijna droog is voor ik ze terug water geef.

 

Ik weet niet zeker wat de beste manier van water geven is, heb al zo veel tegenstrijdige dingen gelezen op internet. De ene zegt dat je ze moet langs onder water geven. De andere zegt om de paar dagen een klein beetje water. Of elke keer water geven tot het er vanonder terug uitloopt.

 

Ik heb eens gelezen dat een plant overtollige zouten naar de bovenkant van de aarde wegwerkt. Als je dan water geeft spoel je die zouten terug in de aarde. Dus dan moet je eigenlijk de aarde om de zoveel tijd eens spoelen zodat alles er vanonder uitloopt? Of gewoon langs onder water geven. Een cannabis plant heeft tot zover ik weet ook niet graag natte voeten. Daarom laat ik de aarde altijd beetje drogen voor ik terug water geef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een mail gestuurd naar plagron, heb vandaag antwoord gekregen:

 

"Hoe belangrijk is de ph waarde als ik kweek op Plagron growmix in combinatie met de terra voeding?

 

De pH-waarde van de bodem is essentieel voor de opname van mineralen door de plant. Zo kan de plant stikstof, kalium en fosfor gemakkelijk bij een pH van 6.5-7.5 opnemen. De micronutriënten zoals koper, ijzer, ect zijn daar en tegen weer makkelijker opneembaar bij een lagere pH. Uiteindelijk wordt daar in gemiddeld zodat alle macro-, secundaire- en micronutrienten worden opgenomen.

 

Tot in hoever kan plagron growmix substraat de ph waarde bufferen?

 

De growmix is voor 3 maanden gebufferd. Normaal wordt er gebufferd door zuren en basen met elkaar te mixen. Het veen is normaliter zuur, wij voegen calcium toe voor het buffer proces."

 

Dus als de aarde al voor 3 maanden gebufferd is, dan zou je eigenlijk de eerste 3 maanden geen last mogen ondervinden van een foute ph waarde. Of begrijp ik dat verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg hier een paar keer de opmerking dat mijn planten er re-vegged uit zien. Er is niets mis met mijn lichtschema. Volgens mij komt het doordat het stekjes zijn, die hebben soms ook van die lange scheuten en vervormde bladeren bij mij. Als ik uit zaad kweek heb ik "dat probleem" minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat de mensen die sprekken over re-veggen, eerder het één- en drievingerig blad bedoelen, dit kàn een teken van reveggen zijn, maar 3 vinderig blad kan ook gewoon een plant zijn die schreeuwt dat hij diep ongelukkig is, één vingerig blad daarintegen, is een overduidelijk teken van revegg.

je lichtSCHEMA hoeft hierin geef probleem te zijn, zolang jij je netjes aan 18/6 en 12/12 houdt, is het SCHEMA prima, ik doelde in mijn reactie echt meer op de lichtdichtheid van je tent, dus of er licht uit de kamer door bijvoorbeeld je rits o.i.d. naar binnen lekt terwijl je lampen uit zijn, het kleinste beetje licht wat binnenvalt tijdens de donker-periode, kan desastreus zijn en je planten doen reveggen.

alhoewel ik denk dat je planten eerder een probleem ondervinden in voeding of ph waarden.

ik weet wel zeker dat, hoe "slecht" de kwaliteit van je geleverde stekjes ook mag zijn, dat dit niet de oorzaak is van de huidige staat van je dames.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als aanvulling op hetgeen RP beschrijft, wat jezelf schrijft, wat OR je mededeelt en zaken die mij nog random invallen:

 

* Lichtdichtheid. Ga idd in je tent zitten en zoek naar lichtlekken. het kunnen 'stikfouten' zijn, de ingang van je in- of uitlaat die niet goed dicht zit, etc. en tape het goed af. Ik had zelf eerst een camera in mijn hokje die 's nachts gewoon 'rood' oplichtte als ik erop wilde kijken. Alles wat ook maar een verlicht display heeft of kan hebben, hangt bij mij nu buiten, het zijn zo van die kleine dingen. Ik ben er wel eentje van 'zoveel mogelijk uitsluiten'. Kijk of je de kamer waar je tent in staat eventueel kunt verduisteren. Maak een bocht in je inlaat, een s-vorm van je slang, een soort van labyrint om het simpelweg lichtdicht te krijgen. Het zijn zo van die zaken die me binnenschieten.

 

* je schrijft dat je de planten gisteren al hebt vervangen ? Heb je de tent dan ook echt GOED ontsmet ? Ik heb nooit met stekken gewerkt, maar ik zie wel vaker voorbijkomen dat je er gratis 'beestjes' bij krijgt die een hoop ellende kunnen veroorzaken. In navolging daarvan, heb je ook een soort van 'hepa filter' op je inlaten of een simpel 'zwart koolstoffilterdoek voor een afzuigkap die je bij de bouwmarkt krijgt' om ongewenste zaken buiten de deur te houden ?

 

* Je schrijft dat je met 2 a 3 liter de hele pot met aarde terug vochtig brengt. Ik kan me vergissen, maar volgens mij ligt dit bij circa 10% van de volume van de pot, in jouw geval zou dat circa 4,5 liter dienen te zijn. Je schrijft "Dan wacht ik een tijdje tot de aarde terug bijna droog is voor ik ze terug water geef". Hier zijn de meningen uiteraard over verdeeld, de een laat de wortels graag zoeken, de ander geeft om de paar dagen een flinke klets en weer een ander geeft dagelijks een beetje. Ik heb zelf wel geleerd dat water geven tot de grote valkuilen behoort. Een tensiometer kost volgens mij 3 tientjes, maar neemt je bij correct gebruik een hele hoop zorgen weg ! Je leert tevens ook dat de behoefte van een plantje erg kan veranderen. Het is hoe dan ook een welkome aanvulling, zeker wanneer je nog niet zo goed in planten lezen bent, just like ,me. In jouw geval zijn 2 tensio's per pot wel aan te bevelen en wanneer je de investering niet kunt doen: een simpele satéprikker in je grond steken, even laten zitten, eruit halen, laat je ook al zien hoe het met je vocht in de aarde is. Komt ze er droog, ongekleurd uit en blijft er niets kleven, water geven...

 

* En dan de manier waarop je water gaat geven. Dit is idd voor iedereen totaal anders. De 1 zweert bij van onderen, de ander van enkel boven gieten en weer een ander van de combinatie ervan. Ik experimenteer momenteel met enkel van bovenop en bevalt zeer goed, maar een andere optie ga ik zeker in de toekomst nog proberen.

* En die ph/ec, ik geef het je te doen man. Ik kweek zelf 100% organisch, heb een ph die eigenlijk buiten het bereik van opname ligt en het lijkt de dames gewoon geen zak te interesseren. het stelt me ook in de gelegenheid om als beginneling vooral naar de basis te blijven kijken, bijvoorbeeld de belangrijke driehoeksverhouding tussen licht,lucht en temperatuur. hang de sensor eens op verschillende plekken, vergeet je lamp niet steeds bij te stellen, kijk eens naar de RV in elke fase, hoe zit het met de luchtcirculatie e.d. Ik sluit zeker niet uit dat ik in de toekomst misschien wel eens voor hydro-mineraal of hoe je het ook noemen wilt, zal gaan. Het "meten is weten" staat mij zeker ook aan, maar ik heb gewoon gekozen voor organisch en vooralsnog geen enkele spijt.

 

Hoe dan ook, gelet op het bovenstaande kom je eigenlijk wel bij hetgeen OR je ook duidelijk wilt maken. Ik veronderstel dat je ook echt een "wietlover" bent. Het is zo'n leuke hobby man, ja, zelfs verslavend en dat riekt gewoon naar meer kennis willen opdoen en dat betekent voor wat betreft de cannabisteelt idd...lezen, lezen, lezen.....tot vervelends toe soms.

 

Succes!

 

@Edit. Het is ook goed om kritisch naar je stekkenboer te kijken, maar bovenal ook kritisch naar jezelf. Ben je om wat voor reden dan ook afhankelijk hiervan, bedenk dan wat jij kunt doen om het ze zo goed mogelijk naar de zin te maken. Heb je ze bijvoorbeeld preventief 'gedompeld' of een behandeling met ' neemolie ', heb daar verder geen kennis van, maar het zijn zo van die zaken die ik zelf weleens lees...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem zit in het klimaat.

Ik gok op teveel onderdruk of te weinig verse lucht aanvoer (gaan hand in hand) waardoor je een stortval aan problemen krijgt waaronder ph/ec en water geven wat ook een probleem gaat worden want de plant drinkt niet goed.

 

Hoe voer je verse lucht aan en af vroeg ik al eerder en die vraag heb je nog niet beantwoord.

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem zit in het klimaat.

Ik gok op teveel onderdruk of te weinig verse lucht aanvoer (gaan hand in hand) waardoor je een stortval aan problemen krijgt waaronder ph/ec en water geven wat ook een probleem gaat worden want de plant drinkt niet goed.

 

Hoe voer je verse lucht aan en af vroeg ik al eerder en die vraag heb je nog niet beantwoord.

 

interresant! kun je hierover misschien iets meer uitleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/5/2018 at 9:43 AM, lostchild said:

Het probleem zit in het klimaat.
Ik gok op teveel onderdruk of te weinig verse lucht aanvoer (gaan hand in hand) waardoor je een stortval aan problemen krijgt waaronder ph/ec en water geven wat ook een probleem gaat worden want de plant drinkt niet goed.

Hoe voer je verse lucht aan en af vroeg ik al eerder en die vraag heb je nog niet beantwoord.

Ik kweek in een tent van 1 op 1 meter 2 meter hoog. Dus de kweekruimte is 2m3, ik voer verse lucht aan van langs buiten met een ventilator met een vermogen van max 200m3 per uur. Verder blaas ik met een zwenkventilator de lucht rond in de tent en ik heb ook een afzuiging. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begin te twijfelen of het wel aan de voeding of ph waarde ligt. Want ik heb niet echt het gevoel dat ik iets fout doe en ik heb vroeger altijd succesvol gekweekt. Heb op jullie aanraden zo een tensiometer gekocht en ik kreeg een normale waarde. Als ik mijn grond ph waarde en ppm meet dan bekom ik ook niets abnormaals. 

Wat ik nu wel heb opgemerkt: er zitten insecten in de kweekruimte. Ik heb zo van die gele plakstrips uitgezet om insecten mee te vangen en heb er al een stuk of 10 gevangen. Het lijken mij fungus gnats te zijn (https://www.growweedeasy.com/fungus-gnats) , de symptomen komen ook overeen als ik naar de foto's kijk van schade die ze aanrichten. 

Vraag mij alleen of hoeveel schade zo een beesten kunnen aanrichten. Een plaag is iets wat ik over het hoofd heb gezien. Mijn planten zien er na een tijd als deze uit: https://www.growweedeasy.com/wp-content/uploads/2014/06/fungus-gnats-wet-soil.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een foto gemaakt van een van de bladen:

20180614_195412_1.jpg

Er zijn ook duidelijk witte puntjes te zien. Ben aan het twijfelen, zou dit trips of spint kunnen zijn? Lijkt mij in elk geval geen voedingsprobleem maar door ongedierte te komen. Als ik het blad omdraai dan lijken er zwarte puntjes te zitten op de onderkant van het blad maar ik heb wel nog geen spinnenwebben gezien in de kweekruimte. Trips lijkt meer aannemelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er naar uit dat je last hebt van trips, deze zijn relatief makkelijk te bestrijden.

Aarde en minerale voeding is een kweek methode welke ontstaan is uit de grotere cannabis kweek waar het nodig is om met water vaten te werken en deze stabiel te houden voor dagen. Organische voeding in een water vat is niet zo een goed idee aangezien het water gaat leven en hierdoor onstabiel en zelfs giftig kan worden. Druppel systemen vinden organische voedingen ook niet zo fijn aangezien ze de boel verstoppen.

Wanneer je met een minerale voeding werkt is het ZEER aan te bevelen een ph en ec meter te gebruiken om te zien waar je mee bezig bent en regelmatig je drain (water welke je opvangt onder de pot) meet en hier je dosering op aan past. De losse elementen in voeding worden alleen optimaal opgenomen indien de PH in orde is.

De plant heeft een bepaalde behoefte aan deze verschillende elementen en deze worden opgenomen uit de aarde, wat niet gebruikt word blijft liggen en kan zich opstapelen na verloop van tijd, dit benadeeld de PH waarde in je aarde waardoor bepaalde elementen niet meer kunnen worden opgenomen en je planten tekorten krijgen. Het bekendste hiervan is de blad roest.

Organische voedingen staan in dienst van de aarde en bodem leven en zijn door de natuur ook bedoeld om een aanvulling te zijn voor de aarde. Organische voeding is onstabiel en veelal is niet te meten door de ec meter aangezien de voeding nog niet is opgelost als meetbaar zout. Dit moet nog gedaan worden door het bodem leven. PH en EC meten op aarde is dus niet nodig wanneer je volledig organisch kweekt.

Een organische voeding is afhankelijk van een goed functionerend bodem leven en deze begint al vanaf het moment dat je de aarde voor de eerste keer nat maakt, het is in onze snelle kweek aan te raden het bodem leven een extra handje te helpen:

Wij doen dit door te beginnen met een light mix dus aarde met zo min mogelijk aan voeding, dit doen we zodat mycorrhiza schimmels en bodem bacterien optimaal kunnen groeien, wanneer er veel voeding in de aarde zit zullen de schimmels en bacterien geen noodzaak zien zich te settelen. Tevens groeien wortels beter in een voedings arme omgeving.

Wanneer je aarde een goed functionerend bodem leven heeft heb je eigenlijk geen omkijken meer naar de voedings behoefte van je planten aangezien dit gereguleerd word door je bodem leven, vloeibare organische voeding of top  dressing om de extra behoeftes te voor zien. Deze manier van kweken is zeer succes vol en zorgt voor een optimale oogst en smaak !

Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan en wanneer ze goed uit gevoerd worden zijn ze allemaal succes vol en zullen ze in eind resultaat niet van elkaar onder doen het fabeltje dat hydro meer gewicht op brengt is al lang ontkracht. Hydro kan zorgen voor een iets snellere kweek en de planten zullen langer zijn aangezien ze op water gekweekt worden, maar droog massa gewicht zijn de planten even zwaar als wanneer op aarde gekweekt. Planten op aarde zijn kompakter.

Het echte verschil is dat de smaak en het effect van op aarde gekweekte wiet veel beter is.

Je water gift heb je goed in de vingers zo te horen, als er water onder je pot uit loopt geef je teveel aangezien water zuurstof uit je aarde drukt en het meer modder gaat worden. De water gift word zeer onderschat en is ook een lastig in de vingers te krijgen onderdeel. truukje is even de pot optillen voor water gift, kijken hoe de aarde er van boven af uit ziet en misschien even je vinger erin duwen om te voelen hoe vochtig de aarde is. Niet alle omstandigheden laten dit toe maar meestal is er een van de truukjes wel mogelijk.

Ik hoop dat je toekomstige zicht op aarde hier wat mee geholpen is.

 

greetz sannie

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen doe je aan het einde, had een keer een ronde moeten afbreken, en geen mogelijkheid om de laatste week te spoelen. Kan je vertellen dat het bijna niet te roken is en zelfs na 1 jaar was het scherp op de keel. Effect was ook anders, heftig maar na een uurtje ben je weer helder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...