Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Pompje, 12 Volt Of 220 Volt, Wat Is Beter?

Recommended Posts

In de hoek van aquariumpompjes of fonteinpompen bestaan uitvoeringen in 12 volt, 24 volt en in 220 volt.

 

Leidt dit onderscheid nog tot een verschil in kwaliteit, levensduur, betrouwbaarheid, etc.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een circulerende systeem is 12v handig. Je planten gaan niet door bij een stroomstoring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar die 12 volt die gaat toch gewoon op een adapter zoals je die ook hebt bij je telefoonlader of laptop?

En als dan de stroom uitvalt, stopt die er ook mee.

 

Of doelde je daar niet op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

halo

 

ik heb een 30 liters aquariumpompje wat al langer dan 1 decinum draaid ( japies kijk ff andere kant op ) .

is op gewoon 220 .

en dat is een heel gek gezicht dat zoiets gewoon in het water hangt aan zo n ongeaard snoerdje lia recta uit het stopcetact .

eerst durfde ik ook niet met mn hand dan in het water te komen dee ik eerst de stroom er af .

ik moet em eens vervangen want het plastic word bros .

der zat zo n draaidingetje aan waar je hem mee af kunt knijpen maar de laatse keer knapte die af .

zo 1 keer per jaar word ie ontkalkt .

of 12 volt beter is weet ik niet .

ik heb ook geen battery back up of zo .

van vers kraanwater gaan ze ook niet dood maar een beetje lekker belucht water is beter is me geleerd hier .

die theory kan ook best achterhaalt zijn al hoor .

want dat kwam dan vanwege dat regenwater op weg van de hemel naar de aarde door langsscherende lucht zuurstof opneemt of zo .

of het nog zo is weet ik niet .

:vape:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel dus echt het verschil tussen een pompje waaraan een gewoon snoer zit dat je in het stopcontact stopt en dan direct op 220 draait, en een pompje waaraan ook een draad zit en aan de draad zit een stekker, maar dan zoals je die ook ziet bij een telefoonlader.

 

Op de foto een voorbeeld van het laatste, een 12 volt versie (wel met een amerikaanse stekker, maar kon zo snel geen foto vinden met een europese stekker)

 

cat-water-fountain-pump-replacement-pleasurable-inspiration-18-skyish-tp.jpg

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

230 pompjes zijn goed geïsoleerd, 12 volt pompje heeft een 12 volt adapter nodig die ook de nodige ampère kan leveren. 12volt pompje kan je makkelijker de snelheid mee regelen, dus ook de flow. 230 pompje steek je zo in de stopkontakt, en die zal op een constante snelheid draaien. Welke beter is hanht van je toepassing af. AC borsteloze motoren gaan net zolang mee totdat de lager versleten is of totdat de spoel uit elkaar valt. In DC pompjes worden voornamelijk koolborstels gebruikt, met name de kwaliteit daarvan bepaald de levensduur van zo'n pomp. Die kan zo na 500uur stuk gaan, terwijl de ac pomp nog jaren 24/7 draait.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

230 pompjes zijn goed geïsoleerd, 12 volt pompje heeft een 12 volt adapter nodig die ook de nodige ampère kan leveren. 12volt pompje kan je makkelijker de snelheid mee regelen, dus ook de flow. 230 pompje steek je zo in de stopkontakt, en die zal op een constante snelheid draaien. Welke beter is hanht van je toepassing af. AC borsteloze motoren gaan net zolang mee totdat de lager versleten is of totdat de spoel uit elkaar valt. In DC pompjes worden voornamelijk koolborstels gebruikt, met name de kwaliteit daarvan bepaald de levensduur van zo'n pomp. Die kan zo na 500uur stuk gaan, terwijl de ac pomp nog jaren 24/7 draait.

 

Als ik het goed lees, zit er dus weinig echt verschil tussen 12v of 220v, maar zit er een groter verschil tussen borstelloze motoren en motoren met borstels, waarbij de borstelloze het langer uithoudt?

 

Borstelloos vind ik online zowel in 220 als in 12v uitvoeringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou ik de 12 volt nemen, met een pwm regelaartje zodat je de flow kunt regelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de 12v versie ook fijner vinden, omdat de snoer dan meestal uit 2 delen bestaat.

1 stuk snoer zit aan de pomp vast. Het andere stuk snoer aan de adapter.

Dit is makkelijk door een kleiner gaatje te steken en dan kan ik ook nog eens dit gaatje afdichten met een rubber revet.

 

Dan nog een vraagje....

Kun je de snoer bij 12v ongestraft een meter of 4 of 5 verlengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dezelfde kabeldikte aanhoud is dat geen enkel probleem. Na 25 meter 1mm2 dikker nemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet ze wel vrij in het water laten hangen anders gaan ze gonzen .

echt een stuk teringherrie kunnen ze maken .

in een vat werkt die zuignap niet .

ik heb het pompje altijd met een wasknijper een paar cm boven de bodem van een 5 liter gieter hangen of een 25 liter vat .

dan gaat ie rondzwemmen als een soort duikboot aan een touwtje .

het water warmt ook een graad of 5 op na 24 uur in totaal .

of er borstels in zitten weet ik niet .

flow was regelbaar eerst .

maar full power is ok hoor .

 

500 uur vind ik maar summier trouwens .

koop gewoon in een dierenwinkel 1 op de aquarium afdeling .

tetratec eheim dennerle /

geen alibabameuk .

je kan ook turfpellets gebruiken in het filter om af te zuren of zo .

of regenwater filteren met watten .

komt een behoorlijke rotzooi uit meestal .

leuk spul ik zal ook es een nieuwe aanschaffen binnekort .

een juwel denk ik .

word toch een eheim weer ,

is de rolls royce onder de pompjes.

lekker stil

 

de brobbels

 

wie heeft er zn appiedapter nou 30 meter van zn pompje afhangen ?

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...