Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
S65AMG

Bewerkte Weed Herkennen

Recommended Posts

zal dit ook nog invloed hebben op een restant voeding in de plant?

of zit die opgeslagen in de vezel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan daar hooguit iets ongefundeerds op antwoorden, in de trant van "ik vermoed van wel omdat ik denk dat een langzaam gedroogde plant nog doorgaat met het omzetten van voeding en mogelijkerwijs gebeurt er iets soortgelijks tijdens het curen".

 

Maar dat is gewoon lekenpraat want ik heb geen flauw idee van wat er daadwerkelijk plaatsvindt. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat het curen de scherpte van de wiet bepaalt. Commerciele wiet wordt nu eenmaal veel sneller op de markt geknald en wij hebben de tijd om de wiet nog even te laten liggen. Het is bekend dat er daardoor wat ongewenste (smaak)stoffen verdwijnen. Ik kan me dus ook voorstellen dat voedingsmineralen ook verdwijnen tijdens het curen. Mineralen kunnen oxideren dus ook afbreken.

Edited by CaveDave

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, dat opgebruiken zou ook zo zijn volgens de "regel" waarom ik de plant op zijn kop hang

"de plant leeft nog enkele dagen door..."

dus zou dan inderdaad ook verder gaan met stoffen processen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trek gewoon een top van je plant terwijl die nog vol in de voeding staat. Droog de top in iets zodat je deze meteen kan gebruiken. Ik doe dat zelf even in de vaporizer op wat lagere temperatuur.

 

Als je zo'n verse ongespoelde top rookt dan merk je vanzelf wat niet curen en niet spoelen voor invloed heeft.

 

Ik heb dat regelmatig gedaan en de wiet is bij mij nooit scherp geweest als ik dat deed.

 

Enige keer dat ik zelf scherpe wiet had was toen ik tijdens de kweek een voor die plant te hoge EC gebruikte. Zelfs na spoelen tot de planten helemaal geel weggetrokken waren was het nog steeds scherp. Kweken op een lagere EC was het enige wat effect had.

 

Planten trekken niets uit de toppen. Ze trekken alleen alles uit het blad en het blad rook je (normaal gesproken) niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo'n verse ongespoelde top rookt dan merk je vanzelf wat niet curen en niet spoelen voor invloed heeft.

Voor de helderheid...

In deze zin geef je eigenlijk aan dat niet of wel curen en niet of wel spoelen geen invloed heeft op het al dan niet scherp zijn van je wiet, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn discussies, die nooit een winnaar/gelijk zal op leveren.

Zeker niet, als je die discussie gevoerd wordt door een "broodkweker" en een "hobbyist".

 

Factor tijd, speelt nl een rol..

Het is een zelfde discussie als over met de hand knippen versus machinaal.

Wel of niet curen..

 

Feit blijft, dat geen enkele cup-winnende top, dit proces niet heeft ondergaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er geen hard bewijs is, kun je dat bewijs ook niet verkrijgen door te discussieren. Wel kun je het zo genuanceerd mogelijk proberen te beschouwen. Alleen dan werkt het nou net een beetje tegen je om op je gelijk uit te zijn :)

 

Zoals eerder gezegd is dat spoelverhaal prima te onderzoeken. Het curen wat minder, idd ivm factor tijd. Dus dan zou je bij wijze van 100 gecurede wietjes met 100 ongecurede wietjes moeten vergelijken, om te kunnen corrigeren voor de andere variabelen.

 

Enneh.. de cup verliezende wietjes waren waarschijnlijk ook wel gespoeld en gecured ;)

 

@kees A, volgens mij zegt hij dat dat zijn ervaring is ;)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond dit hele stukje wel interessant eigenlijk https://www.zamnesia...-uitharden-n400

 

Ook dit kleine stukje tekst wat erin stond:

Je merkt dat je cannabis goed gedroogd is wanneer de stelen gemakkelijk breken. Wanneer je ze buigt, moeten ze direct breken. Als ze buigen, hebben ze nog wat meer tijd nodig.

Het is logisch dat dit proces vrij saai is, maar probeer het niet te versnellen, door een kachel of magnetron te gebruiken. Dit zal het eindproduct meer kwaad dan goed doen. Niet alleen het water moet namelijk verdampen. Chlorofyl, het organische bestanddeel waarmee planten zonlicht omzetten in energie, verdampt ook uit de plant, maar in een langzamer tempo. Als de cannabis te snel wordt gedroogd, krijgt de chlorofyl geen tijd om de marihuana te verlaten. Chlorofyl bevat magnesium en als dit in je wiet blijft zitten, kan het ervoor zorgen dat je wiet scherp en bitter smaakt.

 

Hier nog wat (wist ik niet) https://www.zamnesia...n-cannabis-n477

 

Allereerst is het aan te raden altijd je cannabis te oogsten in de morgen, voordat de lichten aangaan (of de zon opkomt). Dit omdat de planten in de nacht suikers en zetmeel opslaan in de wortels. Zodra het licht wordt, worden deze voedingsstoffen naar de plant getransporteerd om deze voor te bereiden op de dag. Je wil dit echter vermijden, omdat de suikers de rook ruwer maken.

 

Als ik daar nu zo over nadenk. De Sativa uit mijn 1e ronde had volgens mij zeker 3 weken spa blauw gekregen, maar ik kan nu niet zeggen dat ik laaiend enthousiast wordt, wanneer ik ze rook (op dit moment 6 weken curen). Ik ben helaas geen held in het goed definiëren van smaken, maar ik begin wel het idee te krijgen dat ik tijdens en na het oogsten toch aardig de fout in ben gegaan in een aantal zaken die toch mogelijk de smaak negatief beïnvloeden:

 

* Na het drogen bogen de takjes, maar breken deden ze niet

* Ik heb ze gewoon midden in de lichtcyclus omgehaald

* Ik heb de weckpotten veel te vol gevuld

* Ik heb de weckpotten wel regelmatig laten luchten, maar draaien en schudden heb ik zeker niet gedaan

* Een relatieve luchtvochtigheid van 50% tijdens het drogen (zoals het eerste linkje beschrijft) plus aanverwante informatie was ook niet aan de orde.

 

En zo zullen er nog wel ongetwijfeld wat zaken zijn...

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste stukje weet ik niet zo, worden bepaalde gewassen ook op bepaalde tijdstippen geoogst ?

Maar het chlorofyl verhaal ken ik, gok dat dat echt doorslaggevend is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo'n verse ongespoelde top rookt dan merk je vanzelf wat niet curen en niet spoelen voor invloed heeft.

Voor de helderheid...

In deze zin geef je eigenlijk aan dat niet of wel curen en niet of wel spoelen geen invloed heeft op het al dan niet scherp zijn van je wiet, toch?

Ik dacht dat ik schreef dat mensen het zelf eens kunnen proberen volgens die methode en zo hun mening zelf vormen?

 

Plus dat ik dat zelf geprobeerd heb ik daarbij dus geen verschil in scherpte bemerkte. Dus ik spoel niet meer. Ik geef de planten naar behoefte en douw niet een pot vol met pillen waardoor die plant stijf staat van de voeding.

 

Die behoefte loopt overigens wel enorm af aan het eind. Het zou me dus niet verbazen dat dit ook weer zo'n wiet mythe is die deels wel op waarheid is gebaseerd, maar toch ook weer niet.

 

Buiten dat heb ik wel ondervonden dat zo nu en dan een enkel soortje veel gevoeliger lijkt voor EC. Chocolope gekocht bij shop Boerenjongens was onrookbaar scherp. Heb ik weggegooid. Mijn eigen Chocolope was ook iets te scherp bij een EC boven de 1.3. Spoelen hielp niets.

 

 

Ik denk dat de fout die mensen maken met curen vaak is dat ze de boel te vochtig al in de potten doen. Dan heb ik het idee dat het eerder gaat rotten/fermenteren dan curen.

 

Over wel of niet curen gesproken, afgezien van dat ik verse toppen van de plant zo in de vape stop, ik heb ook wel eens een top gevonden die ergens tussen gevallen was en een maand had gelegen na het oogsten. Niks geen curen, maar gewoon gedroogd. Geurde fantastisch. Alleen gortdroog natuurlijk. Weet niet wat ik daar nu van moet maken, maar frappant vond ik het zelf wel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enneh.. de cup verliezende wietjes waren waarschijnlijk ook wel gespoeld en gecured ;)

 

Die kans is levens groot ja..

Al was het alleen maar om überhaupt een kans te maken.. ^_^

 

maar draaien en schudden heb ik zeker niet gedaan

 

Schudden is sowieso niet goed..

Tenzij je hasj wil maken.. :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey nice, die is nieuw voor mij!

enne, nooit last van toprot of schimmel door dat water?

of tja, het oppervlakte van de stam is natuurlijk niets in vergelijking met wortels

 

Nee hoor, gaat super.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...