Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sam1604

Lightmix Nat Maken Voor Het Planten?

Recommended Posts

Ik heb de zaadjes vanmorgen in de potten geplant en er met de plantenspuit wat water op gesproeid. Nu bedenk ik me, had ik de aarde niet eerst nat (niet heel erg nat) moeten maken? Nu is het één grote pot met kurkdroge aarde met alleen de bovenlaag wat nat gesproeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zijn al ontkiemd. Moet ik nu wel of geen water bij geven? En zo ja, totdat alle aarde in de pot nat is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde eerst nat maken en dan pas het zaadje erin omdat het zaadje anders flink wegzakt.

 

Denk dat je nu beter met de spuit verder kan gaan. Beetje nat spuiten zodat het vocht langzaam kan zakken en dan weer wat spuiten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de aarde echt zo droog is als je beweert, dan kun je evt water laten opnemen door de potten via de bodem water te laten opnemen.

 

Meestal is aarde zo uit de zak mooi vochtig..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb altijd geleerd om voor gebruik met 10% van het volume in te wateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, dat heb ik dus niet gedaan... Het gaat gelijk mis vanaf het begin. Er zijn alle nieuwe zaadjes onderweg, hoe lang moet ik wachten totdat ik zeker weet dat het niks gaat worden? Ik heb de ontkiemde zaadjes gisterochtend in de potten gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal komen ze na 1 of 2 dagen boven de aarde.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je aarde echt kurkdroog is zou je de gekiemde zaden voorzichtig kunnen opgraven, de grond goed mengen met 10% van het grondvolume aan water (1 liter water per 10 liter grond) en daarna de zaden weer terug stoppen.

 

Als je aarde nog licht vochtig is (ff je vinger in de aarde en voelen) zou ik er niks aan doen. Goed in de gaten houden en bedenk dat te veel water zeker niet goed is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eff geduld joh, die komen nog wel boven. Duurt bij mij vaak wel 3 a 4 dagen voordat t boven is.. zoals gezegd als je de pot wat water via de onderkant laat opnemen en wat bijspuit met de plantenspray is die grond binnen 2 dagen vochtig. Pot niet id zon zetten uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom de potten niet in de zon zetten? Ze hebben toch juist zonlicht nodig? Tot nu toe nog niks boven in ieder geval....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wilde toch dat de aarde wat vochtiger zou worden? Als je ze nu in 28 graden volle zond gaat zetten dan gaat dat niet lukken. Beter schaduw en wachten tot ze boven zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zaadjes hebben geen licht nodig tot ze boven zijn. Ontkiemen doe je op (constante) kamertemperatuur. Binnen is handig.

 

Water je potten morgen goed in en geef dan niks bij tot de planten derde internode ofzo hebben. (ik water in met ongeveer 15%, dus ongeveer 1,5 liter water op 10l grond.

 

Graaf je zaadjes niet uit, want als ze al aan het wortelen zijn, ga je ze beschadigen. Heb geduld.

 

 

Just my 2 cents. ..

Edited by Thanatos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ter info, de zaden waren al ontkiemd. En iedereen zegt iets anders over wel of niet naar buiten na het planten van de ontkiemde zaadjes. Zie mijn andere topic hierover. Ik wacht nog maar een paar dagen af..... Ik heb ze nu iig in de schaduw gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas, ik heb de zaadjes/worteltjes opgegraven en ze waren helemaal uitgedroogd. Het eerste zaadje van de nieuwe is nu ontkiemd. Ik ga de aarde nu eerst nat maken en dan pas het zaadje erin. Ik begrijp dat ik ze dan dus het beste in de schaduw kan zetten totdat ze boven zijn? En moet ik nu tot die tijd wel of geen water bijgeven? En hoe weet ik wanneer ik ze dan wel in de zon moet zetten?

Alvast bedankt weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk, zodra de zaadjes binnen komen, zet ik ze in t water en gelijk vull ik potjes met aarde die ik inwater, als dan na twee dagen de kiempjes verschijnen is je aarde vochtig maar niet te nat. Ik water de potjes in met 10% van t volume, dus 0.1L op een potje van 1L. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

apart dat ze uitgedroogd zijn als ze in droge grond wordt gezet... dat heb k nu nog nooit meegemaakt... :likken: zelf doe k ze tussen watjes ontkiemen beetje vochtig maken en tussen 2 borden op een constante temp dan als ze ontkiemd zijn in goed ingewaterde potten... liefst de potten direct inwateren als de zaadjes tussen de watjes gaan ff stukje folie op de pot kan t even lekker broeien

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is makkelijker om de eerste twee weken een 1 liter potje te gebruiken en als ze dan wat groter zijn pot je ze over

 

In die kleine potjes is het alleen een kwestie van als je ziet dat de toplaag e droog is spuit je het nat met de plantenspuit een hoeveelheid dat het lekker vochtig word er er plasje ontstaat en dat ziet weglopen dan stop je dat doe ik twee a drie x per dag

 

Is een stuk beter te managen zo'n liter potje en als ze dan mooie boompjes zijn knal je ze in de grote pot

 

Ik zou ze lekker voor het raam zetten niet vol vol maar op een lekker zonnig plekje niet helemaal de tyfus in brande dus als ze dan wat groter zijn lekker naar buiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...