Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wietlover

Ph Waarde Substraat Natuurlijk Vs Synthetisch Kweken.

Recommended Posts

Ik had begrepen dat als je natuurlijk kweekt dan moet je geen rekening houden met de ph waarde van je water doordat de micro organismen die in de aarde zitten de ph bufferen? Ik neem aan dat dit bij synthetisch kweken niet zo is en een foute ph waarde sneller voor problemen zal zorgen?

 

Ik zit namelijk met het volgende probleem, ik kweek nu al een jaar of 2.

In het begin ging alles super goed, grote oogst met super potente wiet. Toen kweekte ik op de natuurlijke aarde en voeding van plagron. Ik ben toen overgestapt op synthetisch kweken en sinds dien niets anders dan problemen gehad. Mijn kraanwater is ph 7.7 en ec 0.8. Het is bijna onmogelijk om mijn water correct af te zuren door de hoge bufferingscapaciteit van het water. Eigenlijk zou ik moeten een reverse osmose apparaat kopen als ik het goed wil doen. Maar dat lijkt mij weer een heel gedoe, dan stap ik liever terug over op natuurlijk kweken. Laat de natuur zijn werk maar doen.

 

Iemand een verklaring waarom ik goede resultaten behaal met natuurlijk kweken en slechte als ik synthetisch kweek? Ik geef mijn planten maar 50% van de aanbevelen voeding die op het kweekschema staat omdat ze op die schema's altijd zwaar overdrijven. Als ik 2 ml voeding per liter water geef dan zit mijn ec waarde op 1.1, lijkt mij de perfecte waarde voor een haze soortje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met ph _ zuur je het af hoe dan ook .

 

die 1.1 ec is + 0.8 of niet ?

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ec waarde is 1.1 als ik voeding geef en zonder voeding is de ec 0.8. (dus de ec stijgt met 0.3 na het geven van 2 ml voeding)

 

Ik weet dat je moet afzuren met ph- maar mijn water heeft een zeer hoge carbonaat hardheid wat er voor zorgt dat het zeer lastig is om de ph te regelen. Als ik ph- toevoeg aan mijn water dan stijgt de ph terug en wil het water terug naar zijn oorspronkelijke ph waarde gaan. Als ik afzuur naar ph 5.7 dan is mijn water na een paar dagen al terug aan ph 7.4... Komt door de buffer capaciteit van het water. Met reverse osmose water heb je dit probleem niet. Maar dat is wel een heel gedoe met zo een filtersysteem. En dan haal ik de calcium en magnesium uit het water en die kunnen de planten wel gebruiken.

 

Dan vraag ik mij af: tot in hoever hebben natuurlijke kwekers last van een te hoge ph waarde? Als je kamerplanten of de planten in de tuin water geeft dan ga je toch ook niet je water gaan afzuren? Waarom zijn wietkwekers dan geobsedeerd door ph waardes? Een logische verklaring lijkt mij dat dit bij synthetisch kweken of hydro systemen wel zeer belangrijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens gekeken op een informatie folder die ik van plagron heb meegekregen.

Ze adviseren om de ph af te zuren naar 6 als je kweekt met de terra lijn.

Kweek je natuurlijk adviseren ze een ph tussen 5-7.

 

De ph van mijn stadswater is 7.7, beetje aan de hoge kant maar zou dan wel nog moeten lukken lijkt mij. Als ik kamerplanten stadswater geef dan heb ik ook geen problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

afzuren vlak voor watergift .

waar ik woon is de leidingwater ph 8.3

de hardheid weet ik zo niet met die carbonaad .

ik heb eens van ghe met die groei /bloei /micro 3 flesjes per ongeluk die voor zacht water gehaald ipv hard en desondanks goeie resultaten .

als je niet te veel schommelt met ec en ph zal het wel los lopen .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als ik afzuur vlak voor watergift, loopt die ph dan niet terug op in de aarde? Omdat mijn water de neiging heeft dat te doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zuur altijd af vlak voor water geven. Een dag ervoor 100 liter in mijn vat, opwarmen tot 21°(aquarium thermostaat) , vlak voor water geven de voeding toevoegen tot gewenst ec, ik hoef niet af te zuren met Dutch pro A en B, en dan pomp ik rond de 60 liter naar de planten. Met dit warme weer doe ik het anders. 60 liter ongeveer is dan veel te warm, rond de 25 °, ik voeg dan koud water toe tot de gewenste temperatuur. Ik laat altijd ongeveer 40 liter in het vat met pomp (circulatie en lucht), de lucht pomp zet ik uit als ik voeding water naar de planten pomp. Om de 6 dagen ongeveer krijgen ze voeding water. Dit is de eerste keer dat ik het op deze manier doe en het gaat best goed.... Na 4 dagen dagelijks potten optillen, worden ze licht qua gewicht dan weet ik dat ze weer dorst hebben.

 

Greetz CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph 8+ ec 0.9

Zuur vlak voor de watergift af. Heb nooit problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ec 0.9?? dacht dat ik hoog zit met mijn 0.7

 

effe off topic: Was net een beetje tot de conclusie gekomen dat mijn ec 0.7 (icm een hongerige soort) wel eens de oorzak kon zijn van mijn "problemen", maar als jij met ec 0.9 1.5/1 draait ga ik nu weer twijfelen :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een fertometer

Met dit ding kan je globaal zien of ze genoeg te eten krijgen.

 

Deze meet de bodem ec. Groen=blijven voeden. Rood=water geven tot hij weer groen is

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja daar heb ik van gehoord. Maar die meet toch ook de junk ec (die 0.7)?

 

Het probleem wat ik dacht te hebben is dat ik een hongerige soort heb en als ik genoeg voeding geef naar de behoefte van de plant, ik al snel in een te hoge ec kom te zitten door door het leidingwater. Met andere (minder hongerige) soorten heb ik het probleem niet gehad.

 

Geen idee of die gedachtegang klopt hoor. Het blijft een beetje abstracte materie voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0.8 water + 0.3 voeding is te weinig voeding voor je planten.

ik start zelf met 0.5 + water wat bij mij 0.3 is en dit laat ik oplopen tot 1.1 + 0.3 wat dus 1.4 wordt.

Dit kan wel per voeding iets verschillen heb ik gemerkt de 1 heeft wat meer power dan de ander.

Drain meten en naar je planten kijken is altijd raadzaam.

 

Organisch is minder sturing nodig dan minerale voeding, hierdoor liep dat waarschijnlijk beter bij jouw dan dit.

Organisch is minder afhankelijk van de pH, maar ik zou persoonlijk dit toch bijsturen altijd.

Gewoon om het feit dat het makkelijker blijft om het op te nemen bij 6.5 dan bv 8.5.

 

Reverse osmose is niet heel ingewikkeld hij filtert gewoon je water, zodat je met schoon water begint.

Ferro heeft aangepaste voeding hiervoor.

 

Ik ben ook wel benieuwd hoe die fertometer werkt? ik vroeg mij het zelfde af cannarie.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met welke ph- zuur je aan?

Groot verschil of je een salpeter- of fosforzuur gebruikt :search:

Van fosfor heb je amper wat nodig in vergelijk tot de salpeter en het is een stuk stabieler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou wil ik niet wijs of bijdehand doen, maar je zegt zelf al dat toen je organisch kweekte alles peachy was en nu je mineraal gaat het één groot drama is en je jezelf afvraagt of het niet beter is om weer organisch te gaan.

Geef je op die manier niet zelf al aan wat voor jou het beste is??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn uitstekende resultaten te behalen met het kweken van minerale voedingen op inerte media of aarde, de grote truuk met mineraal kweken is meten, meten en ijken en dan nog eens meten !

Wanneer je last hebt van een voedings vat welke met schommelende PH kun je of er minder water in doen en dagelijks toevoegingen toe voegen, of je water afzuren naar een PH van onder de 5 en hierna weer verhogen naar de gewenste waarde. Hiermee neutraliseer je de bufferende Bi carbonaten en blijft je water stabieler in PH.

Het is belangrijk te weten wat je doet en waarom wanneer je minerale voedingen gebruikt en zoals hierboven vermeld goed je drain meten en hierop anticiperen.

Ws is het bij jou beter gegaan toen je organisch kweekte omdat het meeste wat je moet doen op een minerale voeding je uit handen genomen wordt wanneer je op aarde en bodem leven werkt. Control freaks kunnen zich helemaal uit leven in een hydro set up.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, sannie said:

Er zijn uitstekende resultaten te behalen met het kweken van minerale voedingen op inerte media of aarde, de grote truuk met mineraal kweken is meten, meten en ijken en dan nog eens meten !

Jazeker kan dat.
Ik weet ook zeker, dat als ik er geld mee zou moeten verdienen dat ook altijd te doen.
Je kunt sneller draaien.-punt- Is een feit.

Het is belangrijk te weten wat je doet en waarom wanneer je minerale voedingen gebruikt

Welke voeding dan ook.. Toch?

Control freaks kunnen zich helemaal uit leven in een hydro set up.

Hoe noem je eigenlijk iemand, zo als ik ook, die zich helemaal uitleeft op dat organische?

greetz sannie

 

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is de al oude discussie minerale voeding versus organisch voeden.

Ook in de organische kweek kun je en moet je miss ook een mieren neuker zijn aangezien er meer in de gaten gehouden moet worden als alleen een beetje voeden.

Ik blijf erbij dat er met beide manieren top resultaten gehaald kunnen worden indien het goed gedaan word, hydro is wat sneller maar daar tegen is een organisch gekweekte wiet lekkerder ...feit lol

Ik heb op beide manieren gekweekt en goede resultaten behaald en ieder zal voor zich zelf moeten beslissen wat hij of zij het liefst gaat doen. Mijn advies is wanneer je begint op aarde te starten aangezien dit makkelijker in stappen is en je met minder apparatuur en informatie een goed resultaat kan halen. Wanneer het je allemaal te simpel wordt kun je ook je verder verdiepen in het organische kweken of je verdiepen in de hydro cultuur.

Ook wanneer je er geld mee wilt verdienen kan het lonen om op aarde te kweken op een organische manier, de prijs van het eind produkt is beter als het van aarde afkomt en de betreffende kweker kan zich focussen op andere belangrijke punten in het kweken.

Ik heb heel wat ruimtes omgebouwd zien worden van een hydro medium naar een aarde cultuur vanwege het niet voldoende kunnen afstemmen van de benodigde waardes en het voorspelbaar produceren. Uiteraard is dit altijd de fout van de kweker en nooit van de planten en juist dit kan voor veel rust zorgen.

Voor mij is het moment geweest dat ik geen minerale voeding meer ging gebruiken toen ik hokken met moeders, stekken en zaad planten bij elkaar in 1 hok had staan en ruimtes met zaad planten af bloeide. Al deze planten hadden een andere voedings behoefte en zou dus of een aantale keren nieuw voedings water moeten aan maken of ze allemaal een gemiddelde geven waardoor er planten het ook slechter gaan doen als nodig. Wanneer je aarde gebruikt met bodem leven en organische voeding kun je al deze planten het zelfde water geven het bodem leven zorgt voor een optimale op name waardoor alle planten het goed deden. Dit is weer belangrijk voor een voorpselbaar produktie proces !

Ik vergelijk het kweken vaak met het vissen op karper, als de visser goed gevangen heeft met zijn zelf gemaakte aas dan is die tevreden en kan die zichzelf een schouder klopje geven dat HIJ dat gedaan heeft, niet wetende of die meer had gevangen als die ander voer had gebruikt. De belonende factor in Hydro is gewoon hoger omdat je alles strak hebt moeten regelen en dit dan ook extra voldoening geeft.

Maar goed ik heb de wijsheid niet in pacht en vind het juist leuk dat er zoveel meningen zijn en dit is gewoon de mijne, maar ik heb wel 25 jaar intensief kweken als maat staf en heb altijd open gestaan voor nieuwe manieren.

greetz sannie

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterfilter gebruiken om de hardheid naar beneden te halen is ook een oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, sannie said:

Mijn advies is wanneer je begint op aarde te starten aangezien dit makkelijker in stappen is en je met minder apparatuur en informatie een goed resultaat kan halen. Wanneer het je allemaal te simpel wordt kun je ook je verder verdiepen in het organische kweken of je verdiepen in de hydro cultuur.

Dat was ook mijn route, nu ben ik bezig, om steeds beter te willen worden in het organische verhaal.
Ik als hobbyist, kan daar helemaal zijn ei in kwijt.
Wat een leerzame biologie.

Ik nog maar een jaartje of 5.

11 hours ago, konopi said:

Waterfilter gebruiken om de hardheid naar beneden te halen is ook een oplossing.

In mijn geval gebruik ik altijd vijverwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

RO (reversed osmose ) of vijver water is niet aan te raden in een aarde kweek aangezien er in dit water geen kalk buffer aan wezig is en aarde juist smult van een beetje extra kalk. Je kan ook extra klak toe voegen ter compensatie.

Kraantjes water is op aarde prima en zelfs te adviseren

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sannie:

Schrijf voortaan:

Aloude, voedingsvat, bodemleven, mierenneuker, instappen, zaadplanten, voedingsbehoefte, voedingswater, zelfgemaakt, schouderklopje, maatstaf, vijverwater, aardekweek, kalkbuffer, aanwezig, kraantjeswater, en tot slot pH (kleine pee, grote haa).

Dat maakt het een stuk leesbaarder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...