Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

240M³ Uitblazen Naar Riool ?

Recommended Posts

Goedemorgen !

 

Ik ben aan het denken aan een tweede locatie, om bijvoorbeeld te voorgroeien, afbloeien of gewoon een kweekje te doen.

Juist, de kelder !

 

Op de foto zien jullie de huidige aansluiting in de kelder die op het riool zit en rechtstreeks via de buitenmuur naar de straatkant gaat. Als ik bijvoorbeeld de huidige aansluiting vervang door een Y stuk, zou ik dan met een 240m³ afzuiger hierdoor kunnen afzuigen ?

 

Zijn er bezwaren, is het een geniaal plan of misschien wel ontzettend idioot ? Ik denk aan rioolinspecties, tegendruk, stank, etc, maar misschien is het ook wel gewoon goed te doen : geen filter meer nodig, onder de radar, betere klimaatbeheersing, enz.

 

Shoot people ! Laat het horen, suggesties. Wat zie ik over het hoofd ?

 

5af20dfb26c95_aansluitingriool.jpg.88ad0efe6991aef71621538ffe79d8a4.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeff Boefje. Het duizelt me even bij de prijzen van die opti's. Kan dit in mijn setupje ook zonder opti, of loop ik dan tegen problemen aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik een kelder kan je geen raam open zetten. Geen verse lucht is geen co2, dus groeien je planten niet optimaal..... Bedenk hoe je 27/7 verse lucht in je kelder kan krijgen en je bent een stap verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken CD. Gelukkig heb ik 2 roosters in de kelder waar de verse lucht op voethoogte straatkant naar binnen kan, enkel het uitblazen door deze roosters vind ik nogal een risico.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar je volgens mij een beetje rekening mee moet houden is dat je de leiding niet te droog blaast.

Dus dat er in de stankafsluiters, de zwanenhalzen, voldoende water blijft staan.

En dat er niet teveel druk op komt te staan, anders blijft het borrelen in je wasbak o.i.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar was ik niet opgekomen Kees. Denk je dat dit bij mij van toepassing zou zijn, aangezien ik al tamelijk bij de uitgang naar buiten blaas ? Grofweg gezien is de afstand van het punt van uitblazen naar de straat amper 1 meter. Ik kan me voorstellen dat de sanitaire voorzieningen in huis daar helemaal geen last van zouden hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee.

Dat zal voor ieder huis anders zijn.

Je merkt het vanzelf, als er een putlucht te ruiken is in huis.

In ieder geval zou je om de paar dagen in elke toepassing die op je afvoerpijp is aangesloten (wastafels, toilet, wasmachine, vaatwasser, etc.) effe de kraan kunnen laten lopen. Dan zit er weer wat water in de zwanenhals.

 

Het borrelen zal misschien ook niet snel gebeuren als de druk niet te hoog is.

Maar je zou als proef een afzuiger kunnen aansluiten.

Lekker open zetten en dan door het huis gaan om te luisteren.

 

Geen filter nodig klinkt mooi, maar better safe then sorry.

Dus die zou ik er sowieso tussen hangen.

 

Ik heb ook geen idee wat er gebeurt als je in de winter constante warme lucht door je afvoer blaast.

Zou je dan op straat een onbesneeuwde streep zien van jouw huis naar de hoofdpijp?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook geen idee wat er gebeurt als je in de winter constante warme lucht door je afvoer blaast.

Zou je dan op straat een onbesneeuwde streep zien van jouw huis naar de hoofdpijp?

 

Hahahaha hier heb ik mooi beeld bij

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Dat zou wat zijn he. Ik denk dat ik in de winter dan gewoon sowieso lekker in de kelder zelf zou uitblazen. Deurtje open, hal in en lekker verwarmd.

 

Maar het kriebelt wel om het een en ander eens uit te proberen en een goed idee van jou Kees ! Als het huidig rondje voorbij is zou ik bij wijze van test de afzuiger eens kunnen aansluiten, luisteren en ook nog gewoon de kranen openzetten,. Kijken wat er gebeurt. Er adviseerde me trouwens ook iemand heel wijselijk om in ieder geval de elektronica van de afzuiger te beveiligen tegen water, maar daar moet ik toch even goed over nadenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preventief beveiligen dmv waterdichte kast.

 

Die zijn ip67 geclassificeerd, spuitwater dicht.

 

Vsa zo hoog mogelijk ophangen... Brandblusser erbij hoppá klaar

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zet je er toch voor proef eerst een afzuigertje op kijken wat er gebeur :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal misschien wat klussen zijn, maar als je nou eens in staat bent om de lucht je huis in te blazen en dan door de onderdruk die je daarmee creeert, door een open deur oid weer lucht vanuit je huis naar binnen te trekken. Dan heb je gratis verwarming in de winter en er hoeft helemaal niks naar buiten te blazen met de risicos van dien. Denk dat je op jouw schaal ook niet echt een probleem zal krijgen met de luchtvochtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CD: Dit ging meer over beveiliging elektronica als er water via de slang de afzuiger binnen zou komen door bijvoorbeeld een stortvloed aan regen, maar als ik de huidige aansluiting zou vervangen door een machetmof en dan van daaruit een slang verticaal trek naar het plafond, heb ik het idee dat dit afdoende zou moeten zijn, niet ? Ik ga eens even surfen naar zo'n waterdichte kast. Mabo komt er sowieso bij te hangen.

@Choca: Ik denk idd dat ik dat ga doen, maar dan wacht ik liever tot het huidige rondje erop zit, las daarna toch een pauze in, maar het jeukt wel !

@Knetter: Dit gaat over mogelijk kweken in de kelder. De foto is de huidige aansluiting die rechtstreeks naar de straat loopt en niet door het dak, pijp zal 125mm zijn op het oog.

@Cannarie: Zou mooi zijn. Ik ga maar eens weer wat theorie opsnuiven.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verder zou ik om te beginnen je riool te verlengen naar een zo hoog mogelijk punt (vlak onder je plafond) en een keerklep plaatsen mocht het riool een keer verstopt raken dat niet je hele hok onder de kak van de buurt zit en er bebloede tampons aan je toppen hangen. Maar dit is allen mogelijk met een beluchtings pijp anders ga je geheid problemen krijgen.

Ik weet nog uit mn jeugt toen hemelwater en riool nog samen in 1 pijp kwamen.. lekker vuurwerk in de put tyfen leuk joh.. totdat de buurman schreeuwend naar buiten kwam dat de kak op het plafond in zn toilet zat.

 

 

Dus je hebt geen beluchtings pijp die je dak uit gaat? Dan gaat dit zeker heel veel problemen geven! En zou ik dit af raden.

Heb jij die problemen niet.. geheid dat je buren last gaan krijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb Henkie. Ik heb idd geen beluchtingspijp riool die door het dak gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je wel een beluchtingspijp hebt door je dak.

Ken je huis natuurlijk niet, maar anders zou het water niet lekker weglopen.

Heb je nu ook al last van borrelende gootsteen e.d. ?

Misschien dat er tegenwoordig een ander systeem is, maar de meeste huizen hebben gewoon een rioolpijp, met zo'n hoedje erop, die boven het dak uitkomt.

Die zorgt er voor om over- en onderdruk op te vangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 beluchtingspijpen door het dak lopen. de 1 is van de geiser en de ander, daar blaas ik momenteel in uit met dit weer, maar een beluchtingspijp van het riool ?

 

Ik zie wel een aantal beluchtingspijpen op een (ongebruikte) schoorsteen op mijn dak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen beluchting of ontluchting hebt, dan kan het water niet goed weg. Er moet lucht boven zitten, anders zou je een vacuüm krijgen.

Die pijpen in je schoorsteen zouden het goed kunnen zijn.

Ze noemen het ook wel een standpijp.

Een buis die verticaal door je huis gaat van boven het dak tot onder de vloer.

Daar zitten alle afvoeren op aangesloten.

In sommige huizen zitten er wel een paar van die standleidingen.

 

Die van de geiser is geen beluchting, denk ik, maar een afvoer.

Zijn lucht haalt hij veelal uit de ruimte waar hij hangt.

Die andere pijp waar je het over hebt, die je nu al gebruikt... waar is die dan van?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als k t zo zie vraag k me 1 ding af. hoe ga je ervoor zorgen dt je lucht inderdaad naar beneden trekt? warme lucht wilt maar wat graag omhoog en trekt ook zonder al teveel moeite door je boven gelegen sifon in de badkamer bv aangezien er druk opgebouwd wordt in je leiding.

 

vind t wel weer een leuk plan beetje terug naar de jaren 80 toen gebeurde t ook veel afblazen via de toilet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hij een standpijp heeft, zal de lucht door het dak verdwijnen.

Lucht zoekt ook de weg van de minste weerstand en zal niet gauw water in het waterslot totaal wegduwen.

Of je moet er echt een dikke blazer opzetten.

Als de lucht afgekoeld is, zal hij ook gewoon met het afvalwater het riool ingaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pijp waar ik momenteel door uitblaas begint in de badkamer, is/was doorverbonden met een slang in de ruimte waar ik kweek en gaat via de beluchtingspijp het dak uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je erf syfon te grote weerstand heeft voor je afzuigertje en dat het evengoed zn wastafel/keuken/douche putje uit komt. Of je woont in een oud huis in een oude straat die al langer dan 20jaat niet open is geweest dan is het allemaal geen probleem.

Draai die dop is van je riool af, als dat gat zuigt heb je kans op slagen blaast er lucht uit ben je kansloos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er relatief weinig verstand van hoor... Maar wat ik wel weet is dat de rioleringspijpen veel breder zijn dan je afvoer waar je bijvoorbeeld je wasbak of wasmachine op aansluit. De bijkomende snelkoppelingen, aansluitingen, etc zouden (theoretisch) de bottleneck moeten zijn die ervoor zorgen dat de lucht het riool in geblazen wordt.

 

Je weet het eigenlijk pas als je het probeert :P waarom duck-tape je niet ff een losse afzuiger aan dat ding om het te testen? Dan ken je meteen kijken of er in huis wat gebeurt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...