Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vasee

Hoeveel Ml Water Moet Ik Mijn Plant Geven?

Recommended Posts

Ik heb mijn planten op 20 april geplant en 4 dagen geleden heb ik ze overgepot naar een iets grotere pot (niet de uiteindelijke pot). Sindsdien zijn mijn plantjes amper gegroeid (dit is toch normaal na het overpotten?). Ik bedacht me toen dat ik ook nog groei- en bloeivoeding heb van Biobizz.

https://thegrowshow....eeding-schedule hier staat het schema van Biobizz. Alleen begrijp ik het niet helemaal.

 

1. Vanaf week 2 moet je 1 ml/l bio grow geven. En vanaf week 3 is volgens het schema al de bloeifase, maar de bloeifase begint toch pas na een aantal weken? Dan moet ik toch niet nu al bloeivoeding gaan geven? (aangezien mijn plantjes al in hun derde week zijn)

2. Er staat dus 1ml/l. Maar hoeveel ml aan water met voeding hebben mijn planten per dag nodig? Ik stel deze vraag nu, omdat ik voorheen alleen water gaf zonder voeding en gewoon mijn vinger in de grond stak om aan te voelen of de plant water nodig had. Ik gaf steeds water met een plantenspuit en gaf slechts een paar spuitjes per keer, waardoor ik ongeveer 2 keer per dag mijn planten water gaf.

3. Ik wil de plant niet te veel voeding/water geven, dus bestaat er misschien een schema voor het water geven van de planten en hoeveel ml water je elke keer moet geven? Of kan ik gewoon hetzelfde water geef patroon aanhouden als dat ik al deed, maar dan met de voeding er doorheen?

4. Wanneer ik de plant water geef, moet ik dan water spuiten tot de bovenste laag aarde volledig nat is? Zoals ik al zei geef ik nu steeds enkele spuitjes water. waardoor slechts een gedeelte van het oppervlak nat wordt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

na overpotten een week met rust laten .

ze moeten wortelschieten en als je ze steeds kleine beetjes water toediend dan hou je het wortelstelsel klein want dan hebben ze genoeg .

en groeivoeding is eerst helemaal niet nodig .

schemas van voeding moet je met een bus zout nemen .

pak anders gewoon een derde of vierde van het recept .

zit je op een lightmix ?

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

na overpotten een week met rust laten .

ze moeten wortelschieten en als je ze steeds kleine beetjes water toediend dan hou je het wortelstelsel klein want dan hebben ze genoeg .

en groeivoeding is eerst helemaal niet nodig .

schemas van voeding moet je met een bus zout nemen .

pak anders gewoon een derde of vierde van het recept .

zit je op een lightmix ?

:wave:

 

Wat stel je dan voor, nu een week geen water geven of eens veel water geven en daarna een paar dagen niet meer?

Momenteel gebruik ik universele potgrond, wanneer ik de niet-autoflower planten voor de laatste keer ga verpotten dan krijgen ze ieder 10 l biobizz allmix + de rest universele potgrond (waarschijnlijk worden het 50l potten)

Edited by Vasee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloeivoeding geven als je bloei verschijnselen ziet. Tot die tijd groeivoeding geven,beginnen met een lagere dosis als aangegeven. Jonge planten drinken heel weinig. Je kunt hiervoor een plantenspuit gebruiken. Om de aarde vochtig te maken

 

Als je potten met nieuwe aarde vult, goed inwateren, plant erin en afdekken met perliet of kleikorrels.

 

Til je pot op na vullen met nieuwe aarde en dan water geven en weer optillen. Nu weet je hoeveel verschil er zit tussen droge en vochtige aarde....

 

Aarde moet vochtig zijn NIET NAT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloeivoeding geven als je bloei verschijnselen ziet. Tot die tijd groeivoeding geven,beginnen met een lagere dosis als aangegeven. Jonge planten drinken heel weinig. Je kunt hiervoor een plantenspuit gebruiken. Om de aarde vochtig te maken

 

Als je potten met nieuwe aarde vult, goed inwateren, plant erin en afdekken met perliet of kleikorrels.

 

Til je pot op na vullen met nieuwe aarde en dan water geven en weer optillen. Nu weet je hoeveel verschil er zit tussen droge en vochtige aarde....

 

Aarde moet vochtig zijn NIET NAT

 

Momenteel gebruik ik dus ook een plantenspuit. Kan ik dan nu al groeivoeding aan het water toevoegen en verder gewoon evenveel/evenvaak water blijven geven?

 

En de plant afdekken met perliet of kleikorrels, bedoel je dan dat er een laag hiervan bovenop de pot vol met potgrond gelegd moet worden? Wat is hier het nut van?

 

Goede tip van het optillen, thanks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bovenlaag 0.5 cm bedekken zodat de bovenste laag aarde niet uitdroogt. Perliet kost een paar euro per zak....

 

Als je aarde in je hand neemt, goed knijpt mag er maar een paar druppels water uit komen, dan is de aarde vochtig genoeg. Als je dat nu doet met je plant spuit zit je goed

 

Een kiemplant heeft voeding voor de eerste week ofzo, daarna bijvoeden met 25% aanbevolen hoeveelheid, afzuren en aan de plant geven.

 

Hoeveel? De hele kweek aarde vochtig houden en niet te veel laten uitdrogen. Hoeveel precies weet niemand want elke plant heeft andere behoeftes qua voeding.

 

Ik vul een plant spuit met 0.5 liter, zorg ervoor dat de toplaag vochtig blijft, hoeveel de plant drinkt geen idee een paar milliliter misschien.... Is die voeding niet op na 2 a 3 dagen? Dan maak ik nieuwe....

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bovenlaag 0.5 cm bedekken zodat de bovenste laag aarde niet uitdroogt. Perliet kost een paar euro per zak....

 

Maar als de bovenste laag nooit uitdroogt, hoe kan ik dan goed weten wanneer mijn plant water nodig heeft? Ik heb een tip gelezen over een sateprikker erin steken voor een paar minuten om te kijken of de plant water nodig heeft, werkt dat beter dan gewoon mijn vinger erin steken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saté prikker werkt goed hoor! Vingeren zou ik niet doen met 4x4 cm potjes....

 

Als de toplaag is afgedekt met perliet hoef je misschien 1,2x per week te sproeien met water (met voeding uiteraard)

 

Dit is moeilijk uit te leggen, zelf uitproberen en leren met vallen en opstaan is het beste... Ik gok dat 't bij jou wel goed komt.... Niet te druk maken. Less is More, al helemaal bij jonge planten, Zijn echt babies.... Handle with care

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saté prikker werkt goed hoor! Vingeren zou ik niet doen met 4x4 cm potjes....

 

Als de toplaag is afgedekt met perliet hoef je misschien 1,2x per week te sproeien met water (met voeding uiteraard)

 

Momenteel zitten mijn plantjes in zulke potten die ongeveer even groot zijn (ik heb potten bij elkaar verzameld van anderen, de uiteindelijke potten ga ik wel zelf kopen): 74815590154458a6070d01ffb3a9e1d6e7ee4a29be4e1c531036a04244d3c80dddc7c340.jpg19295915f5dbd8017bedcdcde558bf95d6fc75c8185d4639dfd03a89d53d35b7310a6f69.jpg

 

En over het perliet, wat handig, ik zal binnenkort in het tuincentrum er even naar gaan kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi uit hoor!

 

Bedankt! Ik heb nu alleen nog een laatste vraag, hoe meet je 1ml af? Mijn maatbekers gaan vanaf 100ml en ik heb geen idee wat ik anders zou kunnen gebruiken om ml af te meten, al helemaal niet zo'n kleine hoeveelheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vasee. google 1 ml pipet. die dingen zijn handig

 

Zijn deze pipetten ook in gewone winkels te koop ipv online?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theelepel 5 ml

1/4e theelepel 1 ml

Eetlepel 15 ml

 

Maatcups 1 tot 15 ml €2-5 online of goedkope blauwe discount winkel oid

 

Pipetje http://www.praxisdienst.nl

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theelepel 5 ml

Eetlepel 15 ml

 

Maatcups 1 tot 15 ml €2-5 online of goedkope blauwe discount winkel oid

 

Thanks, is de nauwkeurigheid heel belangrijk bij het mengen van de voeding met water? Anders ga ik namelijk aan de slag met een theelepel en dat halveren tot ik ongeveer 1/5 over hou (ik heb 1ml nodig). Ik geef liever geen geld uit als het niet nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1/4 theelepel = 1 ml

 

Had vorige post al gewijzigd

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

1/4 theelepel = 1 ml

 

Had vorige post al gewijzigd

 

I see, ik ga dat proberen! Heel erg bedankt voor al je reacties, ik heb als beginner nogal veel vragen vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zaailingen staan nu in zaai en stekgrond, na 10-14 dagen overpotten, in Light mix, nog een paar weken laten groeien dan in hun definitieve pot, weer light mix, dan na een week of begin ik langzaam met voeden (ec 1. 4 (mijn start ec is 0.4)), tot er bloei zichtbaar is geef ik groeivoeding. Zaailingen een kleine dosis Rhizotonic

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zaailingen staan nu in zaai en stekgrond, na 10-14 dagen overpotten, in Light mix, nog een paar weken laten groeien dan in hun definitieve pot, weer light mix, dan na een week of begin ik langzaam met voeden (ec 1. 4 (mijn start ec is 0.4)), tot er bloei zichtbaar is geef ik groeivoeding. Zaailingen een kleine dosis Rhizotonic

 

Vanwaar de keus voor lightmix en niet allmix?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil zelf bij kunnen voeden en ik voeg ook organische voeding toe. Klein beetje beendermeel, az kalk en lavameel. Ik waardeer mijn aarde op, wil het 3 tot 5x hergebruiken.

Verder Enzymen, Rhizotonic, basisvoeding groei en bloei en blossom builder. Volgende kweek ook Aminozuren. Meer hebben de planten niet nodig qua voeding naar mijn mening. Rhizotonic oid voor een goede start, basis voeding 1 of 2 component, een soort van pk 13,14, en voor het bodemleven enzymen, az kalk en lavameel en Aminozuren. Ohja, misschien bladvoeding....

 

Je kunt ze helemaal volproppen met voeding, ik ga voor Less is more

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...